Vervanging Cuore. Wie helpt mee zoeken?

Gepost door PascalD 
Mijn schoonmoeder en vriend rijden momenteel in een witte Daihatsu Cuore uit 2009 met nog geen 90.000 kilometer op de teller. Hij bevalt super. Helaas is het om gezondheidsredenen nu een gemis dat er geen stuurbekrachtiging en airco op zit. Dit was in 2012 nog geen gemis bij aanschaf.

Nu willen ze met maximaal € 8.000 bijbetalen de auto inruilen voor een nieuwere.

Eisen:
- Formaat Cuore
- Stuurbekrachtiging
- Airco
- Maximaal 3 jaar oud
- Zo min mogelijk kilometers
- Plek om de rollator achter de voorstoelen of desnoods in de kofferbak (zonder hoedenplank) te plaatsen.
- Betrouwbare en niet al te duur in onderhoud

Ze hebben nog geen voorkeur qua merk. Zelf dacht ik aan een Hyundai i10, Kia Picanto. Zelf is hij nogal gecharmeerd van de Opel Karl. Maar deze is voor mijn gevoel zo weinig verkocht dat dit misschien in de toekomst lastig is met onderdelen of vergis ik mij hierin?

Hebben julie nog suggesties?

Ze wonen zelf in omgeving Doetinchem en ik in Venlo. Dus breed zoekgebied. Ze hebben geen haast. Dus we hebben de tijd om te zoeken.

Wat is een beetje de gangbare inruilwaarde voor de Cuore met andere woorden tot hoever qua vraagprijs kan ik zoeken?

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2019 21:32 door PascalD.
Is, onder die omstandigheden, een automaat niet wenselijk?
Wat denk je dat de Cuore nog waard is?
Een ruime 'mini' :
[www.autotrack.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2019 21:40 door speedtouch.
Je vergist je wat betreft de Opel Karl, is zo'n beetje de meest verkochte A-segmenter en dat is niet voor niks. Verder is de Kia Picanto ook een goede optie.
@Speedtouch
Automaat had ik ook aan gedacht. Maar ze willen blijven schakelen. 😎
Ik zal de Panda eens voorstellen. Maar vrees dat hij al te "groot" is.

@Total loss
Ok. Meen dat ik dat las in het topic dat hij niet meer geproduceerd werd. Dus vandaar mijn mening daarover.

Maar past in deze wagens een rollator?

[www.autotrack.nl]

Natuurlijk ook in schakeluitvoering verkrijgbaar. smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2019 21:52 door haarr.
Zo'n Celerio voldoet prima. Rij er nu eentje op vakantie als huurauto. Lelijk ding, maar rijdt erg gemakkelijk en is best ruim!
@pascald Karl is ongeveer per nu inderdaad uit productie maar denk niet dat dit gaat zorgen voor tekort aan onderdelen. Auto is in 4 jaar tijd erg veel geproduceerd dus dat zal wel goed zitten.
Over de onderdelen zou ik me bij de Koreaanse Opel Karl geen zorgen maken. In Nederland zijn er best veel van verkocht. En technisch is de auto volledig identiek aan de in andere landen populaire Chevrolet Spark 2. (In Nederland is die niet geleverd.) Ik heb geen idee of de rolstoel past. In mijn ogen is een Opel Karl een hele goede koop.

De Koreaanse Hyundai I10 en Kia Picanto zijn natuurlijk ook prima.

Jullie zouden ook nog kunnen kijken naar de ruimere Mitsubishi Spacestar of de veel ruimere Dacia Sandero.
Om Jazzik voor te zijn: je kan ook kijken naar iets ouder spul, een tweedehands Jazz Hybrid is namelijk precies wat je zoekt.
Ik kan wel kijken naar ouder spul. Maar de eisen zijn er. Is vermoedelijk ook de laatste auto die ze kopen en dus ook gaan oprijden. Vandaar ook de leeftijdeis en zo min mogelijk kilometers.

Heb ze aangeraden om de rollator eerst ik de auto te passen voor het maken van een proefrit. Want de ruimte hiervoor is alles bepalend.

Ik ga de Karl en Celerio ook op het lijstje zetten. De Sandoro, Panda en Space Star laat ik hun ook even zien.
PascalD
@Speedtouch
Automaat had ik ook aan gedacht. Maar ze willen blijven schakelen. 😎
(..)

Hoezo?
Waarom?

Als het de laatste auto wordt.. moeten ze naar de toekomst kijken. Wellicht dat de gezondheid nog wat verder achteruit gaat en dat het gemak van een automaat over een paar jaar zeer welkom is. Naast de ruimte voor de rollator, ook een verhoogde instap meenemen in de keuze, lijkt mij. Hoe ouder men wordt, hoe minder makkelijk in- en uit de auto. winking smiley
Een Panda valt in het zelfde segment als een Karl, dus groter is hij zeker niet(zal misschien paar centimeters kunnen schelen)
Een betrouwbare auto met automaat lijkt me ook ideaal in deze situatie, kom ik op een Honda Jazz Hybride uit of een Toyota Yaris Hybride. Beide prima wagen, qua hybride systeem een plusje voor de Toyota, qua ruimte wonder een plusje voor de Jazz. Beide zouden echt prima voldoen. 3 jaar oud ga je niet redden voor dat budget, maar dit zijn dermate betrouwbare auto's dat je die ook best van een paar jaar ouder kunt kopen zonder dat je hoge onderhoudskosten zult krijgen.
Schakelen of automaat. Daar waren ze stellig in. Moest schakelen zijn.

Budget is ook het maximum. Meer willen ze niet uitgeven.

En de Cuore bevalt zo goed. Had ook al voorgesteld om een jongere te kopen (max 2012) met wel die opties als stuurbekrachtiging en airco. Maar was een No go.

Ik houd mij aan hun eisen en probeer een daarbij zo goed mogelijke auto te vinden. Mogelijkheid rollator en proefrit zullen doorslaggevend daarbij zijn.

Ik zal ze straks even genoemde wagens appen.
Ah geen automaat, dat had ik even gemist. Probeer ze toch met een automaat te laten rijden. Mijn ouders hebben nooit wat met automaten gehad, maar zouden nu (in de zestig) graag automaat gaan rijden.
Leuk al die automaat tips, maar de meeste automaten in het a-segment zijn semi automaten. Dat wil je die mensen niet aandoen, of ze knappen al gelijk af bij de proefrit. De Twingo en forfour hebben wel fatsoenlijke automaat voor a-segment, maar dat zijn nou net de kleinste in het segment. De Karl , celerio en panda hebben semi automaten

@ Pascal je bent op de hoogte dat een luxere cuore een verschuifbare achterbank heeft. Dat kan misschien wel net het extra argument zijn die je schoonmoeder en vriend nodig hebben.
Door de verschuifbare achterbank ontstaat er een zee van ruimte voor een a-segmenter dan :-)

Het is qua budget een grens verhaal, maar de huidige Suzuki baleno is een hele volwassenen en ruime auto en zit qua gewicht in het a-segment.

Een Opel Agila en of Suzuki splash is ook een verstandige keuze, maar helaas tot 2015 zie ik nu :-(
Een proefrit in een automaat lijkt mij raadzaam. Als het meevalt kunnen ze hun voorkeur bijstellen anders gewoon blijven schakelen.
Auto encyclopedie

@ Pascal je bent op de hoogte dat een luxere cuore een verschuifbare achterbank heeft. Dat kan misschien wel net het extra argument zijn die je schoonmoeder en vriend nodig hebben.

Ja, heb zelf een grijze Cuore. En gezocht naar een met verschuifbare bank. Toen geen goede gevonden.

Ben goed bekend met Daihatsu, had dit ook al geprobeerd, maar helaas 😎
haarr
Een proefrit in een automaat lijkt mij raadzaam. Als het meevalt kunnen ze hun voorkeur bijstellen anders gewoon blijven schakelen.

Dan schijnt de spacestar 1.2 met cvt wel een goede keuze te zijn. Andere a-segmenters hebben semi bakken of 4 traps en met een 4 traps is een a-segmenter niet meer zuinig

Een baleno 1.2 heeft ook een cvt bak.
Dit lijke me een goede:
* 2 jaar oud
* weinig km's
* nog 9 maanden fabrieksgarantie
* zelfde gewicht als een kleine A-segmenter, ruimer dan de meeste B-segmenters ! (ik ben 1.88 en heb de stoel altijd vrij ver naar achteren, zelfs dan is de ruimte achter mij in deze auto echt heel erg groot)
* zuinig (ik heb met zo'n zelfde 1 op 20 gereden)
* stuurbekrachtiging
* airco
* bestuurderstoel in hoogte verstelbaar
* voorstoelen verwarmbaar
* automatische verlichting
* dagrijverlichting
* ESP
* centrale deurvergrendeling met a.b.

deze dus
Het moet echt een kleintje zijn. De Baleno is leuk. Maar te groot voor wat ze willen.

En mij lijkt het ook verstandig een proefrit in een automaat te maken. Nu hun nog overtuigen nut smiley
Auto encyclopedie
haarr

Dan schijnt de spacestar 1.2 met cvt wel een goede keuze te zijn. Andere a-segmenters hebben semi bakken of 4 traps en met een 4 traps is een a-segmenter niet meer zuinig

Een baleno 1.2 heeft ook een cvt bak.

Niet iedereen heeft problemen met een semi-automaat.
Ik vond het in de Aygo van mijn moeder geen enkel probleem.
vergeet niet: veel kleintjes hebben geen stuurbekrachtiging.
Is het tegenwoordig niet een standaard iets?
PascalD
Is het tegenwoordig niet een standaard iets?

Er zijn er meer met dan zonder stuurbekrachtiging, misschien als je een baleno vindt met parkeersensoren dan is grote minder erg.

Nogmaals ga wel.op zoek naar een goede automaat. Semi automaten zijn te herkennen dat er geen p-stand op zit.
Het gaat hun niet om het parkeren. Ze willen echt een kleine auto. Hij is vroeger taxichauffeur geweest, dus is wel grote wagens gewend. Maar die willen ze niet.

Ze hebben nu 2 Cuores gehad. En hiervoor een Astra sedan.

Maar heb hum de modellen genoemd. Maar wat ze nu willen is nog niet bekend.....
Net geeft hij aan voor een i10 van 2018 of jonger te willen gaan. Zelfs de Karl is afgevallen.

Ze hebben nog niet gekeken of een rollator past, maar verwacht dat ze dat over een week of 2 doen. Ze gaan eerst nog op vakantie

Dus ik ga op mijn gemak zoeken. 😎

Iemand enig idee wat de inruilwaarde van de Cuore zal zijn?
PascalD
Het moet echt een kleintje zijn. De Baleno is leuk. Maar te groot voor wat ze willen.

Een Baleno is eigenlijk ook gewoon een kleine auto maar dan met een grote carrosserie...winking smiley Als de rollator mee moet zeker het overwegen waard. Een Hyundai i10 is een van de beste A-segmenters als ik de diverse tests mag geloven en zeker van binnen een zeer volwassen auto, maar valt in dezelfde belasting categorie als de Baleno. Een MItsubsihi Spacestar zit daar een beetje tussen in maar vind ik persoonlijk erg goedkoop aandoen.

Wat je voor een 10 jaar oude Cuore terug krijgt hangt natuurlijk sterk af van de technische staat en op welke auto je schoonouders hem inruilen en de marge daarop (zonder inruil valt er vaak wel wat af te dingen) Ik gok zo ruwweg rond de 2.000 euro maar als hij echt netjes is kan het ook meer zijn.

Edit: ik zie dat de Baleno 1.2 slechts 840 kg weegt en de i10 al 922 kg! De vraagprijzen voor een Cuore uit 2009 met vergelijkbare km standen liggen ruwweg rond de 3.000 euro.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-09-2019 20:38 door SVF.
Klopt de i10 is zwaar voor het segment en slechts 1 motor verkrijgbaar, de Picanto is lichter en goedkoper in wegenbelastingen en keuze uit twee motoren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.