Kopen: Mercedes C300 Estate of toch de BMW 330i Touring?

Gepost door Golfgtilover 
Over 3 maanden is het al weer zover, dan gaat de Mini Countryman Cooper S terug naar de dealer en dus ben ik weer in de markt voor een "nieuwe" auto. Het is een auto die ik privé ga aankopen en hoewel de Mini super goed bevallen is, wordt de nieuwe toch geen Mini, beetje kwestie van imago, heb net te vaak de vraag gekregen of ik "met de auto van mijn vrouw" onderweg ben en ik wil ook wel weer een echte "mannenauto" eigenlijk.

Ik heb mijn keuze al wel redelijk ingeperkt: Duits, premium, station, benzine, automaat en een vlotte uitvoering, zowel motorisch als qua uitstraling. Recentelijk een proefrit gemaakt met een MB C300 uit 2019, voldoende power met 258Pk en daarna heb ik met een BMW 340i gereden met ca. 330 Pk, een mooie 6 Cylinder. De MB was in een AMG uitvoering met 19 inch velgen, de BMW had een redelijk standaard uiterlijk maar ook wel grote velgen.

Laat ik eerlijk zijn: de 6 cylinder van BMW is nog steeds een motor om verliefd op te worden maar de hoeveelheid power is voor mijn dagelijkse gebruik echt overdreven groot, zou dan ook wel een 330i moeten worden.

Qua uitstraling vind ik de MB echter (ook in AMG-trim) vooral van de zijkant erg gewoontjes en dan spreekt de BMW met een M sport uitrusting mij toch beter aan. Voor de prijs hoef ik het niet te laten: voor eentje van een jaar oud betaal ik voor beide ongeveer €44 a €45.000,- en ik denk dat de gebruikskosten ongeveer wel gelijk zullen zijn maar daar hoor ik graag meer over van jullie want ik heb van mijn leven nog nooit een BMW in bezit gehad, wel een C350e estate waar ik ruim een jaar geleden afscheid van heb genomen.

Voor beide auto's overweeg ik overigens wel Duitse import, zeker van de Mercedes staan er maar een handjevol te koop in Nederland.

Welke zouden jullie kiezen en waarom? Uitstraling, uitrusting, lopende kosten etc. ik ben er zeer benieuwd naar!
Als je een auto koopt van een jaar oud voor €45k dan spelen onderhoudskosten geen rol tenzij je héél erg veel rijdt. Ik schat €500 per 30.000km voor de BMW exclusief banden. Wat filters en olie, remmerij.. Verder gebeurt er niet veel.
Ik persoonlijk zou voor de 3 serie gaan omdat ik dan een mooiere auto vind. Wel met het m-pakket, wel in het blauw en dan wel zo luxe mogelijk.
Gewoon kopen waar jij je het lekkerst in voelt, proefritten maken dus.
Ik zou persoonlijk voor de beamer gaan als ik tussen die twee zou moeten kiezen, maar ga er in rijden en kijk vooral wat jij belangrijk en prettig vindt. Dat lijkt mij het allerbelangrijkste.thumbs up
De BMW 3 serie kwam in 2019 op de markt en is dus veel nieuwer dan de Mercedes C klasse. Om die reden zou ik dus de BMW 3 serie kiezen.

Kies gewoon de auto die je zelf graag wil hebben, en het fijnste vind rijden.

Ik zou me niet laten beïnvloeden door de omgeving, jij betaald immers de auto en de rekeningen. En wat maakt het nu uit wat anderen er van vinden.
(Als je een Mini leuk vind, dan kies je die toch gewoon.)
ak2
De BMW 3 serie kwam in 2019 op de markt en is dus veel nieuwer dan de Mercedes C klasse. Om die reden zou ik dus de BMW 3 serie kiezen.

De Touring kwam pas in het najaar van 2019 op de markt, ik heb het hier dus wel over het "oude" model. Desondanks vind ik die wel vlotter dan de Mercedes ja.
Epica
Ik persoonlijk zou voor de 3 serie gaan omdat ik dan een mooiere auto vind. Wel met het m-pakket, wel in het blauw en dan wel zo luxe mogelijk.

Mee eens, vandaar dat ik ook in DE aan het kijken ben, daar zijn ze meestal toch wel veel "gevulder" dan hier.
Hm 45k voor een oud model 3, ik zou dan even wachten op een nieuw model
Gullwing

Hmm, wellicht heb je wel gelijk maar dan moet ik nog wel een tijd geduld hebben en eigenlijk heb ik wel over 3 maanden een andere auto nodig. Zal er een heel groot verschil zitten in ervaring en kwaliteit tussen deze 2 types? Denk dat het wel mee zal vallen eigenlijk.
Mwoah, de oude is toch al een jaar of 8 oud. De nieuwe heeft weer een pak meer moderne techniek. Vergis je ook niet in de extra afschrijving. Als je er nu 2,3 jaar mee wilt rijden, is de nieuwe dan nog leverbaar. Het oude model is dan ehm oud grinning smiley
Over 3 maanden kun je echt al wel een leuke demo vinden in dland.
De ontwikkelingen staan niet stil en het oude model BMW 3 is inmiddels al wel weer 8 jaar oud, ik zou dan ook wachten op het nieuwe model uit 2019. Ik denk dat het oude model ook harder gaat afschrijven.

Onderschat de afschrijving niet, die kan zowel bij de BMW als de Mercedes best tegenvallen.
Als je al voor een 'Premium' BMW gaat, ga dan kijken vanaf bouwjaar 2015, toen kwam de LCI versie uit met andere corona/halo lichten wat sportiever onderstel (pre LCI was relatief soft) en de modernere B38/48 motoren voor de 318 320 en 330i.

Je moet sowieso een auto kopen voor jezelf en niet een ander, krijg het gevoel dat je een MB of BMW wil kopen voor de 'status'
Golfgtilover
Gullwing

Hmm, wellicht heb je wel gelijk maar dan moet ik nog wel een tijd geduld hebben en eigenlijk heb ik wel over 3 maanden een andere auto nodig. Zal er een heel groot verschil zitten in ervaring en kwaliteit tussen deze 2 types? Denk dat het wel mee zal vallen eigenlijk.

Ik vind het verschil behoorlijk groot, je merkt het als je er mee gereden hebt. Ik zou in jouw geval de C kiezen, lijkt mij net wat frisser dan de oude drie, zeker als je een facelift exemplaar te pakken hebt. Jammer dat je Mini overigens om die redenen uitschakelt. Veel fijner wordt het que rijden niet, zeker in de juiste uitvoering zijn het geweldig rijdende auto’s.
[suchen.mobile.de] over een paar maand zullen er al wel een hoop meer van die demos staan. 184pk, maar met een chipje net zoveel als een 330, de motor is toch hetzelfde?
KadettRT
...
Je moet sowieso een auto kopen voor jezelf en niet een ander, krijg het gevoel dat je een MB of BMW wil kopen voor de 'status'

Je kan het linksom of rechtsom uitleggen. Als je een reünie hebt pak je liever de M6 en je Rolex dan de i20 van je vrouw en je KlusCasio.

Ja dat is voor de mening van een ander maar ook weer voor jezelf.
Ik zou dan ook de Audi A4/A6 RS meenemen in je keuze.
KadettRT

Die fase ben ik al lang gepasseerd in mij leven, houd wel rekening met het feit dat ik de auto ook zakelijk gebruik en daarom rijd ik geen SUV of een S-klasse/ BMW 7-serie, dat zien mijn particuliere klanten nou eenmaal niet graag. Ik ben wel een fan van Duits en Zweeds, daarom komt de Volvo V60 voor mij ook nog wel in aanmerking.
Pauli
Ik zou dan ook de Audi A4/A6 RS meenemen in je keuze.

Om de één of andere reden heb ik het momenteel niet zo op het imago van de gemiddelde Audi-rijder....
Is dat zoveel anders dan het imago van de gemiddelde BMW- of Mercedesrijder dan?
Als het om het oude model 3 serie gaat, dan de C klasse voor mij. Op het niet zo fraaie infotainment scherm na gewoon een wat meer moderne auto vind ik op het moment dat je in stapt.

Nog beter is even wachten tot er een jahreswagen van de 3 touring te koop komt ergens eind dit jaar in Duitsland, maar begrijp ook dat dat geen mogelijkheid is?

Eigenlijk beide topwagens, gewoon kijken wat het beste bij je vind passen.
V0RQ
Als je een reünie hebt pak je liever de M6 en je Rolex dan de i20 van je vrouw en je KlusCasio.

Haha! Nog liever gewoon op de fiets. Kun je nog een drankje doen ook.thumbs up
funf
Is dat zoveel anders dan het imago van de gemiddelde BMW- of Mercedesrijder dan?

Uiteraard beste fund, dat zijn allemaal nette mensen grinning smiley
funf
V0RQ
Als je een reünie hebt pak je liever de M6 en je Rolex dan de i20 van je vrouw en je KlusCasio.

Haha! Nog liever gewoon op de fiets. Kun je nog een drankje doen ook.thumbs up

Daar kan je dan weer heel decadent de belbob voor bellen.
funf

Tja, ik zou zeggen kijk een keer om je heen in het verkeer en let goed op het gedrag van de rijders van de verschillende merken en trek dan jouw conclusies....

Was vroeger geen fan van Mercedes maar kan er nu wel beter mee leven dan 10 of 15 jaar geleden. Van Tesla's word ik overigens ook niet vrolijk, zeker niet van het gedrag van de model 3 rijders.....
Als het gaat tussen de oude 3 serie en de c-klasse, dan zou ik altijd voor de c-klasse gaan.
Ik vind het interieur van de c-klasse zoveel mooier en luxer ogen. Dat is in mijn ogen het grootste zwakke punt van de vorige drie. Nieuwe 3 ziet er 1000x beter uit.

Mocht de nieuwe 3 een overweging zijn, dan zou voor mij de keuze veel lastiger zijn. Dan zijn het beide prachtige auto's waarbij de 3 weer veel moderner is.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.