Bestelbus of combo kopen, zie door bomen bos niet meer!

Gepost door AFW 
Hallo autoweek vrienden,

Ik ben rustig aan op zoek naar een bestel auto of bus, alleen wat is nou een betrouwbare bus, kijk dat ik remmen moet vervangen of schokbrekers is tot daar aan toe, maar ik dacht bijvoorbeeld hee leuk een fiat Doblo maxi, mooi maatje, lees ik verder ja daar breken de de kettingen van in het blok en loopt in de soep, dat is best schikken! Verwacht je niet!

Het moet een bestel auto worden voor een honden uitlaat service, ik weet niet hoe rap dat gaat lopen daarom kijk ik ook naar verlengde kangoo, caddy en berlingo’s alsook naar bussen transit, transporter, Nissan nv 200, renault trafic, een vito niet ik vind een mercedes niet passen bij een uitlaatservice en die roesten goed ook,

Ook een h300 vind ik mooi, maar misschien kom ik dan niet goed weg met brandstofkosten.

Dan heb je nog fiat scudo citroen jumpy en peugeot expert, lijken mij de zelfde auto’s? Volgens mij heb ik er zelfs een Toyota van gezien?

Ik heb niet een super budget ik zit tot 6000 euro te kijken, alles er onder is meegenomen want krijg nog kosten genoeg er bij.

Soms denk ik wel eens moet ik gewoon een oude wagen kopen een jumpy 1.9D uit uit 2005 ofzo, kwa ontwerp niet denderend maar betaalbaar en geen turbo motor,? in mijn gedachte kan een turbo alleen maar stuk gaan, en heb onderweg met verantwoordelijkheid van de honden van mensen ook geen haast!

En dan kan je ook nog kiezen tussen een benzine en diesel versie...

Kortom welke moet ik absoluut niet kopen, en wat is een aanrader? Moet beetje leuk ogen met reklame er op, of eerder nog goed opvallen, en betrouwbaar zijn!

De doblo en de opel versie daarvan heb ik al afgescheven, ik wil niet leasen omdat ik start, en alles is dan onzeker ik moet gewoon gaan draaien en vind een eigen bus gewoon fijner, maar dan wel een goede, kan niet effe snel geld toveren voor andere bus! Dus is gewoon one shot!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2019 10:55 door AFW.
De multipla Is er ook in bestel uitvoering. Dan rij je in een besproken auto en val je ontzettend op , volgens mij is dat niet verkeerd als beginnende ondernemer.

Zelfde geldt voor een Chevrolet hhr, maar die is NL nooit als bestel verkocht, heeft heel lang 1 te koop gestaan ergens.
Die multipla is gewoon nog grappig ook, ben alleen bang dat ie te klein is.

Er wordt ook wel heel veel gerommeld met kilometer standen of de kwaliteit van de stoelen van bestellers en bussen is heel slecht, 100.000 gelopen uitgezakte stoelen met hele kapotte wangen op zitvlak en leuning, ze bedoelen vaak 1000000 gelopen denk ik 😂

Bedankt voor de reactie wist niet dat die auto zo bestond! Opvallen is wel een dingentje!
Bij de Fiat/Opel motor gaat het alleen om de 1.3 multijet.

Nadeel van een 2dehands bus is dat ze vaak afgeragd/oud zijn....

€ 4.350 2015
Het probleem met bestelauto's die binnen jou budget vallen is dat 90% als niet meer bedrijfswagens zijn die al een zeer zwaar leven achter de rug hebben en je dus heel veel kans hebt op kosten en probeer ook nog maar eens een nette bus te vinden aan de binnenkant.
Ja, ik begin momenteel ook voorzichtig naar een busje te kijken om sommige aspecten van de zakelijke activiteiten makkelijker en goedkoper te maken (waarbij mijn gebruik verder niet vergelijkbaar zal zijn, weinig kilometers rijden maar wel zwaardere ladingen) en dit is ook waar ik een beetje tegenaan loop. Keuze qua tweedehands bestellers genoeg, maar los van modelspecifieke kwaaltjes komt het op mij tot dusverre over dat het vooral heel erg van belang is hoe ze in hun vorige leven ingezet zijn. Al die voormalige koeriersbusjes bijvoorbeeld zou ik voor zover mogelijk mijden als de pest.

In jouw geval vraag ik me af of iets in Combo-formaat niet al snel te klein is. Althans, de hondenuitlaatservices hier zie ik met name in een wat groter formaat bus rondrijden en bij diverse "klanten" van een wat forser ras achterin lijkt me dat ook niet heel gek.
Ok dus de grotere motor zijn dus wel goed, bedankt dat bied perspectief!
Ja precies, bedankt voor meedenken, ja als ik een Ierse wolfshond als klant krijg een een turkse herder dan wordt het inderdaad al heel snel krap!

Ja het is lastig zoeken, met dit topic hoop ik dan ook wat vorm te geven aan de zoektocht, zoals u het stelt is een combo al is hij maxi snel te klein, dus dan val ik al sneller in formaat van transporter oid, ik denk ook na over van wie is hij geweest en laat nu dat btw en marge ook nog buiten beschouwing, het is knap wat uitzoekwerk en afwegen.

Onkosten krijg je altijd, en zekerheid heb je nooit ook niet bij een nieuwe auto, maar wil gewoon een wel afgewogen keus maken, ja als iemand zegt van 6000 is te laag kwa budget moet ik het dan opschalen naar 7500 oid maakt dat enig verschil?
Ja klopt! Ook de handelaren die expres de foto zo bij knippen zodat je de bestuurder stoel niet compleet ziet zijn er genoeg, meeste nemen niet eens de moeite een doekje door de auto te halen, zoek ik een speld in een hooiberg dan, moet toch te vinden zijn een bus die netjes gebruikt is... ik hoop het!
Als het voornamelijk kortere ritten zijn (waar ik vanuit ga? Je gaat iemands hond niet naar de andere kant van het land brengen), en in de bebouwde kom, dan zou ik sterk een bus op benzine overwegen. Als je geen hoge jaarkilometrages gaat doen is het voordeel van een diesel echt beperkt.

Daarbij, ik heb het idee dat benzine-versies doorgaans een wat relaxter leven hebben (gehad) dan hun diesel broers. Bovendien loop je met een bus op diesel het risico dat je in sommige steden helemaal niet meer mag komen. En voor je klanten ook wel fijn als je niet met een oude stinkende bus voor komt rijden.

Zoiets:
[www.autowereld.nl]
[www.autowereld.nl]

Maatje groter:
[www.autowereld.nl] (dit bedrijf heeft meerdere benzine busjes staan)
AFW
Onkosten krijg je altijd, en zekerheid heb je nooit ook niet bij een nieuwe auto, maar wil gewoon een wel afgewogen keus maken, ja als iemand zegt van 6000 is te laag kwa budget moet ik het dan opschalen naar 7500 oid maakt dat enig verschil?

In plaats van een duurdere bus kopen kun je beter een gedeelte van je budget (1.000/1.500) reserveren voor reparaties en preventief onderhoud direct na aankoop.
Wat is wijs? Blijft lastig. Snap je probleem, liep ik ook wel een beetje tegenaan toen ik startte 6 jaar terug met mn autorijschool.
Je wilt/durft nog niet te leasen, beetje onzeker over de toekomst.
Kijk goed rond. Welke bussen zien er nog goed uit als ze een jaartje of 6/8 oud zijn. Rij eens langs een populaire uitlaatplaats, waar rijdt de concurrent mee? Of zoek ze op op het www.
Maat van me heeft een aannemersbedrijf en is helemaal lyrisch van Ford Transit. Misschien is dat wat.
Zou persoonlijk iets zoeken met schuifdeuren.

Let je op als je advertenties kijkt. Bestelauto’s worden bijna geadverteerd met ex btw prijzen.
AFW

Persoonlijk zie ik de meerwaarde van een nog hoger budget niet perse, en denk ik dat je er vooral een tamelijk kwaalloos model met een "licht" verleden uit moet proberen te vissen. Ik heb 5 jaar oude busjes van vele duizenden euro's gezien waarvan ik qua slijtagesporen het idee had dat ze al rijp waren voor de export, maar aan de andere kant ook een oude goedkope Partner met het simpele 1.9 D-blokje van de eerste eigenaar (groenteboer) waarvan ik zo snel geen reden zag om aan te nemen dat je niet nog een paar jaar profijt van het ding zou kunnen hebben.
Bedankt voor de tips!! Kijk zo krijg ik wat sturing en dat is precies wat ik zoek een benzine versie is vast niet van een koerier geweest, de kans is in ieder geval kleiner, en zo heb je dus ook meer kansen op een net exemplaar! Bedankt voor de links!

En wat je zegt over diesels in steden dat haf ik helemaal niet meegenomen in mijn gedachte!! Top!
Concurrenten om eigenlijk mede ondernemers in dit gebied hou ik al in de gaten lol, het wisselt enorm, zijn er bij die alles met de fiets doen ook!
Ja precies je moet een krent uit de pap zien te vissen, een goeie 😁

Heb weer genoeg om over te denken een nette benzine versie overweeg ik ook zeker, ik weet ook niet hoeveel kilometers ik ga maken, ik heb me wel voorgenomen om zeker 2 groepen per dag te moeten halen, en als ik die niet vind dat ik ok zou moeten gaan adverteren in omliggende gemeentes. Om zo gewoon het geld binnen te harken wat nodig is om te draaien.
Eigenlijk is de staat van de bestelwagen belangrijker dan het merk. Belangrijk is dat er voldoende koele lucht in de laadruimte komt, met een dakventilator en aparte accu. En waarschijnlijk ga je de honden vervoeren in een benche ? Dan is meer hoogte handig.

De Renault Trafic en vrijwel identieke Opel Vivaro, Peugeot Expert en vrijwel identiek Citroën Jumpy zijn heel geschikt. Neem bij de Renault en Opel wel het facelift model vanaf ongeveer 2006 met 2.0 DCI, die zijn beter.

Als je een jonge, kleinere bestelauto zoekt dan is de goedkope Dacia Dokker zeker te overwegen. De auto heeft meer laadruimte dan de standaard uitgevoerde concurrenten. Een Renault Kangoo Maxi is natuurlijk groter.

Zoek gewoon een bestelwagen waar netjes mee om is gegaan, en bepaal al wat het maximale aantal honden is, dan koop je de bestelwagen niet te groot en niet te klein.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2019 13:02 door ak2.
Ja precies, het aantal honden zit ik nog in dubio mee, het moet prettig werken zijn en overzichtelijk blijven dus ik denk aan roedels van 5 a 6 honden per keer, en daarnaast nog de honden die niet samen kunnen en ik dus individueel ga uitlaten dat laatste zorgt wel voor meer rijden met de auto ten opzichte van de baten, maar ik hou wel van honden met karakter, dat maakt het dan ook leuk om te doen.

Echter in het begin zou het prettig zijn om ook gewoon de bus in te kunnen zetten voor verhuis activiteiten, puur als het ff niet loopt dat ik die bus in ieder geval geld laat maken.

Dacia dokker neem ik mee in overweging, en kwa brandstof verbruik een 2.0 ten opzichte van een 1.6 diesel.

Voor als nog neem ik ook zeker benzine versies mee in overweging, die zijn in beginsel al niet aangeschaft als kilometer vreter of om zware lasten te trekken, daar neem je snel een diesel met meer koppel voor lijkt mij bijvoorbeeld bij aannemers.

Ja belangrijkste van de hele onderneming is de bus, en ik moet ergens beginnen gewoon!

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!! Helpt echt serieus mee dit!
Ik zou, gezien de ruimte, niet zo snel kiezen voor een Combo of zoiets, maar gaan voor een echte bestelwagen.
Vooral als misschien een of meerdere honden in een bench zouden moeten zitten om problemen tussen de honden te voorkomen.
En ik zou zeker kiezen voor benzine. Veel van je klanten zullen in de stad of dorp zitten en gezien de steeds uitbreidende rijverboden heb je groot kans dat je dan je klanten niet kunt bereiken.
Gezien je budget zal het vast geen euro6 uitvoering worden, maar een iets ouder model.
En ik snap dat je graag een leuk uitziend model wil hebben, maar ik zou toch liever wat meer aandacht geven aan de betrouwbaarheid als aan het uiterlijk.
Zou idd meteen een wat grotere bus kopen.
Meeste uitlaatservice bedrijven hebben formaatje vivaro trafic of transporter.
De vivaro en traffic moet je vaak de 2.5 dci blokken hebben
Ook een afzuiger/ventilator in je dak is nodig.
Maatje kleiner zoals de nieuwere jumpy enz zou ook nog kunnen alleen denk ik dat je meer overweg kunt met bovenstaande formaten
Als je een KvK nummer hebt dan zou ik gewoon voor een diesel gaan: brandstof is goedkoper en het mrb ondernemerstarief geeft geen verschil.
En ik zou dan ook voor een bus gaan i.p.v. een combo, veel meer ruimte.
Verder gewoon goed kijken en per auto beoordelen, de vorige gebruiker(s) hebben de staat van de auto namelijk al bepaald... de leeftijd en kilometerstanden zeggen niet meer zoveel.
In jou prijsklasse kan ik het vorige model Ford Transit aanraden (rij ik zelf ook al 9 jaar mee): die dingen kunnen goed tegen mishandeling, hebben een degelijke aandrijflijn, geen subframes die verrotten of waarvan de rubbers het begeven, en een motor met distributieketting.

Ik kijk voor bedrijfsauto's altijd waar Polen en loonwerkbedrijven veel mee rijden: dat zijn over het algemeen wel de betaalbare, sterke en betrouwbare busjes die door een dorpssmid nog onderhouden kunnen worden.grinning smiley
Bij gebruikte bestelwagens vind je vrijwel geen benzine uitvoeringen, voor een ondernemer is immers een diesel bestelwagen gewoon goedkoper om te rijden.

Maak je ook niet druk over de milieuzones. Bij de strengste zones gaat het om diesels van 15 jaar en ouder, of het gaat om diesels van 20 jaar en ouder.

De Renault Trafic, Opel Vivaro en Nissan Primastar zijn in de basis de zelfde auto. Neem een fase 2 (faceliftmodel vanaf eind 2006), die zijn elektrisch en kwalitatief beter en hebben een betere versnellingsbak, de halfautomaat is geen goede keus. De 115 en 150 pk uitvoering zijn de beste keus.

Aan de slijtage van de trekhaakkogel kun je vaak goed zien of de auto vaak zware lasten heeft moeten slepen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2019 23:57 door ak2.
Geniaal ik maak net een screenshot van precies deze reactie van jou in ander topic hahaha fen ok transit neem ik ook mee!
Trouwens iemand een mening over een h300 ? Ik vind dat best een knappe bus ook!
De H300 2.5 blokken zijn bekend om fatale motorproblemen door lekkende verstuivers (google maar eens op "Hyundai blow by"winking smiley, regelmatig verstuivers vervangen, carter controleren en regelmatig olie verversen.
Ok poep bussen dus, afgeschreven meteen nu! Thanks!
Let ook even op wat voor laadruimte je wil. Ik zou gaan voor een bus met tussenschot, met ruit. En ook ruiten in de achterdeuren/klep zodat de honden wat daglicht hebben. En ik zou een soort vakverdeling achterin maken voor de honden, anders vliegen ze alle kanten op.
Gek dat de personenauto's van Hyundai tot de betrouwbaarste horen. Het lijkt alsof er in de H300 nog de oude motor uit de H200 gebruikt wordt. Ook lijkt me het weggedrag van de H300 net zo ouderwets als die van een Toyota HiAce. Qua betrouwbaarheid zou een Toyota HiAce de ultieme aanrader zijn, maar qua weggedrag ga je dertig jaar terug in de tijd.
Geen Vivaro of variatie hiervan,dat is rotzooi.
Heb er nu 8,5 jaar ervaring mee.
Alles gaat kapot.
Versnelling,turbo,gashuis,motorsteun,remleiding enz....
Mercedes Vito vanaf 136 pk of transporter.
Van de kleine busjes de Peugeot partner 1,9 D 68 pk,van 2002 TM ???
Ziet er niet uit maar rijdt je nooit van zijn leven stuk.
Meteen een vraag aan jullie welke stationauto kopen gebruikt voor rond de 26000 euro,mag absoluut niet van Franse fabrikant zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-11-2019 08:29 door Joost 3984307.
GT 1973
Gek dat de personenauto's van Hyundai tot de betrouwbaarste horen. Het lijkt alsof er in de H300 nog de oude motor uit de H200 gebruikt wordt. Ook lijkt me het weggedrag van de H300 net zo ouderwets als die van een Toyota HiAce. Qua betrouwbaarheid zou een Toyota HiAce de ultieme aanrader zijn, maar qua weggedrag ga je dertig jaar terug in de tijd.

De motor is het probleem niet, de verstuivers zijn het werkelijke probleem die de motorschade veroorzaakt.
Verschraling van de motorolie door diesel (die diesel in de olie veroorzaakt tevens dampen die een forse carterdruk geven), verschraalde olie geeft slechte smering en overmatige slijtage van draaiende delen en afdichtingen (vaak als eerste merkbaar bij de turbo), maar uiteindelijk raakt de oliezeef verstopt door slijttroep, de smering stagneert, einde verhaal.
Afhankelijk van wat er het eerste begeeft heb je dan een vastloper of kapotte turbo + serieuze lagerschades in het blok.
Regelmatig de luchtslang tussen turbo en intercooler controleren op aanwezigheid van olie en de verstuivers + ringen preventief vervangen. (50-75000 km wordt geadviseerd)
Hebben personenauto's van Hyundai daar ook last van? Lijkt me niet. Dan zou het tijd zijn voor een andere motor in de H300.
GT 1973
Hebben personenauto's van Hyundai daar ook last van? Lijkt me niet. Dan zou het tijd zijn voor een andere motor in de H300.

De Santa Fe idem.
GT 1973
Hebben personenauto's van Hyundai daar ook last van? (..)

Misschien de direct ingespoten benzine versies?

AFW
Concurrenten om eigenlijk mede ondernemers in dit gebied hou ik al in de gaten lol, het wisselt enorm (..)

Is je marktgebied dan wel voldoende om er een inkomen uit te halen?

De 'hondenauto's' die ik de laatste tijd regelmatig zie rijden in het Gooi.. zijn van het formaat Traffic. Hebben geen ruiten rondom, gewoon dichte besteller.
Over de milieuzone zou ik mij niet zo druk maken.. tenzij je er nu eentje in je werkgebied hebt waarbij een groot potentieel aan klanten zich bevind..

Je zou eigenlijk een ex. bouwbusje moeten hebben die een jaar of 10 oud is en vooral regionaal bereden is. Niet te veel kilometers dus.
De binnenkant zou je ook opnieuw kunnen aftimmeren en een nieuwe vloerplaat erin leggen.

Ik zou voor een Transit gaan of een Ducato/Jumper.. Non-nonses.
Joost 3984307
Alles gaat kapot.

Had je geen mogelijkheid om dat dat ding eerder te lozen??
Als je dit soort problemen krijgt, dan loos je hem toch eerder lijkt mij?
Of is alles tegelijk gekomen?

Hier goede ervaringen met Opel Vivaro, heel erg slechte met Caddy.

Mijn advies als je 26000 euro te besteden hebt, Iveco zonder meer.
Een Iveco lijkt mij overkill voor het doel. Te groot en te lompe techniek. Zelfs een Ford Transit is aan de grote kant. Ik zou het lekker bij de middenklasse bestelbussen houden.
GT 1973
Zelfs een Ford Transit is aan de grote kant. Ik zou het lekker bij de middenklasse bestelbussen houden.

Een Transit is toch een gemiddeld formaat? Maatje Combo is te klein, een verlengde Sprinter oid lijkt me dan weer overkill.
R xxxx
Joost 3984307
Alles gaat kapot.

Had je geen mogelijkheid om dat dat ding eerder te lozen??
Als je dit soort problemen krijgt, dan loos je hem toch eerder lijkt mij?
Of is alles tegelijk gekomen?

Hier goede ervaringen met Opel Vivaro, heel erg slechte met Caddy.

Mijn advies als je 26000 euro te besteden hebt, Iveco zonder meer.
Raar advies, een auto aanbevelen die 20k boven budget is.
Een Transit is iets breder als de Vivario en soortgelijken, maar qua lengte doet het onderling niet veel.
Een Transit (versie voorwielaandrijving) heeft wel een wat lagere laadvloer als de rest, en die lage laadvloer is voor honden trouwens ook wel prettig.

Iveco zou ik zondermeer niet nemen: veel te duur in aanschaf voor dit doeleinde en de laadvloer zit door de achterwielaandrijving wel erg hoog.
Bij de Ford Transit neem niet de 2.2 TDCI die gemaakt is van 2006 tm 2010, de motoren gaan in grote aantallen kapot door slechte verstuivers en een zwakke motorconstructie. (Pas dus ook op met exemplaren van begin 2011, die kunnen gemaakt zijn in 2010)

Ik denk zelf dat de een L1 bestelbus zoals bijvoorbeeld de Renault Trafic, Opel Vivaro, Nissan Primastar, Peugeot Expert, Citroen Jumpy of Ford Transit prima geschikt zijn. Maak een uitgebreide proefrit, en controleer de auto goed op de technische staat en roest, of laat een aankoopkeuring uitvoeren.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-11-2019 09:08 door ak2.
De breedte kan een bus net nekken. Zo is een Fiat Ducato te breed om de bocht te kunnen krijgen naar bepaalde parkeerplaatsen, terwijl de iets smallere Mercedes Sprinter wel op die plek te krijgen is. De Ford Transit is een halve klasse hoger dan een Transporter/Vito/Trafic/Expert. Maar op zich kun je met een Transit ook overal komen. Hij is wel een stuk ruimer dan een Vivaro/Trafic.
De Iveco is mijn antwoord op de vraag van Joost, die een antwoord gaf met onderin een vraag.
R xxxx
De Iveco is mijn antwoord op de vraag van Joost, die een antwoord gaf met onderin een vraag.

Het is handiger als Joost op zijn eigen topic wat vaker reageert dan dat hij zijn zoekopdracht hier plaats.
Hoeveel honden moeten er in kunnen? Hoe wil/moet je de laadruimte indelen, waar bevinden je klanten zich (stadscentra?) en waar ga je met de honden heen (net parkeerterrein of modderig bospad) enz. Zou daar eerst maar eens naar kijken en dan er iets bij zoeken dat voorlopig voldoet. Een beetje aankleding zal ook niet gratis zijn maar wel noodzakelijk (veiligheid, koeling, makkelijk reinigbaar bijv), heb je daar ook budget vrij voor gemaakt? Gaat het allemaal lekker, is een andere bus zo gekocht.
Is een Logan bestel misschien een optie die lijkt me langer dan een dokker

Deze heeft veel gelopen maar wel ver onder je budget

Gevonden via Gaspedaal.nl
[www.gaspedaal.nl]
Of toch voor maximaal budget en dan een Toyota met nog geen 115.000 knop de teller

Gevonden via Gaspedaal.nl
[www.gaspedaal.nl]
achterdeuren lijken mij handiger.. met zo'n klep springen de honden er direct allemaal uit, lijkt mij. (tenzij je er een bench in maakt natuurlijk).
Klep heeft ook voordelen, kun je mooi onder schuilen bij slecht weer of om je regenkleding en laarzen aan te trekken.
Achterdeuren vind ik onhandig. Je moet er steeds omheen lopen. Ze zijn bedoeld om een pallet met een heftruck te kunnen laden. Honden hoef je niet met een heftruck te laden. Alleen is de keuze voor een bestelbus met achterklep heel beperkt.
Tja, met een achterklep moet je achteruit lopen tijdens het openen.. en boven je macht reiken om te sluiten (plus stap naar voren).

Met deuren kan je in het midden staan.. 1 hond in de hand, deur open en hond in de auto en deurtje dicht. Lijkt mij makkelijker.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.