Station Megane/Laguna , diesel? Budget max 7.000

Gepost door Anonieme bezoeker 
Anonieme bezoeker
Station Megane/Laguna , diesel? Budget max 7.000
10-12-2019 18:42
Hallo allen ,

Ik orienteer mijzelf op de aanschaf van een station begin volgend jaar , maar heb een aantal vraagstukken waarop ik hoop wat inzicht te kunnen krijgen!
Ik ga zeker 40k per jaar rijden en dus lijkt diesel mij de beste keuze?
Wil graag een station , en budget rond de 7k. Heb de volgende auto's in het vizier :

Ford Focus 1.6D
Renault Megane 1.5D
Renault Laguna 1.5D

Eigenlijk ging het mij al tussen de Focus en de Megane , maar kwam toen op de Laguna terecht , die ik zelf erg mooi vind qua interieur ( oogt comfortabel en luxe ).
Ik begrijp dat ik voor de 7k een jongere auto en een met minder KM krijg als ik voor de focus of Megane ga , en vraag mij dus af of een Laguna dan wel "verantwoord" zou zijn? Kan ik hier veel hogere kosten voor verwachten dan bij de Megane/Focus , qua gewicht/verzekering/verbruik lijkt het niks te schelen vandaar dat het een leuke optie lijkt.

Ik ga graag voor de verstandige optie (Focus/Megane) , maar door de vele KM's die ik maak vind ik comfort en rijplezier toch ook erg belangrijk.
Ook realiseer ik me dat een auto voor rond de 6-7k niet veel langer dan 5 jaar mee zal gaan met die hoeveelheid KM's en dat is natuurlijk wel een punt , een Megane/Focus zou potentieel wel langer mee kunnen gaan door lagere KM bij aanschaf...al zag ik een nette Laguna met 130k op de teller voor 6k wat ik erg netjes vond.

Graag hoor ik wat ervaringen en meningen qua rijgenot van bovengenoemde auto's , eventuele kosten die ik kan verwachten etc.

Alvast bedankt!
Persoonlijk zou ik voor de Laguna gaan, je hebt een 2013 voor jou budget en als je hem zelf mooier vind. Maar met beide zijn ze na 5 jaar wel afgeschreven en waarschijnlijk sneller.
Wat wil je graag een 1.5/1.6 of een 2.0, want denk dat dat wel scheelt qua wegenbelasting en verbruik. Maar ik zie je aantal kilometers die jij per jaar aflegt, dus gun jezelf een fijne 2 liter diesel en neem de extra kosten voor lief.
Kwa techniek en onderhoudskosten zullen de Megane en Laguna elkaar niet veel ontlopen.
Heb zelf een Laguna 1.5dCi, gechipped en mede daardoor snel zat. Trek er ook een bescheiden caravan mee.
De Laguna biedt op de snelweg meer comfort dan de Megane, het maakt niet uit of je 100 of 150 rijdt.

Zaken waarop je moet letten (waarschijnlijk ook bij de Megane):

- verstuivers van de 1.5dCi willen het nog wel eens begeven. Controleer of ze al eens zijn vervangen, anders zo'n 1500 euro achter de hand houden om ze allemaal te vervangen.
- onderhoudsinterval van 30.000km vind ik vrij lang. Vervang de olie om de 15.000km.
- de 1.5dCi heeft een rauwe stationaire loop, tijdens het optrekken kan deze ook kloppen. Eenmaal op snelheid verdwijnt het geluid naar de achtergrond.
- er is een serie geweest waarbij de lagers van de versnellingsbak te strak waren geperst, let op bijgeluiden
- in een serie < 2010 is de kabelboom te strak gelegd in de motorruimte, dit is een vervelende en kostbare reparatie
- controleer het gordelwaarschuwingssysteem, de kabeltjes van de gordelsloten op de achterbank zijn breekbaar
- het vacuumslangetje vanaf het roetfilter breekt met een roetfilter storing tot gevolg. Dit is een eenvoudige reparatie
- de recentere modellen zijn voorzien van een TomTom, deze zijn eenvoudig te upgraden voor een bescheiden bedrag (50 - 60 euro via Renault)
- Xenon heeft m.i. weinig meerwaarde maar je bent wel aan de beurt als de koplamp units vervangen moeten worden (dof, schade). Reken op 800 euro per stuk. Halogeen lampen zijn veel goedkoper, rond de 100 euro nieuw.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-12-2019 19:18 door Toetsje.
De Renault Laguna 3 heeft altijd last gehad van de slechte naam van zijn voorganger de Laguna 2. Sinds half 2011 rijd ik in de zelfde Renault Laguna 3 2.0 16V. Mijn ervaring is dat het een hele betrouwbare, comfortabele, en fijne auto is. De bouwkwaliteit en wegligging zijn ook ook heel goed. De onderhoudskosten zijn laag.

De Laguna 3 is gewoon een aanrader, je krijgt gewoon heel veel auto voor je geld. Ook de Megane 3 is gewoon een hele goede keus. Let bij de Ford Focus op dat je de Focus 3 hebt vanaf 2010, die heeft de 2e generatie 1.6 diesel. In de Focus 2 ligt de oude 1.6 (HDI), die staat bekend als vrij onbetrouwbaar.

De Renault Laguna 3 is ook geleverd met hele degelijke en krachtige 2.0 DCI.

Autoblog heeft een heel goed aankoopadvies van de Laguna 3. De problemen met de versnellingsbak was van de 1e serie, maar die zijn inmiddels allemaal al lang geleden vervangen. Eigenlijk zijn er heel weinig zwakke plekken, de achterveren willen nog wel eens breken, die zijn overigens niet duur.

In mijn Laguna 3 (fase 1 GT look) van september 2009 zit gewoon een ingebouwde Tom Tom navigatie die eenvoudig geüpdate kan worden.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-12-2019 19:45 door ak2.
Ik heb (ook) een Laguna III 2.0 150 pk diesel automaat... Rijdt fantastisch, verbruikt vrij veel (1:13-14, ik rij over het algemeen rustig, schijnt een kwaal te zijn van de 150pk uitvoering), weegt veel (1.635 kg, € 135 wegenbelasting per maand). Rariteiten: Renault en Nissan zijn ergens in 2012 geswitched van type/merk navigatiesysteem en 'mijn' meest recente leverbare update is van 2012. Auto gekocht medio okt 2018 met 200k op de teller en inmiddels 264k op de teller. Dus wat is een "onverwachte kostenpost"? Bij 240K Roetfilter vervangen en een turboslang, bij 250k een map sensor turbodruk & motorsteun en twee weken geleden de remschijven en blokken op de vooras en twee achter schokdempers. Maar hij rijdt echt super! Let op als je een 1.5 dci koopt dat de deze een distributieriem hebben en bij auto's uit de lease zijn die niet altijd vervangen.
Anonieme bezoeker
Re: Station Megane/Laguna , diesel? Budget max 7.000
10-12-2019 19:37
Wow dat is wel heel zwaar! Komt dat door de 2.0 uitvoering in combinatie met automaat? De 1.5 is nog geen 1300 kg ! Bedankt voor de tip over de riem! smiling smiley
Anonieme bezoeker
10-12-2019 19:39
Toetsje
Kwa techniek en onderhoudskosten zullen de Megane en Laguna elkaar niet veel ontlopen.
Heb zelf een Laguna 1.5dCi, gechipped en mede daardoor snel zat. Trek er ook een bescheiden caravan mee.
De Laguna biedt op de snelweg meer comfort dan de Megane, het maakt niet uit of je 100 of 150 rijdt.

Zaken waarop je moet letten (waarschijnlijk ook bij de Megane):

- verstuivers van de 1.5dCi willen het nog wel eens begeven. Controleer of ze al eens zijn vervangen, anders zo'n 1500 euro achter de hand houden om ze allemaal te vervangen.
- onderhoudsinterval van 30.000km vind ik vrij lang. Vervang de olie om de 15.000km.
- de 1.5dCi heeft een rauwe stationaire loop, tijdens het optrekken kan deze ook kloppen. Eenmaal op snelheid verdwijnt het geluid naar de achtergrond.
- er is een serie geweest waarbij de lagers van de versnellingsbak te strak waren geperst, let op bijgeluiden
- in een serie < 2010 is de kabelboom te strak gelegd in de motorruimte, dit is een vervelende en kostbare reparatie
- controleer het gordelwaarschuwingssysteem, de kabeltjes van de gordelsloten op de achterbank zijn breekbaar
- het vacuumslangetje vanaf het roetfilter breekt met een roetfilter storing tot gevolg. Dit is een eenvoudige reparatie
- de recentere modellen zijn voorzien van een TomTom, deze zijn eenvoudig te upgraden voor een bescheiden bedrag (50 - 60 euro via Renault)
- Xenon heeft m.i. weinig meerwaarde maar je bent wel aan de beurt als de koplamp units vervangen moeten worden (dof, schade). Reken op 800 euro per stuk. Halogeen lampen zijn veel goedkoper, rond de 100 euro nieuw.

Dat is veel handige informatie , bedankt hiervoor! Ik ga binnenkort ook even proefrijden in Megane en Laguna om te vergelijken , maar als ik al naar foto's kijk lijkt de Laguna zo lekker ruim voorin wat mij erg aanspreekt.
Anonieme bezoeker
10-12-2019 19:40
Pietzoveel
Ik heb (ook) een Laguna III 2.0 150 pk diesel automaat... Rijdt fantastisch, verbruikt vrij veel (1:13-14, ik rij over het algemeen rustig, schijnt een kwaal te zijn van de 150pk uitvoering), weegt veel (1.635 kg, € 135 wegenbelasting per maand). Rariteiten: Renault en Nissan zijn ergens in 2012 geswitched van type/merk navigatiesysteem en 'mijn' meest recente leverbare update is van 2012. Auto gekocht medio okt 2018 met 200k op de teller en inmiddels 264k op de teller. Dus wat is een "onverwachte kostenpost"? Bij 240K Roetfilter vervangen en een turboslang, bij 250k een map sensor turbodruk & motorsteun en twee weken geleden de remschijven en blokken op de vooras en twee achter schokdempers. Maar hij rijdt echt super! Let op als je een 1.5 dci koopt dat de deze een distributieriem hebben en bij auto's uit de lease zijn die niet altijd vervangen.

Wow dat is wel heel zwaar! Komt dat door de 2.0 uitvoering in combinatie met automaat? De 1.5 is nog geen 1300 kg ! Bedankt voor de tip over de riem!
Anonieme bezoeker
10-12-2019 21:41
Epica
Persoonlijk zou ik voor de Laguna gaan, je hebt een 2013 voor jou budget en als je hem zelf mooier vind. Maar met beide zijn ze na 5 jaar wel afgeschreven en waarschijnlijk sneller.

Hm , 2013? Ik vind alleen rond 2010/2011 binnen dit budget , met nog een redelijke KM stand (150k max ) !

Groet
Er zijn ook Laguna fase 3 met 2 liter diesels tot 1450 kg. Op de auto vergelijken van Autoweek kun je op gewicht filteren. Overigens niet blind er op vertrouwen altijd het kenteken checken. Autovergelijker zit er wel eens naast.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.