Welke stationwagen? Of beter SUV? Occasion. Max. € 20.000. Tips?

Gepost door Danny 7918902 
Goedemiddag,

Wij zijn op zoek naar een stationwagen (of wellicht een SUV), waarbij we wat advies nodig hebben. We weten wel wat we mooi vinden, maar we weten niet welke het meest betrouwbaar is en de meest verstandige aankoop. Momenteel rijden we in een Skoda Octavia Combi uit 2014. Bevalt overigens uitstekend. Onze wensen:

- Prijs: max. € 20.000
- Bouwjaar: v.a. 2015
- Km. stand: max. 100.000
- Vergelijkbare grootte als de huidige Octavia Combi
- Betrouwbaar!!! Maar het oog wil ook wat spinning smiley sticking its tongue out
- Mag wel wat sportief rijden

Auto's die we mooi vinden:
- VW Passat
- Hyundai i40
- Mazda 6
- Mazda CX-5
- Volvo V60
- BMW 3-serie
- Audi A4

1. Zit hierboven een bepaald model die jullie adviseren? Of wellicht een heel ander model?
2. We rijden ongeveer 25.000 km per jaar. Wat adviseren jullie? Benzine of diesel?
3. Betrouwbaarheid vinden we erg belangrijk. Welke auto's, binnen onze wensen, zijn heel betrouwbaar?
4. Is de km. stand belangrijk? We denken zelf aan max. 100.000
5. We hebben 2 kleine kids. Lederen bekleding is denk ik handig, of niet?

Ben benieuwd naar jullie adviezen....
Bij ruimte kom je niet uit bij de laatste 4 dat zijn dure auto's maar staan niet bekend om hun ruime interieur.
Je zou kunnen kijken voor een nieuwere Octavia maar die staan ook niet bekend om hun betrouwbare benzine motoren, net zoals de Passat, de TSI motoren kunnen veel problemen geven. Een SUV koop je ook niet echt om zijn ruimte.
Ford Mondeo

Grote auto met veel ruimte.
Betrouwbaar, sportief en een auto die er nog eens mooi uit ziet.Dan zou ik zeker voor de Mazda 6 gaan.
Met 25.000 is benzine tegenwoordig wel het meest verstandig, gezien de restwaarde.

Zijn er niet veel voor je budget, maar zoiets ziet er toch goed uit:
Mazda 6

Als je iets ouder gaat zoeken, kom je er nog genoeg tegen voor onder het budget: bijvoorbeeld: Mazda 6 2013
Als je tevreden was over de Octavia, zou ik er weer één nemen:
[www.autotrack.nl]
als je voor betrouwbaarheid gaat en is ontzettend ruim voor zijn segment

civic statioin

wil je liever een honda accoord dan moet je twee jaar inleveren

accoord 2013

succes
Voor de ruimte kies je geen V60, 3 serie of A4. De Mazda CX5 is erg populair en hierdoor gewoon erg/ te duur. Een stationwagon is door de betere stroomlijn zuiniger in brandstof, is goedkoper, en biedt vaak ook meer ruimte en een betere wegligging

De Mazda 6 is binnen de wensen niet te vinden, maar is wel een goede auto als benzine, ook de Hyundai I40 vind je amper binnen het budget en wensen, dit is ook als benzine een goede optie.

De VW Passat is eigenlijk de enige ruime auto van het lijstje die je binnen de wensen tegen komt, het is een comfortabele en ruime auto maar staat niet bekend als topper in betrouwbaarheid, zie de aankoopadviezen van bijvoorbeeld Autoblog.

Gezien de wensen zou ik kijken naar het C segment, je zult denk ik toch wat water bij de wijn moeten doen, je kunt dan hele jonge auto's uit 2017 en 2018 kopen met lage kilometerstanden. Ze zijn over het algemeen best heel ruim.

Voorbeelden zijn de nieuwe Renault Megane Estate die zie je zelfs al met de aantrekkelijke nieuwe 1.3 TCe met 140 pk die ook in diverse modellen van Mercedes, Nissan en Dacia ligt. De Kia Ceed is ook een zeer goede keus. Of neem de Peugeot 308. Of neem gewoon weer een Skoda Octavia.

Een diesel kan ook best aantrekkelijk zijn mits de prijs duizenden Euro's lager ligt.
Verstandig is dan wel om dan lang door te rijden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-08-2019 19:05 door ak2.
Danny 7918902
....maar we weten niet welke het meest betrouwbaar is en de meest verstandige aankoop.

Ik denk Huckebein zijn verstandige keus 1 en 2...
Nog een voorbeeldje met weinig kilometers en 2 jaar garantie: [occasions.toyota-dirksland.nl]
Zowel de Mazda 6 als de Civic en Accord tourer zijn zo ong. de betrouwbaarste auto's die je kunt kopen. De Accord is erg stil en comfortabel, dat is echt een D-segmenter en fijne reisauto voor lange afstanden. De Mazda 6 rijdt wat dynamischer, en ik denk de Civic ook als 1.8. Die heeft geloof ik nog de Magic seats, en dus extra ruime mogelijkheden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-08-2019 19:09 door Megatron.
Een Mazda 6 wordt dus als een betrouwbare auto gezien met veel ruimte. Nu is het zo dat we niet per sé op zoek zijn naar een auto die net zo groot is als onze Octavia. Mag best een klein slagje kleiner.

Betrouwbaarheid is het meest belangrijk.
Wellicht kijken naar een C-segment stationwagen.
Vergeleken met de ( deels Premium ) D-segmenters krijg je dan gewoon een recentere auto met minder kilometers op de teller. Bovendien zijn sommige C-segment stationwagens ruimer dan D-segmenters, je huidige Skoda is daar ook een goed voorbeeld van.

Als voorbeeld : Opel Astra 2016

Supervolle uitvoering met LED-matrix verlichting, lederen bekleding met verwarming en koeling, etc.

Of iets minder luxe maar nog een heel stuk recenter.

Opel Astra 2018

Wel ook met lederen bekleding.
Die Civic dan? Ook al zo betrouwbaar. Omdat een beetje sportiviteit wel mag? Honda is daar gewoon goed in. Lijkt me leuker rijden dan een Octavia. En magic seats zijn een leuke praktische feature.
De Mazda CX-5 is ook een prima betrouwbare en fijn sturende SUV. Maar als de Skoda Octavia bevalt...
Danny 7918902

Daarbij moet je natuurlijk ook nog geluk hebben!
Danny 7918902
Een Mazda 6 wordt dus als een betrouwbare auto gezien met veel ruimte. Nu is het zo dat we niet per sé op zoek zijn naar een auto die net zo groot is als onze Octavia. Mag best een klein slagje kleiner.

De Mazda 6 is een D-segment auto en is dus niet een slagje kleiner dan de Octavia. Je levert alleen wel zo'n 90 liter bagageruimte in. De Auris TS Hybrid (C-segment) heeft zelfs meer bagageruimte dan de Mazda 6 SportBreak.
Maar dan: De Mazda 6 (2.0 145 of 165 pk) is in de belasting even duur als de Auris Hybrid maar verbruikt per 100 km. zo'n 2 liter meer dan de Auris. (1: 13,5 tegen 1: 18,5 volgens Spritmonitor). De verzekering zal ook niet goedkoper zijn...
Wat betreft betrouwbaarheid: beiden zijn probleemloos.
Danny 7918902

Je koopt een jonge auto, kies ook gewoon een auto die je zelf het leukste vind, er zijn wel verschillen tussen deze merken in betrouwbaarheid, maar zijn ook niet extreem groot. (Zoals bv tussen de genoemde Toyota, Honda, Renault, Kia, Opel, Peugeot.) Het is een 2e hands dus het is ook belangrijk hoe er mee om is gegaan.

Kies ook gewoon met je hart.
Jazzik
De Mazda 6 is een D-segment auto en is dus niet een slagje kleiner dan de Octavia. Je levert alleen wel zo'n 90 liter bagageruimte in. De Auris TS Hybrid (C-segment) heeft zelfs meer bagageruimte dan de Mazda 6 SportBreak.
Maar dan: De Mazda 6 (2.0 145 of 165 pk) is in de belasting even duur als de Auris Hybrid maar verbruikt per 100 km. zo'n 2 liter meer dan de Auris. (1: 13,5 tegen 1: 18,5 volgens Spritmonitor). De verzekering zal ook niet goedkoper zijn...
Wat betreft betrouwbaarheid: beiden zijn probleemloos/quote]

De Auris is een goede en zuinige auto maar qua rijplezier en vormgeving natuurlijk niet te vergelijken met een Mazda 6. De nieuwe Corolla is wat dat betreft een stuk beter al, maar de Auris is zeker geen auto waar je nog een keer naar omkijkt of waar je voor je lol nog een rondje in gaat rijden. De Mazda wel. En die Civic Tourer is in de kofferbak wel ruim, maar zitpositie en ruimte achter het stuur zijn niet zo geweldig. Rijdt wel redelijk sportief en betrouwbaar, maar de Mazda is zuiniger.
Danny 7918902
Goedemiddag,

Wij zijn op zoek naar een stationwagen (of wellicht een SUV), waarbij we wat advies nodig hebben. We weten wel wat we mooi vinden, maar we weten niet welke het meest betrouwbaar is en de meest verstandige aankoop. Momenteel rijden we in een Skoda Octavia Combi uit 2014. Bevalt overigens uitstekend. Onze wensen:

- Prijs: max. € 20.000
- Bouwjaar: v.a. 2015
- Km. stand: max. 100.000
- Vergelijkbare grootte als de huidige Octavia Combi
- Betrouwbaar!!! Maar het oog wil ook wat spinning smiley sticking its tongue out
- Mag wel wat sportief rijden

Auto's die we mooi vinden:
- VW Passat
- Hyundai i40
- Mazda 6
- Mazda CX-5
- Volvo V60
- BMW 3-serie
- Audi A4

1. Zit hierboven een bepaald model die jullie adviseren? Of wellicht een heel ander model?
2. We rijden ongeveer 25.000 km per jaar. Wat adviseren jullie? Benzine of diesel?
3. Betrouwbaarheid vinden we erg belangrijk. Welke auto's, binnen onze wensen, zijn heel betrouwbaar?
4. Is de km. stand belangrijk? We denken zelf aan max. 100.000
5. We hebben 2 kleine kids. Lederen bekleding is denk ik handig, of niet?

Ben benieuwd naar jullie adviezen....

Ik sluit me aan bij Huck.
De auto's die u mooi vindt, beste Danny, vindt toevallig bijna iedereen aantrekkelijk. Die zijn dus, per definitie, bijna allemaal overpriced. Zowel nieuw als zeker ook tweedehands.
Dat geldt in het kwadraat voor SUV's. SUV's zijn nog steeds in de mode: tweedehands dus eigenlijk allemaal te duur. Zelfs middle-of-the-road Qashqais en Tiguans doen tweedehands nog hemeltergende prijzen. En de CX-5 is tweedehands relatief de duurste van allemaal. Dwz daar heeft de eerste eigenaar procentueel het minste op af hoeven schrijven. Gaat u dus doen.

Priemiejum is sowieso te duur. Ook tweedehands - kwestie van vraag en aanbod. Er zijn simpelweg te veel mensen die, net als u, voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Het tweedehands aanbod is per definitie te krap (tevens te veel diesels en te hoge km-standen) . Daarom worden er ook zo veel geïmporteerd uit D en B (kunt u ook doen natuurlijk) . Denkt u wel aan garage-rekeningen enzo?

MPV's zijn uit. Dus erg goedkoop. Sportief is anders natuurlijk (maar wat is sportief aan een dertien in een dozijn wagen? - hard hoeken kunt u met vrijwel alles wat op de markt is - met de ene auto nog wat harder dan met de andere - en u bent een Octavia gewend.... - of wilde u woonwerkrecords zetten? ) . En m.u.v. de SUV-achtige Espace zijn ze zelden een streling voor het oog. Ook zijn ze ietsje zwaarder en onzuinniger dan stationwagons. Toch zou ik juist nu serieus een jong gebruikte MPV overwegen. Maar u bent van de Audi's en BMW's, kijkt naar A4tjes en 3tjes, dus laat maar.
(vandaar ook dit kleinere schrift )

grinning smiley

In het licht van bovenstaande is een Ford - Focus, Mondeo, zelfs een Kuga - of een Opel - Astra, Insignia (mooie auto trouwens) - altijd een betere keuze. Te denken valt ook aan Toyota - naast de Auris de Avensis.
Kia en Hyundai zijn mainstream geworden én zitten in de lift: jong gebruikt geen koopjes meer. Honda (Civic, Accord) heeft evenals Subaru (Outback, Forester) en Alfa en, in iets mindere mate, Mazda een kleine trouwe (tweedehands) fanschare die de tweedehands prijzen min of meer op peil houdt. Geldt niet of nauwelijks voor Ford, Fiat, Renault, Seat, Citroen. Zo veel mogelijk, zo nieuw mogelijk auto voor uw 20 mille? Koop één van die laatste vijf. (Dacia kan ook natuurlijk, maar uw oog wil ook wat. Nissan heeft in NL alleen kleingoed en SUVs. En Suzuki niets van uw gading) .
Bij Jaguar en Cadillac kunt u profiteren van hun (onterechte) slechte reputatie. De spoeling is echter dun.

ad 1) een heel ander model dus (al ben ik erg van de SUV's, ik zou, als gezegd, in NL wrschlk geen gebruikte kopen - of het zou een algemeen tamelijk ondergewaardeerde, een Eclipse of een ASX of een Ateca of een C4 moeten zijn, of zo ) .
2) ik ben zelf dol op diesel, maar in NL is benzine wrschlk handiger - MRB loopt de spuigaten uit. En jong gebruikte diesels met geringe kilometrages zouden in NL steeds zeldzamer aan het worden kunnen wezen.
3) betrouwbaarheid is: goed de onderhoudsboekjes bestuderen én de terugroepacties én geluk hebben én vingers weg van snelle modellen (die zijn vaak ook zo gereden) . En geen VAG produkten uit 2015/16 kopen. Tenzij u nog wil meerijden op één of andere TSI/DSG of dieselgate schadeclaim.
4) natuurlijk is km-stand belangrijk - zie ook 3) - voor 20 mille zou ik zeker geen auto kopen met meer dan een ton op de teller. Liever 30 dkm. Zie ook Huck's lijstje: Hebt u intrinsiek meer auto aan.
5) leer is idd met kids handiger dan stof - geen geperforeerd leer (vaak bij gekoelde stoelen) op de achterbank nemen, hoe mooi dat er ook uitziet!

Persoonlijk kocht ik liever een bijna nieuwe, ruime Ford/Opel/Fiat/Toyota/Citroen dan een oude (krappere) A4/V60/320/CX-5.
De veiligheidssystemen zijn de laatste jaren met sprongen vooruitgegaan en veelal standaard geworden.
Twee jaar nieuwer is drie keer meer camera's, sensoren en radar aan boord én drie generaties software updates. Als u het niet voor uzelf doet, doet u het dan het voor uw gezin.
Just my two cents.

mvrgr, m'ns

PSssst, Danny, ik ben me, gezien uw lijstje, bewust dat bovenstaande overwegingen wrschlk paarlen voor de zwijnen zijn, maar ik heb nu eenmaal de neiging tegen beter weten in te blijven geloven in de homo sapiens sapiens, terwijl er in de praktijk vaak slechts één sapiens voorradig blijkt te zijn... nut smiley
Ik ben benieuwd.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-08-2019 02:06 door mns afd AE en D.
@ mens Vergeleken met de asx en de c4- crosser is de trax helemaal een koopje
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.