Aankoopadvies gevraagd eerste auto

Gepost door Vova 3081986 
Dag beste forumlezers

Ik heb net mijn voorlopig rijbewijs gehaald en ben al rustig aan het zien voor een eerste auto. Hierbij heb ik volgende eisen:
Voor het eerst zeker een duitse wagen, omdat andere niet echt mijn ding zijn.
Een comfortabele en vrij grote auto( wegens mijn lengte van 190cm)
Iets wat er niet saai uitziet, zoals bijv bmw e90 facelift of dergelijke.
Later dan 2008, benzine en automaat( wegens de lage emissiezone is het veel goedkoper om een benzine aan te schaffen dan diesel) Graag zal ik ook binnen het budget van 10000 euro willen blijven.

Hebben jullie misschien iets leuks als eerste auto? Ondanks mijn groot aantal eisen. Ik bekijk al jullie advies, liever te veel weten dan te weinig.
Mvg
Een Audi A4 generatie b 7 , want dan die heeft nog goede motoren IPV de opvolger met zijn olie sluperende TSI blokken.

Ga bij de B7 voor de 1.8 twintig klepper.
Is de achterwiel aangedreven Mercedes C klasse wat. De auto zal zeker niet goedkoop zijn om te verzekeren, en te rijden. Veel goedkoper om te rijden is bijvoorbeeld een 3 deurs Opel Corsa, die zie je alleen wel veel met half automaten. Vaak zitten dit soort auto's verassend ruim, omdat het dashboard vaak minder om je heen is gebouwd.

Misschien is de BMW 1 serie nog wat, het is door de achterwiel aandrijving denk ik (net als de Mercedes) niet de meest geschikte auto voor een beginnend automobilist. In zijn algemeen overschat je eigen kunnen in ieder geval niet, en doe het rustig aan.

Auto's met meer dan 150 pk zijn moeilijk en duur om te verzekeren voor een beginnend automobilist, verstandig is om een auto te kiezen met niet al teveel vermogen.

Toch zou ik aanraden om ook naar merken uit andere landen te kijken, je hebt dan gewoon veel meer keus.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-11-2019 09:46 door ak2.
Weet je al wat je er maandelijks voor over hebt? Een BMW E90 zal natuurlijk wel wat verbruiken en niet te vergeten de verzekering en de MRB.
Ik zou de eerste paar jaar (maar je moet het natuurlijk zelf weten, ik kan niet in jouw portemonnee kijken) in een 'eenvoudige' auto rijden, zoals de genoemde Corsa of een andere auto van die grootte.
Menig A of B segment auto is op de bestuurdersstoel ruim genoeg voor iemand van 1.90. Als je de eis "grote" auto laat vervallen heb je zoveel meer keus?

En wat is een Duitse auto? Dat het merk in Duitsland gevestigd is wil niet zeggen dat de auto in het land gemaakt of geheel ontwikkeld wordt.
Ik volg je topic met interesse. Ik denk dat je er goed aan doet de verzekeringspremie mee te nemen in je overwegingen. Het zal een groot deel van je maandlasten bepalen (zoals bovenstaand ook al genoemd). Denk als beginner van 18 jaar met 0 schadevrijejaren en 15.000 km per jaar bij een Volkswagen Passan met 1.4 tsi van 122 pk (willekeurig gekozen) al EUR 170 per maand voor een WA met beperkt casco (gekeken via Independer.nl. Alleen WA kost ook al 140 EUR of AllRisk ca. EUR 240). Ik vind die premies voor jongeren astronomisch hoog. Dat heeft vast zijn reden maar het is daarom van belang te kijken naar wat je droomauto doet aan maandlast. Succes met de leuke zoektocht!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-11-2019 14:29 door Oranje B.
Oranje B
Ik volg je topic met interesse. Ik denk dat je er goed aan doet de verzekeringspremie mee te nemen in je overwegingen. Het zal een groot deel van je maandlasten bepalen (zoals bovenstaand ook al genoemd). Denk als beginner van 18 jaar met 0 schadevrijejaren en 15.000 km per jaar bij een Volkswagen Passan met 1.4 tsi van 122 pk (willekeurig gekozen) al EUR 170 per maand voor een WA met beperkt casco (gekeken via Independer.nl. Alleen WA kost ook al 140 EUR of AllRisk ca. EUR 240). Ik vind die premies voor jongeren astronomisch hoog. Dat heeft vast zijn reden maar het is daarom van belang te kijken naar wat je droomauto doet aan maandlast. Succes met de leuke zoektocht!
Voor het eerst, bedankt voor je antwoord.

Verzekering, onderhoud, maandlasten is geen probleem. Maar volgens mij lijkt een Passat ook wel een goed idee. Ik lees zo op de forum dat de tsi en dsg bakken niet geliefd zijn bij de polo en golf, bij deze ook hetzelfde dan zeker? Andere duitse opties misschien?
Vova 3081986

Verzekering, onderhoud, maandlasten is geen probleem.

Dan moet je gewoon doen waar je zin in hebt, voorbeeldje:
[www.autotrack.nl]
De VW Passat vind ik zelf niet een heel goed idee als starters auto, de minst slechte keus is de 1.4 TSI met 122 pk en handbak. Onderschat de kosten niet van een dergelijke auto. Bij het laatste onderzoek van de Consumentenbond scoorde de auto een 2,0 op betrouwbaarheid, alleen de Seat Ibiza en eerste generatie Peugeot 308 waren slechter. Ik vind de VW Passat wel lekker rijden.

Overigens is Duits een erg rekbaar begrip, Opel bouwt bijvoorbeeld nog maar weinig auto's in Duitsland. En werkt veel samen of bouwt samen met andere merken zoals Fiat, Peugeot, Suzuki en Chevrolet auto's.

Binnen je budget zit je in de slechte jaren van VW, de Polo en Golf zijn dure occasions. Dit zie je helaas niet terug in de geboden kwaliteit, die is op zijn hoogst redelijk. Maar in verschillende combinaties zelfs slecht.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-11-2019 10:22 door ak2.
Vova 3081986
Oranje B
Voor het eerst, bedankt voor je antwoord.

Verzekering, onderhoud, maandlasten is geen probleem. Maar volgens mij lijkt een Passat ook wel een goed idee. Ik lees zo op de forum dat de tsi en dsg bakken niet geliefd zijn bij de polo en golf, bij deze ook hetzelfde dan zeker? Andere duitse opties misschien?
Qua kosten is de verzekering misschien geen probleem, maar ze moeten je ook willen verzekeren.
Ik raad je een Mercedes C180K (W204) aan. Ontzettend betrouwbaar, rijdt fijn en de 180 Kompressor is relatief zuining. Mercedes is ook de top qua automaten.
Mits je zoiets verzekerd krijgt, uiteraard.

Zoiets:
[www.autowereld.nl]
[www.autowereld.nl]
Een Corsa 1.4 heeft een 4 traps en een 1.2 een half automaat. Denk dat een 1.4 een verstandige keuze is.

Een alternatief is misschien wel een Mercedes A-klasse van de 2e generatie of een B-klasse van de 1e generatie, alleen weet ik niet of de cvt bak van Mercedes wel of niet betrouwbaar is.
TYN
Ik raad je een Mercedes C180K (W204) aan. Ontzettend betrouwbaar, rijdt fijn en de 180 Kompressor is relatief zuining. Mercedes is ook de top qua automaten.

Zoiets:
[www.autowereld.nl]
[www.autowereld.nl]
Dit lijkt me ook wel een mooi model. Dan blijft de keuze tussen C klasse of BMW
speedtouch
Vova 3081986

Verzekering, onderhoud, maandlasten is geen probleem.

[www.autotrack.nl]

Weet iemand wat de aandachtspunten zijn van deze auto's? Wat jullie (persoonlijk) beter vinden?
TYN

Zoiets:
[www.autowereld.nl]
[www.autowereld.nl]

Die eerste heeft Linglong banden eronder liggen.

Voor mij is dat een teken dat er (op de verkeerde zaken) bezuinigd is op die auto.
Bij zowel de Mercedes C en BMW 3 serie is belangrijk dat er goed, en regelmatig onderhoud is gepleegd. Ling Long banden onder een Mercedes betekent dat op het onderhoud verkeerd is bezuinigd, dit is geen aanbeveling.

Let op met import met een onbekende historie, bij gemiddeld 1 op de 2 is gerommeld met de kilometerstand. Pas op met verlaagde of omgebouwde exemplaren daar is vaak niet erg netjes mee om gegaan.
Controleer goed of alle elektrische zaken goed werken. Controleer de auto goed op schades. Als een auto de laatste jaren veel van eigenaar is gewisseld dan is dat geen aanbeveling, vaak heeft de auto dan duur achterstallig onderhoud. Er rijden immers genoeg mensen in premium auto's die het onderhoud eigenlijk niet kunnen betalen.

Een BMW 3 heeft een geweldig onderstel, maar dit onderstel vergt als de auto ouder wordt wel regelmatig onderhoud. Het zijn premium merken, de onderdelenprijzen en onderhoudskosten zijn hoger dan van niet premium merken.

Als ik zou kiezen, dan nam ik omdat het model 2 jaar jonger is, het betere comfort, de rechtuit stabiliteit, en omdat er vaak netter mee om wordt gesprongen de Mercedes C.

Ik heb zelf in heel veel auto's gereden, de verschillen tussen vergelijkbare premium en niet premium merken zijn (best) klein, maar het prijsverschil is vaak wel heel groot.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-11-2019 19:38 door ak2.
Vova 3081986
Speedtouch
[www.autotrack.nl]

Weet iemand wat de aandachtspunten zijn van deze auto's? Wat jullie (persoonlijk) beter vinden?

De 318i en 320i zijn niet zondermeer aan te raden, deze blokken hebben een distributieketting waar nogal eens problemen mee zijn. De zescilinders (325i en 330i) zijn een stuk beter, maar goed daar betaal je dan ook extra voor. Ik schat een C in als een betere auto, behalve als je specifiek op zoek bent naar het sportieve van een 3 (niks stuurt zoals een E90 thumbs up).

ak2
Ik heb zelf in heel veel auto's gereden, de verschillen tussen vergelijkbare premium en niet premium merken zijn (best) klein, maar het prijsverschil is vaak wel heel groot.

Dat is jouw mening, prima, maar ben ik het zeker niet mee eens. Zo'n W204 is topkwaliteit. Een mini-S, en zo rijdt het ook. Zoiets (vergelijkbaar qua prijs, formaat en vermogen) is heus niet op hetzelfde niveau qua rijbeleving en interieurkwaliteit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-11-2019 11:45 door TYN.
Een oom heeft een Mercedes W204, hier ben ik al verschillende keren in meegereden. Het is een prima auto, die mooi afgewerkt is, maar vond de auto niet wezenlijk beter rijden dan andere D segment auto's waar ik in heb gereden of mee gereden. Het comfort van de W204 vind ik wel goed, de ruimte houd echter niet over.

Je merkt vind ik dat de tijd gewoon niet stil staat. Als ik een premium auto zou zoeken in deze prijsklasse dan zou de W204 zeker op het lijstje staan.
TYN
Vova 3081986
Speedtouch
[www.autotrack.nl]

De 318i en 320i zijn niet zondermeer aan te raden, deze blokken hebben een distributieketting waar nogal eens problemen mee zijn. De zescilinders (325i en 330i) zijn een stuk beter, maar goed daar betaal je dan ook extra voor. Ik schat een C in als een betere auto, behalve als je specifiek op zoek bent naar het sportieve van een 3 (niks stuurt zoals een E90 thumbs up).

ak2

Dat is jouw mening, prima, maar ben ik het zeker niet mee eens. Zo'n W204 is topkwaliteit. Een mini-S, en zo rijdt het ook. Zoiets (vergelijkbaar qua prijs, formaat en vermogen) is heus niet op hetzelfde niveau qua rijbeleving en interieurkwaliteit.

Dankuwel, ik zal zoeken naar de W204. Maar er zijn er vrijwel weinig in aanbod. En hoe zit het met de 5 serie E60?
Voor de E60 geldt ook, vanaf de facelift (2007>winking smiley een stuk beter. De 520i is dezelfde N43 motor als in de 320i, betere keuzes zijn de 523i en 525i. Verstandigste keus en meeste kans op een goed exemplaar is waarschijnlijk een 523i in niet al te opvallende uitvoering. Bij een Touring goed oplekken met het pano-dak, want dat lekt vaak.
[www.autowereld.nl]

Natuurlijk wel een auto van een andere orde dan een 3 of C, dus reken op hogere kosten op alle vlakken.
De BMW 5 serie E60/E61 vind ik een hele mooie auto. Elektrisch zijn ze niet echt geweldig, kijk dus heel goed of alles werkt. Het is een auto die steeds meer in handen komt van mensen die de auto eigenlijk niet kunnen betalen. Je komt steeds meer exemplaren tegen met duur achterstallig onderhoud.

Vanaf de facelift in 2007 zijn ze wel beter. Je kunt bij een matig exemplaar enorm op deze auto leeg lopen. Voor een V8 moet je echt enorm diepe zakken hebben, voor je portemonnee kun je dus beter een instap motor kiezen. De vraag is of je deze auto verzekert krijgt, en zo ja voor welk bedrag. Onderschat de kosten vooral niet.

Tyn geeft in mijn ogen hele goede tips, een 523 lijkt mij ook de beste keus.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-11-2019 08:49 door ak2.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.