Betrouwbare tweedehands diesel voor 55.000 km per jaar

Gepost door Renault1990 
Na mijn vorige topic over een auto van mijn zus, is nu mijn vader op zoek naar een vervanger voor zijn huidige Volvo V70 uit 2008. Deze heeft inmiddels namelijk meer dan 500.000 km op de teller. De volgende auto mag een maat kleiner zijn de V70, omdat er meestal met 2 personen gereisd zal worden.

Het budget is €22.500,-. Hiervoor zijn er de volgende eisen;
- Betrouwbaar
- Diesel of Hybride/Diesel
- Euro 6
- Comfortabel
- 'Basis' luxe zoals PDC, Cruise Control, Navigatie etc.
- Vanwege zijn werk moet het een auto met een goed imago zijn; geen oude bak of Dacia bijvoorbeeld.

De volgende punten zorgen voor een dikke pré;
- Automaat
- Trekhaak (anders achteraf inbouwen)

De brede shortlist waar we tot nu toe aan zaten denken;
- V60 Diesel Hybrid
- Audi A4
- BMW 3 serie
- Audi of BMW SUV (Q1/Q3)

Een shortlist die dus alle kanten opgaat. Mijn vader en ik zijn dan ook heel benieuwd naar de opties waar jullie mee komen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2020 18:58 door Renault1990.
Zelf zat ik te denken aan de Volvo V40, Renault Megane 4 vanaf 2016, en Peugeot 308.

Er is veel aanbod, ze zitten goed, zijn comfortabel en zeer aantrekkelijk geprijsd. Ook zijn ze over het algemeen niet al te duur in vaste lasten en onderhoud.
Ik zou die V60 hybdrid maar gelijk wegstrepen. Wat een rampenbak is dat, we hadden er hier meerdere lopen op het werk. Bij 1 een nieuwe motor ivm scheuren in het blok en de gehele leasetermijn vol overige problemen. Met name elektronisch. Ook als je recenties leest van anderen hoor je bovengemiddeld vaak problemen. De leaserijders hoor je niet veel klagen ivm de lage bijtelling maar je moet er niet aan denken dat je deze kosten zelf moet ophoesten. Niet alle volvo's zijn goed. Zo'n V60 met een lekker D4 blokje zou ik dan daar voor in de plaats zetten. thumbs up.

En ja een V60 D4, BMW 3-serie diesel, C-klasse diesel. Allemaal topwagens, met allen zo hun aandachtspuntjes en zaken waar ze in uit blinken.

En ik weet niet hoe het bij de volvo of mercedes zit, maar bij de 3-serie (F30 generatie ga ik van uit) vind ik de standaard stoelen matig. Eigenlijk erg teleurstellend. Veel mensen kozen daarom ook de optie sportstoelen, die zitten echt subliem. Zeker bij een occasion is het goed opletten of de juiste opties wel zijn aangekruist. De BMW uit 2012 van mijn broer heeft wel die sportstoelen en tal van andere luxe maar mist dan weer iets knulligs als dimmende binnenspiegel. Goed opletten dus thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2020 19:35 door AsconaGT.
Volvo V60 Hybrid is na een V70 een erg voor de hand liggende keuze. Voor 22.500 is de keuze enorm. Auto's zijn vaak afgeladen met opties en rijden heerlijk. Ze kampen echter wel met een erg hardnekkige kwaal: de airco pomp, deze gaat boven gemiddeld vaak kapot. Mooie is wel dat Volvo tot op heden volledige coulance geeft op vervanging er van. Wegenbelasting is nog tot eind 2024 halftarief.
Renault Talisman, nieuwe model Peugeot 508, maar moet het weer een station zijn of maakt dat niet uit? Want je kan ook kijken voor een Jaguar XE.

Want je kan ook kijken voor een Jaguar XE.

Idd ook een goede thumbs up hoorde laatst dat die diesel gewoon voor relatief weinig kunt kopen, blijkbaar minder gewild dan een duits product terwijl het gewoon een dijk van een auto is
Waarom een XE als een recente XF ook past. Jaguar XF 2016

Nieuwe model Opel Insignia ( vanaf 2017 ) gaat ook al richting dit budget, met dit aantal kilometers per jaar is zo recent mogelijk met zo min mogelijk kilometers op de teller wel fijn lijkt me.
Opel insignia

Kia optima station wordt lastig voor je budget

Kia sporfage

Kia ceed

Mazda cx5

Peugeot 3008

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-02-2020 19:55 door Auto encyclopedie.
Total Loss

Nieuwe model Opel Insignia ( vanaf 2017 ) gaat ook al richting dit budget, met dit aantal kilometers per jaar is zo recent mogelijk met zo min mogelijk kilometers op de teller wel fijn lijkt me.
Omdat zijn vader opzoek was naar een auto die een klasse kleiner was dat de V70 en dan past een XE beter dan een XF niet dat er wat mis mee is.
Epica
Total Loss

Omdat zijn vader opzoek was naar een auto die een klasse kleiner was dat de V70 en dan past een XE beter dan een XF niet dat er wat mis mee is.

I know, maar zo'n XF is zo lekker. Bovendien strict genomen zeker wel kleiner dan een V70 omdat het al geen Station meer is, maar je hebt gelijk. winking smiley
Total Loss
Epica
Total Loss

I know, maar zo'n XF is zo lekker. Bovendien strict genomen zeker wel kleiner dan een V70 omdat het al geen Station meer is, maar je hebt gelijk. winking smiley
Van mij part koopt hij een XJ, dat moet hij helemaal zelf weten, maar een XF is zeker geen verkeerde auto.
Ik zou voor een BMW gaan; diesel i.c.m. automaat doen ze gewoon erg goed. Ik heb een poos met de 320d automaat in de lease gereden, was geweldig. Daarna een golf 2.0 tdi (150pk, handbak) particulier gekocht. Dezelfde motor die volgens mij ook in de Audi's liggen. Deze vervolgens van 25k naar 200k+ gereden in 4 jaar tijd en ik rijd hier overigens nog steeds met volle vertrouwen in rond. Geen enkel probleem mee gehad, meest betrouwbare auto die ik tot de dag van vandaag heb gereden.

Mooie 3-Serie
Een XE is enorm krap achterin. Ik zou dan eerder voor een XF kiezen.
Renault1990
(..) omdat er meestal met 2 personen gereisd zal worden. (..).

Is dus geen bezwaar.
Mijn broer had ook een V60 hybrid als leasebak. Hij heeft daar heel veel problemen mee gehad en is zelfs binnen 1,5 jaar drie keer onderweg gestrand. Dat is mij met al mijn oude barrels nog nooit gelukt. Buiten het stilvallen ook veel problemen gehad met het opladen. Voor mij een volledig mislukte auto die ik niemand zou aanbevelen en dit was voor mijn broer zijn eerste en laatste Volvo. Ik denk zelf dat de problemen met name horen bij deze specifiek aandrijflijn en dat je met gerust hart een conventionele Volvo op diesel kan kopen. Ik zou alleen de hybrid laten staan.
speedtouch
Iets te duur:
[www.autotrack.nl]

Iets te duur en: [www.autotrack.nl]

Duitse import met 12.000 km. per jaar op de teller...??? nut smiley

Bij 5200 voertuigen uit Duitsland die voor import werden aangeboden is de tellerstand vergeleken met andere bronnen, zoals keuringsrapporten. In de helft van de gevallen werd de teller tussen de 10.000 tot 50.000 kilometer teruggedraaid.
en:
De economische schade bedraagt alleen in Nederland al ruim 40 miljoen euro.

Edit: Bron [eenvandaag.avrotros.nl]
.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-02-2020 13:45 door Jazzik.
Ik gaf maar een auto als voorbeeld, meer niet.
Mooi dat in jouw auto lijstje echte rijders auto's staan, dat zie ik nogal wat anders hier op dit forum.
(lees: in kleine stads gebakjes 50dkm+ gaan rijden per jaar)

Mijn keuze zou ook de v60 zijn.
Auto encyclopedie
Opel insignia

Kia sporfage

Kia ceed

Mazda cx5

Peugeot 3008

Jammer weer dit lijstje, waarom nou alleen de kia optima station aanprijzen, de sedan is vele malen mooier.
Net als bv de s90/v90 komen de prachtige lijnen veel beter naaar voren dan hun station wagen broertjes.
Blij dat de audi a7 niet in station te verkrijgen is....
Stif
Auto encyclopedie
Opel insignia

Kia sporfage

Kia ceed

Mazda cx5

Peugeot 3008

Jammer weer dit lijstje, waarom nou alleen de kia optima station aanprijzen, de sedan is vele malen mooier.
Net als bv de s90/v90 komen de prachtige lijnen veel beter naaar voren dan hun station wagen broertjes.

En wat ook jammer is dat iedereen hier moeite doet voor een topic starter die nergens meer op reageert. Zijn meerdere hier die zich afvragen of het een station moet worden
We zijn inmiddels een aantal weken en ook wat denk- en zoekuren verder.

Conclusie tot op heden is dat het een station moet worden (ondanks dat de aangedragen Jaguar een zeer mooie auto is) en dat de Renault Talisman afvalt (te weinig premium gevoel). De twee opties (op basis van jullie input) zijn nu de BMW 3-serie en de Volvo V60. Binnenkort gaan we proefritten maken in beiden auto's. Hebben jullie nog tips met betrekking tot deze auto's?

Auto encyclopedie
Stif
Auto encyclopedie
Opel insignia

Kia sporfage

Kia ceed

Mazda cx5

Peugeot 3008

En wat ook jammer is dat iedereen hier moeite doet voor een topic starter die nergens meer op reageert. Zijn meerdere hier die zich afvragen of het een station moet worden

Het feit dat ik pas een update geef op het moment dat ik alle reacties heb gelezen en er daadwerkelijk goed heb naar gekeken (waaronder auto's bekijken in showrooms etc.) en er hierdoor wat tijd overheen gaat wil niet zeggen dat ik nooit meer reageer. Al snap ik uiteraard je irritatie als dit in andere gevallen wel gebeurd.
Het is al eerder gezegd maar liever een V60 D4 dan een V60 hybride. MRB en verbruik is wat hoger, maar aanschaf en onderhoud veel lager. D4 is echt een heel betrouwbaar blok.

Een voorbeeldje: [www.bluekens.com]

Dan kan je vader met 55.000 km per jaar nog zeker 5 jaar voorruit.
Morgen gaat hij proefrijden in een V60, puur om te kijken naar het comfort en de grootte van de auto. Wat is de reden dat verschillenden hier specifiek de D4 motor noemen? Zijn V70 heeft nu 163pk en dat lijkt namelijk al voldoende. Hierdoor neigt hij zelf ook naar de D3.
Renault1990
Morgen gaat hij proefrijden in een V60, puur om te kijken naar het comfort en de grootte van de auto. Wat is de reden dat verschillenden hier specifiek de D4 motor noemen? Zijn V70 heeft nu 163pk en dat lijkt namelijk al voldoende. Hierdoor neigt hij zelf ook naar de D3.
Je begon zelf over de D6 in je openingspost.
De D4 komt qua vermogen dichter bij de D6 dan de D3.
Vanochtend in de buurt gereden in een D3, motor bleek toch onvoldoende sterk te zijn. Daarom gaan we volgende week waarschijnlijk kijken naar een D4 exemplaar dat daadwerkelijk een kanshebber is. Ik zal jullie tzt een update geven.
Door de coronatijd het aanschaffen van de auto even uitgesteld omdat de prijzen al wat lijken te zakken bij de auto's die we volgden. Dat het een V60 of V60 cross country wordt is vrij zeker. Nu hebben we ons onlangs wat meer verdiept in de V60 diesel hybride. Nu werd dit eerder in deze discussie afgeraden. Echter vraag ik me af of de mogelijke nadelen ook opwegen tegen de besparing op wegenbelasting en brandstofkosten?

Verder viel nu ook de V60 Cross Country op. Is er nog een reden om voor de V60 of V60 Cross Country te kiezen? Uiteraard is dit ook afhankelijk van de keuze voor een gewone diesel of diesel hybride motor.
Een hybride kent dus zijn problemen en dan is het aan jou of je de extra kosten voor lief neemt en ze worden alleen interessant als je veel kan pluggen. Want zonder de elektrische ondersteuning is het geen zuinigheidswonder.
V60CC is iets hoger dus iets minder zuinig, voor het verschil in gewicht hoef je het niet te laten.
Lees eens wat reviews over de v60 hybrides. Dat zal je ongetwijfeld aan het denken zetten. Verhalen dat een onderdeel tot zeker 6 keer toe vervangen is voor een nieuw exemplaar welke ook weer de geest heeft zijn niet vreemd.
De v60 d6 is volgens mij een euro5 motor. Gezien jij een euro6 wil gaat dat hem niet worden. Overigens is het verbruik van de d6 sterk afhankelijk van het gebruik. Als je veel lange afstanden rijdt dan is de accu snel leeg. Wat dan over blijft is een relatief onzuinig ding. Heb verhalen gehoord van mensen de de 1 op 17 niet halen (zal nooit gestekkerd worden, maar dan nog). Collega die trouw stekkerd haalt 1 op 24. Dat is netjes, maar niet spectaculair tov een d4

Nu hebben we ons onlangs wat meer verdiept in de V60 diesel hybride. Nu werd dit eerder in deze discussie afgeraden. Echter vraag ik me af of de mogelijke nadelen ook opwegen tegen de besparing op wegenbelasting en brandstofkosten?

het is en blijft een gok.

sowieso is de combinatie diesel en hybride al ongunstig in NL. Want diesel is alleen aantrekkelijk als je veel rijd. Terwijl plug in hybrides juist het best tot zijn recht komen met kortere stukjes. Als je veel rijd en dus niet overal kunt pluggen is het een relatief dorstige auto. Je sleept ook heel wat extra gewicht mee. De vraag is of je dat wil. En zoals ik eerder had aangegeven; bij ons bedrijf hadden we er 2 lopen, wat een drama auto's waren dat. Sommige reparaties liepen echt in de duizenden euro's. Allemaal wel lease maar die hebben vaak bij de dealer gestaan. Er is een reden waarom ze relatief aantrekkelijk zijn in aanschaf. Ik zou liever iets meer uitgeven voor een D4. Mijn zwager heeft die ook gehad. automaat vond ik wel erg traag schakelen als je zien wat andere merken in huis hebben (zelfs niet-premium merken). Doet een beetje afbreuk aan de auto. Net als het kleine schermpje en wat andere details. Maar het is een tijdloze verschijning. De cross country vind ik persoonlijk ook heel erg mooi. Het is voornamelijk de looks als je voor een cross country gaat bij de V60. thumbs up
Ik heb 20.000 km/6 mnd geleden een 3-serie uit 2016 met 115000 km gekocht, een 320D met 190 pk/420nm koppel. Hele rits aan opties (ben best tijdje zoet geweest met juiste combo zoeken). Het resultaat is dat ik zelden zon fijne reisauto heb gehad, en dik tevreden ben, met nul, nul problemen tot nu toe.

De BMW is relatief licht, erg snel (zowel top als tussensprint), maar toch ook ongelooflijk zuinig (1:20 gemiddeld, bij 200kmh op cruise control 1:9 (!!)). De wegligging is fenomenaal, al heb ik wel een set Eibach dempers eronder laten zetten maar ook de OEM dempers waren zeer goed. Het is een LCI dus motor is redelijk stil vergeleken met de pre-lci F30 N47 320d. Sportstoelen zijn zeer fijn. Ook de Idrive is nog redelijk bij de tijd. Enige minpunt van de F30-serie is dat je even bezig bent uit te zoeken hoe de climate control werkt, en sommige afwerkkleppen interieur van matig plastic zijn. Ik heb ook Volvo overwogen (fijne stoelen!) maar elke rotonde ben ik weer blij geen voorwielaandrijver genomen te hebben (je begrijpt dat wij BMW rijders elke rotonde overdwars nemen winking smiley. Verdere overweging: ik vind de F30 1 van de mooiste modelseries. De nieuwe dreier vind ik te groot en is bijna 5-serie maten. De F30 neus is vanaf ruit tot voorbumper in een lichte boog. Er is wat gemor over het soms vage gevoel in de (toen nieuwe) elektrieke stuurbekrachtiging maar ik vind het voor lange afstanden (200 km per dag) juist een pre. Je kan in Sport mode het stuur scherper zetten maar ik vind het dan eigenlijk te zwaar. Of het standaard onderstel te zacht staat afgesteld kan ik niets zeggen; ik kocht mijn model met een M sport onderstel. Daarnaast: neem adaptive cruise control. Vooral op B-wegen een genot. Nog een aanrader: HUD display! Je wilt niet meer zonder.

Ik heb een 330d met 6 cylinder overwogen maar hoewel een prachtige roffel vond ik het tijdens proefrit toch te zwaar sturen en die extra 60pk heb je in NL en ook in DL eigenlijk niet nodig, nevermind de extra mrb. De 320 diesel is gemaakt om lange afstanden te cruisen tussen 100-150kmh en dat doet hij probleemloos, met bakken koppel als je moet inhalen. Ga je naar DL dan is 200kmh ook no problem. Ook staat de B47 dieselmotor (sinds eind 2015) als erg betrouwbaar te boek (in tegenstelling tot de pre-2015 N47, let daar wel op!). 1000 km met 1 tank rijden blijft ook nooit vervelen. Tot zover mijn ervaring met de 3-serie 320diesel. Mocht je toch voor Volvo gaan dan wens ik je daar veel plezier mee. smiling smiley

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-05-2020 02:46 door Gevarieerdevariatie.
Die 22.500 EUR is dat het bedrag dat bijbetaald mag worden bij inruil? Of is het incl inruil.
Ik weet het te duur, maar als de Volvo ingeruild wordt, kom je misschien in de buurt:
[www.autotrack.nl]
Bedankt voor alle reacties! Aangezien we door de huidige tijd het zoeken naar een vervangende auto even hadden uitgesteld, is het nu toch echt nodig om op zoek te gaan naar een alternatief. We willen morgen gaan proefrijden.

Alles wat hierboven is genoemd is bekeken en concreet overwegen we nu de volgende opties;

Volvo V60 (Cross Country)
De 'gewone' V60 met D3 motor vond mijn vader wat laag en niet snel optrekken. Daarom heb ik voorgesteld om te gaan proefrijden met een V60 CC met D4 motor. Zelf was ik deze tegen gekomen.
Is er een 'premium' alternatief voor de V60 die ook wat hoger op zijn poten staat?

SUV
Doordat de V60 te laag was zijn we ook wat in het segment van de hogere auto gaan kijken.
Allereerst kwamen we bij de grote broer van de V60 uit; de XC60.
Daarnaast zag mijn vader de VW Tiguan (voorbeeld) nog als een goed alternatief. Ik lees hier echter altijd over problemen met VW diesels en automaten, waardoor ik me afvraag of dit, met het aantal kilometers dat er wordt gereden, een serieuze optie moet zijn.
Ondertussen zag ik ook de BMW X1 die FW Ta 183 Huckebein I hierboven aandraagt. Dit zou wellicht ook een goede optie kunnen zijn.
Qua SUV's gaat dus nog alle kanten op, elk advies daarin is welkom.

Speedtouch, dank voor de suggestie van de Peugeot. Deze is helaas wel boven het budget en hier krijgt mijn vader niet het juiste gevoel bij. Het budget ligt niet heel strikt op 22.500, maar veel hoger zal het niet worden. Ik denk dat het vooral de afweging is wat je, als je iets meer betaald, meer krijgt voor je geld. Dit bedrag is inclusief de inruil van de huidige V70 met inmiddels meer dan 5 ton op de teller smiling smiley.
V60 unaniem.
Goede tweede is de cklasse van MB
Vandaag hebben we proefgereden in een BMW X1 sDrive 18d in de High Executive uitvoering. Auto reed fijn en voldoet eigenlijk aan alle wensen. Auto komt uit 2017 en staat nu ongeveer 85.000 km op de teller. Mijn vader vraagt zich nu nog voornamelijk af of dit een betrouwbare auto is waar hij, net zoals bij zijn voorgaande auto's zonder al te veel problemen tot de 400.000km mee kan rijden, of dat hij dan toch echt beter naar een V60 (CC) of XC60 kan kijken. Uiteraard is het nooit te voorspellen, maar een gevoel hierbij zou al helpen.

Kunnen jullie iets vertellen over hoe de betrouwbaarheid van de BMW X1 is?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-05-2020 23:02 door Renault1990.
De Volvo's van tegenwoordig zijn ook niet meer zo oerdelijk als de oude van vroeger.
Alles kan en met 55dkm per jaar moet dat lukken, de auto wordt goed warm. Ik denk wel dat hij er 6 haar mee kan doen.
Even ter referentie: ik rijd in een Opel Insignia, volgens veel onderzoeken niet de betrouwbaarste auto die je kan vinden. Toch staat de teller ondertussen op 350.000 km, zonder hele grote reparaties. Natuurlijk gaat er wel eens wat stuk maar mijn reparatie kosten liggen nog steeds onder de kosten voor verzending, afschrijving en brandstof.
Ik denk dat je gewoon geluk moet hebben. Een als betrouwbaar staande auto kan je ook een boel geld kosten als je pech hebt. Uiteindelijk is auto rijden nooit goedkoop.
Renault1990

ter inzage:
[www.autoweek.nl]
speedtouch
Renault1990

ter inzage:
[www.autoweek.nl]
Alleen kan je daar nog weinig mee, de auto is nog te nieuw. Staat er maar 1 met meer dan 100dkm en die is tevreden.
BMW diesels van tegenwoordig zijn ook veel ellende mee, zeker als de kilometerstanden boven de 150.000 gaan. Allemaal downsize problematiek, Emissie storingen, roetfilter ellende, kettingspanners, dat soort zaken.

Maaaaaaaar belangrijker nog, volgens mij is die 18d nog de beruchte N47 motor van BMW met de distributie ketting problemen. Google maar eens dan ben je genezen winking smiley
Dus wel even zeker weten dat die X1 niet meer de N47 motor heeft.
Een echte outsider, ik heb hem zelfs uit Duitsland moeten importeren omdat er hier nauwelijks verkocht zijn: Honda CR-V 1.6 dtec 120pk. Lijkt niet veel power, maar in de praktijk ruim voldoende. Gekocht met 70.000km, staat nu op 200.000. Kosten behalve onderhoud: € 0.00.
En de 1e 80.000 heb ik 40% van de tijd met een aanhangwagen gereden van 1.200 tot 1.400 kg erachter.
Verbruik nu solo 6 liter op 100km. Als je vlotter rijdt 7 liter op 100km.

Is er ook als nog zeldzamere 168pk versie, maar de ene die de dealer in onderhoud heeft, heeft dan weer wel problemen met de automaat.
Dutchneon
BMW diesels van tegenwoordig zijn ook veel ellende mee, zeker als de kilometerstanden boven de 150.000 gaan. Allemaal downsize problematiek, Emissie storingen, roetfilter ellende, kettingspanners, dat soort zaken.

Maaaaaaaar belangrijker nog, volgens mij is die 18d nog de beruchte N47 motor van BMW met de distributie ketting problemen. Google maar eens dan ben je genezen winking smiley
Dus wel even zeker weten dat die X1 niet meer de N47 motor heeft.
Nee daar zit al de moderne motor in, maar het zin zeker geen downsize problemen want het is gewoon een 2.0 diesel.
Bij BMW is het nu nog leuker, de distributie ketting zit aan de achterzijde van het blok, of in geval van de F48 X1, aan de rechterkant als je ervoor staat. De versnellingsbak moet eraf mocht die vervangen moeten worden. Vaak tegen de 180-200k aan beginnen kettingen een probleem te worden.

Verder ben ik van mening dat de ketting echt wel een stuk langer mee kan gaan, ALS je je niet aan de 30k service intervallen houdt qua olie/filter wissel. Max 15-20k km ermee rijden of elk jaar, wat eerder komt.
nouja 2liter is niet veel voor dat vermogen toch? ik vind dat nog steeds downsize motoren, de 3liter bmw diesel die in mijn eerste Range Rover zat, had slechts 180pk
maar die heb ik rijdend verkocht met 4ton op de teller. had hem bij 270.000km gechipt naar 230pk en de originele turbo deed nog fluitend zijn werk. Hij rijd nu 5 jaar later rond als youngtimer, zal inmiddels wel over de 5ton staan..... dat waren nog eens motoren!
Dutchneon
nouja 2liter is niet veel voor dat vermogen toch? ik vind dat nog steeds downsize motoren, de 3liter bmw diesel die in mijn eerste Range Rover zat, had slechts 180pk
maar die heb ik rijdend verkocht met 4ton op de teller. had hem bij 270.000km gechipt naar 230pk en de originele turbo deed nog fluitend zijn werk. Hij rijd nu 5 jaar later rond als youngtimer, zal inmiddels wel over de 5ton staan..... dat waren nog eens motoren!
Een 2.0 is zeker geen downsize blok. dat mag jij vinden maar het slaat nergens op. Ja de N47 blokken kennen problemen, maar zo zijn er heel veel motoren met problemen.
Maar wil je een betrouwbare auto dan koop je er 1 met net de kop er af, een bijna nieuwe Astra, Golf, Ceed, Megane oid dan zit je de komende jaren zeker goed.
Bedankt voor alle reacties, veel stof om over na te denken smiling smiley. Omdat bovenstaande ons aan het twijfelen bracht heb ik zelf ook even gegoogled. Als ik op de motor van het vorige model google kom ik inderdaad problemen toch. Als ik google op het nieuwe model (waar dus interesse in is) kom ik geen grote problemen tegen.

Daarnaast kwam ik met wat algemener zoeken op betrouwbaarheid van auto's op de 'Enquete op automankementen' uit de consumentengids van november 2019. Hierin valt mij het volgende op;
- Het merk BMW wordt genoemd als de grootste stijger (positief) en is BMW samen met Mercedes-Benz het enige niet Aziatische automerk in de top 10 van auto's met de minste mankementen.
- Kijkend naar specifieke modellen valt op dat de BMW X1 overall een 8,3 scoort, de S60/V60 een 6,7 en de Volvo V70 (huidige auto) een 4,8. Ook de XC60 (alternatief X1?) wordt genoemd en scoort een 7,2.

Als ik op bovenstaande af ga lijken de problemen dus wel mee te vallen. Een auto blijft een gebruiksvoorwerp en met 55.000 km per jaar kun je uiteraard wat onderhoud verwachten. Mis ik iets in mijn bovenstaande zoektocht en is een Volvo echt veel beter dan een X1 of is het verschil minimaal?
Echt veel beter niet, maar volgens velen zíjn de stoelen wel beter maar dat is persoonlijk.
Maar als je vader de X1 een fijne auto vind dan moet hij die gewoon kopen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.