Zuinige auto gezocht onder 15000 (21 jarige bestuurder)

Gepost door Nico van Eerden 
Jazzik
Nico GTR
Ja Jazzik haalt graag mensen onderuit. Maar feitelijk als je inderdaad ongeveer wilt weten wat je moet verwachten.....is spritmonitor echt een zeer goede website. Heel breed, veel data, betrouwbaar.

Nico, ik denk niet dat ik mensen onderuit haal. Wél beweringen die hier worden gepresenteerd als feiten die naar mijn mening niet kloppen.
Als ik er naast zit: corrigeer me maar.

Op Haze zijn commentaar ga ik maar niet in. Alléén een vraagje: vind je een CR-Z ook al een saai hok? In welk opwindend voertuig verplaats jij je dan? O... ehhh...

Misschien iets te hard neergezet. Laten we zeggen dat de discussie inderdaad graag word aangegaan. Al dan niet met een stelligheid die naar mijn mening soms te hard word ingezet.

Diesel, namelijk, eigenlijk iets beter dan een direct ingespoten benzinemotor, de laatste stoot immers ook fijnstoot uit en na het dieselschandaal kloppen de praktijkcijfers een heel stuk beter.
2e deel wat we daarbij als tegengas kunnen neerpennen is dat de meeste mensen in Nederland te weinig rijden om een diesel te rijden....ach ja, ik heb verder geen problemen met hoe je het opschrijft en wat mij betreft kunnen wij prima door een deur dus sorry voor de iets te harde bewoordingen.....maar let op elkaar we hebben het al lastig genoeg.
Jazzik
Nico van Eerden
Ik heb 1 persoon over diesel horen praten... Zou dit ook iets zijn wat ik kan bekijken?

Tuurlijk... al zou ik anno 2020 wel bij bekijken laten...

Ik zou iig geen 15.000 euro besteden aan een diesel.
Stel je zou voor 5 tot 6000 euro een mooie auto kunnen kopen is dat het overwegen waard. De schade is dan niet zo groot al de afschrijving erg hoog wordt.

Kijk hier eens tussen:
[www.autotrack.nl]
Haze
Een CR-Z ben ik ook geen fan van, maar in ieder geval beter dan die o zo hippe Jazz en Yaris die je overal weet te verkondigen. Bejaardenbakken ten top. Mensen kiezen een auto voor meer redenen dan alleen verbruik en betrouwbaarheid. Dat jij dat niet kan begrijpen hoef je anderen niet op te wijzen en constant te zitten zeuren hoe slecht een auto is die niet in jouw straatje past..

Ik kan me niet herinneren dat ik in dit draadje "Zuinige auto gezocht onder 15000 (21 jarige bestuurder)" een Jazz of Yaris genoemd heb (en met reden.. ).
Ook heb ik, dacht ik, niet gezeurd over hoe slecht een auto is die niet in mijn straatje past.. In mijn straatje (is een vrij lange straat) past eigenlijk elke auto, al zal ik bepaald niet voor elke auto kiezen. Ja, ik heb zo mijn voorkeuren, zoals naar ik aanneem jij die ook hebt. Ik geef een vraagsteller een idee, daar kan hij/zij mee doen wat 'ie wil.
Van Haze heb ik overigens niets in die richting gezien hier... uitsluitend commentaar.

Voor Nico van Eerden: Hier een filmpje (ja, Toyota reclame...) met uitleg van een (niet plug-in) hybride. Het principe geldt ook voor de Honda: [www.youtube.com]

Nico GTR
Misschien iets te hard neergezet. Laten we zeggen dat de discussie inderdaad graag word aangegaan. Al dan niet met een stelligheid die naar mijn mening soms te hard word ingezet.
...ach ja, ik heb verder geen problemen met hoe je het opschrijft en wat mij betreft kunnen wij prima door een deur dus sorry voor de iets te harde bewoordingen.....maar let op elkaar we hebben het al lastig genoeg.
Haze
Epica
Jazzik
Epica

Maar ja allemaal beter dan dat lelijk hok waar jij iedere keer mee aan komt en jij blijft ook maar stront eigenwijs dat spritmonitor gebruiken, waar je geen reet mee kan".

Dat jij "geen reet" met Spritmonitor kunt is overduidelijk je eigen tekortkoming. Je had dus moeten schrijven "waar ik geen reet mee kan.
De rest van je uitstekend onderbouwde commentaar in zeer beschaafde bewoordingen laat ik maar voor wat het is...
Nee het is jou tekortkoming dat je steeds iets gebruikt waar je niks mee kan, je maakt nu van je tekortkoming die van iemand anders. Wij wonen nog steeds in Nederland en dat kan je niet vergelijken met Duitsland, iets wat ik je al een paar keer heb uitgelegd maar iets wat er bij jou maar niet in wil.

Tegen dovemansoren. De hybrides en Aziatische auto’s zijn heilig en owee als je daar ook maar een slecht woord over rept. Gelukkig worden we op alle momenten wel prettig op de hoogte gehouden over de situatie in Polen, de minpunten van auto’s die niet uit Azië komen ook al is dat daar totaal niet relevant en hoe Jazzik zijn eerste vrouw heeft gekozen.

Gelukkig zijn er nog mensen die verder kijken dan die saaie hokken en andere criteria hebben dan “hIj MoEt 1 oP 28 LoPeN eN iK wIl Er NoOiT eEn PrObLeEmPjE mEe HeBbEn”. Fleurt het wagenpark ten minste nog wat op.

Zou zijn huidige vrouw ook een Aziaat zijn? Maar idd dat verhaal van zijn eerste vrouw komt vaker voorbij dan dat ik de colt en de forfour en de exeo tip bijelkaar dan he.
Nico van Eerden
Jazzik
Nico van Eerden
Ik heb 1 persoon over diesel horen praten... Zou dit ook iets zijn wat ik kan bekijken?

Ik begrijp het. Uitstoot 😊.

De voorgestelde Euro 5 en 6 diesels zijn veel minder vervuilend dan veel oudere benzine en diesel modellen.

De regels zijn in Nederland heel simpel. Steden mogen (voor de binnenstad) twee soorten milieuzones instellen, verboden voor diesels van 15 jaar en ouder, of voor 20 jaar en ouder. Dat betekend dat je met een recente diesel nog jarenlang overal in mag. Voor euro 5 en 6 diesels geldt ook geen roettax. De dieselprijs ligt ook aanzienlijk lager dan van benzine. Een dieselmotor is door de constructie gewoon een hele efficiënte motor.

Zakelijk is er heel veel in diesels gereden, hierdoor is er heel veel aanbod op de 2e hands markt, hierdoor kun je voor zeer scherpe prijzen er een kopen.
Ik vind hierdoor een gebruikte diesel een optie die heel goed te overwegen is. Ze rijden vaak ook heel plezierig en comfortabel.

Overigens heb ik helemaal niets tegen hybrides, die kun je prima kiezen, alleen zijn ze door de grote vraag nu relatief duur.
ak2
Nico van Eerden
Jazzik
Nico van Eerden

De voorgestelde Euro 5 en 6 diesels zijn veel minder vervuilend dan veel oudere benzine en diesel modellen.

De regels zijn in Nederland heel simpel. Steden mogen (voor de binnenstad) twee soorten milieuzones instellen, verboden voor diesels van 15 jaar en ouder, of voor 20 jaar en ouder. Dat betekend dat je met een recente diesel nog jarenlang overal in mag. Voor euro 5 en 6 diesels geldt ook geen roettax. De dieselprijs ligt ook aanzienlijk lager dan van benzine. Een dieselmotor is door de constructie gewoon een hele efficiënte motor.

Zakelijk is er heel veel in diesels gereden, hierdoor is er heel veel aanbod op de 2e hands markt, hierdoor kun je voor zeer scherpe prijzen er een kopen.
Ik vind hierdoor een gebruikte diesel een optie die heel goed te overwegen is. Ze rijden vaak ook heel plezierig en comfortabel.

Overigens heb ik helemaal niets tegen hybrides, die kun je prima kiezen, alleen zijn ze door de grote vraag nu relatief duur.

Ik heb even kort gekoekeloerd en heb deze gevonden... Hier zie ik mezelf wel in rijden!
Audi a3 1.6 tdi
2017
172762 km
€ 6.200,-

Ik heb geen idee of dit een pareltje is, maar ik hoor altijd dat diesels ontzettend veel km kunnen maken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2020 20:32 door Nico van Eerden.
Geen idee of dit een pareltje is, de auto lijkt mij wel erg goedkoop. Let op met import exemplaren, er zijn relatief veel exemplaren met terug gedraaide kilometerstanden of onduidelijke historie.

De 1.6 TDI van VW is zeker geen slechte motor. Wel gaat de bij VAG dure EGR klep na de diesel update relatief vaak stuk.

Ik zou dan zelf eerder een Volvo V40 met 2.0 Volvo of 1.6 PSA diesel kiezen, de 1.5 of 1.6 DCI van Renault die in diverse Renaults ligt maar ook in verschillende modellen van Mercedes en Dacia. Of de 1.5 HDI, en 1.6 HDI van Peugeot/ Citroën.
Nico van Eerden

Ik heb even kort gekoekeloerd en heb deze gevonden... Hier zie ik mezelf wel in rijden!
Audi a3 1.6 tdi
2017
172762 km
€ 6.200,-

Ik heb geen idee of dit een pareltje is, maar ik hoor altijd dat diesels ontzettend veel km kunnen maken.
Dit is er 1 van in de categorie te mooi om waar te zijn.
Nico van Eerden
Jazzik
Nico van Eerden

Ik dacht dat je het begreep...
...en een A3 voor die prijs, bouwjaar en kilometerstand... heb je een link?
Epica
Nico van Eerden

Audi a3 1.6 tdi
2017
172762 km
€ 6.200,-

Dit is er 1 van in de categorie te mooi om waar te zijn.

Zag ook net bij een dubbele check dat het gaat om een particulier... En verleek het met andere a3 diesels en de prijs klopt inderdaad niet helemaal smiling smiley
Nico van Eerden
ak2
Nico van Eerden
Jazzik
Nico van Eerden

Audi a3 1.6 tdi
2017
172762 km
€ 6.200,-

die is zeker de moeite waard, geen import en nog maar 1 eigenaar.
Is een mondeo hybride misschien iets ?

mondeo hybride

of een kia optima hybride

kia optima

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2020 21:51 door Auto encyclopedie.
Auto encyclopedie
Is een mondeo hybride misschien iets ?

mondeo hybride

of een kia optima hybride

kia optima

Lijken me zeker leuke autotjes, maar van de ford is er momenteel maar 1 beschikbaar binnen het budget.
Jazzik
Nico van Eerden
Jazzik
Nico van Eerden

Ik begrijp het ook! Maar het is nooit verkeerd om een beetje rond te kijken smiling smiley.

[www.autoscout24.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2020 22:15 door Potatoboy14.
Misschien is dit nog een optie , dan rij je bijna nieuw en je blijft bij seat en nog geen 16.000 km op de teller

seat toledo

is qua wegenbelasting ook niet al te duur , door zijn gunstige gewicht.

lijkt een sedan

Maar nu komt de verassing

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2020 22:44 door Auto encyclopedie.
Jazzik
Nico van Eerden
Jazzik
Nico van Eerden

TS begrijpt het wel, jíj wilt alleen maar hybrides zien. Binnen zijn budget kom je dan niet verder dan een kloterige Prius, Insight en die shit.

Een mooie diesel is voor TS zeker geschikt.
Die Audi: of het is een aanbetaling of het is oplichting.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2020 06:27 door haarr.
Coupe, jonger dan zijn huidige auto... Zuiniger is afhankelijk van de rijstijl.
Ik blijf het een beauty vinden! Laguna coupé
R J G Ruiters
Coupe, jonger dan zijn huidige auto... Zuiniger is afhankelijk van de rijstijl.
Ik blijf het een beauty vinden! Laguna coupé

Ik moet je hierbij zeker gelijk geven! Had hem al eerder gevonden en het is een ontzettend mooie bak! Zie mij er wel in rijden, enigste puntje is dat het frans is.
Mijn eerste auto was frans en daar was zo vaak iets mis mee dat ik zelf monteur kon spelen (ik ben totaal niet technisch). Ik weet niet hoe dat nu zit?

Mazda 6 diesel vind ik ook wel mooi!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2020 09:51 door Potatoboy14.
Over Mazda gesproken, de 2.2 met automaat lust wel een slokje diesel
Deze generatie Laguna's zijn heel goed. En het blok is ook betrouwbaar.
Scherpe prijs, veel uitrusting en uitstraling... Ik zou het wel weten! Het enige, eventueel zoeken naar eentje in Initiale uitvoering of GT. Nog meer luxe!
R J G Ruiters
Scherpe prijs, veel uitrusting en uitstraling... Ik zou het wel weten! Het enige, eventueel zoeken naar eentje in Initiale uitvoering of GT. Nog meer luxe!

Oeh ik zie bluetooth! Daar word ik nog vrolijker van! Ik ga eens berekenen of diesel voordelig is en als dat het is, is dit een goeie optie. Mijn vriendin is er alleen minder blij mee omdat het een 2 deurs is smiling smiley.
Die laguna's zijn inderdaad gewoon prima. Het verhaal gaat ook dat ze toen de laguna klaar was en men veel tijd aan de kwaliteit had besteed dat de auto vervolgens naar Japan is gestuurd naar Nissan (renault partner) en daar hebben ze nog wat zaken geperfectioneerd. Franse flair met japanse techniek dus smiling smiley

Maar zuinig? Nee, een 2.0 turbo met 205 PK is niet zuinig. In mijn auto haal ik er 1 op 10 mee, als je er heel zuinig mee rijd moet 1 op 12 haalbaar zijn. Als verbruik het belangrijkste is, dan kun je beter wat anders kopen.
AsconaGT
Die laguna's zijn inderdaad gewoon prima. Het verhaal gaat ook dat ze toen de laguna klaar was en men veel tijd aan de kwaliteit had besteed dat de auto vervolgens naar Japan is gestuurd naar Nissan (renault partner) en daar hebben ze nog wat zaken geperfectioneerd. Franse flair met japanse techniek dus smiling smiley

Maar zuinig? Nee, een 2.0 turbo met 205 PK is niet zuinig. In mijn auto haal ik er 1 op 10 mee, als je er heel zuinig mee rijd moet 1 op 12 haalbaar zijn. Als verbruik het belangrijkste is, dan kun je beter wat anders kopen.

@ascona, we zijn inmiddels bij het hoofdstuk dat het eventueel een diesel mag worden.
Potatoboy14
o
R J G Ruiters

Oeh ik zie bluetooth! Daar word ik nog vrolijker van! Ik ga eens berekenen of diesel voordelig is en als dat het is, is dit een goeie optie. Mijn vriendin is er alleen minder blij mee omdat het een 2 deurs is smiling smiley.

Even voor jouw berekeningen, misschien handig om in jouw berekeningen zowel de 1.5 dci als de 2.0 dci mee te pakken. De 1.5 dci is namelijk goedkoper in de wegenbelasting en springt zuiniger om met diesel. Ik denk wel dat de 1.5 vol aan de bak moet om de laguna in de benen te krijgen.

Voor jou en je vriendin haar informatie de laguna coupé is een 3 deurs ipv 2 deurs, dat vind ik persoonlijk fijner dan een 2 deurs coupé zoals de audi a5 oid.

Rectificatie is wel een 2 deurs

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2020 12:25 door Auto encyclopedie.

Voor jou en je vriendin haar informatie de laguna coupé is een 3 deurs ipv 2 deurs, dat vind ik persoonlijk fijner dan een 2 deurs coupé zoals de audi a5 oid.

Laguna coupe is gewoon een 2 deurs (dus met klein kofferklepje)
AsconaGT

Is toch niet heel verkeerd, mijn moeders Kangoo 1.6 met 110 red krap aan de 1 op 11,5.
Een 180 pk 2.0 DCi red 1 op 14 a 1 op 15.

Dus die 1 op 10 voor een heul dikke station is nog niet zo slecht.
AsconaGT

Laguna coupe is gewoon een 2 deurs (dus met klein kofferklepje)

Hmm idd blind op de carbase van autoweek vertrouwen gaat vaak niet op. Maar ja alternatief archief is er geloof ik verder ook niet. Heb aw wel eens een mail over gestuurd met de fouten die ik vond op een presenteerblaadje, maar nooit veranderd.
Goed dan zijn we nu dus aangeland bij de zuinige diesels... Goed idee, want Potatoboy Nico zoekt: "Zuinige auto gezocht onder 15000 (21 jarige bestuurder)"
Een fraaie Laguna Coupé 2.0 dCI met 150 pk. thumbs up
Maar: om te beginnen betaal je voor genoemde Laguna aan wegenbelasting iedere maand zo'n €130,- .

Daar staat tegenover dat het natuurlijk goedkoper tanken is: diesel is nog zo'n 25 á 30 cent per liter goedkoper dan benzine. Helaas lust die Laguna Coupé 2.0 dCi 150 wel een forse slok van die goedkope(re) diesel:
Werkelijk gemeten (over minimaal 15.000 km.) gemiddeld verbruik (speciaal voor Epica ) volgens Spritmonitor 7,17 l/100 km. = 1:13,9. Dat leek me wat veel. Kan liggen aan zware rechtervoeten van Coupé rijders... Dus skippen we "Coupé" en zien dan voor de (zuinige diesel?) Laguna 2.0 dCi 150 een gunstiger verbruik van 6,77 l/100 km. = 1:14,8 [www.spritmonitor.de]

Gaan we even rekenen over een jaar (20.000 km.) Brandstof: 200 x 6,77 : 1354 liter diesel á € 1,30 = € 1760,-
Wegenbelasting: 12 x € 130,- = € 1560,-
Maakt totaal € 3320,-
Hebben we het nog maar niet over afschrijving en onderhoud van diesels...

Ik nou word ik volgens sommigen hier even vervelend/drammerig...

Ik zet dit even tegenover die hybride CR-Z welke ik voorstelde:
Brandstof 200 x 5,93: 1186 liter Euro95 á € 1,60 = € 1898,-
Wegenbelasting 12 x € 40,- = € 480,-
Maakt totaal €2378,-

De hybride bespaart je op jaarbasis ten opzichte van genoemde Laguna plusminus € 940,-

Enne.... dan hebben we het nog maar even niet over verzekering, afschrijving en onderhoud van (oudere) diesels...

Dus diesel voordeliger? Ja, als je goedkoop een klein spaardieseltje dat werkelijk 1: 20 haalt op de kop tikt héél misschien wel, maar zo'n 2 liter diesel..??? Verkeerd voorbeeld voor iemand die een zuinige auto zoekt. Vooropgesteld dat met "zuinig" niet alleen brandstofverbruik, maar totale gebruikskosten bedoeld wordt...
Jazzik
Goed dan zijn we nu dus aangeland bij de zuinige diesels... Goed idee, want Potatoboy Nico zoekt: "Zuinige auto gezocht onder 15000 (21 jarige bestuurder)"
Een fraaie Laguna Coupé 2.0 dCI met 150 pk. thumbs up
Maar: om te beginnen betaal je voor genoemde Laguna aan wegenbelasting iedere maand zo'n €130,- .

Daar staat tegenover dat het natuurlijk goedkoper tanken is: diesel is nog zo'n 25 á 30 cent per liter goedkoper dan benzine. Helaas lust die Laguna Coupé 2.0 dCi 150 wel een forse slok van die goedkope(re) diesel:
Werkelijk gemeten (over minimaal 15.000 km.) gemiddeld verbruik (speciaal voor Epica ) volgens Spritmonitor 7,17 l/100 km. = 1:13,9. Dat leek me wat veel. Kan liggen aan zware rechtervoeten van Coupé rijders... Dus skippen we "Coupé" en zien dan voor de (zuinige diesel?) Laguna 2.0 dCi 150 een gunstiger verbruik van 6,77 l/100 km. = 1:14,8 [www.spritmonitor.de]

Gaan we even rekenen over een jaar (20.000 km.) Brandstof: 200 x 6,77 : 1354 liter diesel á € 1,30 = € 1760,-
Maakt totaal € 3320,-
Hebben we het nog maar niet over afschrijving en onderhoud van diesels...

Ik nou word ik volgens sommigen hier even vervelend/drammerig...

Ik zet dit even tegenover die hybride CR-Z welke ik voorstelde:
Brandstof 200 x 5,93: 1186 liter Euro95 á € 1,60 = € 1898,-
Wegenbelasting 12 x € 40,- = € 480,-
Maakt totaal €2378,-

De hybride bespaart je op jaarbasis ten opzichte van genoemde Laguna plusminus € 940,-

Enne.... dan hebben we het nog maar even niet over verzekering, afschrijving en onderhoud van (oudere) diesels...

Dus diesel voordeliger? Ja, als je goedkoop een klein spaardieseltje dat werkelijk 1: 20 haalt op de kop tikt héél misschien wel, maar zo'n 2 liter diesel..??? Verkeerd voorbeeld voor iemand die een zuinige auto zoekt. Vooropgesteld dat met "zuinig" niet alleen brandstofverbruik, maar totale gebruikskosten bedoeld wordt...
Wel het meest achterlijk vergelijk wat je kan doen, maar ja je bent blijkbaar niet slimmer en gaat appels met peren vergelijken.
Epica

Wel het meest achterlijk vergelijk wat je kan doen, maar ja je bent blijkbaar niet slimmer en gaat appels met peren vergelijken.

Beste Epica,
Ik vergelijk twee (van de vele) voorgestelde auto's, in dit geval een hybride (appel) en een diesel (peer).
Misschien kun je even "meest achterlijk vergelijk" onderbouwen en laat je even zien dat jij veel slimmer bent dan ik.

Ik wacht ook nog steeds op een antwoord op jouw commentaar op Spritmonitor. Gisteren vroeg ik je:
Jazzik
Ik (en velen met mij) beschouwen Spritmonitor als een goede (de beste?) indicatie voor te verwachten verbruik.

Maar als jij een (nog) betere weet houd ik me van harte aanbevolen! Ik zie je link(s) graag tegemoet. Bij voorbaat dank....
.

Komt daar nog een antwoord (en link) op?
Jazzik, toevallig wil ik vanavond dezelfde berekening maken tussen een diesel en de CR-Z, dus leuk om jouw berekening alvast te zien. De wegenbelasting en brandstofkosten lijken mij ook de grootste verschillen, dus logisch om deze punten mee te nemen erin. Verder die ik niks vreemds aan deze berekening of vergelijking. TS specificeert (volgens mij) geen voorkeur tussen diesel, benzine of hybride, dus is een vergelijk gepast. Ik ben sta in ongeveer dezelfde schoenen als TS en ga het zelf ook bekerenen en vergelijken, dus ik begrijp Epica niet zo goed...
Jazzik
Epica

Beste Epica,
Ik vergelijk twee (van de vele) voorgestelde auto's, in dit geval een hybride (appel) en een diesel (peer).
Misschien kun je even "meest achterlijk vergelijk" onderbouwen en laat je even zien dat jij veel slimmer bent dan ik.

Ik wacht ook nog steeds op een antwoord op jouw commentaar op Spritmonitor. Gisteren vroeg ik je:
Jazzik
Ik (en velen met mij) beschouwen Spritmonitor als een goede (de beste?) indicatie voor te verwachten verbruik.

Maar als jij een (nog) betere weet houd ik me van harte aanbevolen! Ik zie je link(s) graag tegemoet. Bij voorbaat dank....
.

Tegen zoveel dom gelul kan ik niet op. Je vind jezelf heel erg geweldig maar jij bent daar in echt de enige.
TNThomas
Jazzik, toevallig wil ik vanavond dezelfde berekening maken tussen een diesel en de CR-Z, dus leuk om jouw berekening alvast te zien. De wegenbelasting en brandstofkosten lijken mij ook de grootste verschillen, dus logisch om deze punten mee te nemen erin. Verder die ik niks vreemds aan deze berekening of vergelijking. TS specificeert (volgens mij) geen voorkeur tussen diesel, benzine of hybride, dus is een vergelijk gepast. Ik ben sta in ongeveer dezelfde schoenen als TS en ga het zelf ook bekerenen en vergelijken, dus ik begrijp Epica niet zo goed...

Je moet ook de afschrijving niet vergeten... diesels zijn alleen hier bij een enkeling kennelijk nog gewild... grinning smiley
Dat jij Epica niet zo goed begrijpt begrijp ik dan weer wél... winking smiley
Epica
Jazzik
Epica

Beste Epica,

Jazzik

.

Tegen zoveel dom gelul kan ik niet op. Je vind jezelf heel erg geweldig maar jij bent daar in echt de enige.

Ik vraag je om onderbouwing van jouw beweringen en dit is je reactie? Sterk, Epica! Héél sterk!

Ik reageer maar niet meer op jou.
Vriendelijk verzoek van mijn kant: sla al mijn reacties ook maar over. Het ga je goed...
@jazzik als je toch aan het rekenen bent , doe dan ook gelijk even de 1.5 dci laguna coupe

Trouwens van de hoge afschrijving van diesels , profiteert topic starter nu toch juist ? of ..... ?

@ epica ik weet niet of Jazzik de enige is , maar tnt thomas bedankt hem wel.

En @ TNT thomas, het nadeel van diesels is dat ze veel afschrijven, maar het voordeel is dat ze al ontzettend qua prijs zijn afgeschreven en je dus voor het zelfde geld of voor minder geld nieuwer rijdt dan een gebruikte benzine of Hybride.
Auto encyclopedie
@jazzik als je toch aan het rekenen bent , doe dan ook gelijk even de 1.5 dci laguna coupe

Trouwens van de hoge afschrijving van diesels , profiteert topic starter nu toch juist ? of ..... ?

Dat wilde ik doen, maar keek eerst even wat er aan Laguna's Coupé 1.5 dCI te koop staat.
Dat was er ééntje. Deze dus. Automaat. Import. [www.autotrack.nl] Carfax rapport: [www.autotrack.nl]
Ook op Spritmonitor geen enkele Laguna 1.5 dCI... alleen 2.0. Kennelijk was de 1.5 niet populair in de Coupé.
Toen heb ik dat er maar bij gelaten...

Overigens: stel die 1.5 dCi haalt 1:17, zoals de gemiddelde 1.5 dCI. [www.spritmonitor.de]

Dan wordt het sommetje dus als volgt:
Brandstof 200 x 5.85 : 1170 liter á € 1,30 = € 1521,-
Wegenbelasting 12 x € 120,- = € 1440,-
Maakt totaal € 2961,-

Waarmee de Laguna Coupé 1.5 dCI dus op jaarbasis nog steeds zo'n kleine € 600,- duurder uitkomt...

En wat betreft die afschrijving: bij aankoop is dat aantrekkelijk, klopt! Maar heb je die diesel eenmaal in bezit...
Jezus wat word deze topic ingewikkeld, ik twijfel nu meer over mijn volgende auto dan dat ik hiervoor deed crying smilie . Daarnaast heb ik een soort reactie-oorlog gestart wat mij de rest van mijn leven zou achtervolgen.

Nou zit ik dus te twijfelen tussen benzine, hybride en diesel. Ook twijfel ik over het budget, aangezien het hele afschrijf-verhaal mij aan het denken heeft gezet. Ik ben bang dat als ik nu een auto aanschaf van ong 12500-15000 dat de afschrijving sneller gaat dan dat ik bij kan verdienen. En dat ik over een paar jaar dan noodgedwongen in een Daewoo moet rijden (bij wijze van spreken, ik bedoel hier natuurlijk ene kleinere auto mee). Ik weet niet of deze angst reëel is met de afschrijving.

Ik weet het allemaal niet meer nut smiley
Potatoboy14
Jezus wat word deze topic ingewikkeld, ik twijfel nu meer over mijn volgende auto dan dat ik hiervoor deed crying smilie . Daarnaast heb ik een soort reactie-oorlog gestart wat mij de rest van mijn leven zou achtervolgen.

Nou zit ik dus te twijfelen tussen benzine, hybride en diesel. Ook twijfel ik over het budget, aangezien het hele afschrijf-verhaal mij aan het denken heeft gezet. Ik ben bang dat als ik nu een auto aanschaf van ong 12500-15000 dat de afschrijving sneller gaat dan dat ik bij kan verdienen. En dat ik over een paar jaar dan noodgedwongen in een Daewoo moet rijden (bij wijze van spreken, ik bedoel hier natuurlijk ene kleinere auto mee). Ik weet niet of deze angst reëel is met de afschrijving.

Ik weet het allemaal niet meer nut smiley
Je kan minder uitgeven aan je auto, je kan langer met een auto rijden, je kan een hybride kopen. Maar je kan ook een auto kopen die je echt leuk vindt en de hogere kosten voor lief nemen. Maar bijverdienen gaat hem niet worden.
De vergelijking moet gaan tussen een benzine en een diesel Laguna.
Die 1.5 dci zou ik niet nemen (als je die al vindt).

Even de berekening van Jazzik stelen voor de diesel, 2.0 dci.
Maakt totaal € 3320,-

Uitgaande van een Laguna coupe 170 pk benzine (2.0T)
Brandstof bij 20.000 km : 2000 liter aan € 1,55 = € 3.100,-
Wegenbelasting: 12x € 70,- = € 840,-
Totaal € 3.940,-

Voordeel van de diesel is dus circa € 600,- op jaarbasis.

Inclusief onderhoud en verzekering zal er nog steeds een klein voordeel bij de diesel liggen.

@ Patatoboy: betaalt je vriendin mee aan de auto? Dan moet zij de volgende auto natuurlijk mooi vinden. Ben je zelf de enige financier, dan zou ik lekker kopen wat je nu wilt. Als je getrouwd bent, 'mag' je nog lang genoeg luisteren naar vrouwlief spinning smiley sticking its tongue out

Wat betreft afschrijving, iedere auto heeft een afschrijving. Of die van diesels nu zoveel meer afschrijven...? Niemand hier heeft een glazen bol wat betreft de prijsontwikkeling van gebruikte diesels. Diesel is in kwaad daglicht gesteld door de dieselschandalen en door deels 'gekleurde'/foutieve berichten over de vervuilingsgraad van diesels. De kentering daarin is al zichtbaar. Berichtgeving begint bij te draaien, juist ook omdat diesels veel minder CO2 uitstoten en met moderne filters ook helemaal niet zoveel fijnstof veroorzaken. Sterker nog, de nieuwe benzinemotoren zijn ondertussen ook fijnstofbronnen. Er zijn al fabrikanten die ook bij benzinemotoren partikelfilters inbouwen...

De auto die je nu koopt, overweeg dan die auto ook gewoon op te rijden. Dus minimaal 5 jaar rijden en dan is de afschrijving echt wel te verhapstukken mits je gezonde financiën hebt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2020 17:48 door R J G Ruiters.
R J G Ruiters
De vergelijking moet gaan tussen een benzine en een diesel Laguna.
Die 1.5 dci zou ik niet nemen (als je die al vindt).

Even de berekening van Jazzik stelen voor de diesel, 2.0 dci.
Maakt totaal € 3320,-

Uitgaande van een Laguna coupe 170 pk benzine (2.0T)
Brandstof bij 20.000 km : 2000 liter aan € 1,55 = € 3.100,-
Wegenbelasting: 12x € 70,- = € 840,-
Totaal € 3.940,-

Voordeel van de diesel is dus circa € 600,- op jaarbasis.

Inclusief onderhoud en verzekering zal er nog steeds een klein voordeel bij de diesel liggen.

@ Patatoboy: betaalt je vriendin mee aan de auto? Dan moet zij de volgende auto natuurlijk mooi vinden. Ben je zelf de enige financier, dan zou ik lekker kopen wat je nu wilt. Als je getrouwd bent, 'mag' je nog lang genoeg luisteren naar vrouwlief spinning smiley sticking its tongue out

Wat betreft afschrijving, iedere auto heeft een afschrijving. Of die van diesels nu zoveel meer afschrijven...? Niemand hier heeft een glazen bol wat betreft de prijsontwikkeling van gebruikte diesels. Diesel is in kwaad daglicht gesteld door de dieselschandalen en door deels 'gekleurde'/foutieve berichten over de vervuilingsgraad van diesels. De kentering daarin is al zichtbaar. Berichtgeving begint bij te draaien, juist ook omdat diesels veel minder CO2 uitstoten en met moderne filters ook helemaal niet zoveel fijnstof veroorzaken. Sterker nog, de nieuwe benzinemotoren zijn ondertussen ook fijnstofbronnen. Er zijn al fabrikanten die ook bij benzinemotoren partikelfilters inbouwen...

De auto die je nu koopt, overweeg dan die auto ook gewoon op te rijden. Dus minimaal 5 jaar rijden en dan is de afschrijving echt wel te verhapstukken mits je gezonde financiën hebt.

En zoals een hyundai ix35 in diesel dan? Of een mazda 6 in diesel? Daarvan is de aanschafprijs in iedergeval lager...
Een IX35 of welke SUV zijn zeker geen zuinigheids wonderen.
Wil je echt zuinig neem een A-segment auto.
Niet verkeerd bedoeld maar je hebt al een paar rekenmodellen voorbij zien komen. Met het opzoeken van de juiste gegevens, kun je deze rekenmodellen ook zelf maken.

Maar als je diesels in dit segment wilt rijden, kom je op grofweg dezelfde maandelijkse kosten uit.
Namelijk gewicht en brandstofverbruik variëren niet drastisch.
Aanschafprijs kunnen wel grotere verschillen vertonen (en daarmee ook de afschrijving).

Je stelt in de openingspost een budget en nu ben je naar duidelijk lager geprijsde auto's aan het uitkijken. De Coupé Laguna kun je rijden voor € 11,5 -12K (diesel).
Misschien verstandig eerst je bijgestelde wensen kenbaar te maken. Nu schiet je namelijk van links naar rechts, zonder zelf je een duidelijk doel te stellen. Max prijs, type auto, brandstof, leeftijd, etc...
De Laguna 3 is inderdaad een hele goede, erg fijne en betrouwbare auto, zowel de de benzine als diesel motoren zijn goed en betrouwbaar. ( Zelf rijd ik naar volle tevredenheid al bijna 9 jaar in de zelfde Laguna 3 2.0 16V).
De Laguna Coupe is een erg fraaie en exclusieve auto, de Hatchback en Estate zijn wel een stuk goedkoper, en er is meer aanbod.

De Renault Mégane 3 Coupe diesel en Mégane 4 1.5 DCI zijn wel goedkoper om te rijden dan de Laguna Coupe.

Maak eerst een lijstje met je wensen, en kijk dan welke auto's hier aan voldoen. En ga dan proefrijden.
Ts geeft aan dat hij als 21 jarige ook wel in een station wil rijden omdat hij dat wel mooi vindt. Even een paar voorbeelden: Peugeot 308 sw 2.0 blue hdi 180 pk automaat, Volvo V60 d4 180pk automaat of D6 285 pk automaat, BMW 4 serie coupe, Passat variant 177ppk dsg 2013, etc etc

Mooi voorbeeld:

[www.vanpeltautos.nl]
Ik denk dat TS nog even goed moet nadenken over wat 'ie precies wilt, een stoere station of een mooie coupe en wat voor brandstof en wat het nu mag kosten. Het is nu wel een heel groot doel om op te schieten zeg maar.

Om nog even terug te komen op afschrijving; afschrijving is vaak de grootste kostenpost van het autobezit maar is ook een verborgen kostenpost want je weet nooit precies wat je uiteindelijk terug gaat krijgen. Over het algemeen kun je zeggen dat nieuwe of duurdere auto's procentueel gezien meer afschrijven. Italiaanse en Franse auto's schrijven meer af dan Japanners en Duitsers en hybrides (vooral Toyota en Lexus) schrijven vaak weinig af gezien de vermeende langdurigheid en lage brandstof/onderhoudskosten. Daarnaast zijn ze ook populair in de export.

En als we het toch over afschrijving hebben: je hebt al een auto die niet weg hóeft. Voordat je na gaat denken over de afschrijvingskosten van je toekomstige auto zou je best eerst even uitrekenen wat de afschrijvingskosten van de huidige auto zouden zijn, die kosten om te upgraden moet je dan natuurlijk ook in je berekening meenemen.

Heb je al proefritten gemaakt? Het zal vast geen verassing zijn dat een Prius heel anders rijdt dan een Volvo V70 D5 om maar wat te noemen. Autorijden hoeft niet onnodig duur te zijn maar de auto die in Excel misschien bovenaan je lijstje staat rijdt misschien wel het allerbelabberst. Ik rij zelf een Prius én een BMW diesel, 2 compleet verschillende auto's in verschillende prijsklassen met totaal tegenovergestelde rijeigenschappen maar onderaan de streep zijn ze allebei ongeveer even duur om te rijden. Denk daarom eerst nog een keer goed na over wat je écht wilt, ga een paar goede proefritten maken en ga dan pas rekenen thumbs up
Potatoboy14
Hallo allemaal!

Momenteel rijd ik een Seat Ibiza SC 1.6 uit 2009, die volgens het boekje 1 op 15 rijd

- Opel astra tourer 1.0 2017 ( 1 op 22)
- Seat Leon 1.0 2016 (1 op 22) zowel hatch als station

Bedankt voor het meedenken!

een kleinere motor betekent niet per definitie zuiniger. Ik vind persoonlijk een 1.0 motor voor een Astra of Leon nogal klein, ongeacht het vermogen. Zo'n 1.0 blokje moet er toch een stuk harder aan sleuren dan een normale 1.6

Als je zuiniger wilt rijden, zul je bijvoorbeeld kunnen kijken naar een Aygo/C1/108, maar ik kan mij ook voorstellen dat je dat niet wilt.
Ik doe even een afwijkende tip, heb je misschien ook nagedacht over private lease?
Men koopt jouw huidige auto in en jij kiest voor wat boven staat.
Voorbeeldje:
[www.athlon.com]

Splinternieuw en geen zorgen over onderhoudskosten, alleen maar de kosten van brandstof.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.