Private lease of koop

Gepost door Longkabouter 
Beste lezers,

Als starter op de arbeidsmarkt ben ik toe aan mijn eerste eigen auto. Woon/werk verkeer zal ik behoorlijk kilometers maken. Mijn verwachting is dat ik 35,000km per jaar ga rijden.

Via mijn werkgever (automotive) heb ik de mogelijkheid zeer gunstig te private leasen. Looptijd van slecht 12 maanden (langer wil ik ook niet). Daarnaast zet ik dan alle maandlasten die ik kwijt ben wanneer ik een occasion koop via de zaak. (dikke verzekeringspremie, wegenbelasting, onderhoud en afschrijving), naar schatting zo’n €250 per maand.
Private lease zal me zo’n €100 tot €150 per maand meer kosten. Rijd ik wel een nieuwe rijke uitgeruste auto, zonder enig risico.

Heb een goed inkomen voor m’n leeftijd, woon nog thuis en mijn vaste lasten zijn dus minimaal.

Graag jullie visie hierop smiling smiley
lekker 12 maanden proberen die private lease. Occasion kopen kan dan altijd nog als het je niet zou bevallen.
Klinkt als een goede deal, wel even de kleine lettertjes nalezen of er niets in staat over kilometerbeperking, 35 dkm is wel echt Veel voor private lease.
Wat kun je dan leasen?
Klinkt heel voordelig voor 35000km.
Waarom wil je niet langer dan een jaar, houd dan je arbeidskontrakt op?
Bij een langere looptijd zal is de restwaarde t.o.v. de inzetwaarde fors lager en schiet het tarief omhoog.

Ook ben ik voornemens een ander voorstel te doen:
Ik heb in principe geen recht op een leaseauto. Echter wil ik voorstellen een leaseauto te krijgen met een hele hoge eigen bijdrage (€400). Daarnaast heb ik recht op een km vergoeding van €300 per maand. Samen dus €700 dat mijn werkgever “in de zak houdt/krijgt”, hiervan valt toch prima een leaseregeling te treffen? Netto betaal ik rond de €450 (verrekend met de bijtelling) maar heb ik wel de brandstof erbij!

Graag nogmaals jullie visie.
Dan voor de lease inclusief brandstof

Samen dus €700 dat mijn werkgever “in de zak houdt/krijgt”,

om wat voor een auto praten we eigenlijk? Benzine? Diesel? Het is lastig om zo een inschatting te maken maar onderstaand met wat fictieve bedragen / schatting met formaatje VW Golf.

Jou werkgever heeft die 700 euro wel door jou eigen bijdrage en geen km vergoeding te hoeven uitkeren maar als je een beetje leaseauto hebt en jou werkgever moet ook de brandstofkosten á 35.000 p/j er van betalen dan kost het hun onder aan de streep nog meer dan een privateleaseauto goedkoop aan te bieden.

als het een benzine is die 1 op 15 rijd gemiddeld met een prijs van 1,65 per liter zal jou werkgever aan brandstofkosten al bijna 320 euro kwijt zijn, daar kom de leaseauto nog bij. NIet aantrekkelijk alternatief voor jou werkgever

En vergeet je de bijtelling niet als je er ook privé mee wil gaan rijden? Stel je bent daar ook 300 euro voor kwijt, dan kost het jou 700 euro per maand die leaseauto.

Dan kun je toch beter die 150 euro betalen voor private lease en zelf die brandstofkosten ophoesten? Of krijg je dan ook nog die km vergoeding van 300? Dat dekt de brandstofkosten dus aardig.

In dat laatste geval kost jou die private lease auto 150 euro e en de lease auto 700, waarom zou je dat willen?

Los daarvan, bij veel bedrijven (o.a. waar ik werk) is een lease auto gekoppeld aan een functie (of niet). je kunt niet zomaar dat er bij onderhandelen, alleen al om scheve gezichten bij collega's te voorkomen. Die regeleingen staan vaak aardig vast. Maargoed, dat kan per bedrijf verschillen natuurlijk. In ieder geval is die 150 euro per maand met 35.000 per jaar echt een koopje. Check wel goed de kleine lettertjes.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-09-2019 13:05 door AsconaGT.
Longkabouter
Bij een langere looptijd zal is de restwaarde t.o.v. de inzetwaarde fors lager en schiet het tarief omhoog.

Dat is vreemd. Normaal resulteert een langere looptijd bij private lease altijd in een lagere maandpremie! Bij jou juist andersom dus... Ik vind het vreemd.
AsconaGT

Samen dus €700 dat mijn werkgever “in de zak houdt/krijgt”,

om wat voor een auto praten we eigenlijk? Benzine? Diesel? Het is lastig om zo een inschatting te maken maar onderstaand met wat fictieve bedragen / schatting met formaatje VW Golf.

Jou werkgever heeft die 700 euro wel door jou eigen bijdrage en geen km vergoeding te hoeven uitkeren maar als je een beetje leaseauto hebt en jou werkgever moet ook de brandstofkosten á 35.000 p/j er van betalen dan kost het hun onder aan de streep nog meer dan een privateleaseauto goedkoop aan te bieden.

als het een benzine is die 1 op 15 rijd gemiddeld met een prijs van 1,65 per liter zal jou werkgever aan brandstofkosten al bijna 320 euro kwijt zijn, daar kom de leaseauto nog bij. NIet aantrekkelijk alternatief voor jou werkgever

En vergeet je de bijtelling niet als je er ook privé mee wil gaan rijden? Stel je bent daar ook 300 euro voor kwijt, dan kost het jou 700 euro per maand die leaseauto.

Dan kun je toch beter die 150 euro betalen voor private lease en zelf die brandstofkosten ophoesten? Of krijg je dan ook nog die km vergoeding van 300? Dat dekt de brandstofkosten dus aardig.

In dat laatste geval kost jou die private lease auto 150 euro e en de lease auto 700, waarom zou je dat willen?

Los daarvan, bij veel bedrijven (o.a. waar ik werk) is een lease auto gekoppeld aan een functie (of niet). je kunt niet zomaar dat er bij onderhandelen, alleen al om scheve gezichten bij collega's te voorkomen. Die regeleingen staan vaak aardig vast. Maargoed, dat kan per bedrijf verschillen natuurlijk. In ieder geval is die 150 euro per maand met 35.000 per jaar echt een koopje. Check wel goed de kleine lettertjes.

De €150 zijn de extra kosten bovenop wat een auto kopen mij maandelijks kost. €250 (ruwe schatting) + €150 dus €400 per maand + nog tanken. KM vergoeding van €300 per maand gaat daar vanaf.

De €150 zijn de extra kosten bovenop wat een auto kopen mij maandelijks kost. €250 (ruwe schatting) + €150 dus €400 per maand + nog tanken. KM vergoeding van €300 per maand gaat daar vanaf.

oke helder, dat had ik er niet van begrepen. Dus resumé;

Private lease: 400 + 320 euro brandstof (1 op 15 benzine a 1,65) - 300 euro reiskostenvergoeding = 420 euro netto per maand

Zakelijk lease 300 (bijtelling) + 400 (eigen bijdrage) = 700 euro netto per maand volgens jou voorstel

Al zijn vele bedragen een ruwe schatting, en je geeft nog niet aan om wat voor auto we het hebben en brandstofsoort, lijk mij duideijk dat zou voorstel voor jou heel nadelig is. En voor jou werkgever ook. Die krijgt wel jou 400 euro van jou eigen bijdrage en hoeft de km vergoeding niet te betalen, maar kan wel 320 euro brandstof elke maand aftikken + een dure leaseauto die 35.000 per jaar rijd met een contract op hun naam.
3ADZAM
Longkabouter

Dat is vreemd. Normaal resulteert een langere looptijd bij private lease altijd in een lagere maandpremie! Bij jou juist andersom dus... Ik vind het vreemd.
Niet gek, dan zit er gewoon een heel dikke korting op de auto.
Barri
3ADZAM
Longkabouter

En in dit geval zal zeker meespelen dat TS in de automotive werkt.
Een gangbare auto van 1 jaar oud kunnen ze natuurlijk prima verkopen.
Total Loss
Barri
3ADZAM
Longkabouter

En in dit geval zal zeker meespelen dat TS in de automotive werkt.
Een gangbare auto van 1 jaar oud kunnen ze natuurlijk prima verkopen.

Korting is inderdaad goed, waardoor het gat met de restwaarde na een jaar relatief klein is. Dit resulteert simpelweg in een lager tarief. Bij een een langere looptijd, lagere restwaarde en naar verhouding meer afschrijving per maand.
AsconaGT

oke helder, dat had ik er niet van begrepen. Dus resumé;

Private lease: 400 + 320 euro brandstof (1 op 15 benzine a 1,65) - 300 euro reiskostenvergoeding = 420 euro netto per maand

Zakelijk lease 300 (bijtelling) + 400 (eigen bijdrage) = 700 euro netto per maand volgens jou voorstel

Al zijn vele bedragen een ruwe schatting, en je geeft nog niet aan om wat voor auto we het hebben en brandstofsoort, lijk mij duideijk dat zou voorstel voor jou heel nadelig is. En voor jou werkgever ook. Die krijgt wel jou 400 euro van jou eigen bijdrage en hoeft de km vergoeding niet te betalen, maar kan wel 320 euro brandstof elke maand aftikken + een dure leaseauto die 35.000 per jaar rijd met een contract op hun naam.

De 400 eigen bijdrage mag worden verrekend met de bijtelling. Hierdoor netto rond de 450 per maand.
Maar inderdaad zullen de kosten voor de werkgever te hoog zijn om te kunnen overtuigen smiling smiley

Wat betreft jonggebruikt kopen komt het naar mijn idee behoorlijk in de buurt van private lease.
110 verzekering (allrisk, geen noclaim) + 40 (HScool smiley en dan nog het onderhoud + afschrijving...
Brandstof zal nagenoeg gelijk zijn.
Die € 400,- eigen bijdrage mag je verrekenen met de bruto bijtelling....neem aan dat je daar wel rekening mee gehouden hebt?
Als je totale netto kosten dan € 450,- zouden zijn dan hebben we het over een auto van rond de € 30k...

Voor een dergelijke auto is € 400,- per maand aan private lease kosten o.b.v. 12 mnd / 35.000 km een bijzonder scherp tarief.
Als je brandstofkosten dan rond de € 300,- per maand zijn en je krijgt ook een reiskostenvergoeding á € 300,- per maand dan kost de private lease auto je per saldo dus € 400,- per maand.

Waarom zou je dan een voorstel aan je werkgever willen doen voor een vaste leaseauto waarbij de kosten (volgens jouw berekening) op € 450,- netto per maand uit komen? Zowel voor jou als voor je werkgever is dat helemaal geen gunstige constructie.

Daarnaast weet ik niet hoeveel kilometer je woon/werk verkeer is, maar wellicht ontvang je met die € 300,- reiskostenvergoeding niet de maximaal toegestane belastingvrije kilometervergoeding en kan je ook nog gebruik maken van de fiscale ruimte. Daarmee kan je bijvoorbeeld de belasting over je vakantiegeld of eindejaarsbonus verlagen, waardoor daar netto meer van overblijft. Kan dus ook nog een extra voordeeltje zijn t.o.v. een leaseauto van de zaak in jouw geval.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.