Betrouwbare tweedehands diesel voor 55.000 km per jaar

Gepost door Renault1990 
Epica
Echt veel beter niet, maar volgens velen zíjn de stoelen wel beter maar dat is persoonlijk.
Maar als je vader de X1 een fijne auto vind dan moet hij die gewoon kopen.

Bedankt voor de reactie. De BMW X1 die we op het oog hebben heeft de sportstoelen, die bevielen prima. Qua techniek is de BMW X1 dus ook gewoon een degelijke auto waar we een flinke tijd mee moeten kunnen rijden?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-05-2020 22:48 door Renault1990.
Renault1990
Epica
Echt veel beter niet, maar volgens velen zíjn de stoelen wel beter maar dat is persoonlijk.
Maar als je vader de X1 een fijne auto vind dan moet hij die gewoon kopen.

Bedankt voor de reactie. De BMW X1 die we op het oog hebben heeft de sportstoelen, die bevielen prima. Qua techniek is de BMW X1 dus ook gewoon een degelijke auto waar we een flinke tijd mee moeten kunnen rijden?
Ja dat kun wel. Maar 100% garantie heb je natuurlijk nooit.
Tuurlijk de 500.000km ga je er niet mee halen, maar dat doet een moderne Volvo ook niet meer... dat is mede te danken aan de Euro norm....
niet zozeer dat het blok kapot gaat, maar dat het economisch niet rendabel is om hem te blijven fixen.

Als die X1 goed bevalt bij een proefrit gewoon doorpakken! Moderne auto's zijn niet voor de 5ton gebouwd
Dutchneon
Tuurlijk de 500.000km ga je er niet mee halen, maar dat doet een moderne Volvo ook niet meer... dat is mede te danken aan de Euro norm....
niet zozeer dat het blok kapot gaat, maar dat het economisch niet rendabel is om hem te blijven fixen.

Als die X1 goed bevalt bij een proefrit gewoon doorpakken! Moderne auto's zijn niet voor de 5ton gebouwd

Dat was met een "ouderwetse" auto ook niet het geval. Voor 500.000 km moet je gewoon vaker iets duurder eraan versleutelen. Of je het dat waard vind hangt af van je kijk op kosten voor autorijden.
Er is daadwerkelijk verschil, ik kan wel een paar voorbeelden noemen van moderne blokjes die serieus gereviseerd moeten worden om uberhaupt de 300.000km te halen.
En ik kan er ook legio noemen die zowel op diesel als op bezine de 5ton makkelijk zonder revisie halen.

Vraag een monteur van de Volvo garage en die zal je uitgebreid kunnen vertellen waarom de 5cylinder diesel veel beter is dan een nieuwe D3 of D4 viercylinder.
Alleen al de vervuiling van de motor die bewust of onbewust zo ontworpen is zorgt er voor dat het ding nooit in de buurt komt van de 5ton zonder er zoveel aan uit te geven dat je net zo goed een tweedehands blok kunt monteren.
Dutchneon
Vraag een monteur van de Volvo garage en die zal je uitgebreid kunnen vertellen waarom de 5cylinder diesel veel beter is dan een nieuwe D3 of D4 viercylinder.
Alleen al de vervuiling van de motor die bewust of onbewust zo ontworpen is zorgt er voor dat het ding nooit in de buurt komt van de 5ton zonder er zoveel aan uit te geven dat je net zo goed een tweedehands blok kunt monteren.

Ik kan zelf iets beter redeneren dan een monteur. Maar ik heb dat gesprek wel een paar keer gehad ja en diezelfde monteur was wel behoorlijk verbaasd dat de D4 4 cilinder in de 2013 V60 van mijn vader 190.000 km kon rijden met de standaard (niet gemodificeerde) EGR.

Ik zou niet weten waarom die auto geen 500.000 km kon rijden, werkelijk niks geks gebeurd met dat ding op dat akkefietje met de EGR na. En dat was gewoon garantie.
En met dat onderblok gebeurd echt niks dat dan zo erg is dat je hem beter kunt weggooien.
En dan is er nu ervaring met de 2.0 5 cilinder (magnifiek blok) en de nieuwe 2.0 4 cilinder in 181 pk en 150 pk vorm. We zullen zien hoe de laatste het vol blijft houden tot ergens rond de 200.000 km, ik verwacht geen rare dingen.

Qua 5 cilinder, wervelkleppen??

Volgens mij zitten er meer problemen in hoe mensen om gaan met hun auto dan dat het een inherent probleem is aan de dieselmotoren. Een vrachtwagen diesel heeft veel meer van dit soort trucjes erin en die lopen ook nog steeds 1 miljoen kilometer.
500.000 km is geen sinecure, de levensduur van een auto ligt om en nabij de 300.000 km en daarna zul je gewoon iets moeten investeren om te zorgen dat de auto in goede staat blijft. Misschien iets makkelijker voor een auto rond de eeuwwisseling, maar voor een moderne diesel ook echt niet ondenkbaar.
Hedendaagse dieseltechniek is heel mooi schoon en ontzettend gecultiveerd, maar je moet er wel op een normale wijze mee omgaan en dat doet bijna niemand.
(Rustig warm rijden, dan lekker gas geven en als je bijna op plaats bestemming bent weer rustig rijden om de turbo te laten koelen)

Als je iets gaat koppelen aan economische drijfveren moet je ook inflatie meerekenen maar ik vind het onzin om te zeggen dat een moderne motor per definitie minder is dan een oudere motor. Ja ik kan er ook net als jij dat kan legio opnoemen die zonder revisie 5 ton halen en legio die dat niet kunnen. Maar ik discrimineer niet per definitie op leeftijd. Zeker niet als je even iets verder kijkt naar de motorenfamilie die achter een moderne motor zit.
Vrachtwagenmotor heeft inderdaad ook veel "van die trucjes" maar wordt in de regel ook wat meer op lange afstanden gebruikt. En daar gaat het volgens mij wel vaak verkeerd als je een moderne diesel, met die trucjes, gebruikt voor veel korte stukjes zonder dat de motor warm wordt, dan krijg je een wat grotere kans op problemen. Mijn schoonvader blijft stronteigenwijs diesels kopen en rijdt week in week uit maar stukjes van 5 km max. En eens in de maand wat verder. Heeft ook al met 3 auto's op rij regelmatig een brandend motormanagement lampje. Ik rijd sinds 15 jaar alleen maar lange afstanden en heb nooit dat soort problemen gehad en heb verschillende merken en motoren gereden, van 6 pitters tot die hier verketterde downsize motoren.

Et valt of staat bij het gebruik. En als TS 55k per jaar rijdt, gaat dat ook prima met een zogenaamde downsize motor volgens mij.
Bedankt voor alle reacties!

De huidige Volvo uit 2010 met meer dan 500.000 km op de teller heeft dat grotendeels gedaan zonder problemen. Elke week 1000 km rijden (55.000 per jaar) betekent inderdaad veel kilometers per trip gedurende de werkdagen. Uiteraard zijn er in het weekend ook korte tripjes naar bijv. de supermarkt. Sportief wordt er eigenlijk nooit echt gereden met de auto. Dus mogelijk helpt dat ook. Het vermogen wordt meer gebruikt om comfortabel in te kunnen halen etc..

Kan ik uit alle verhalen hierboven opmaken dat het vooral belangrijk is dat de diesel hetzelfde wordt behandeld zoals we dat nu ook bij de Volvo hebben gedaan (veel lange ritten (50 km+), warm laten worden, niet mishandelen, op tijd zijn onderhoud, etc.) en dat de genoemde BMW X1 of een Volvo V60 CC D4 dan ook prima wat kilometers moet kunnen maken?

Update over de zoektocht;
We gaan op de korte termijn nog een proefrit maken in een Volvo V60 Cross Country D4 uit 2017 met ruim 70k op de teller. Hierna verwachten we de keuze te maken tussen de X1 en de V60 CC.

Kan ik uit alle verhalen hierboven opmaken dat het vooral belangrijk is dat de diesel hetzelfde wordt behandeld zoals we dat nu ook bij de Volvo hebben gedaan (veel lange ritten (50 km+), warm laten worden, niet mishandelen, op tijd zijn onderhoud, etc.) en dat de genoemde BMW X1 of een Volvo V60 CC D4 dan ook prima wat kilometers moet kunnen maken?

Ja. Normaal gesproken wel.
Renault1990
Bedankt voor alle reacties!

De huidige Volvo uit 2010 met meer dan 500.000 km op de teller heeft dat grotendeels gedaan zonder problemen. Elke week 1000 km rijden (55.000 per jaar) betekent inderdaad veel kilometers per trip gedurende de werkdagen. Uiteraard zijn er in het weekend ook korte tripjes naar bijv. de supermarkt. Sportief wordt er eigenlijk nooit echt gereden met de auto. Dus mogelijk helpt dat ook. Het vermogen wordt meer gebruikt om comfortabel in te kunnen halen etc..

Update over de zoektocht;
We gaan op de korte termijn nog een proefrit maken in een Volvo V60 Cross Country D4 uit 2017 met ruim 70k op de teller. Hierna verwachten we de keuze te maken tussen de X1 en de V60 CC.

Dat is inderdaad wat je eruit moet halen. Tijdig onderhoud niet te lang doorrijden met problemen, rustig warm rijden en dan inderdaad langere stukken. Je mag zeker het vermogen gebruiken daar is die voor gemaakt, mits die maar warm is want we moeten niet vergeten dat waar vroeger een motor 110 pk leverde uit een slagvolume van 1600CC dat tegenwoordig al zeker 200pk is en zelfs meer! Hoe lang je met een auto doet heeft alles te maken met gebruik, heb symphatie voor hoe het mechanisch zit en houd als stelregel aan, ik begin elke morgen rustig met een kop thee in de auto, alles op temperatuur brengend. Dan is echt niet alle moderne downsize rommel een slecht blok.

Tip, als je snel wilt inhalen met de V60 D4, of welke nieuwe volvo dan ook, zet de auto in eco modus en als je wilt inhalen tik de geartronic in handmatig schakelen, dan is die sneller dan als je het regulier doet of zelfs normaal zonder ecomodus in automaat.
Met 1.000 km in de week haalt een D4 ook wel de 500.000. Hier is onlangs een weg gegaan met 330.000 km op de klok, behalve de EGR modificatie na 1,5 jaar en een lekkende waterpomp bij 270.000 km geen reparaties.

Wel zou ik een zo'n jong mogelijke auto kopen die minstens 50.000 km per jaar heeft gereden. Liever een 2 jaar oude auto met 100.000 km dan een 3 jaar oude auto met 70.000 km.
De keuze was zo goed als gemaakt; het moest de X1 worden. Zojuist gebeld en wat blijkt; gisteren verkocht.
Nu begint de zoektocht dus opnieuw. Overigens is de V60 afgevallen, die vond hij toch te laag. De V60 cross country is nog wel in de race.

Nu heb ik een aantal BMW X1's gevonden, maar dit zijn importauto's. Is het verstandig deze aan te schaffen of kunnen we die beter laten staan?
Renault1990
De keuze was zo goed als gemaakt; het moest de X1 worden. Zojuist gebeld en wat blijkt; gisteren verkocht.
Nu begint de zoektocht dus opnieuw. Overigens is de V60 afgevallen, die vond hij toch te laag. De V60 cross country is nog wel in de race.

Nu heb ik een aantal BMW X1's gevonden, maar dit zijn importauto's. Is het verstandig deze aan te schaffen of kunnen we die beter laten staan?
Als je goed onderzoek doet of er niet met de kilometerstand gerotzooid is oftewel terug gedraaid is er niks aan de hand. Het probleem met de meeste Nederlands geleverde auto's is het ontbreken van sportstoelen.
Wij hebben zakelijk een X1 S-drive20d geïmporteerd vanwege het ontbreken van juiste auto's in NL. Er zijn genoeg bedrijven die dit voor je kunnen ont/verzorgen. Ook zijn er bedrijven die zich alleen met importauto's bezig houden.

Nederlandse 20d 's zijn vaak een x-drive en dat was niet nodig, vandaar een zoektocht naar het buitenland.
Het is gelukt! Vandaag bij een Volvo dealer een V60 Cross Country gereden. Auto komt oorspronkelijk uit Zweden en heeft erg veel opties. We hebben een hele goede deal kunnen sluiten met daarbij Volvo Selekt garantie.

Iedereen bedankt voor alle suggesties en hulp!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.