Wat is het verschil tussen semi automaat of echte automaat?

Gepost door autovergelijk 
Hoe weet je nou precies of een occasion een semi automaat is of echte automaat heeft? En wat is dan het verschil? Ik kan me bij semi weinig voorstellen, wel schakelen maar minder vaak?

Is dit een echte op een semi? (als voorbeeld, ik las bij andere peugeot uit 2014 reviews dat ze een semi automaat hadden maar hier lees ik dat niet)

Peugeot 2008 - 1.2 e-VTi AUTOMAAT 82pk Allure Pack Premium Plus, bj 2014
[schaepkens.nl]
Een semi-automaat is als je alleen omhoog of omlaag hoeft te gaan met je pook en in een normale automaat gaat alles vanzelf. Dit zie je dus vanzelf tijdens de proefrit. Ik zou altijd voor een vol-automaat gaan. Het voorbeeld is een volautomaat. Ik kan ook geen semi automaten vinden op marktplaats
Een semi-automaat is een gerobotiseerde handbak en schakelen niet zo fijn als een echte automaat, maar dat is iets persoonlijks en moet je dus echt even een keer ondervinden.
Je herkent ze over het algemeen aan het feit dat er geen P stand op zit, maar ook dit is helaas niet overal zo.
Niet aan een semi automaat beginnen, die van PSA Peugeot/citroen zijn drama bakken, hebben een enorme gebruiksaanwijzingen en ontzettend storingsgevoelig.

Een gewone automaat heeft als nadeel dat ze het verbruik beïnvloeden.
Een semi automaat of half automaat is een gerobotiseerde handbak. Je hebt geen koppeling, en je kunt de bak zelf handmatig of automatisch laten schakelen. Het rijden is even wennen, bij een rustige rijstijl gaat het prima, bij een meer haastige rijstijl kan de bak wat bruusk en minder soepel schakelen. De kans op storingen is door de verschillende sensoren en aansturing wel (iets) groter dan bij een gewone handbak.

Een volautomaat of een automaat met dubbele koppeling schakelt soepeler.
Bij een Peugeot of Citroen zou ik kijken naar de latere Aisin EAT bakken.
Deze staan heel goed aangeschreven, en schakelen heel soepel.
autovergelijk
Hoe weet je nou precies of een occasion een semi automaat is of echte automaat heeft? En wat is dan het verschil? Ik kan me bij semi weinig voorstellen, wel schakelen maar minder vaak?

Is dit een echte op een semi? (als voorbeeld, ik las bij andere peugeot uit 2014 reviews dat ze een semi automaat hadden maar hier lees ik dat niet)

[schaepkens.nl]

Je komt er achter door je andere topic te lezen, jeetje zeg we gaan er inclusief ik zelf ook nog serieus op in. Ik haak in deze af. Sorry hoor
Toch bedankt voor de info. Uit de antwoorden bij mijn vorige topic kon ik alleen opmaken dat een semi automaat niet fijn was. Maar wat het verschil was, was me niet duidelijk. Nu dus wel.
autovergelijk

Onderstaande is een 'normale' automaat:
[www.autotrack.nl]
Niet fijn is overigens een relatief begrip hoor. ik vind ze zelf overigens ook niet zo heel prettig schakelen. Zoals hierboven gezegd is het in feite gewoon een handbak met actuatoren er op (motoren) die het koppelen on ontkoppelen van je overnemen. Dat kost even tijd in vergelijking met die super snelle automaten van tegenwoordig die je ook hebt. Zeker als je haast hebt is zo'n semi automaat dus erg vervelend door de lange schakelmomenten

Iemand in de schoonfamilie heeft een colt met zo'n semi automaat. Is een rustige rijder die ervaart die rustige schakelmomenten totaal niet als storend en rijd al jaren lang met heel veel plezier in dat ding. zonder problemen

volautomaat werkt met een koppelontvormen. Feitelijk is dus gewoon de techniek die er achter zit die anders is. Maar beide heb je een rempedaal en koppelingspdaal en hoef je niet zelf te schakelen. Een semi automaat is een wat goedkopere oplossing voor een autofabrikant en dus zul je die sneller aantreffen bij de kleinere modellen.

Er zijn wel grotere modellen met semi automaat en ook kleinere modellen met een volautomaat of eentje met dubbele koppeling. Het verschil is ook lastig te zien in eerste oogopslag. Semi automaten hebben geen P stand, de meeste (maar niet alle) volautomaten wel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-04-2020 14:42 door AsconaGT.
Van oudsher is een semi-automaat een bak waarbij je wel zelf moet schakelen maar niet hoeft te koppelen.
Semi automaat = normale handbak met stelmotoren voor het koppelen en schakelen.

Wanneer deze automaat gaat schakelen wordt de koppeling bedient en zal daarna de juiste versnelling gekozen worden en de koppeling weer worden losgelaten.

De reden waarom dit niet als fijn wordt ervaren is omdat je niet weer wanneer de auto dit gaat doen.
Plotseling wordt de koppeling ingetrapt met als gevolg snelheidsverlies, dit merk je direct op.
Springt het verkeerslicht op oranje en geef je gas bij, dan heb grote kans dat de auto wil terugschakelen om dit sneller te doen, met als gevolg dat de auto juist langzamer gaat omdat dit tijd in beslag neemt.

Bij een vol-automaat werkt dit anders en is er bijna geen snelheidsverlies en vertraging bij het schakelen.
Uiteraard afhankelijk van de gekozen automaat (DSG, Koppelomvormer, CVT).
Volgens mij is een DSG ook een gerobotiseerde handbak.
Boppie
:

DSG betekent: Doppelt Synchronisiertes Getriebe
Boppie

Klopt, alleen met een dubbele koppeling.
Dit om geen snelheidsverlies te veroorzaken.
De bak wisselt razendsnel van koppeling, de juiste versnelling staat al klaar achter de andere koppeling.

Daarom schakel ik hem onder de vol-automaat.
DSG heeft de voordelen van de vol-automaat en ook de voordelen van de handbak (echte versnellingen).
Kijk, dit is nou die (enige?) echte "bombproof" automaat (nou ja, automaat? Automaatje dus...) van de Toyota hybrides: het planetaire tandwielstelsel dat E-CVT is gedoopt. [www.john2211.nl]

O ja... met "P" stand.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2020 15:19 door Jazzik.
929V6
Van oudsher is een semi-automaat een bak waarbij je wel zelf moet schakelen maar niet hoeft te koppelen.

Een semi-automaat, waar je wel nog zelf de pook diende verzetten om te schakelen (maar niet hoefde te ontkoppelen) was er als laatste, in een Honda Civic tot 1982…. smiling smiley

Momenteel gebruikt men deze benaming voor een robot handbank met 1 koppeling die volledig automatisch schakelt en bij sommige merken, kon je hier wel vlot (en zuinig) mee rijden...
Herkenbaar omdat er nooit een P stand is !
(want je kan hem gewoon in 1e versnelling of neutraal, laten staan)

Zelf proberen dus…

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-04-2020 13:54 door quovadis.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.