"Sportieve" auto met wat ruimte voor 8K

Gepost door Lexo 
Eind van het jaar moet ik door het verwisselen van werkgever mijn lease A klasse inleveren.

Er moet dus een eigen auto komen. Ik merk dat ik het erg lastig vind om binnen mijn budget van 8K een leuke enigzins sportieve auto te vinden die ook nog wat ruimte heeft (4 personen kunnen vervoeren of bijvoorbeeld 2 personen en 2 duikuitrustingen in de kofferbak al dan niet met neergeklapte achterbank)

Persoonlijk spreekt een Scirocco me erg aan, maar ben niet zo gecharmeerd van de T(F)SI techniek. Daardoor vallen Audi, Seat en VW dus ook meteen af.
Verder zit ik rond de 30K km per jaar waardoor diesel misschien de moeite is, maar door de huidige ontwikkelingen ben ik bang met een oudere diesel geen steden meer te mogen betreden en de eventuele restwaarde zal flink hard achteruit gaan. Dieselprijzen zouden ook zo maar eens hard kunnen gaan stijgen als onze overheid het ontmoedigingsbeleid wat strakker in zet lijkt me. Daardoor kijk ik nu meer naar benzine. (Daarbij kan ik zomers ook met de motor naar het werk, dat scheelt misschien weer wat km's voor de auto)

Van merken als Peugeot en Renault lees ik weer slechte verhalen over distributiekettingen.

Het lijkt erop dat de auto's binnen mijn budget veel problemen hebben omdat de fabrikanten toen aan downsizing en emissie reducering zijn begonnen en dat nog niet helemaal lekker onder de knie hadden.

Wat vind ik verder leuke auto's, BMW 1 en 3 serie touring, Volvo V50, Alfa 159 Sportswagon.

In hoeverre moet ik me wel of niet laten afschrikken door kilometerstanden boven de 150k?

Al met al misschien een warrig verhaal, maar zo voelt het ook in m'n hoofd.

Hebben jullie onderbouwde tips?
Met 30.000 km per jaar zou ik aanraden om gewoon een diesel te kiezen.
Ik zou aanraden om een Renault Clio 1.5 DCI of Renault Megane 1.5 DCI te kiezen, je koopt ze voor heel weinig geld, van een recent bouwjaar, en de kwaliteit is goed.
Ze zijn ook vaak luxe/ sportief uitgevoerd. De Megane is ook geleverd als hele leuke Coupe.

De 1.5 DCI van Renault heeft een distributieriem, Renault heeft alleen wat problemen gekend met de ketting van de 1.2 TCe benzine. Maar Renault heeft over het algemeen goede motoren.

Ik zou me niet druk maken over de milieuzones. Het kabinet is inmiddels akkoord gegaan met de nieuwe 2 milieuzones. Vanaf 1 januari 2020 mogen gemeentes dieselauto's weigeren van 15 jaar en ouder of van 20 jaar en ouder.
Dat betekent dat je met een diesel van 2015 nog meer dan 10 jaar overal zonder problemen in mag.
Ik hoop dat je een goeie deal hebt gemaakt met je nieuwe werkgever. 30.000km rijden is namelijk nogal een dure aangelegenheid. Ik zou dus vooral concentreren op wat er enigzins verstandig kan.

Ik zou zeker wel een diesel nemen. €8000 minus 4 jaar maal 30.000km zijn nou niet de inruilers waar je nog ernstig rekening met de acceptatie van diesel houdt. Je koopt ze nu al goedkoper in, als je een beetje jonge uitkiest dan zul je de milieuzones voorlopig nog wel aankunnen (15 jaar oud lijkt een limiet te worden).

Een motor is overigens geen ultieme besparing op kilometerkosten heb ik mij laten vertellen.

BMW heeft geen ruimtekampioenen, behalve misschien de 2GT, X1 en dergelijke. Een 3 Touring heeft wel wat ruimte maar dat lijkt me een prijzige auto worden voor de kilometers die je gaat maken.

Een auto met 150.000km kan als nieuw zijn of tegen redelijke kosten als nieuw gemaakt worden. Het probleem is dat je met 30.000km per jaar al na een jaar of 5 naar de 300.000 rijdt en dat is wel een beetje spannend. Het is niet voor niets dat leaseprijzen voor dergelijke afstanden een stuk hoger liggen.

Ik zou eens kijken of je niet voor een leuke Ford, Mazda, Kia of Hyundai wil gaan, station lijkt me gewoon handig voor de ruimte. Als hatchback zijn ze vast ruimer dan de 1-serie. Peugeot en Renault hebben tegenwoordig prima motoren. De turboblokken zijn wel altijd een risico ten opzichte van een non-turbo, voor diesels bestaan die laatste niet meer bij mijn weten.
Helaas vind ik nou net een Clio oerlelijk. Ook totaal niet sportief ogend.
Een diesel van 2015 met bijvoorbeeld max een ton op de teller voor 8K lijkt me ook een uitdaging, dat verkleind het aanbod aanzienlijk (278 auto's met die eisen op MP momenteel en de meeste zijn bestelwagens)

Van die 30k is de helft woon-werk verkeer, nu pak je gemakkelijk voor alles de auto, want tankpas. Dus misschien worden het iets minder km's met een eigen auto.

Ford, Mazda, Kia of Hyundai zijn niet de eerste merken die in me opkomen als ik aan sportief denk, maar ik zal nog eens gaan neuzen.

Er is natuurlijk een afweging in wat verstandig is en wat leuk, liefst zou ik daar een beetje tussenin gaan zitten. Een auto is meer als alleen een vervoersmiddel voor me.
ak2
Met 30.000 km per jaar zou ik aanraden om gewoon een diesel te kiezen.
Ik zou aanraden om een Renault Clio 1.5 DCI of Renault Megane 1.5 DCI te kiezen, je koopt ze voor heel weinig geld, van een recent bouwjaar, en de kwaliteit is goed.
Ze zijn ook vaak luxe/ sportief uitgevoerd. De Megane is ook geleverd als hele leuke Coupe.

De 1.5 DCI van Renault heeft een distributieriem, Renault heeft alleen wat problemen gekend met de ketting van de 1.2 TCe benzine. Maar Renault heeft over het algemeen goede motoren.

Ik zou me niet druk maken over de milieuzones. Het kabinet is inmiddels akkoord gegaan met de nieuwe 2 milieuzones. Vanaf 1 januari 2020 mogen gemeentes dieselauto's weigeren van 15 jaar en ouder of van 20 jaar en ouder.
Dat betekent dat je met een diesel van 2015 nog meer dan 10 jaar overal zonder problemen in mag.
Helemaal mee eens, vooral de Coupe is een erg leuke auto, alleen niet echt te vinden met een redelijk kilometerstand binnen zijn budget.
Megane Hatchback
Binnen deze eisen is inderdaad heel weinig te vinden. Neem of een wat hogere kilomerstand, veel mensen zoeken immers op 100.000 km, hierdoor zijn die occasions veel duurder, of een ouder bouwjaar, of nog beter beiden. Ik zoek zelf meestal op gaspedaal.nl . De Renault Megane is binnen het budget een hele goede keus.

Of kijk naar wat kleinere modellen zoals de Citroen DS 3 en Alfa Mito, bij de Mito is het verstandig om de distributieketting uit voorzorg te vervangen. Erg ruim en praktisch is dat natuurlijk niet met 4 personen.

Gezien het budget en wensen zul je denk ik wel wat water bij de wijn moeten doen.
Mijn eisen zijn alleen sportief, wat ruimte en budget van 8k. ;-)
Je kan ipv de Mito die AK2 voorstelt natuurlijk ook voor zijn grotere broer gaan, de Giulietta.
AR Giulietta 2.0JTD

AR Giulietta 1.6 JTD
Een Giulietta vind ik ook mooi inderdaad. De MiTo is net wat te klein.

Zijn die kwalitatief ook in orde? En zijn er nog motoren aan te raden of juist af te raden?
Lexo
Een Giulietta vind ik ook mooi inderdaad. De MiTo is net wat te klein.

Zijn die kwalitatief ook in orde? En zijn er nog motoren aan te raden of juist af te raden?
Kwaliteit is prima op orde, motoren is persoonlijk ik zou zelf voor de 2.0 gaan maar dat moet je ondervinden door proef te rijden.
De Giulietta staat goed aangeschreven, zowel de 1.6 JTD als 2.0 JTD zijn goede motoren. In principe heb je aan een 1.6 meer dan voldoende. Het beste kun je gewoon het zelf ondervinden met een proefrit.
Kijk ook eens naar en Opel Vectra Stationwagon ( laatste Model) met 2L 150pk diesel.
Sportief en gigantisch veel plek.
Heb hem gereden in de OPC line versie met 20“ velgen.
Echt mooie auto. Het was een lease auto en we hidden hem eigenlijk toch moeten kopen als prive auto.
Naja.....

Veel plezier bij het zoeken en vergeet niet te kijken naar een auto uit Duitsland. Betere prijzen en de uitvoeringen zijn meer als standaard.
Lexo

4 personen in een Scirocco? Met duikuitrusting? Maar ook weer liever diesel of lpg. Wat heb je zelf gevonden? Is een wat sportievere Stationwagen een idee?
Alwin XF
Kijk ook eens naar en Opel Vectra Stationwagon ( laatste Model) met 2L 150pk diesel.
Sportief en gigantisch veel plek.
Heb hem gereden in de OPC line versie met 20“ velgen.
Echt mooie auto. Het was een lease auto en we hidden hem eigenlijk toch moeten kopen als prive auto.
Naja.....

Veel plezier bij het zoeken en vergeet niet te kijken naar een auto uit Duitsland. Betere prijzen en de uitvoeringen zijn meer als standaard.

Dat is een zware D segmenter en heeft niks sportiefs verder. Flinke wegenbelasting. Wel prima reisauto hoor.
Honda Civic 1.8 of diesel? Sportieve rijeigenschappen. Zeer betrouwbaar. Enorme kofferruimte voor een C-segmenter (485 liter, achterbank plat 1352 liter).

Voorbeeldje: [www.viabovag.nl]

Megatron
Lexo

4 personen in een Scirocco? Met duikuitrusting? Maar ook weer liever diesel of lpg. Wat heb je zelf gevonden? Is een wat sportievere Stationwagen een idee?

Dat staat er niet he.. Of 4 personen, of 2 personen met duikuitrusting.. Ook was mijn voorkeur juist geen diesel en over lpg heb ik het niet gehad..

En ja ik heb wat stations genoemd.. Heb je mijn posts überhaupt gelezen?

De Giulietta spreekt me meer aan als dat type civic, maar bedankt voor de tip.
Wat vind je van het duo Fiat Bravo/Lancia Delta?

Goede auto's en leuk om te zien. Wel even kijken naar de historie de versnellingsbak; die gaan vaak kapot maar eenmaal vervangen door een verbeterd exemplaar geven ze geen problemen meer.

Anders "gewoon" een Ford Focus. Misschien niet de spannendste auto om te zien, maar wel een van de fijnst sturende.
Sportief is een rekbaar begrip. Wat de een sportief vind vind de ander niets. Voor de een is sportief een goed sturende auto (zoals bijvoorbeeld een focus), de ander wil een flitsende carrosserie zoals een mooi gelijnde coupe. Ook zijn er mensen die een golf sportief vinden terwijl dat in mijn ogen burgerbak nummer 1 is. Prima, maar alle behalve sportief (en rijd ook niet sportef). Weer anderen vinden RWD een must voor een sportive auto en weer anderen moet het minimaal 200pk te hebben.

Denk dat je daarom zeer uiteenlopende reacties krijgt.

Mijn eerste reactie is ook, met 30.000, ga gewoon voor een jonge diesel. Afschrijving is sowieso fors met jou kilometers per jaar, ook op benzine. zuinig, en je kunt goede deals maken nu de statijden van diesels aanzienlijk langer zijn dan benzine versies.

De eerder genoemde megane (coupe) , of Laguna coupe zijn gewoon betrouwbare opties waar je veel auto krijg voor je geld wat kwalitatief goed is. Verder genoeg aanbod, denk dat met name de vraag is wat vind je zelf mooi / sportief.
Persoonlijk zou mijn voorkeur naar een Civic gaan i.p.v. een Alfa.
Honda heeft toch echt veel betere motoren.
Model moet je uiteraard wel aanspreken.
Honda maakt echt hele goede benzine motoren, de benzine motoren horen zeker tot de beste motoren op de markt. Met diesels heeft Honda gewoon veel minder ervaring. De diesels waren beslist niet slecht, en heel knap gedaan met weinig diesel ervaring, maar bijvoorbeeld de koppeling in de Civic diesel was wel vrij zwak, en ging relatief snel kapot.

Het Fiat concern, waar ook Alfa Romeo onder valt, heeft heel veel ervaring met diesels, ze waren heel vroeg met direct ingespoten personen auto diesels, en waren met de Alfa 156 1.9 JTD de eerste met commonrail diesels.

Fiat heeft over het algemeen een hele goede naam op diesel gebied, de 1.6 en 2.0 staan gewoon erg goed bekend. Niet voor niets kopen/ kochten merken als Opel, Saab, Cadillac, en Suzuki graag Fiat diesels. En natuurlijk zaten ze in Fiat, Alfa Romeo, Lancia en Jeep.

Fiat hoort in mijn ogen zeker tot het kleine groepje van hele goede en grote diesel bouwers.

De Laguna Coupe vind ik ook een leuke en hele goede suggestie. Het budget is dan wel krap.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2019 09:26 door ak2.
Maar een scirocco diesel dan als je het model zo mooi vind? Zit je niet met TFSI gebeuren, hoewel die ook hun aandachtspunten hebben zijn die aanmerkelijk beter.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2019 11:49 door AsconaGT.
AsconaGT
Maar een scirocco diesel dan als je het model zo mooi vind? Zit je niet met TFSI gebeuren, hoewel die ook hun aandachtspunten hebben zijn die aanmerkelijk beter.

Maar is wel in een import (2017 ingevoerd).
...en google eens op 2.0 TDI problemen...
Je noemt het Volkswagen Audi etc als probleem. Dit is ook zo bij de benzines rond jouw budget. De 1.6TDI's en 2.0TDI's zijn echter prima auto's. een golf 7 1.6tdi valt vgm net niet binnen het budget maar lijkt me een prima alternatief? Voorbeeld: Volkswagen Golf 1.6 TDI 81KW 5D Blue Motion 2013
€ 8.650,00
[link.marktplaats.nl]

Met wat onderhandelen ben je wel rond je budget. Wat versta je zelf onder sportief eigenlijk? Snelle acceleratie? Fijn stuurgevoel? Op LPG vind je ook veel leuke opties maar reken dan op een kmstand van minimaal 200.000. wel super goedkoop tanken, je lacht je kapot bij de tanks wanneer je contactloos pint winking smiley
Maar zoek je nou een sportieve rijdende auto of een sportief uitziende auto? Want in je openingspost kom je aan met een 1 en 3 serie dat zijn sportief/dynamisch rijdende auto's, maar later zeg je dat de Clio lelijk is want je vind het niet sportief ogend.
Lexo
Megatron
Lexo

Dat staat er niet he.. Of 4 personen, of 2 personen met duikuitrusting.. Ook was mijn voorkeur juist geen diesel en over lpg heb ik het niet gehad..

En ja ik heb wat stations genoemd.. Heb je mijn posts überhaupt gelezen?

De Giulietta spreekt me meer aan als dat type civic, maar bedankt voor de tip.

Okee, ik las denk ik te snel. Maar weet nog steeds niet wat je wil gezien je openingspost.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.