Eerste auto voor student

Gepost door Jesse 4124469 
Hallo allemaal,

Ik weet dat hier al meerdere topics over zijn gemaakt maar ik kan daar toch niet de informatie uit halen die ik nodig heb...
Vanaf aankomend schooljaar ga ik studeren, met het ov is de reis een dikke 1,5 uur terwijl ik met de auto 45 minuten onderweg ben. Dit heeft mij besloten om te kijken naar een auto aangezien het huis uit gaan niet te betalen is.

Van mijn huis naar school is 50 km heen en 50 km terug daarnaast werk ik ook nog bij een bedrijf wat aan de andere kant van mijn dorp ligt, dit is ook nog eens 20 heen en 20 terug...

Ik heb berekend dat ik ongeveer 15000 km per jaar ga rijden, dit doe ik graag zo goedkoop mogelijk natuurlijk.
Het liefst rijd ik automaat, ik heb al gekeken naar een Lupo 3l, aygo/c1/107 of een twingo op gas. De laatste zal al snel een handbak worden.

Kunnen jullie mij hierin helpen?
Alvast bedankt!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-08-2019 10:43 door Jesse 4124469.
Worden allemaal handbakken waarschijnlijk, een automaat in deze klasse is meestal niet de beste. Is aanschaf, onderhoud, brandstof e.d. wel te betalen voor een student?
Wat is je budget? En wat voor informatie zoek je dan als je dat uit je vorig topic niet kon halen?
Anonieme bezoeker
Re: Eerste auto voor student
16-08-2019 11:57
Mijn keus zou zijn:
Een golfje vier.
Ziet er modern uit, doet het altijd en het is een lekker rijders wagen, beter dan van die gebakjes op wielen.
En kost geen drol.
Wel de handgeschakelde nemen (kom op zeg je bent een jonge vent)
Zoek in de categorie onbekend maakt onbemind. De niet populaire auto's, meestal Japanners. De 1.3 motoren van of Daihatsu of Mitsubishi zijn langlopers.
Alvast bedankt voor alle reacties, gezien jullie advies ga ik dan toch voor een handbak.
Mijn budget ligt rond de 2 a 3k (mag ook minder zijn natuurlijk ;p), gezien het aantal km dat ik ga rijden welke brandstof is het slimst om te nemen?
Een verbruik rond de 1:20 zou ik wel fijn vinden... ik kom dan al gauw uit bij een aygo/c1/107
Natuurlijk heb ik in deze prijsklasse niet veel te kiezen qua uiterlijk maar een beetje normaal zou wel fijn zijn: geen oude oma wagen haha
Het loont minimaal om in een a-segmenter te rijden, je kan beter voor een licht b-segmenter gaan met een 4 cilinder. Andere prijsdrukkers is als je 3 Deurs neemt en wel of geen. Airco maakt ook veel uit in de prijs. Als ik ergens een gaatje heb zoek ik wel ff wat mooie suggesties voor je op

Vind je airco belangrijk en 5 Deurs?
A of B segment maakt mij niet heel veel uit, mijn moeder heeft altijd a segment gehad en ben dat gewend ook voor langere afstanden nooit problemen mee gehad aangezien ik niet zo groot ben. 3 deurs is prima en airco mag maar is geen vereiste denk ik...
Ik zou naar een goeie deal in de buurt zoeken. Een Fiesta met goeie banden en geen roest kan een betere deal zijn dan het allerbeste model volgens de statistieken.

Zoek iets met veel kilometers, misschien wat schade of rare kleur. Onthou ook: je kan beter €50 vaste lasten kwijt per maand aan een betrouwbare bak met goeie deal dan €500 extra inkoopprijs voor iets met slechte banden en roest dat iedereen wil hebben voor de lage lasten.

Een beetje meer wegenbelasting en brandstof kun je wel bijverdienen, een kapotte koppeling, roest en ellende kan een auto binnen maanden serieus duur maken.
Heb ooit een Mitsubishi Carisma 1.6 op LPG gereden: 1 op 13,5 op gas = 4 ct/km; een A-segmenter die 1 op 20 rijdt doet 8 ct/km aan benzine....daar kan je de hogere wegenbelasting en het om de 15.000 km kleppenstellen makkelijk van betalen.
Als je echt goedkoop wilt rijden dan kun je bijvoorbeeld kijken richting een Peugeot 106 (bouwjaar rond 2000) of 206. Ik heb zelf 10 jaar rondgereden in een Peugeot 106 en als ik aan die auto terugdenk kan ik alleen maar concluderen dat het een perfecte eerste auto was waar ik van 64.000 km tot ik hem inruilde bij 297.000 km heel weinig kosten aan heb gehad en er met plezier in rond heb gereden - en ook op 16-jarige leeftijd toen ik de auto inruilde nog amper roest!

Voordelen 106:
- Mijn 106 liep 1:17-1:18 met veel snelweg, mijn moeder rijdt met die van haar nog steeds rond 1:20 met weinig snelweg (beide 1.1 benzine).
- Best hip uiterlijk voor die tijd en zeker op lagere snelheden best pittig en sportief rijgedrag mogelijk
- Heel betrouwbaar (over het algemeen betrouwbaarder dan de hierboven genoemde Volkswagen Golf 4), deed het altijd en zo niet dan was reparatie nooit echt kostbaar op een koppakking bij 153.000 km (550 euro) en een nieuwe koppeling bij ca. 260.000 km (400 euro) na. Veel die te koop staan hebben meer dan 250.000 km gelopen.
- Bijna alles kreeg ik erin mee. De passagiersstoel kon volledig naar voren en de achterbank kon er zelfs uit, waardoor de fiets, het bureau en ook mijn kasten erin pasten om te verhuizen. Dit lukt niet met de 107 of andere kleine van nu.
- Nog een redelijke kofferbak, groter dan de gemiddelde A-segmenter van nu
- Als één van de weinige auto's uit die tijd gegalvaniseerd aan de onderkant, dus relatief normaal weinig last van roestvorming daar
- Je hebt gewoon een 4-cylinder, niet gedownsized

Nadelen 106:
- Het is een oudere auto, dus kijk uit voor rotte en slechte exemplaren als je ernaar zoekt
- De techniek is verouderd, sinds de laatste bouwjaren hebben ze pas stuurbekrachtiging
- Minder geschikt als je veel snelweg rijdt (al geldt dat eigenlijk voor de meeste A-segmenters)
- Vul zelf maar in...

Misschien wil je toch iets groters/anders, maar ik wilde in ieder geval mijn ervaringen met de 106 met je delen.
Dankjewel voor je input! De stukken die ik ga rijden zijn eigenlijk alleen maar snelweg. Gezien de LPG prijzen overweeg ik een 2e generatie twingo te kopen en hier een lpg3 installatie in te laten zetten, iemand die hier ervaring in heeft? Een oud collega van mij had een lpg3 installatie in zijn twingo uit 2000 en reed hier altijd goed mee zei die
AnnoNu
Als je echt goedkoop wilt rijden dan kun je bijvoorbeeld kijken richting een Peugeot 106 (bouwjaar rond 2000) of 206. Ik heb zelf 10 jaar rondgereden in een Peugeot 106 en als ik aan die auto terugdenk kan ik alleen maar concluderen dat het een perfecte eerste auto was waar ik van 64.000 km tot ik hem inruilde bij 297.000 km heel weinig kosten aan heb gehad en er met plezier in rond heb gereden - en ook op 16-jarige leeftijd toen ik de auto inruilde nog amper roest!

Voordelen 106:
- Mijn 106 liep 1:17-1:18 met veel snelweg, mijn moeder rijdt met die van haar nog steeds rond 1:20 met weinig snelweg (beide 1.1 benzine).
- Best hip uiterlijk voor die tijd en zeker op lagere snelheden best pittig en sportief rijgedrag mogelijk
- Heel betrouwbaar (over het algemeen betrouwbaarder dan de hierboven genoemde Volkswagen Golf 4), deed het altijd en zo niet dan was reparatie nooit echt kostbaar op een koppakking bij 153.000 km (550 euro) en een nieuwe koppeling bij ca. 260.000 km (400 euro) na. Veel die te koop staan hebben meer dan 250.000 km gelopen.
- Bijna alles kreeg ik erin mee. De passagiersstoel kon volledig naar voren en de achterbank kon er zelfs uit, waardoor de fiets, het bureau en ook mijn kasten erin pasten om te verhuizen. Dit lukt niet met de 107 of andere kleine van nu.
- Nog een redelijke kofferbak, groter dan de gemiddelde A-segmenter van nu
- Als één van de weinige auto's uit die tijd gegalvaniseerd aan de onderkant, dus relatief normaal weinig last van roestvorming daar
- Je hebt gewoon een 4-cylinder, niet gedownsized

Nadelen 106:
- Het is een oudere auto, dus kijk uit voor rotte en slechte exemplaren als je ernaar zoekt
- De techniek is verouderd, sinds de laatste bouwjaren hebben ze pas stuurbekrachtiging
- Minder geschikt als je veel snelweg rijdt (al geldt dat eigenlijk voor de meeste A-segmenters)
- Vul zelf maar in...

Misschien wil je toch iets groters/anders, maar ik wilde in ieder geval mijn ervaringen met de 106 met je delen.
i
Ik heb meerdere 106sen gereden, waarvan twee zonder stuurbekrachtiging (1991 en 2001) . In 1996 had ik mijn eerste 106 met stuurbekrachtiging, met uitzondering van die van 2001, hadden alle 106sen daarna bij mij stuurbekrachtiging. Hoewel ik er nooit stukken aan gehad heb (ik ruilde iedere 2 jaar de auto's in met ong.60.000 km) ervoer ik de 106 van ná de facelift (ik geloof 1996) als kwalitatief de beste. Heb ze met veel plezier gereden, soms haalde ik, met mijn ritten naar Zwitserland 1 op 20!
Je hebt ook auto's die af fabriek met LPG werden geleverd, de ene betrouwbaarder dan de ander, over de Chevrolet spark ken ik weinig verhalen, de Opel Agila was geloof ik minder en het motorblok van de Mazda 2 was er niet geschikt voor. Bij de spark was het alleen de basis motor die af fabriek LPG had, dat was al geen snelle jonge zonder LPG installatie laat staan met. Lpg
Wat is je budget? En wat mis je precies uit andere topics aan informatie?

Als student zijnde met 15.000 zou ik niet voor LPG gaan met jou budget. Occasions met LPG hebben doorgaans veel kilometers gelopen, de techniek is gevoeliger, kans op onverwachte kosten is groter daardoor.

Ik zou gewoon lekker in het A segment kijken, zelf heb je al aangegeven dat je daar geen problemen mee hebt, dus waarom meer uitgeven voor een B segment auto die toch weer net wat meer kost aan belasting, verzekering, brandstof, onderhoud.

Aygo / C1 / 107 zijn prima opties thumbs up afhankelijk van je budget zou je kunnen kijken naar een Renault Twingo II, Fiat Panda of de 2e generatie van de Ford Ka. (wat onderhuids ook gewoon een panda is)
Jesse 4124469
Alvast bedankt voor alle reacties, gezien jullie advies ga ik dan toch voor een handbak.
Mijn budget ligt rond de 2 a 3k (mag ook minder zijn natuurlijk ;p), gezien het aantal km dat ik ga rijden welke brandstof is het slimst om te nemen?
Een verbruik rond de 1:20 zou ik wel fijn vinden... ik kom dan al gauw uit bij een aygo/c1/107
Natuurlijk heb ik in deze prijsklasse niet veel te kiezen qua uiterlijk maar een beetje normaal zou wel fijn zijn: geen oude oma wagen haha

Wat is je budget? (ik vermoed rond de 1.000 EUR?)
[www.autotrack.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-08-2019 17:19 door speedtouch.
AsconaGT
Wat is je budget? En wat mis je precies uit andere topics aan informatie?

speedtouch
Wat is je budget? (ik vermoed rond de 1.000 EUR?)

Ehhh, jongens:

Jesse 4124469
Bedankt allemaal voor jullie input, het gaat een c1/107/aygo worden!
Jesse 4124469
Bedankt allemaal voor jullie input, het gaat een c1/107/aygo worden!

Heb je er al een op ´t oog?
In het A segment zou ik toch zeker gaan rijden met een Renault Twingo 2, Panda 2 en Ford Ka 2. Voordeel van deze auto's is dat ze een 4 cilinder hebben, die lopen gewoon mooier en stiller. De Twingo en Panda zijn relatief ruim en volwassen voor deze klasse.

De C1, 107 en Aygo zijn erg gewild dus gewoon erg duur.
Het rijden vond ik altijd erg tegen vallen, ze zijn ook wel erg basic uitgevoerd, en erg lawaaiig.

We hebben jaren lang een Toyota Aygo gehad, de auto is in mijn ogen erg over gewaardeerd. Ons viel de kwaliteit ook gewoon heel erg tegen, op veel dingen is gewoon veel te veel bespaard. Ik ben fan van het merk Toyota maar zeker niet van de Aygo..
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.