Betrouwbare en zuinige stationwagon gezocht!

Gepost door Loevesteijn 
Hi all,

Ik ben op zoek naar een ruime betrouwbare stationwagon. Budget is 15.000€.
Wij zijn momenteel nog met z’n tweeën.
Ruimte willen wij voor toekomst en auto vakanties in Europa.
Aanvullende opties die wij graag zouden willen zijn cruise Control, achteruitrijcamera, verwarmde beglazing voor en achter (plus incl spiegels) en een plus stoelverwarming maar geen harde must.
Gezien het vele aanbod en vele verschillende informatie die te vinden is en wij zelf minder thuis zijn in de automative branche ben ik benieuwd naar jullie tips en meningen.
Wij hebben momenteel vooral gekeken naar de volgende auto’s:
Renault Megane Estate
Kia Ceed Sportswagon
Ford Focus
Peugeot 308
Kia Nero

Dit is voor dit moment onze shortlist.
Verder kijken wij vooral naar BJ 2015+ en niet al te veel KM, benzine en handgeschakeld. Echter gezien het feit wij tussen de 15-20k pj rijden vraag ik mij nog af of wat hogere stand uit maakt..meer vanuit onderhoudsoverweging. (Niet teveel vind ik tot 60k km wat meer tot 125k).
Momenteel rijden wij Kia rio 2014 en hebben te maken met het bekende probleem versleten koppelingsplaat en niet goed afgesteld na reparatie en een garage en dealer die blijven beweren dat het een uitzondering is. Terwijl op internet veel klachten te vinden zijn. Wij vragen ons af of dit bij de ceed en Nero ook voorkomt of dat het een rio probleem is in de wat oudere modellen. Over t algemeen komt Kia wel goed uit testen.

Groetjes en hoor graag!
Denk dat je een prima shortlist hebt samengesteld. Prima auto's. De 308 is wel een auto met wat aandachtspunten, beetje afhankelijk welk bouwjaar en motor je kiest. Ook het kleine stuur moet je aan staan. Persoonlijk zou ik hem niet verkiezen boven de andere auto's in jou lijst.

Versleten koppelingsplaat is volgens mij geen echte kwaal dat bij elke KIA voor komt hoor. Ik zou zo een moderne C'eed of Niro durven aanschaffen. Zit je nog lekker in de fabrieksgarantie ook (uiteraard niet op slijtagedelen zoals koppeling)

Wel is het lastig om te selecteren op verwarmbare voorruit. (spiegels en achterruit is vrijwel altijd verwarmbaar bij alle merken) Bij Ford is verwarmbare voorruit vrijwel altijd standaard maar bij veel andere merken word het niet aangeboden óf is het een optie die lang niet altijd aangekruist word door de eerste eigenaar. Is ook vrijwel niet op te zoeken in zoekmachines en word ook vaak niet vermeld in advertenties door garages terwijl het er misschien best wel op zit. Dus dat is wel iets om op te letten.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-02-2020 12:51 door AsconaGT.
Verwarmd voorruit is een optie die je bij C segment auto's niet veel ziet, de Megane heeft het zeker niet als optie, ik verwacht in je lijstje dat alleen de Focus het optioneel kan hebben. De Niro is geen station en door de hoge bouw minder zuinig dan de andere modellen.

Met een km per jaar van 15.000-20.000 zou ik liever een nieuwere auto hebben met meer km dan een auto die ouder is met minder km. Over 5-6 jaar rij je er 100.000 km bij. Hoe lang wil je de auto houden?
Betrouwbaar? Misschien is zoiets dan een optie (voorbeeld nét boven budget):
[www.autotrack.nl] - Carfax rapport: [www.autotrack.nl]

De niro is een suv en voor een suv betaal je meer geld dan voor een station en je krijgt er minder ruimte voor terug.

Als je meer ruimte wil dan kun je ook kijken naar een mpv zoals de citroen Picasso of de kia carens , maar de carens is er alleen als 7 zitter, kan me voorstellen dat , dat teveel van het goede is.

Andere opties zijn de personen uitvoeringen van bestel auto's hier een occasion video van de peugeot

peugeot partner
Je zou ook nog kunnen kijken naar de Opel Astra. voorbeeldje
Deze kwam in 2016 op de markt en dat is precies de periode waar je in terecht komt met je budget, je hebt dus in verhouding het meest recente model van allemaal, bovendien heeft de Astra net een zeer minimale facelift gehad dus voorlopig rij je met dit model nog in een hele recente uitvoering rond i.p.v. in een verouderd/opgevolgd model.
Ik moest bij betrouwbare en zuinige stationwagon meteen denken aan de Toyota Auris Hybrid.
De Niro is overigens ook een prima zuinige auto. Deze rijden wij nu. Ruimte op de achterbank is zeer goed, ruimte in de kofferbak is prima, maar niet van het niveau stationwagon.
Loevesteijn
Hi all,

Ik ben op zoek naar een ruime betrouwbare stationwagon. Budget is 15.000€.
Wij zijn momenteel nog met z’n tweeën.
Ruimte willen wij voor toekomst en auto vakanties in Europa.
Aanvullende opties die wij graag zouden willen zijn cruise Control, achteruitrijcamera, verwarmde beglazing voor en achter (plus incl spiegels) en een plus stoelverwarming maar geen harde must.
Gezien het vele aanbod en vele verschillende informatie die te vinden is en wij zelf minder thuis zijn in de automative branche ben ik benieuwd naar jullie tips en meningen.
Wij hebben momenteel vooral gekeken naar de volgende auto’s:
Renault Megane Estate
Kia Ceed Sportswagon
Ford Focus
Peugeot 308
Kia Nero

Dit is voor dit moment onze shortlist.
Verder kijken wij vooral naar BJ 2015+ en niet al te veel KM, benzine en handgeschakeld. Echter gezien het feit wij tussen de 15-20k pj rijden vraag ik

Groetjes en hoor graag!

Eigenlijk is het een prima lijstje, de Nero is wel wat duurder in verband met de huidige grote vraag naar SUV's. Ik zou zeker niet teveel kijken naar de kilometerstand. Een auto slijt immers enorm van veel korte stukjes. Voor de motor is het veel beter om in korte tijd veel warme kilometers te rijden.

Ik zou bij de Megane, de Megane 4 kiezen vanaf 2016. Dit is een hele moderne en goede auto.
Peugeot blijft dan toch spannend. Haal die van de lijst af. Duidelijke uitleg over de voorruit. Uiteindelijk blijft het in NL over t algemeen vrij warm. Dus ik denk dat ik die optie laat varen omdat het aanbod dan echt hard slinkt.

AsconaGT
Denk dat je een prima shortlist hebt samengesteld. Prima auto's. De 308 is wel een auto met wat aandachtspunten, beetje afhankelijk welk bouwjaar en motor je kiest. Ook het kleine stuur moet je aan staan. Persoonlijk zou ik hem niet verkiezen boven de andere auto's in jou lijst.

Versleten koppelingsplaat is volgens mij geen echte kwaal dat bij elke KIA voor komt hoor. Ik zou zo een moderne C'eed of Niro durven aanschaffen. Zit je nog lekker in de fabrieksgarantie ook (uiteraard niet op slijtagedelen zoals koppeling)

Wel is het lastig om te selecteren op verwarmbare voorruit. (spiegels en achterruit is vrijwel altijd verwarmbaar bij alle merken) Bij Ford is verwarmbare voorruit vrijwel altijd standaard maar bij veel andere merken word het niet aangeboden óf is het een optie die lang niet altijd aangekruist word door de eerste eigenaar. Is ook vrijwel niet op te zoeken in zoekmachines en word ook vaak niet vermeld in advertenties door garages terwijl het er misschien best wel op zit. Dus dat is wel iets om op te letten.
Vin cent
Verwarmd voorruit is een optie die je bij C segment auto's niet veel ziet, de Megane heeft het zeker niet als optie, ik verwacht in je lijstje dat alleen de Focus het optioneel kan hebben. De Niro is geen station en door de hoge bouw minder zuinig dan de andere modellen.

Met een km per jaar van 15.000-20.000 zou ik liever een nieuwere auto hebben met meer km dan een auto die ouder is met minder km. Over 5-6 jaar rij je er 100.000 km bij. Hoe lang wil je de auto houden?

Ik denk 5 jaar bij geen bijzonderheden. Probeer wel altijd een auto uit te zoeken die nog wel een redelijke waarde overhoudt wanneer ik weer wat ‘nieuws’ wil. Op die manier blijf je toch altijd redelijk jong rijden. Wat vind jij meer km?
Jazzik
Betrouwbaar? Misschien is zoiets dan een optie (voorbeeld nét boven budget):
[www.autotrack.nl] - Carfax rapport: [www.autotrack.nl]

Niet eerder naar gekeken. Ga het vergelijken!
Auto encyclopedie
De niro is een suv en voor een suv betaal je meer geld dan voor een station en je krijgt er minder ruimte voor terug.

Als je meer ruimte wil dan kun je ook kijken naar een mpv zoals de citroen Picasso of de kia carens , maar de carens is er alleen als 7 zitter, kan me voorstellen dat , dat teveel van het goede is.

Andere opties zijn de personen uitvoeringen van bestel auto's hier een occasion video van de peugeot

peugeot partner

Duidelijk. De Nero lijkt niet echt op een suv vandaar dat het mij niet echt is opgevallen.
Haal ik deze van t lijstje. 7 zitplaatsen is inderdaad net te veel van het goede. Anders heb ik echt wat te doen de komende jaren😜
Total Loss
Je zou ook nog kunnen kijken naar de Opel Astra. voorbeeldje
Deze kwam in 2016 op de markt en dat is precies de periode waar je in terecht komt met je budget, je hebt dus in verhouding het meest recente model van allemaal, bovendien heeft de Astra net een zeer minimale facelift gehad dus voorlopig rij je met dit model nog in een hele recente uitvoering rond i.p.v. in een verouderd/opgevolgd model.

Toegevoegd aan t lijstje smiling smiley
Misschien een Dacia Logan?
Bijna een gloednieuwe voor dat bedrag.
Als je al Kia rijdt is het misschien een optie om de auto in te ruilen op een Kia C'eed 1.0 t-gdi gt line. Sportief ogende auto en een fijn motorblokje met redelijke prestaties.
Eigenlijk vraag ik me af waarom ik nu pas met DE beste optie kom...
Erg betrouwbaar én erg zuinig? Zoiets dus (voorbeeld advertentie van een 2015 facelift, luxe Executive uitvoering): [www.autotrack.nl]
Carfax rapport: [www.autotrack.nl]

Vergelijking met de eerste 3 van je shortlist: [www.autoweek.nl]

Het enige wat je mist is de elektrisch verwarmde voorruit, maar daarvoor heeft Toyota een speciale knop "FRONT", waardoor de airco wordt ingeschakeld en alle (gedroogde) lucht langs de voorruit wordt geblazen (zie foto 22).

Zuinig? Gemiddeld werkelijk gemeten verbruik van bijna 1200 auto's over minimaal 15.000 km.: 5,37 l/100 km.= 1:18,6
[www.spritmonitor.de]

Betrouwbaar? ANWB occasiontest: [www.anwb.nl]
Conclusie
"Geleidelijk komt het occasionaanbod van de Toyota Auris beschikbaar, met ook hier de nadruk op de hybride. Vooral de Touring Sports is een uitstekende gezinsauto met volop ruimte, zeer hoog kwaliteitsniveau en een heel laag brandstofverbruik. Dat zijn eigenschappen die er toe doen. Dat dit leidt tot stevige occasionprijzen, is een logisch gevolg van de aantrekkelijkheid van de auto."

Reliability Index: [www.reliabilityindex.com]
Consumentenbond automankementen: [www.consumentenbond.nl]
De Belgen [www.nieuwsblad.be]:

Waarom nog twijfelen?
.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.