LPG of Diesel

Gepost door Stc 
LPG of Diesel
10-09-2019 12:42
Beste forummers,

Ik ben sinds januari 2018 werkzaam in Amsterdam, dat betekent dat ik per dag 90 kilometer moet rijden. Per jaar komt dat neer op minimaal 25.000 kilometer. Ik heb nu een 1.2 Grande Punto op benzine. Ik moet elke week naar de pomp om het beestje bij te voeren. Ik heb zitten kijken naar een alternatief: diesel of lpg. Na een vergelijking met verbruik en andere kosten met mijn kilometrage is mijn keuze op lpg gevallen. Dat scheelt zo'n 933 euro per jaar.

Ik denk aan Corsa 1.2 lpg. Ik lees hier veel positieve ervaringen over. Denken jullie dat dit een goede stap zou zijn? Of moet ik toch diesel overwegen of gewoon in mijn huidige auto blijven rijden. Je ziet dat steeds minder pompen lpg aanbieden, ook ben ik huiverig rondom de mogelijke regelgevingen bij dieselauto's.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-09-2019 12:57 door Stc.
Re: LPG of Diesel
10-09-2019 13:41
Een Opel Corsa 1.2 Bifuel is een prima keus om goedkoop op LPG te rijden. Je zou ook nog kunnen kijken bij Dacia bv naar een Sandero op LPG.

Als je thuis een parkeerplaats hebt dan zou je ook nog
kunnen overwegen om elektrisch te rijden. Ik heb gisteren nog gereden in een Renault Zoe, dat rijdt toch wel erg soepel, stil en ontspannen, en tegen hele lage kosten. Je hebt een automaat en in de ecostand in de file hoef je maar heel weinig te remmen, dat rijdt zeer ontspannen. Als je harder wil rijden dan ongeveer 95 en sneller wil optrekken dan zet je de ecostand gewoon uit.
10-09-2019 14:43
Wat is je budget?
Optie 3: Een (full) hybride? Nog niet echt goedkope te vinden, maar in hetzelfde formaat heb je een Toyota Yaris Hybride.
10-09-2019 19:27
Als je 82pk genoeg vind voor zo'n zware Corsa dan is het een prima auto.
Hou er wel rekening mee dat je dan vaak aan de pomp staat (2x per week).

Kies je voor een diesel dan misschien maar 1x in de 2 weken.

Met die KMs kun je prima een diesel rijden maar LPG is op 't moment wel erg goedkoop (ik zie ze langs de snelweg 50ct/l vragen)
10-09-2019 19:35
Lpg is altijd de goedkoopste optie. Ook goedkoper dan elektrisch of diesel.
11-09-2019 10:20
Dank voor de reacties! Ik ga zondag twee weken op vakantie. Zal dan wat meer onderzoek doen, daarna zal ik even een update geven.
11-09-2019 10:57
Bobslee
Als je 82pk genoeg vind voor zo'n zware Corsa dan is het een prima auto.
Hou er wel rekening mee dat je dan vaak aan de pomp staat (2x per week).

Kies je voor een diesel dan misschien maar 1x in de 2 weken.

Met die KMs kun je prima een diesel rijden maar LPG is op 't moment wel erg goedkoop (ik zie ze langs de snelweg 50ct/l vragen)
Ik had een Corsa D waar achteraf LPG ingebouwd was, snel was deze zeker niet: Versnellen in de 5 zat er niet in.
Doordat er achter LPG ingebouwd was zat wel een relatief grote tank in, 42 liter ging er wel in. Dat is altijd nog te overwegen, de tank laten vervangen door een grotere. De bodem komt dan wel iets omhoog.
Meestal reed ik rond de 1:12 of meter, dus op zich valt het bereik nog wel mee. Iets langzamer rijden deed wonderen voor het verbruik, 130 km/u verbruikte duidelijk meer dan 120.
11-09-2019 12:00
Stc
Dank voor de reacties! Ik ga zondag twee weken op vakantie. Zal dan wat meer onderzoek doen, daarna zal ik even een update geven.

Bedankt voor de update. Ik heb zelf gereden in de Corsa D met 1.3 diesel, die viel me erg tegen. Opel heeft gewoon bezuinigd op de geluidsisolatie, ik vond de diesel erg lawaaiig en rauw klinken. (de Fiat Grande Punto is gewoon stiller) We hebben toen ook gekeken naar de Corsa 1.2 Bifuel op LPG, maar er was toen ( 4 jaar geleden ) heel weinig aanbod ( nu is dat duidelijk meer), en wat er toen stond was niet al te netjes. Ook leek ons het vermogen aan de krappe kant. Het is wel een auto waarmee je echt heel goedkoop kunt rijden, dus zeker heel goed om te overwegen.

De Renault Twingo 2 met 1.5 DCI verraste mij wel positief, de motor is fijn, relatief stil en krachtig. De auto weegt weinig, en hierdoor kan deze diesel snel uit. En de auto is opvallend ruim voor het A segment. Je hoort wel wat bandengeruis en wind geruis. Uit eindelijk is het een Citroen C3 1.6 E HDI geworden, de auto is comfortabel voor het B segment.

Zelf ben ik inmiddels toch wel fan van elektrisch rijden, het rijdt gewoon super ontspannen, ik zou aanraden om ook een proefrit met bijvoorbeeld een Renault Zoe te maken. Er zijn veel verschillende uitvoeringen, met een 41 KW ( R90 / Q90 ) accu heb je het grootste bereik. Ik denk dat je het met bijvoorbeeld een R240 uitvoering ook wel zal redden.
De Q uitvoeringen zijn geschikt voor snelladen, de R uitvoeringen iets efficienter bij normale laadpalen. Je hebt ook nog de Q210 uitvoering.

Succes met de zoektocht.
11-09-2019 13:26
Dank voor je reactie. Ik ben zelf geen fan van elektrisch rijden, deels principieel (een diesel is tot 500.000km beter voor het milieu, hierin zijn grondstoffen voor het bouwen van de auto en het afbreken van een de accu meegenomen) en deels vertrouw ik de accucapaciteit niet van een tweedehands. Als mijn telefoon na 2 jaar al 20 procent accucapaciteit kwijt is, hoe zit dat dan met een auto?

De Twingo 1.5 heb ik inderdaad ook op mijn lijstje staan. Ik ben heel tevreden over de rijeigenschappen en de beleving in mijn Grande Punto, dus het puntje van het geluidsniveau ga ik zeker meenemen, bedankt hiervoor!
11-09-2019 13:48
Stc
Dank voor je reactie. Ik ben zelf geen fan van elektrisch rijden, deels principieel (een diesel is tot 500.000km beter voor het milieu, hierin zijn grondstoffen voor het bouwen van de auto en het afbreken van een de accu meegenomen) en deels vertrouw ik de accucapaciteit niet van een tweedehands. Als mijn telefoon na 2 jaar al 20 procent accucapaciteit kwijt is, hoe zit dat dan met een auto?

De Twingo 1.5 heb ik inderdaad ook op mijn lijstje staan. Ik ben heel tevreden over de rijeigenschappen en de beleving in mijn Grande Punto, dus het puntje van het geluidsniveau ga ik zeker meenemen, bedankt hiervoor!
En eventueel een gas installatie inbouwen in je huidige auto? Als je er toch tevreden over bent is dat ook een optie. Over het algemeen kunnen Italiaanse auto's wel prima op LPG rijden, dat is daar ook best populair.
11-09-2019 15:02
Stc
een diesel is tot 500.000km beter voor het milieu, hierin zijn grondstoffen voor het bouwen van de auto en het afbreken van een de accu meegenomen

Das ADAC-Märchenbuch gelesen?
Nee, dat kan het niet geweest zijn. Die hadden het over "slechts" 219.000 km.
De Belgische hoogleraar Damien Ernst brabbelde over 700.000 km. wat hij al snel bijstelde naar 378.843km.

Vertel ons eens waar jij nu die 500.000 km. op baseert? Een soort van grof gemiddelde van deze twee?
11-09-2019 17:40
Stc

De onderzoeken over 500.000 km zijn al lang achterhaald, zeker als je zelf zonnepanelen gebruikt voor het opwekken van stroom. Bij de productie van accu's worden steeds minder schadelijke stoffen gebruikt en ze kunnen steeds beter gerecycled worden. Het omslagpunt ligt inmiddels rond de 100.000 km. (70k tot 140k)

Bij veel elektrische auto's worden de accu's gekoeld hierdoor gaan ze veel langer mee. Bij Tesla hebben ze dit getest , de meeste Tesla's zitten bij meer dan 200.000 km nog boven de 90% accu capaciteit. Bij Renault kun je ook de accu huren, als de capaciteit te laag is dan wordt de accu kosteloos omgewisseld, je komt dus gebruikte Zoe's tegen met en zonder accu huur.

Bedankt voor de update, en veel succes met kiezen. Voor elke keus of dit lpg, diesel of elektrisch is valt wat te zeggen.
13-09-2019 13:38
Hier een update, ik heb me even georienteerd op de inbouw van LPG in huidige auto. Ik zie hier veel verschillende merken. Ik heb nu een offerte aangevraagd. Ik kan bij dit bedrijf kiezen tussen twee systenen: Eurogas en BRC, waarbij Eurogas minimaal 150 euro goedkoper is. Ook heb ik gelezen over klepsmering. Daar worden de volgende prijzen bij vermeld:
- vacuüm klepsmeersysteem JLM voor € 45,00 inclusief btw
- elektronisch klepsmeersysteem JLM voor € 195,00 inclusief btw

Ik begin door de bomen het bos niet meer te zien. Zijn er mensen met ervaring op lpg?

Ik moet trouwens mijn opinie over elektrisch rijden bijstellen, het aantal kilometers klopt inderdaad niet. Fijn dat ik hierop gewezen ben. Desondanks laat ik elektrisch rijden voor nu links liggen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-09-2019 13:39 door Stc.
13-09-2019 14:31
Stc
Dat scheelt zo'n 933 euro per jaar.
Heb je bij je berekening rekening gehouden met de hogere wegenbelasting incl de LPG? Hoeveel kilometers rijd je per jaar? Krijg je onkosten vergoed?
Wat verbruikt je Punto?
14-09-2019 11:25
Ik ben geen expert op LPG gebied, maar ik weet wel dat een klepsmeersysteem een must is.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.