Betrouwbare, betaalbare en zuinige auto voor €8.000 die ook nog een beetje leuk is...

Gepost door TNThomas 
Eind vorig jaar vroeg ik hier op het forum advies voor een auto om mee naar mijn eerste baan te rijden. Destijds heb ik bijna een Mazda 2 GT-M in Duitsland gekocht, maar dit is last minute niet doorgegaan. Ik heb onverwachts toch getekend bij een andere werkgever en zal nu een stukje verder van huis gaan werken. Kortom, de eisen voor een auto zijn wat veranderd en de zoektocht begint weer opnieuw. In totaal zal ik meer dan 25.000 km per jaar rijden waarvan het meeste op provinciale wegen en snelwegen. Deze kilometers wil ik natuurlijk met zo min mogelijk problemen en met 'normale' kosten afleggen.

Mijn eisen zijn:
  • Maximaal €8.000 (importeren is geen probleem)
  • Een automaat zou een voordeel zijn (voor mijn vriendin), maar geen verplichting
  • Airconditioning en cruise control zijn 'must-have' opties!
  • Niet ouder dan 10 jaar, liefst jonger
  • Niet meer dan 150.000 km gereden, liefst minder
  • Relatief zuinig, minimaal 1:17 (hoe zuiniger, hoe beter)
  • Betaalbaar, dus niet extreem duur in onderhoud, MRB en verzekering (0 schadevrije jaren)
  • Betrouwbaar, hier hecht ik veel waarde aan
  • Last but not least, fun... Ik snap dat het misschien lastig te combineren is met de bovenstaande eisen, maar 'fun' is voor mij een breed begrip. Mijn vorige en eerste auto ('08 MX-5) heeft me geleerd dat veel pk's niet nodig zijn, maar een fijn weggedrag is wel iets dat ik prefereer. Ook aan een hip/leuk ogende auto beleef ik plezier. Kortom, dit is een vage en brede eis.

Zelf heb ik natuurlijk ook al gezocht naar wat opties en kwam al snel uit op een Toyota Prius, Toyota Auris Hybrid, Toyota Yaris Hybrid, Honda Insight en Honda Civic Hybrid. Echter bieden dit soort auto's niet zo veel 'fun' voor mij... Na wat langer zoeken kwam ik uit op de Honda CR-Z. Deze lijkt bijna net zo zuinig als één van de eerder genoemde hybrides, maar biedt toch wat meer rijplezier en een leukere uitstraling vind ik. Wat vinden jullie van de Honda CR-Z, kijkende naar mijn eisen? Zijn er nog andere opties die jullie mij kunnen aanraden?
Over het rijden met de CR-Z zijn de meningen wat verdeeld, ik denk dat je dat het beste zelf kunt bepalen hoe 'fun' het voor jou is. In veel rijtesten waren journalisten volgens mij teleurgesteld maar dat kwam ook met name omdat ze een heel lichtvoetige civic hadden verwacht meende ik mij te herinneren.
Kun je gelijk de ruimt even checken want ook dat kan voor sommigen tegen vallen. Verder is het wel een zuinige auto die er lekker apart uit ziet, dat zeker thumbs up kwalitatief zit het ook wel goed.
AsconaGT
Over het rijden met de CR-Z zijn de meningen wat verdeeld, ik denk dat je dat het beste zelf kunt bepalen hoe 'fun' het voor jou is. In veel rijtesten waren journalisten volgens mij teleurgesteld maar dat kwam ook met name omdat ze een heel lichtvoetige civic hadden verwacht meende ik mij te herinneren.
Kun je gelijk de ruimt even checken want ook dat kan voor sommigen tegen vallen. Verder is het wel een zuinige auto die er lekker apart uit ziet, dat zeker thumbs up kwalitatief zit het ook wel goed.

Ik verwacht zeker geen sportauto, maar wel een lagere zitpositie, een bijzonder uiterlijk en een auto die net wat strakker/leuker rijdt dan een Auris of Civic. De ruimte moet ik inderdaad in het echt zien, maar zolang er genoeg plek is voor 2 personen en de kofferbak groot genoeg is (eventueel met de achterbank plat), dan ben ik tevreden.

Verder is het fijn om te horen dat de auto kwalitatief goed is. Een auto kopen met 100.000 tot 150.000 km op de teller vind ik namelijk toch best spannend op het gebied van betrouwbaarheid...
als ik dat zo hoor zijn lijkt mij de CR-Z een prima optie voor jou thumbs up

over de betrouwbaarheid zou ik mij niet zoveel zorgen maken, ook niet met 100.000 - 150.000 km. Niets spannends aan winking smiley alleen even kijken hoe de vorige eigenaren er mee om zijn gegaan qua instapschade en andere gebruikerssporen. Sommige auto's (in het algemeen) ogen nog als nieuw na 150.000 km terwijl je je af vraagt bij andere auto's wat mensen in die tijd allemaal gedaan hebben met een auto met kapotte stoelen, versleten stuur, beschadigingen overal, etc. Met een auto die al iets meer heeft gelopen is de kans daarop nou eenmaal wat groter.
De cr z is er raar genoeg alleen in handbak

De Mazda 2 is er ook in diesel wederom alleen handbak, maar wel goedkoop in de wegenbelasting ivm zijn gunstiger gewicht dan de concurrentie. En heeft ook nog meer vermogen 105 pk dan de meeste diesel auto's die 1 of 2 categorieen zwaarder zijn

Helaas meer gelopen dzn jij zoekt

[www.autowereld.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2020 13:45 door Auto encyclopedie.
TNThomas
Na wat langer zoeken kwam ik uit op de Honda CR-Z. Deze lijkt bijna net zo zuinig als één van de eerder genoemde hybrides, maar biedt toch wat meer rijplezier en een leukere uitstraling vind ik. Wat vinden jullie van de Honda CR-Z, kijkende naar mijn eisen? Zijn er nog andere opties die jullie mij kunnen aanraden?

AsconaGT
Over het rijden met de CR-Z zijn de meningen wat verdeeld, ik denk dat je dat het beste zelf kunt bepalen hoe 'fun' het voor jou is. In veel rijtesten waren journalisten volgens mij teleurgesteld

Nou ben ik géén journalist, maar ik vond de CR-Z dus echt wél fun (Frank en Patrick zijn het met mij eens... ). [www.youtube.com]

Nou wordt de keus beperkt met jouw budget en een automaat is niet leverbaar in de CR-Z, maar dit lijkt wel een nette met leren bekleding: [www.autotrack.nl] Carfax rapport: [www.autotrack.nl]

En o ja... redelijk zuinig is 'ie ook: werkelijk gemeten gemiddeld verbruik is 5,93 l/100 km. - bijna 1: 17 [www.spritmonitor.de]

Enne... nog een toegift. Beetje leuk... : [www.youtube.com]
.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2020 13:13 door Jazzik.
Jazzik

Waar kan ik die kopen voor max. € 8000,- ...???

Help ik je krijg ik nog kritiek. Ik zal er mee stoppen hoor......jeetje.
Auto encyclopedie, ik twijfel nog of ik een diesel zou willen... Ik vrees voor eventuele toekomstige milieuzones, maatregelen, verhoogde belastingen, waardedaling, etc. Misschien is die 'angst' onterecht, maar daardoor zou ik momenteel qua gevoel sneller een benzine-auto kopen.

Jazzik, bedankt voor de informatie! Ik ga die CR-Z vanavond eens rustig bekijken. Hoe meer ik lees over de CR-Z, hoe enthousiaster ik word! Kortom, ik ben meer dan 90% zeker dat het een CR-Z wordt. De komende dagen ga ik me verder verdiepen erin. smiling smiley
De Honda CR-Z lijkt mij een uitstekende keus.

Bij 25000 km per jaar zou ik ook kijken naar diesels. Je koopt ze door het negatieve diesel sentiment voor heel weinig geld, uit hele jonge bouwjaren. Erg leuke, betrouwbare, zeer zuinige goede opties zijn de Citroën DS3 1.6 (e) HDI en Renault Clio 4 1.5 DCI.
TNThomas
Jazzik, bedankt voor de informatie! Ik ga die CR-Z vanavond eens rustig bekijken. Hoe meer ik lees over de CR-Z, hoe enthousiaster ik word! Kortom, ik ben meer dan 90% zeker dat het een CR-Z wordt. De komende dagen ga ik me verder verdiepen erin. smiling smiley

Probeer een keertje een proefrit. Mijn broer(tje) heeft bijna 7 jaar (en 155.000 km.) eentje gehad, heb ik regelmatig in gereden. Zij waren met z'n tweeën, dus voor hen paste het. Voor ons (helaas...) niet...
ak2

Bij 25000 km per jaar zou ik ook kijken naar diesels. Je koopt ze door het negatieve diesel sentiment voor heel weinig geld, uit hele jonge bouwjaren. Erg leuke, betrouwbare, zeer zuinige goede opties zijn de Citroën DS3 1.6 (e) HDI en Renault Clio 4 1.5 DCI.

Mij lijkt de CR-Z me ook ideaal gezien je wensen. Kom op zeg, die DS3 of Clio geeft toch niet dat beetje sportieve gevoel, laat staan met zo'n droevig brommerig dieseltje.
Als ik naar de wensen kijk, kom ik uit op een Suzuki Swift. Die is zonder hybride toch heel zuinig. Hij is licht, leuk en rijdt fijn.
Greg 190780
ak2

Mij lijkt de CR-Z me ook ideaal gezien je wensen. Kom op zeg, die DS3 of Clio geeft toch niet dat beetje sportieve gevoel, laat staan met zo'n droevig brommerig dieseltje.

We hebben zelf ook een compacte en lichte diesel als 2e auto( C3 1.6 e HDI met 92 pk) ik vind zelf dat dit erg lekker en vlot rijdt. Door het grote koppel bij lage toeren rijden ze gewoon heel soepel, snel en stil. En rijden juist vaak lekkerder en vlotter dan de meeste compacte 3 cilinder benzine modellen.

De DS3 1.6 e HDI en Clio 1.5 DCI zijn gewoon erg leuke auto's waar een relatief krachtige diesel in mijn ogen prima bij past. Geen enkele voorgestelde auto is echt sportief.
Maar dat zoekt de TS ook niet.

Ik heb zelf in heel veel auto's gereden.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2020 17:21 door ak2.
Nico GTR
Jazzik

Waar kan ik die kopen voor max. € 8000,- ...???

Help ik je krijg ik nog kritiek. Ik zal er mee stoppen hoor......jeetje.

ak2
Greg 190780
ak2

We hebben zelf ook een compacte en lichte diesel als 2e auto( C3 1.6 e HDI met 92 pk) ik vind zelf dat dit erg lekker en vlot rijdt. Door het grote koppel bij lage toeren rijden ze gewoon heel soepel, snel en stil. En rijden juist vaak lekkerder en vlotter dan de meeste compacte 3 cilinder benzine modellen.

De DS3 1.6 e HDI en Clio 1.5 DCI zijn gewoon erg leuke auto's waar een relatief krachtige diesel in mijn ogen prima bij past. Geen enkele voorgestelde auto is echt sportief.
Maar dat zoekt de TS ook niet.

Ik heb zelf in heel veel auto's gereden.

92 pk snel? En dan die nauwe powerband, vast een matig schakelende bak, ondermaats stuurgevoel, gaar motorgeluid, en een te hoge zitpositie. TS komt uit een MX-5... Fijn dat je zelf tevreden bent met je auto..
Greg 190780

92 pk snel? En dan die nauwe powerband, vast een matig schakelende bak, ondermaats stuurgevoel, gaar motorgeluid, en een te hoge zitpositie. TS komt uit een MX-5... Fijn dat je zelf tevreden bent met je auto..
Snel zat TS is ook niet opzoek naar een race auto, bijna alle bakken schakelen matig als je uit een MX5 komt, motor geluid is persoonlijk net zoals de zit positie.
Epica
Greg 190780

Snel zat TS is ook niet opzoek naar een race auto, bijna alle bakken schakelen matig als je uit een MX5 komt, motor geluid is persoonlijk net zoals de zit positie.

De TS is inderdaad niet op zoek naar een raceauto.

Bij een (DS3) 1.6 HDI heb je al bij slechts 1750 toeren het flinke maximale koppel van 230 Nm dit betekend dat je altijd veel trekkracht hebt, hierdoor is het in de normale gebruik een (hele) vlotte auto om te rijden, en die altijd heel makkelijk versneld.

In de eerste Mazda MX 5 (wat ik overigens een erg leuke auto vindt) ligt een echte toeren motor die maar 135 Nm koppel levert bij 5000 toeren. Om hard(er) te gaan moet je de dus flink (de motor laten) werken.

De Mazda MX5 is niet geschikt voor langere bestuurders, die kunnen vaak wel prima zitten in een DS3 of Clio. Zitpositie is natuurlijk heel persoonlijk, ik zit goed in een DS3 en een Clio.

De overheid heeft ingegrepen om wildgroei van verschillende milieuzones te voorkomen. Steden kunnen ( voor de binnenstad) 2 soorten milieuzones instellen, verboden voor diesels van 15 jaar en ouder of verboden voor diesels van 20 jaar en ouder. Met een jonge diesel kun je nog jaren overal in.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2020 20:18 door ak2.
TNThomas
Auto encyclopedie, ik twijfel nog of ik een diesel zou willen... Ik vrees voor eventuele toekomstige milieuzones, maatregelen, verhoogde belastingen, waardedaling, etc. Misschien is die 'angst' onterecht, maar daardoor zou ik momenteel qua gevoel sneller een benzine-auto kopen.

Thanks voor terugkoppeling, het mooie is dat je voor een cr-z van na de facelift gaat, maar die staan er op dit moment niet op gaspedaal. Die van na de facelift heeft iets meer vermogen en pk en is nog meer een zelfdzaamheid

cr z orgineel vs facelift
Bedankt voor alle reacties! Geweldig om zo veel tips en suggesties te krijgen. smiling smiley

Ik probeer algemeen te reageren op de twee onderwerpen in jullie reacties:
  • Diesel: ik ga vandaag eens rekenen wat een B-segment diesel qua maandelijkse kosten doet vergeleken met de Honda CR-Z. Ik moet wel zeggen dat ik de CR-Z leuker vind (dat kan ik wel al zeggen voordat ik erin gereden heb denk ik), dus mag die ook iets meer kosten... Mocht een diesel echter een stuk goedkoper zijn, dan zal ik eens gaan kijken naar een Mazda 2 en de twee genoemde Franse auto's.
  • Sportief: het klopt dat mijn vorige auto een '08 MX-5 was, maar zoiets zoek ik nu niet. Hoe geweldig ik een MX-5 ook vind, ik zou er niet dagelijks woon-werk in willen doen. Ik heb echter ook nergens gezegd dat ik een sportieve auto (of zelfs sportauto) zoek. Wel zou een beetje 'fun' leuk zijn en daarmee bedoel ik een fijn sturende auto en/of een auto die leuk/bijzonder uitziet. Ik vind bijvoorbeeld de CR-Z vrij sportief ogen en als ik rijtesten lees is de zitpositie en het rijgedrag dat ook een beetje. Dat zou al 'fun' genoeg zijn en ik vrees dat in een B-segment diesel minder snel te vinden.
Bij een citroen of Peugeot of ds, kijken of een blue hdi binnen je budget valt ipv e-hdi:

-meer koppel
- meer vermogen
-euro 6 ipv euro 5

Thanks voor de terugkoppeling
Auto encyclopedie
Bij een citroen of Peugeot of ds, kijken of een blue hdi binnen je budget valt ipv e-hdi:

-meer koppel
- meer vermogen
-euro 6 ipv euro 5

Thanks voor de terugkoppeling

Bedankt voor de tip! Vanavond heb ik tijd om nog eens te gaan rondkijken op internet naar auto’s, dus ik hou dit in mijn achterhoofd.
Epica
Ja BLue HDI past binnen het budget.
208

Citroen DS3

De Peugeot 208 en Citroen DS3 met 1.6 HDI vind ik ook erg leuke opties.
Epica
208

Citroen DS3

Dit zijn leuke opties! Zeker deze Peugeot vind ik een mooie verschijning. Echter hoor/lees ik regelmatig minder positieve dingen over de betrouwbaarheid vsn Franse auto’s. Hoe zit dat met deze twee?

Na een rekenvoorbeeld uit te werken weet ik nu dat als ik 25.000 km per jaar rijd, dat zo een Peugeot 208 diesel ongveer €15 tot €20 per maand goedkoper is dan een Honda CR-Z. Dan kijk ik enkel naar MRB en brandstofkosten (met de huidige literprijzen).
De 208 en DS 3 scoren in de meeste onderzoeken goed op betrouwbaarheid. We hebben zelf het technisch verwante broertje een Citroën C3 2. De auto heeft inmiddels meer dan 200.000 km gereden maar is nog steeds een betrouwbare auto. Elektrisch is de auto heel goed, en aan de techniek is ook niet veel gesleuteld. De 1.6 e HDI motor is betrouwbaar, zuinig en degelijk.
Geen diesel gaan rijden met 25.000 km per jaar. Je gaat EGR problemen krijgen en meer gezeur die je dan gaat wijten aan de betrouwbaarheid van je auto terwijl het gewoon gebruik is wat niet goed is doordacht.

Ja ze zijn betrouwbaar, maar ga met 25.000 per jaar gewoon voor die CRZ.

Of als het echt zuinig en goedkoop moet zijn......een Toyota Aygo.

De nieuwe versie vanaf 2016 (ik heb er zo een voor mijn vriendin geimporteerd) is best wel leuk om te rijden, binnen de 8000 euro en jouw kilometereis ook zeker wel betaalbaar te vinden. Heel leuke en hippe kleurtjes en met een setje verlagingsveren en iets bredere wieltjes (wat niet zo goed is voor de 1 op 25 die je momenteel red met het ding op de snelweg) wel een lekker sturend karretje.
CRZ, 208 en DS3 zijn leuke opties! Zou vooral gaan rijden en bekijken: wellicht zit een bepaald model niet prettig, of zie je andere nadelen.

Geen diesel gaan rijden met 25.000 km per jaar. Je gaat EGR problemen krijgen en meer gezeur die je dan gaat wijten aan de betrouwbaarheid van je auto terwijl het gewoon gebruik is wat niet goed is doordacht.
Mwoah, je kunt ook prima een diesel rijden zonder problemen te krijgen...

Of als het echt zuinig en goedkoop moet zijn......een Toyota Aygo.
Ja, dat is wel 1 van de meest goedkope opties inderdaad... mag wel hopen dat stoelen/comfort wel verbeterd zijn ten opzichte van de vorige generatie, anders zijn het niet de meest fijne 25.000km per jaar.
Nico GTR

Onze eigen C3 diesel werd eerst gebruikt voor veel lange stukken, nu rijdt die al weer jaren veel relatief kortere stukken. Dat gaat in de praktijk echt prima, aan de dieseltechniek is nog nooit gesleuteld. Ook bij veel stukken tot 25 km kan de diesel goed regenereren. Met 25.000 km per jaar heb je genoeg ook lange stukken.
TNThomas
Epica
208

Citroen DS3

Dit zijn leuke opties! Zeker deze Peugeot vind ik een mooie verschijning. Echter hoor/lees ik regelmatig minder positieve dingen over de betrouwbaarheid vsn Franse auto’s. Hoe zit dat met deze twee?

Na een rekenvoorbeeld uit te werken weet ik nu dat als ik 25.000 km per jaar rijd, dat zo een Peugeot 208 diesel ongveer €15 tot €20 per maand goedkoper is dan een Honda CR-Z. Dan kijk ik enkel naar MRB en brandstofkosten (met de huidige literprijzen).

Dan lijkt me het grotere rijplezier van de Honda CR-Z, de exclusiviteit, uiterlijk, en betrouwbaarheid dat beetje geld dubbel en dwars waard. Tenminste, dat zou ik vinden. Hij is ook wel eens bij mij opgekomen, toen ik even dacht dat ik vrij veel km's moest gaan maken (maar toch het sportieve rij-gevoel wilde behouden).
Wederom bedankt voor alle reacties! smiling smiley

Nico GTR, mijn moeder heeft een Peugeot 108 (onderhuids gelijk aan de Aygo) en dat is inderdaad een fijne auto! Echter krijg ik er nooit een fijne zitpositie in. Dat ligt waarschijnlijk aan de verhouding tussen de lengte van mijn armen en benen, want ik moet ver van het stuur gaan zitten om mijn benen kwijt te kunnen. Helaas zit ik dan voor de lengte van mijn armen onprettig ver van het stuur. Kortom, leuke auto, maar helaas niet voor mij... Ik heb ook even gekeken naar een Kia Picanto of Hyundai i10, maar ik rij liever niet 25.000 km per jaar in een A-segmenter.

BMW E38, klopt! Ik heb ook besloten voor de Honda CR-Z te gaan. Ik heb gisteravond al contact gehad met iemand in Duitsland die een mooi exemplaar aanbiedt, maar ik moet even afwachten wat de RDW gaat doen met de keuringen. Momenteel kan ik de auto niet laten keuren namelijk.

Thema90, toevallig heeft een kennis die auto. Ik vind dat niet zo een mooie auto, zeker van binnen niet, maar ik denk dat ik één van de weinigen ben die Alfa Romeo's niet zo mooi vindt.
Jazzik

TNThomas
Ik heb ook besloten voor de Honda CR-Z te gaan.

Ik verheug me enorm erop! De CR-Z lijkt me oprecht een leuke auto om dagelijks in te rijden. Nu nog even kijken wat de RDW doet met keuren...
TNThomas

Ik verheug me enorm erop! De CR-Z lijkt me oprecht een leuke auto om dagelijks in te rijden. Nu nog even kijken wat de RDW doet met keuren...

Deze (eerder getoonde): [www.autotrack.nl] hoeft niet meer gekeurd te worden...
Is de Fiat Punto 0.9 Twinair 100pk met turbo niks voor jou? Ik hoor goede verhalen over die auto en hij klinkt bij het optrekken heel sportief!
Hotymoty
Is de Fiat Punto 0.9 Twinair 100pk met turbo niks voor jou? Ik hoor goede verhalen over die auto en hij klinkt bij het optrekken heel sportief!
dat ding wat klinkt als een brommobiel en echt niet zuinig is?
Jazzik, het lijkt me zeker een goede auto, maar heb een sterke voorkeur voor standaard auto's. De rode logo's, rode remklauwen, zwarte delen aan de achterzijde, side skirts en navigatiescherm zijn dus allemaal afknappers voor mij. Ook wil ik geen leder interieur, want juist het lichtgrijze 'standaard' interieur van de CR-Z vind ik heel mooi. Toch bedankt voor het meedenken!

Hotymoty, bedankt voor je suggestie! Een goede vriendin van mij rijdt in een Fiat 500 Twinair en ik vind dat persoonlijk een onprettig blok qua geluid en karakter. Nu moet ik zeggen dat ik dat dus beoordeel vanaf de bijrijdersstoel, maar het spreekt mij niet zo aan.
TNThomas
Jazzik, het lijkt me zeker een goede auto, maar heb een sterke voorkeur voor standaard auto's. De rode logo's, rode remklauwen, zwarte delen aan de achterzijde, side skirts en navigatiescherm zijn dus allemaal afknappers voor mij. Ook wil ik geen leder interieur, want juist het lichtgrijze 'standaard' interieur van de CR-Z vind ik heel mooi. Toch bedankt voor het meedenken!

Hotymoty, bedankt voor je suggestie! Een goede vriendin van mij rijdt in een Fiat 500 Twinair en ik vind dat persoonlijk een onprettig blok qua geluid en karakter. Nu moet ik zeggen dat ik dat dus beoordeel vanaf de bijrijdersstoel, maar het spreekt mij niet zo aan.

Had hem al getipt, maar de cr-z van na de facelift is nog zeldzamer en zelfs niet in Nederland op dit moment ergens te koop. Heeft ook iets meer vermogen. Dus als je toch in Duitsland kijkt
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.