Ruime gezinsauto 10000-15000

Gepost door George 6132321 
Goede dag
Momenteel rijden wij een Nissan primera (hatchback) uit 1997 aka een klassieker :P Hier toen voor gekozen ivm de "lage"wegenbelasting en de ruime kofferbak van 500+liter. Alleen na een kleine 4 jaar beginnen er een aantal dingen te irriteren. De zit met name mbt de ruimte voor mijn rechterknie bij het dashboard/ midden console. Als ik ergens op klap dan ligt mijn heup op de achterbank, want ik zit vast. Ook als ik instap moet ik een acrobatische tour uithalen om mijn been onder het stuur te verplaatsen. Daarnaast de algehele nostalgische look vind ik minder. Ook het verbruik van 1 op 10.5 kan beter, plus als ik dat dan toch moet verbruiken kan ik ook een mooiere auto rijden. Het GROTE pluspunt is de betrouwbaarheid van deze auto!!

De bedoeling voor deze auto is eigenlijk hem op rijden de komende 10 a 15jr. We rijden ongeveer 9000km het jaar.
Waar moet de nieuwe auto aan voldoen"
-Ruim kwa zit ( ik ben 195cm en 128kg, een stevig kerel dus)
- Ruime kofferbak. Pak hem beet 500liter
- Betrouwbaar
- Automaat
- Ivm bovenstaande zijn het al snel stationswagon of suv-achtige

Bij grote voorkeur zuiniger dan wat we nu rijden.

De auto's waar ik nu naar kijk:
Kia ceed sportwagong - 2012-2015; minder dan 100k op de teller; 11000-15000euro
Toyota avensis - 2012-2013; 100 tot 130k op de teller; 13000-15500euro
Mitsubishi outlander - 2012-2014; 100-130k op de teller; 12000-17000euro
Prius wagon - 2012; 130k op de teller; 15000-16000euro
Mazda 6 - 2011-2013; 110 tot 150k op de teller; 11000-17000euro
Mazda cx5; 2012-2013; 115-160k op de teller; 15,5-17000euro

De kia heeft een dct. Van de VAG groep hoor je veel over de kwetsbaarheid van de dsg bakken. Hoe zit het met deze kia?
Hoe gaan de mazda's en de outlander om met hogere km standen?

Ford, seat, vw en skoda heb ik bv er niet bij gezet, omdat hun allemaal met turbo motoren werken en ik mijn twijfels heb over de betrouwbaarheid richting de 200000km.
Hoeveel duurder zijn bmw's nou bv in onderhoud vs een toyota? De 3 serie is ook leuk, maar ik lees overal dat het onderhoud duur is, maar dat lees je ook van toyota.

De toyota auris, kia sportage en reguliere prius zijn al afgeschreven, omdat de zit niet toereikend is (kia stuur te laag, prius/auri het dak te laag).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-03-2020 12:52 door George 6132321.
Kia heeft tot aan de facelift gewone automaten als ik auto vergelijker van autoweek moet geloven, pas bij de facelift hadden ze automaten met dubbele koppeling.. Maar de autovergelijker van autoweek zit er weleens naast.

Is de Kia carens ook nog een optie? Is een mpv überhaupt een optie? Helaas buiten budget dus puur als voorbeeld

[frankvaneman.nl]
Auto encyclopedie
Kia heeft tot aan de facelift gewone automaten als ik auto vergelijker van autoweek moet geloven, pas bij de facelift hadden ze automaten met dubbele koppeling.. Maar de autovergelijker van autoweek zit er weleens naast.

Is de Kia carens ook nog een optie? Is een mpv überhaupt een optie? Helaas buiten budget dus puur als voorbeeld

[frankvaneman.nl]
De ceed sportswagon heb ik in gezeten en ging goed. Volgens mij heb ik ooit in een oude carens gezeten van 2005/2007 ofzo en dat was niet goed. Deze ziet er zeker van binnen mooi uit en de neus van de kia's vind ik ook mooi. Mpv is op zich een optie. Ik vind alleen een station mooier kwa lijnen. Oogt wat sportiever. Kwa ruimte maakt het ook niet veel uit.

Die mercedes nog niet echt bekeken, maar meer ivm de hoogte van onderhoud. Vandaar ook de vraag hoeveel maakt dat nou echt uit. Zag een onderzoek van een amerikaanse garage en die hadden het over 1000dollar per jaar verschil ivm toyota bv...
Op je vraag of BMW's duurder zijn, in jou geval wel want als je echt vasthoud aan de minimum van 500 liter dan valt de 3 serie af die heeft als station maar 495 liter een 5 serie heeft er ook maar 520 dus voor de ruimte koop je ze al niet en wil je dus de minimale 500 liter dan kom je uit op een 5 serie en die zijn duurder.
Die 500 is eigenlijk een give or take. De cx5 zit er ook onder, maar met de banken plat komen ze allemaal rond de 1650 uit.
George 6132321
Die 500 is eigenlijk een give or take. De cx5 zit er ook onder, maar met de banken plat komen ze allemaal rond de 1650 uit.
dat snap ik maar je stelt de eisen en daar zoeken wij mee. Maar als je genoeg hebt aan de 3 serie kan je daar ook voor gaan mits je daarin past. De gewone stoelen zitten vaak niet fijn en in de sportstoelen moet je passen.
Maar hoe verhouden de onderhoudskosten zich van een bmw vs bv toyota zich?
Nog even terug komen, een mpv is over algemeen ruimer dan een station of een suv.
Bij jouw kilometrage is het de vraag of het overgrote deel van die 9000 km. p/j hoofdzakelijk uit korte ritten van max. zo'n 35 á 40 km. bestaat én je thuis kunt laden.
Als dat zo is, dan zou de Outlander PHEV wel eens, financieel gezien, de ideale keus kunnen zijn....
Epica
Op je vraag of BMW's duurder zijn, in jou geval wel want als je echt vasthoud aan de minimum van 500 liter dan valt de 3 serie af die heeft als station maar 495 liter een 5 serie heeft er ook maar 520 dus voor de ruimte koop je ze al niet en wil je dus de minimale 500 liter dan kom je uit op een 5 serie en die zijn duurder.

BMW 2 serie?
2 serie zou theoretisch kunnen, alleen staan er 3 te koop op gaspedaal
Vind de mpv dus iets minder mooi.

Hoe houden mn genoemden auto's zich bij hogere km standen?
Bij goed onderhoud moet dat geen probleem zijn, het zijn allemaal turboloze motoren. Maar houdt er wel rekening mee dat je wel last krijgt van slijtage van onderdelen.
George 6132321
Maar hoe verhouden de onderhoudskosten zich van een bmw vs bv toyota zich?

Heel simpel gezegd gaat er bij BMW meer kapot in vergelijking tot Toyota, Honda of Mazda. Qua onderhoudsprijzen bij een dealer ben je sowieso aan de beurt. Dus bij een 2de hands auto buiten de garantie, is het aan jou om een tent te vinden waar jij tevreden mee bent.
Vergeet niet dat onderdelen van een Toyota duur zijn.
Als je dat afzet tegen een Kia, zou ik voor een Kia gaan, die onderdelen zijn goedkoper en vaak zijn Kia's net zo goed als een Toyota.
Goed we zijn weer even verder.

Komende dinsdag ga ik een auris ts testen in de praktijk. Als dit voldoende ruimte geeft voor mijn dochtertje achter mij, dan wordt dit de keuze. Het is de meest verstandige keus (kwa onderhoudskosten en betrouwbaarheid). Hij was in eerste instantie afgeschreven ivm mogelijk een te lage dak rand bij een panorama dak, maar ik wil het toch on the road testen. Mocht dit toch allemaal tegen vallen, dan ga ik mijn orienteren op een hyundai i40 station. Vind ze erg gaaf ogen en ze zijn ruim!

Heeft iemand in put over deze 2 auto's ?
[www.autotrack.nl]

en

[www.autotrack.nl]

Op en/of aanmerkingen? Welke normale onderhoudspunten kan ik met deze km standen verwachten?
George 6132321

Komende dinsdag ga ik een auris ts testen in de praktijk. Als dit voldoende ruimte geeft voor mijn dochtertje achter mij, dan wordt dit de keuze. Het is de meest verstandige keus (kwa onderhoudskosten en betrouwbaarheid). Hij was in eerste instantie afgeschreven ivm mogelijk een te lage dak rand bij een panorama dak, maar ik wil het toch on the road testen. Mocht dit toch allemaal tegen vallen, dan ga ik mijn orienteren op een hyundai i40 station. Vind ze erg gaaf ogen en ze zijn ruim!

[www.autotrack.nl]

en

[www.autotrack.nl]

Op en/of aanmerkingen? Welke normale onderhoudspunten kan ik met deze km standen verwachten?
Met beide auto's is niks mis, let wel op dat bij de tweede de apk verlopen is. Beide auto's zijn betrouwbaar maar niet het toppunt van zuinig.
De Hyundai I40 staat bekend als goede auto, de auto is onderschat dus een prima gebruikte occasion.
Mazda RX8
George 6132321

[www.autotrack.nl]

en

[www.autotrack.nl]

Met beide auto's is niks mis, let wel op dat bij de tweede de apk verlopen is. Beide auto's zijn betrouwbaar maar niet het toppunt van zuinig.

"Ook het verbruik van 1 op 10.5 kan beter, plus als ik dat dan toch moet verbruiken kan ik ook een mooiere auto rijden."

Het is mooi als ik wat kan bezuinigen op gebruik, maar het is niet het belangrijkste punt. Wil ik zuinig rijden, dan moet ik of kleiner of met turbo's gaan rijden.
Na wat passen en meten met het gezin, wordt het de auris.

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

[www.autoscout24.be]

Kilometerstand: 134.183 km
Bouwjaar: 06/2015
Verkoopprijs: € 13.750,-

Ik ga zaterdag voor deze kijken. Nog tips en tricks? De km stand lijkt me geen issue?
George 6132321
Na wat passen en meten met het gezin, wordt het de auris.

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

[www.autoscout24.be]

Kilometerstand: 134.183 km
Bouwjaar: 06/2015
Verkoopprijs: € 13.750,-

Ik ga zaterdag voor deze kijken. Nog tips en tricks? De km stand lijkt me geen issue?

Ik ken de garage niet, maar als ik de foto's zo zie, wel even voorbereiden, voordat je de koop doet. O. A reviews en zijn de reviews betrouwbaar, meestal is een positieve review en als deze persoon 1 review heeft geschreven niet betrouwbaar.
's ochtends gebeld om te vragen of hij er nog stond en dat was het geval.

Een vriend van me ging mee en we komen aan bij de garage. Toevallig stond de auto al buiten, dus we konden meteen beginnen met de uitwendige inspectie.
Deuk op de motorkap, meerdere kleine en een grotere beschadiging op de bumper voor. De achterbumper was ook vervormd. De motorkap was niet meer mooi uitgelijnd tov de voorspatborden. Na een kleine controle op kenteken bleek de auto bij een ongeluk(je) betrokken te zijn geweest. We hebben hem dus mooi laten staan en zijn weer weggegaan.
De zoektocht gaat verder.
[www.autoscout24.nl]
[www.autoscout24.nl]

Deze volgend weekend maar is bewonderen.
Anonieme bezoeker
Re: Ruime gezinsauto 10000-15000
29-06-2020 15:10
Die auto's die je gaat bekijken zien er goed uit, de Executive, Lease Pro en Lease Executive zijn mooi uitgevoerde versies en hebben o.a. de luxere bekleding, stoelverwarming en betere audio. Ik heb zelf nu ook 2 jaar zo'n uitvoering en hij bevalt super.

Enig tip die ik je nog wil meegeven: laat iedere 100K-150K even de eCVT automaat olie verversen, kost een euro of 90 bij de dealer en dan weet je eigenlijk zeker dat die automaat zo ongeveer het eeuwige leven heeft (details hier: [gathering.tweakers.net])

Veel plezier met een mooie Auris uitzoeken smiling smiley
Dreamer
Die auto's die je gaat bekijken zien er goed uit, de Executive, Lease Pro en Lease Executive zijn mooi uitgevoerde versies en hebben o.a. de luxere bekleding, stoelverwarming en betere audio. Ik heb zelf nu ook 2 jaar zo'n uitvoering en hij bevalt super.

Enig tip die ik je nog wil meegeven: laat iedere 100K-150K even de eCVT automaat olie verversen, kost een euro of 90 bij de dealer en dan weet je eigenlijk zeker dat die automaat zo ongeveer het eeuwige leven heeft (details hier: [gathering.tweakers.net])

Veel plezier met een mooie Auris uitzoeken smiling smiley

Een mooie Auris bestaat überhaupt niet, laat staan dat je de hele dag naar zo'n loeiende CVT automaat wil luisteren...nut smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.