Volkswagen 1.4 (2010-2011) op het oog

Gepost door Jordy 5909816 
Goedemorgen allemaal,

Ik ben aan het kijken voor een leuke Volkswagen Polo uit het jaar 2010 en 2011. Ik zie deze auto's ook heel veel rijden. Ik heb in de Polo (1.4) al eerder gereden bij een vriend en was zeer tevreden. Zo tevreden dat ik er zelf ook eentje wil. In mijn prijsklasse zie ik vooral Polo's met kilometerstanden tussen de 100dkm en 140dkm. Ik heb echter slechte verhalen gehoord over de 1.2 TSI motoren, maar ik zie wel leuke 1.4 (voor zover ik weet geen TSI) motoren. Op basis hiervan heb ik een paar vragen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

- Zijn de 1.4 motoren betrouwbaarder dan de 1.2 TSI motoren? Minder problemen?
- Maakt het veel uit dat de Polo's deze dergelijke kilometerstanden hebben?

Alvast bedankt! Ik hoop dat de 1.4 motoren goed zijn.
In de polo zijn ze geleverd als gewone 1.4 (traag, beetje futloos en niet heel zuinig, maar wel beter dan de TSI blokken) en als 1.4 TSI. Die TSI blokjes lopen echt super thumbs up zeker in een polo, maar die staan nu eenmaal niet bekend om hun kwaliteit. De gewone 1.4 heeft ook wel zo zijn dingetjes maar heb zo niet voor ogen waar het hem dat nu precies in zat.
Dank voor de snelle en informatief antwoord. Ik dacht altijd dat vooral de TSI-motoren veel problemen hebben en de 1.4-16v juist minder.

Ik dacht altijd dat vooral de TSI-motoren veel problemen hebben en de 1.4-16v juist minder.

dat zeg ik toch ook?
Ik weet niet wat je budget is, maar voor de prijs van een 1.4 benzine zonder tsi, heb je ook 1.4 tdi (diesel) van na de facelift, heb je dus een veel nieuwere auto, dan is het kwestie van onderhoud van oude polo tegen extra wegenbelasting. De 14 tdi is natuurlijk ook minder dorstig en er zit meer fut in door zijn koppel. Het afschrijvings verhaal blijft gissen.
Dingen in interieur als fabrieksradio en knopjes van elektrische ramen worden ook niet beter als de tijd verloopt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2020 09:07 door Auto encyclopedie.
[www.autoweek.nl]

Als je deze link opent dan zie je dat er op 24 maart rond half 9 in de ochtend wel iets zinvols is geschreven over de 1.4 zonder tsi. Om deze nu hier zelf over te typen en met de zogenaamde eer te strijken is een beetje on collegiaal.

Dit is ook een topic over de polo

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2020 09:13 door Auto encyclopedie.
Auto encyclopedie
Ik weet niet wat je budget is, maar voor de prijs van een 1.4 benzine zonder tsi, heb je ook 1.4 tdi (diesel) van na de facelift, heb je dus een veel nieuwere auto, dan is het kwestie van onderhoud van oude polo tegen extra wegenbelasting. De 14 tdi is natuurlijk ook minder dorstig en er zit meer fut in door zijn koppel. Het afschrijvings verhaal blijft gissen.
Dingen in interieur als fabrieksradio en knopjes van elektrische ramen worden ook niet beter als de tijd verloopt.

Ik rij simpel weg te weinig voor een Diesel.

Auto encyclopedie
[www.autoweek.nl]

Als je deze link opent dan zie je dat er op 24 maart rond half 9 in de ochtend wel iets zinvols is geschreven over de 1.4 zonder tsi. Om deze nu hier zelf over te typen en met de zogenaamde eer te strijken is een beetje on collegiaal.

Thanks! Ik heb hem doorgelezen. Vind het toch lastig om zoiets in te schatten.

Komt er gewoon op neer, wil je echt kwaliteit, dan kies je niet voor een polo maar kom je eerder in de japanse of koreaanse hoek en zelfs veel fransozen zijn in deze periode gewoon beter doorgaans als je naar de techniek kijkt.
Wil je een leuk sturende auto, dan kies je ook niet voor de polo en ben je beter af met een fiesta of wat
Wil je meeste value voor money, dan kies je ook niet voor een polo maar voor wat anders

Maar als je per se een polo wil uit deze bouwjaren; dan liever geen TSI, geen import (of je moet 100% zekerheid weten dat het een eerlijk exemplaar is), geen DSG. En ja, dan is het nog steeds lastig inschatten. Niemand heeft een glazen bol hoe een polo het gaat doen in de toekomst. met of zonder TSI. Er zijn er genoeg mensen met dure kostbare problemen maar ook mensen die hoge kilometerstanden halen zonder die dure reparaties of problemen. Dus ja, het is lastig inschatten, die zekerheid ga je hier ook niet krijgen.
Als je dan perse een polo wil, dan kun je beter voor de voorganger gaan, en dan voor de 1.6, ik typ precies het zelfde als in de andere topic.
Thanks voor alle reacties en informatie. Hierdoor heb ik een eye-opener gekregen waardoor ik de keuze maak om het risico niet te nemen.
Jordy 5909816
Thanks voor alle reacties en informatie. Hierdoor heb ik een eye-opener gekregen waardoor ik de keuze maak om het risico niet te nemen.

verstandige beslissing. En als je een polo heel erg mooi vind, spaar even door. Ergens in de loop 2012 meende ik zijn er wisselingen in motoren geweest. Zo hebben de latere motoren ook geen ketting meer maar een distributieriem. Het schijnt dat deze op veel fronten aanzienlijk beter zijn.
Als we je nog kunnen helpen in het zoeken naar alternatieven, open dan even een nieuwe topic

En dan graag zo duidelijk mogelijk wat je eisen paket is km, bouwjaar, budget enz enz
Auto encyclopedie
Als we je nog kunnen helpen in het zoeken naar alternatieven, open dan even een nieuwe topic

En dan graag zo duidelijk mogelijk wat je eisen pakket is km, bouwjaar, budget enz enz
Slecht advies, je kan gewoon in dit topic verder, alleen even de titel aanpassen.
AsconaGT
Jordy 5909816

verstandige beslissing. En als je een polo heel erg mooi vind, spaar even door. Ergens in de loop 2012 meende ik zijn er wisselingen in motoren geweest. Zo hebben de latere motoren ook geen ketting meer maar een distributieriem. Het schijnt dat deze op veel fronten aanzienlijk beter zijn.

Geldt dat voor alle type motoren? Dus ook deze:
[www.autowereld.nl]
Epica
Auto encyclopedie

En dan graag zo duidelijk mogelijk wat je eisen pakket is km, bouwjaar, budget enz enz
Slecht advies, je kan gewoon in dit topic verder, alleen even de titel aanpassen.

Die kan ik weer in mijn broekzak steken
Bij de facelift in 2014 kwamen ook nieuwe motoren bij de Polo. Als je zeker een Polo wil hebben kijk dan naar een Polo 6C, ik zou dan de 1.0 TSI kiezen, over deze motor hoor je het minste over problemen.

Een Polo uit 2010 of 2011 zou ik zelf niet aan aanraden. Er zijn best veel relatief dure problemen bekend. VW heeft bij de TSI motoren uit deze tijd een matige kwaliteit cilindercoating gebruikt, en de constructie van de zuigers is ook niet van fantastische kwaliteit. De distributieketting problemen waren je al bekend, hoe meer vermogen hoe meer kans op problemen.

In je andere Topic heb ik al de zwakke punten van de 1.4 16V genoemd.
@ak2 zal dat de zelfde persoon zijn van die andere topic?

[www.autowereld.nl]

AK2 hierboven heeft gelijk; blijkbaar was de facelift in 2014 ipv 2012 wat ik eerder zei. Dus nee, dit is ook eentje die je niet moet willen.

En dan moet moet je kijken of je, als je een 2014 kenteken registratie vind of het niet een pre-facelift is. Dat je dus niet perrongeluk eigenlijk nog een oude 2013 versie is die in 2014 op kenteken is gezet.

Dus even googlen wat de optische verschillen zijn tussen de modellen van voor en na de facelift. (waarschijnlijk kleine details) Dat maakt het zoeken op verkoopsites wat makkelijker. Import eigenlijk laten staan. En nog steeds blijft; als je kwaliteit echt het belangrijkste vind kun je beter iets uit azie halen over het algemeen. Maar dit is de veiligste keuze als je per se een polo wil uit deze generatie.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-03-2020 09:30 door AsconaGT.
Als je 1 vind en je twijfelt of die van voor de facelift is kun je kenteken ook checken op autoweek en dan naar specificaties dan krijg je te zien van welke generatie dat is. Maar de carbase van AutoWeek is niet helemaal foutloos.

Als je 1 koopt van na de facelift met distributie riem, kijk of er een rekening bij zit dat die vervangen is. Elke Jan L kan met een krijtje op het blok schrijven dat die vervangen is of kan in een onderhoudsboekje krabbelen dat die vervangen is, maar ja dat zegt natuurlijk helemaal niks.

Peugeot en citroen uit deze tijd is hier en daar ook hoogstaand qua kwaliteit en bij opel zijn de 6 bakken niet om over naar huis te schrijven en deze zitten ook in modellen van fiat en lancia..

Het zelfde wat bij de polo speelt is dan ook automatisch voor de seat Ibiza en de Skoda fabia.
De 1.4 16V is ook zeker niet de meest degelijke motor die je kunt kopen. Ze hebben relatief vaak last van kantelende zuigers en een hoog olieverbruik.
Je hoort de motor tikken als de motor koud is, als de auto klaar staat met een warme motor dan is dit verdacht.
Jordy 5909816
AsconaGT
Jordy 5909816

[www.autowereld.nl]

Ik heb een exemplaar uit 2014 gehad (splinternieuw), was een shortlease auto omdat ik moest wachten op mijn bestelde Clio. Ik heb er 5700km mee gereden en hij heeft 3,5 liter olie verbruikt à 25 euro per liter.
Dank voor alle reacties! De TSI's van deze wereld en 1.4 laat ik links liggen.

Ik zit ook verder te kijken en ik zie dan een Dieselmotor (1.2 en 1.4) niet eens zoveel duurder is op gebied van wegenbelasting 1087 in vergelijking met 400. Daartegenover staat een lagere brandstofprijs en aanschafprijs. Ik ga denk ik tussen de 20 a 25K kilometers per jaar rijden. Waarvan ik voor woon-werk-verkeer 0.19cent per km uitbetaald krijg. Is hierdoor een dieselauto verantwoord?

En zijn deze motoren betrouwbaarder? Ook niet geheel onbelangrijk haha.
Zet VAG gewoon geheel uit je hoofd tenzij je langdurig garantie hebt of krijgt. De 1.2 TDI is indertijd veel verkocht aan particulieren omdat die 'schoon' was en vrij van MRB. Veel gezeik met de EGR klep die op een onmogelijke plek zit en erg prijzig is.
google maar eens op die 1.2, ook hier op Autoweek is er genoeg over te vinden. Samengevat; traag, lang niet zo zuinig als beloofd, ongeraffineerde loop, korte powerband en het ergste is gewoon dat de kans op grote kosten hoog is waarbij het voordeel snel weg is. en dan de afschrijving nog
haha wat een reacties weer hier. Ik reageer normaliter niet omdat ik weer dat hier nogal een anti-vag sfeer heerst. Ik ben zelf ook sceptisch en heb zelf ook de nodige TSI ellende gehad. Maar ik heb 5 jaar in de 1.2tdi gereden, inderdaad eenmalig de egr vervangen (550 euro), verder probleemloze auto, met 200.000km ingeruild en niet omdat er problemen mee waren maar omdat we veel te weinig rijden voor diesel (nu, toen we hem kocht niet). Nu de 1.4 16v die echt niet bekend staat als motor die standaard kapot loopt. TSI=kut, dat moge duidelijk zijn. Maar om de rest nu ook gelijk allemaal met de grond gelijk te maken gaat ook wat ver. Elke auto die je aanhaalt heeft zijn problemen. Zeker auto's van 10 jaar oud.

Met 20-25k per jaar zou ik deze auto zeker overwegen. Hij is niet de snelste maar dat is de 1.4 ook niet. Koop je er een waarvan de EGR al vervangen is zie het probleem niet. Voordeel is dat je ze voor een appel en een ei koopt. Aanbod is er ook meer dan genoeg. Ik heb het een plezierige auto gevonden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-03-2020 11:57 door Mieluh.
We hebben 3 dagen een Polo 1.4 TDI pompverstuiver gehad waar we ongeveer 180 km mee per dag reden. De auto was als vervanging omdat onze Citroen C3 1.6 e HDI schade had. De Polo is veel lawaaiiger, trager en heeft erg korte powerband, bij de 1.2 TDI is een dit nog veel erger.

We waren erg blij toen we de Citroen weer terug hadden, het verschil vonden wij erg groot. De 1.6 HDI loopt veel mooier, is veel soepeler, stiller en krachtiger, en is gewoon een erg fijne en betrouwbare motor. Inmiddels staat de teller op 201.000 km.

Ik heb echt helemaal niets tegen een VW, maar als je met een 1.6 HDI van PSA of 1.5 DCI van Renault hebt gereden dan ontdek pas hoe groot de verschillen zijn. Ik zou ze zeker een keer proberen.

De dure EGR klep gaat bij VW bij de 1.2 TDI relatief vaak stuk, de diesels van de VAG groep scoorden gemiddeld bij het laatste onderzoek van de Consumentenbond een 2,3 op betrouwbaarheid. Ze zijn volgens de Consumentenbond zeker niet heel betrouwbaar.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-03-2020 12:50 door ak2.
Ik heb samen ongeveer gelijk met mijn zwager een 1.2tdi gekocht, beide 100.000km gereden en alleen de EGR kapot gehad, beide ronde de 125.000km. Ik ben het met je eens dat de 1.6hdi beter rijdt, maar (smaakgebonden) springen mij de tranen in de ogen als ik instap in de genoemde Clio of C3 (waarbij de C3 nog te overzien is). Dan maar liever iets minder power. Voor ons is het altijd de 2e auto geweest dus power was niet de reden om deze auto wel of niet te kopen, ben er wel mee naar Frankrijk zuidkust geweest, 1op16/17 compleet volgeladen en 150-170 waar mogelijk valt mij toch niet tegen. 1 op 30 wordt wel een lastig verhaal. Gemiddeld over 100.000km 1 op 20 gereden.

Overigens wordt er 90% woon-werk mee gereden en dan zou 60pk al genoeg zijn, hard rijden zit er toch niet in (vanaf nu helemaal niet meer)

Het blijft uiteindelijk persoonlijk maar om de 1.2tdi en 1.4 benzine gelijk als slechte motoren te boeken te zetten vind ik ook wat ver gaan.
Mieluh
Ik heb samen ongeveer gelijk met mijn zwager een 1.2tdi gekocht, beide 100.000km gereden en alleen de EGR kapot gehad, beide ronde de 125.000km. Ik ben het met je eens dat de 1.6hdi beter rijdt, maar (smaakgebonden) springen mij de tranen in de ogen als ik instap in de genoemde Clio of C3 (waarbij de C3 nog te overzien is). Dan maar liever iets minder power. Voor ons is het altijd de 2e auto geweest dus power was niet de reden om deze auto wel of niet te kopen, ben er wel mee naar Frankrijk zuidkust geweest, 1op16/17 compleet volgeladen en 150-170 waar mogelijk valt mij toch niet tegen. 1 op 30 wordt wel een lastig verhaal. Gemiddeld over 100.000km 1 op 20 gereden.

Overigens wordt er 90% woon-werk mee gereden en dan zou 60pk al genoeg zijn, hard rijden zit er toch niet in (vanaf nu helemaal niet meer)

Het blijft uiteindelijk persoonlijk maar om de 1.2tdi en 1.4 benzine gelijk als slechte motoren te boeken te zetten vind ik ook wat ver gaan.
Dat zijn gewoon feiten, dat jij er geen problemen mee hebt betekend niet dat het meteen goede motoren zijn, er zijn ook mensen die geen problemen hebben met de DSG of TSi maar dat maakt het geen goede motoren/versnellingsbak.

die 1.2 TDI is gewoon algemeen bekend dat het kwalitatief zeer matige auto's zijn. Ik wil best geloven dat tot 100.000 km het prima (los van hoe onprettig het blokje rijd) maar daarna begint vaak de dure kosten. Het is echt niet alleen de EGR klep overigens, koppeling/drukgroep is bekend zwak onderdeel, verstuivers ook, DPF, waterpomp. Onlangs was op Autoweek een polo bij klokje rond; aan de reactie van de monteur kun je al afleven hoe hij de kwaliteit van die 1.2 diesels vind. Ook elders op andere fora regent het klachten. Heeft niets te maken met de anti vag sfeer hier.

zoals ik hierboven al zei; wil je zo'n polo,, ga dan voor eentje van na de facelift. zo'n 1.0 TSI is gewoon over het algemeen prima. Heb je het geld daar nog niet voor, zou ik voor wat anders gaan. Of toch gewoon zo'n 1.2 TDI kopen of 1.2 TSI en dan niet zeuren.
AsconaGT

die 1.2 TDI is gewoon algemeen bekend dat het kwalitatief zeer matige auto's zijn. Ik wil best geloven dat tot 100.000 km het prima (los van hoe onprettig het blokje rijd) maar daarna begint vaak de dure kosten. Het is echt niet alleen de EGR klep overigens, koppeling/drukgroep is bekend zwak onderdeel, verstuivers ook, DPF, waterpomp. Onlangs was op Autoweek een polo bij klokje rond; aan de reactie van de monteur kun je al afleven hoe hij de kwaliteit van die 1.2 diesels vind. Ook elders op andere fora regent het klachten. Heeft niets te maken met de anti vag sfeer hier.

zoals ik hierboven al zei; wil je zo'n polo,, ga dan voor eentje van na de facelift. zo'n 1.0 TSI is gewoon over het algemeen prima. Heb je het geld daar nog niet voor, zou ik voor wat anders gaan. Of toch gewoon zo'n 1.2 TDI kopen of 1.2 TSI en dan niet zeuren.

Koppeling en drukgroep was een gevolg van het slecht rijdende blokje, hoevaak ik wel niet een 1.2/1.4 tdi met 2500 toeren en halve koppeling hoor wegrijden. Ja ik snap het wel, anders kom je niet vooruit :-)
Jordy 5909816
Auto encyclopedie

Ik rij simpel weg te weinig voor een Diesel.

Auto encyclopedie
[www.autoweek.nl]

Tja volgens mij had ik dat al getipt. De 1.2 tdi en 1.6 tdi laten staan, die komen uit het sjoemeltijdperk en zijn er niet altijd beter op geworden na de verplichte update. De 1.4 tdi is van na de sjoemeltijdperk en die moet je hebben, das een andere 1.4 tdi waar ak2 het over heeft

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-03-2020 14:52 door Auto encyclopedie.
Mieluh

VAG was van 2009 tot zeg 2015 gewoon niet best. Ze gaven zelfs toe dat de Golf 5 te duur was om te maken waardoor de Golf 6 vevroegd uitgebracht werd waar alle budget cuts mee begonnen.

Ik zou, afhankelijk van smaak, geen moeite hebben een recent bouwjaar VAG auto te rijden. Afgezien van feit dat olieverbruik nog steeds een dingetje is bij VW motoren en als normaal afgedaan wordt. Mijn Yaris met 100k op de teller verbruikt tussen de beurten hooguit 0.2liter olie.

Alleen TS zoekt iets in een prijs categorie waardoor je juist uitkomt bij VAG auto's uit hun mindere periode. Toch niet zo gek om het af te raden dan?
Jordy 5909816
Dank voor alle reacties! De TSI's van deze wereld en 1.4 laat ik links liggen.

Ik zit ook verder te kijken en ik zie dan een Dieselmotor (1.2 en 1.4) niet eens zoveel duurder is op gebied van wegenbelasting 1087 in vergelijking met 400. Daartegenover staat een lagere brandstofprijs en aanschafprijs. 20 a 25K kilometers per jaar rijden.

Precies!
Je slaat de spijker op z'n kop hier.
Goede keus dus.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.