Aankoopadvies gevraagd (10k max.) < 12.500KM p.j.

Gepost door insyN 
Beste alle,

Ik ben al een lange tijd aan het kijken voor een vervangende auto van mijn oude Polo 1.4 TDI uit 2000 - echter weet ik niet meer waar ik moet kijken.
Gezien mijn woon>werk verkeer is veranderd naar zo'n afgerond 50KM heen en weer per dag is (5 dagen in de week) zit ik dus snel naar een benzine auto te kijken.

Mijn voorkeur gaat uit naar wat VAG auto's (vanwege de looks en conform) zoals:
- Golf 6 / 7 1.4 TSI (Highline / R line / GTI look)
- Seat Leon 1.4 TSI of 2.0 TFSI
- Audi A4 / A5 1.8 of 2.0 TFSI

Echter lees en hoor ik veel over de TSI en TFSI motoren die niet te vertrouwen zijn, en vind men eigenlijk dat je geen geld moet uitgeven aan een 2e hands VAG auto onder een bepaald leeftijd vanwege de vele valkuilen, ditjes en datjes. Mijn ogen zijn voornamelijk gevallen naar de Golfjes vanwege de looks, echter ben ik dus bang voor de mogelijke grote problemen waar ik veel over heb gelezen. Een mooie witte Golf 7 met GTI look is het gene waar ik echt tevreden mij zou kunnen zijn, echter vallen deze (na mijn idee) boven mijn budget.. Gewoon doorsparen?

Mijn vraag aan jullie; Met een max. budget van 10k - VAG auto's wel of niet aanraken? Wat zijn de betere soortgelijke modellen? Waar moet je vooral opletten?

Wensen:
- Sportieve look en conform
- Weinig KM's zonder toekomstige (grote)reparaties (ketting/riem etc)
- 5 Deurs (hatchback / Sedan)
- Enigszins wat pit 120PK >
- Kleur: WIT
- Liefst zoveel mogelijk opties
- Handgeschakeld
- Benzine

Ik lees voornamelijk dat de Japanners meest betrouwbare auto's op de markt heeft staan, echter spreekt geen enkel mij echt aan om eerlijk te zijn. Misschien dat ik een soortgelijke model over het hoofd zie wat iets van de Golf of Audi heeft?

Zou graag jullie willen vragen om wat advies want ik weet het niet meer.... !
insyN

Gezien mijn woon>werk verkeer is veranderd naar zo'n afgerond 50KM heen en weer per dag is (5 dagen in de week) zit ik dus snel naar een benzine auto te kijken.

Logisch dat je nu voor een benzine auto opteert.
Ik weet natuurlijk niet de locatie van jouw woonplaats, maar als je slechts 50 km-dag rijdt, kun je dan niet beter met de bus of met de (elektrische) scooter en de toekomstige benzine auto alleen voor privé kilometers kopen?
Ik fietste vroeger naar m'n werk, 2 x 29 km, maar met sneeuw, ijzel en ernstige regenbuien pakte ik de auto. Ik ben alleenstaande, dus hoefde niet rekening te houden met gezin of zo, dat wel.
speedtouch
insyN
Logisch dat je nu voor een benzine auto opteert.
Ik weet natuurlijk niet de locatie van jouw woonplaats, maar als je slechts 50 km-dag rijdt, kun je dan niet beter met de bus of met de (elektrische) scooter en de toekomstige benzine auto alleen voor privé kilometers kopen?
Ik fietste vroeger naar m'n werk, 2 x 29 km, maar met sneeuw, ijzel en ernstige regenbuien pakte ik de auto. Ik ben alleenstaande, dus hoefde niet rekening te houden met gezin of zo, dat wel.

Bedankt voor je reactie speedtouch.

Openbaar vervoer of een scooter is voor mij geen optie smiling smiley
Ben opzoek naar een auto voor zowel woon werk verkeer en privé gebruik.
Met jouw budget kom je uit bij de Golf 6 en die hebben inderdaad heel veel problemen met de TFSI motoren (en DSG's).

De Golf 7 is betrouwbaarder maar zoals je zelf al zegt boven budget (met een reden natuurlijk).

Heel eerlijk? Met jouw budget kom je bij de verkeerde VAG modellen uit.
Ik begrijp heel goed dat Japanners je niet kunnen bekoren.
Wat vind je van Opel of Renault? Die hebben goede auto's voor dat geld.
Bobslee
Met jouw budget kom je uit bij de Golf 6 en die hebben inderdaad heel veel problemen met de TFSI motoren (en DSG's).

De Golf 7 is betrouwbaarder maar zoals je zelf al zegt boven budget (met een reden natuurlijk).

Bedankt voor je reactie Bobslee.

Ik heb even snel gekeken naar een Opel Insignia en Astra - deze zien er wel degelijk uit... Voornamelijk een witte Insignia mag er wel zijn.
Heb jij een paar voorbeelden van modellen van een Opel of Renault die mogelijk zouden voldoen aan mijn wensen?
Dan kan ik daar specifieker naar kijken. Alvast bedankt!
insyN
Beste alle,

Ik ben al een lange tijd aan het kijken voor een vervangende auto van mijn oude Polo 1.4 TDI uit 2000 - echter weet ik niet meer waar ik moet kijken.

Echter lees en hoor ik veel over de TSI en TFSI motoren die niet te vertrouwen zijn, en vind men eigenlijk dat je geen geld moet uitgeven aan een 2e hands VAG auto onder een bepaald leeftijd vanwege de vele valkuilen, ditjes en datjes. Mijn ogen zijn voornamelijk gevallen naar de Golfjes vanwege de looks, echter ben ik dus bang voor de mogelijke grote problemen waar ik veel over heb gelezen. Een mooie witte Golf 7 met GTI look is het gene waar ik echt tevreden mij zou kunnen zijn, echter vallen deze (na mijn idee) boven mijn budget.. Gewoon doorsparen?

Mijn vraag aan jullie; Met een max. budget van 10k - VAG auto's wel of niet aanraken? Wat zijn de betere soortgelijke modellen? Waar moet je vooral opletten?

Wensen:
- Handgeschakeld
- Benzine

Ik lees voornamelijk dat de Japanners meest betrouwbare auto's op de markt heeft staan, echter spreekt geen enkel mij echt aan om eerlijk te zijn. Misschien dat ik een soortgelijke model over het hoofd zie wat iets van de Golf of Audi heeft?

De 1.4 T(F)SI met distributieketting hebben tm 2012 problemen met de ketting en spanners, ook is de constructie van de cilinderwanden zwak, en willen ze nog wel eens olie verbruiken. Eigenlijk zijn ze gewoon niet aan te raden. In de Golf 7 ligt de nieuwe 1.4 met distributieriem deze zijn duidelijk beter, die zijn echter binnen het budget nauwelijks te vinden, en winkel je in de onderklasse wat meestal niet handig is. De Golf 6 staat bekend als zeer matige auto omdat VW teveel op deze auto bespaart heeft om de productiekosten te verlagen.

De 1.8 en 2.0 T(F)SI zeker tusssen 2008 tm 2012 zijn berucht om het olieverbruik, daarna waren ze wel iets minder slecht, maar de problemen zijn pas in de loop van 2016 opgelost.

Goede alternatieven zijn de Renault Mégane 3, Fiat Bravo, Alfa Giulietta, Ford Focus en Lancia Delta. De kleur wit is wel wat moeilijker te vinden. De Renault Laguna 3 is ook een goede auto maar vind je bijna altijd in grijs of zwart.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-11-2019 14:03 door ak2.
ak2
insyN
Beste alle,

Wensen:
- Handgeschakeld
- Benzine

De 1.4 T(F)SI met distributieketting hebben tm 2012 problemen met de ketting en spanners, ook is de constructie van de cilinderwanden zwak, en willen ze nog wel eens olie verbruiken. Eigenlijk zijn ze gewoon niet aan te raden. In de Golf 7 ligt de nieuwe 1.4 met distributieriem deze zijn duidelijk beter, die zijn echter binnen het budget nauwelijks te vinden, en winkel je in de onderklasse wat meestal niet handig is. De Golf 6 staat bekend als zeer matige auto omdat VW teveel op deze auto bespaart heeft om de productiekosten te verlagen.

De 1.8 en 2.0 T(F)SI zeker tusssen 2008 tm 2012 zijn berucht om het olieverbruik, daarna waren ze wel iets minder slecht, maar de problemen zijn pas in de loop van 2016 opgelost.

Goede alternatieven zijn de Renault Mégane 3, Fiat Bravo, Alfa Giulietta, Ford Focus en Lancia Delta. De kleur wit is wel wat moeilijker te vinden. De Renault Laguna 3 is ook een goede auto maar vind je bijna altijd in grijs of zwart.

Bedankt voor je reactie ak2.

De informatie over de T(F)SI motoren ben ik dus vaak tegengekomen op verschillende sites. Vandaar ook mijn angst voor een VAG auto met deze motor specificaties.
Ook erg bedankt voor het benoemen van de alternatieven. Ik heb hier naar gekeken, echter vind ik persoonlijk de modellen niets voor mij...
Mocht je nog andere modellen kennen / weten - laat het mij aub weten!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-11-2019 14:36 door insyN.
Kijk anders eens naar de Kia Ceed en Hyundai I30 (model vanaf 2012). Dit zijn gewoon erg goede, moderne en zeer betrouwbare auto's. Ze zijn ook duidelijk op de Duitse leest ontwikkeld. In Dronten staat een mooie, witte Hyundai I30 te koop.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-11-2019 17:20 door ak2.
Anonieme bezoeker
Re: Aankoopadvies gevraagd (10k max.) < 12.500KM p.j.
06-11-2019 19:38
Bobslee

.

Ik begrijp dit niet. Ja, ze zijn duurder 2de hands, maar dit heeft een reden, omdat mensen geen afgeragde prut Golf of Audi willen met foutieve distributieketting en slechte automaat. En vaak willen ze zich ook niet associeren met het type 'volk' wat erin rijdt/huurt tegenwoordig. Kijk eens naar een Honda Accord of Mazda 6; een klasse hoger dan een Golf of A3, en ook de betere auto voor 'goed' volk. grinning smiley Moet het 'wit' worden? Dan beter toch die Golf, Audi, of Leon.. Kun je ook laten 'wrappen'.
IPV de Audi A4 of de Seat Leon, kun je ook voor de Seat exeo gaan, bij de exeo wel goed de motorcode checken dat je wel een 1.8 twintig klepper neemt IPV de 1.8 TSI.

Je kan ook voor een generatie Audi A4 gaan die nog deze twintig klepper blok aan boord heeft
Megatron
Bobslee

.

Ik begrijp dit niet. Ja, ze zijn duurder 2de hands, maar dit heeft een reden, omdat mensen geen afgeragde prut Golf of Audi willen met foutieve distributieketting en slechte automaat. En vaak willen ze zich ook niet associeren met het type 'volk' wat erin rijdt/huurt tegenwoordig. Kijk eens naar een Honda Accord of Mazda 6; een klasse hoger dan een Golf of A3, en ook de betere auto voor 'goed' volk. grinning smiley Moet het 'wit' worden? Dan beter toch die Golf, Audi, of Leon.. Kun je ook laten 'wrappen'.

Het is ook een kwestie van smaak. Ik rij zelf sinds kort Japans maar dat is dan ook meteen de enige mooie Japanner in mijn optiek. Japans ziet er vaak allemaal wat slungeliger uit, waar Duits er vaak iets sportiever uit ziet. Dat jij het mooi vind wil niet zeggen dat iedereen dat vind.
insyN
Bobslee

Bedankt voor je reactie Bobslee.

Ik heb even snel gekeken naar een Opel Insignia en Astra - deze zien er wel degelijk uit... Voornamelijk een witte Insignia mag er wel zijn.
Heb jij een paar voorbeelden van modellen van een Opel of Renault die mogelijk zouden voldoen aan mijn wensen?
Dan kan ik daar specifieker naar kijken. Alvast bedankt!

[www.louwman.nl]
Niet veel KM's, wel al wat ouder. Heeft de (zeer fijne) AGR stoelen

[opel.henriherman.nl]
Meer KMs, maar wel nieuwer. Meer luxe, alleen geen AGR stoelen.

[www.autowereld.nl]
De meest complete

Er staan veel 1.4T en 1.6T exemplaren te koop. Opzich kun je daar ook voor gaan, MITS de versnellingsbak gereviseerd is.
Met die motoren heb je namelijk een M32 versnellingsbak en 9/10 van die bakken gaan kapot (lagers gaan herrie maken, revisie kost tussen de 1000-1500 euro).
De 2.0T heeft (als ik me niet vergis) een F40 bak en die zijn vrij van problemen.
Of de Renault Megane. Minder aanbod omdat het gros ervan diesels zijn, maar er is wel degelijk aanbod. Neem bijvoorbeeld deze:

[www.autowereld.nl]

de 1.2TCe heeft als vereiste dat deze goed onderhouden is, dan heb je er een goede motor aan.
Bovenstaand exemplaar is een luxe bose uitvoering, tevens de facelift van de Megane.
Hou er ook rekening mee dat deze goedkoper in de wegenbelasting is tov de Insignia. Laatstgenoemde is namelijk best een zware auto.
Ik zou in jou geval voor de 1.4TSi gaan met 122pk, dan heb je de minste kans op problemen. We kunnen van alles roepen maar je hebt al in je hoofd dat het een VAG product moet worden en gaat er toch een kopen.
Anonieme bezoeker
Re: Aankoopadvies gevraagd (10k max.) < 12.500KM p.j.
07-11-2019 19:46
Bobslee
Megatron
Bobslee

.

Het is ook een kwestie van smaak. Ik rij zelf sinds kort Japans maar dat is dan ook meteen de enige mooie Japanner in mijn optiek. Japans ziet er vaak allemaal wat slungeliger uit, waar Duits er vaak iets sportiever uit ziet. Dat jij het mooi vind wil niet zeggen dat iedereen dat vind.

Dit is een uitleg die ik nog niet gehoord had; 'slungeliger'? 'Duits' sportiever? Dat mag je dan wel even onderbouwen..
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.