Stationwagen/MPV Automaat

Gepost door Ronald 3359628 
Beste Allemaal,

Ik heb advies nodig bij de aanschaf van een occasion door gezinsuitbreiding. Dit wordt de eerste occasion die ik koop (hiervoor altijd lease en nieuw gereden).

- Budget: 17500 euro (Maximaal 20000 maar liever minder smiling smiley )
- Bouwjaar: minimaal 2015
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Benzine
- Carrosserie: Stationwagon
- Km: tussen 5000-10000 km per jaar (veel korte stadritjes!!)
- Ruime achterbak (500+ liter)
- Zoveel mogelijk gadgets en knopjes smiling smiley
- betrouwbaarheid vinden we heel belangrijk

Auto's op het oog (in volgorde van mooiheid, ik weet smaken verschil)
1 Peugeot 308 SW
2 Renault Megane Estate TCe 130 PK
3 Ford Focus Wagon Titanium 1.5 Ecoboost 150pk
4 Citroen C4 Picasso 1.6 e-THP
5 Seat Leon ST 1.4 Tsi 150pk
6 Toyota Auris TS 1.8 Hybrid

Volgende merken niet:
- Audi, Skoda, VW, Opel, Renault

Vragen:
- welke auto is het best voor korte stadsritjes?
- we vinden de peugeot, Ford en Citroen het mooist hoe zijn de automaten van die auto's? (kwa ellende in de toekomst)
- hoe zit het met 100.000 km+ auto's... het voelt voor mij als een magische grens. Of kunnen alle bovenstaande auto's gemakkelijk meer aan zonder veel issues? Geldt dit ook voor automaten? En andere auto's?
- hoe zit het met betrouwbaarheid van de Citroen?
- Ik lees iets engs over granulaat behandelingen bij Citroen en Peugeot. Hoe zit dat met Renault?
- Andere tips?

We vinden de Auris het minst mooi (vooral het interieur), maar begreep dat hij enorm goed is kwa automaat en hybride voor stadsritjes.

Wellicht moet ik dit topic in meerdere topics verdelen. Sorry van de hoeveelheid vragen.

Wel enorm bedankt allemaal alvast !



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2019 23:05 door Ronald 3359628.
bij citroen picasso moet je er om denken dat je voor de 6 traps vol automaat gaat en niet voor de semi automaat. de Semi automaat is te herkennen dat er geen p-stond op staat. Semi automaten rijden voor geen meter en zijn storingsgevoelig. thp motoren zijn ook berucht en ik weet zelf niet welke generatie wel of niet slecht of allemaal slecht.
puretech motoren van citroen en peugeot zijn er nog niet zo lang , ook daar ben ik niet op de hoogte of hier al problemen mee zijn.

tsi motoren zijn ook berucht, hier ook niet van op de hoogte of dat inmiddels al opgelost is of niet.

Zelf vind ik het belangrijk dat een auto te koop staat bij een betrouwbaar adres (dealer of specialist), dat vind ik belangrijker dan kilometer standen. Ik ga er van uit dat een betrouwbaar adres achter zijn auto staat die, die te koop heeft staan.

Maar wat ik wel weet is een hele fijne outsider

civic station

schijnt 1 van de ruimste te zijn in het segment.

Mijn idee?

Kiezen met het verstand? De Auris TS Hybrid!
Véruit het zuinigst, zo'n 1: 18 á 1:19 gemiddeld is makkelijk te realiseren. Bombproof E-CVT automaat (is eigenlijk niet eens een "versnellingsbak", maar een planetair tandwielstelsel) en spreekwoordelijk betrouwbaar. Remmen slijten nauwelijks wegens regeneratief remmen.

Kiezen met het hart? Bovengenoemde Honda Civic! Nóg ruimer, althans de bagageruimte, ook zeer betrouwbaar en ietsje goedkoper in de belasting. In stadsverkeer verbruikt 'ie echter al gauw 2x zoveel als de Auris Hybrid, gemiddeld doet 'ie zo'n 1:13,5
Quote
Ronald 3359628
Beste Allemaal,

Ik heb advies nodig bij de aanschaf van een occasion door gezinsuitbreiding. Dit wordt de eerste occasion die ik koop (hiervoor altijd lease en nieuw gereden).

- Budget: 17500 euro (Maximaal 20000 maar liever minder smiling smiley )
- Bouwjaar: minimaal 2015
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Benzine
- Carrosserie: Stationwagon
- Km: tussen 5000-10000 km per jaar (veel korte stadritjes!!)
- Ruime achterbak (500+ liter)
- Zoveel mogelijk gadgets en knopjes smiling smiley
- betrouwbaarheid vinden we heel belangrijk

Auto's op het oog (in volgorde van mooiheid, ik weet smaken verschil)
1 Peugeot 308 SW
2 Renault Megane Estate TCe 130 PK
3 Ford Focus Wagon Titanium 1.5 Ecoboost 150pk
4 Citroen C4 Picasso 1.6 e-THP
5 Seat Leon ST 1.4 Tsi 150pk
6 Toyota Auris TS 1.8 Hybrid

Volgende merken niet:
- Audi, Skoda, VW, Opel, Renault

Vragen:
- welke auto is het best voor korte stadsritjes?
- we vinden de peugeot, Ford en Citroen het mooist hoe zijn de automaten van die auto's? (kwa ellende in de toekomst)
- hoe zit het met 100.000 km+ auto's... het voelt voor mij als een magische grens. Of kunnen alle bovenstaande auto's gemakkelijk meer aan zonder veel issues? Geldt dit ook voor automaten? En andere auto's?
- hoe zit het met betrouwbaarheid van de Citroen?
- Ik lees iets engs over granulaat behandelingen bij Citroen en Peugeot. Hoe zit dat met Renault?
- Andere tips?

We vinden de Auris het minst mooi (vooral het interieur), maar begreep dat hij enorm goed is kwa automaat en hybride voor stadsritjes.

Wellicht moet ik dit topic in meerdere topics verdelen. Sorry van de hoeveelheid vragen.

Wel enorm bedankt allemaal alvast !

Eigenlijk is elke genoemde auto best betrouwbaar, mits goed onderhouden.

Dat je bij Renault minder over o.a. granulaat behandelingen hoort heeft als reden dat deze 1.2 TCe motor al weer lang (volgens mij 2007) wordt geproduceerd, de kinderziektes zijn er al heel lang uit, en een eenvoudiger motor ontwerp kent. Hierdoor is de motor inmiddels heel goed uitgerijpt en betrouwbaar. Renault heeft tegenwoordig de algehele betrouwbaarheid erg goed voor elkaar. Vervuiling kan bij elke motor met directe inspuiting optreden, vooral als ze nooit hard hoeven te werken. Bijna elke motor heeft tegenwoordig directe inspuiting.

Citroen heeft de afgelopen jaren grote stappen gemaakt in betrouwbaarheid, de genoemde C4 Picasso 2 is in tegenstelling tot zijn voorganger een hele betrouwbare auto. Volgens mij is de 1.6 iets gevoeliger voor vervuiling dan de 1.2. Bij de kleinere modellen als de C1 (1 en2) en C3 (2 en 3) had Citroen het al goed voor elkaar. Peugeot doet het ook goed de laatste jaren.

Ik zou aanraden om gewoon naar wat hogere tellerstanden te kijken, immers die zijn veel goedkoper, de afschrijving is gewoon de grootste post. In de praktijk stijgen de onderhoudskosten maar heel langzaam. De genoemde modellen halen makkelijk 250.000 km of nog veel meer.

De Seat Leon heeft wel meer aandachtspunten met name op het gebied van de motor en automaat, die zou ik zelf niet aanraden, lees het aankoopadvies van Autoblog. Bij de Ford heb je wel een relatief oud model, de laatste Focus is nog boven budget.

Zowel de 308, Megane, C4 Picasso, Focus en Auris zijn een prima aankoop, ga er anders gewoon mee rijden, elke auto heeft zijn eigen sterke punten. Vooral de Grand Picasso is heel ruim. De Auris is een hybride dit heeft als voordeel dat de auto relatief zuinig is op kleine stukjes, het nadeel is dat hij aanzienlijk zwaarder is dan de meeste concurenten, dat betekend meer motorrijtuigen belasting en verzekeringspremie. Bij de Megane kun je ook al het laatste type de Megane 4 kopen, dit is een hele moderne auto. Bedenk dat het brandstofverbruik geen grote invloed heeft op de gehele kosten, omdat je weinig rijdt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-08-2019 09:07 door ak2.
Bedankt voor alle tips!

Ik heb nog even naar de verschillende Aurissen gekeken en met donkere bekleding vind ik hem wel mooi.

De Civic ziet er idd ook erg mooi uit. Weer eens wat anders, interessante lijnen. Heb in het verleden een Honda Civic Hybrid gehad die goed beviel. Ben sowieso wel Honda en Toyota fan.

Zijn automaten zoals de Civic, Ford of Peugeot 1.2 ook voor korte stukjes betrouwbaar? Of kan ik dan echt beter voor een Auris gaan? (niet kijkend naar de brandstof kosten!)

Automaat is voor ons echt een must. Ik wil nooit meer zonder!

Daarnaast zit ik enorm te twijfelen om voor een auto te gaan net over de 100.000 km (uit 2014/2015) die stukken voordeliger is dan een auto met 20000-60000 km op de teller. Ik ben een "verwend jongetje" dat alleen maar lease en nieuw heeft gereden. Ik begrijp uit jullie verhalen (en andere topics die ik heb gelezen dat auto's (mits goed onderhouden) makkelijk 200.000 mee gaan. Met onze max 10000km per jaar kom ik daar dus nooit aan spinning smiley sticking its tongue out Maakt de leeftijd dan nog wat uit van zo'n auto?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-08-2019 23:09 door RonaldR.
Een zestraps automaat, rijdt heerlijk en ik heb er nog geen klachten over gelezen:
[www.autotrack.nl]
Auto fabrikanten kopen hun automaten in bij verschillende automaat fabrikanten, Peugeot en Citroen kopen bijvoorbeeld de EAT6 en EAT8 automaat in bij het Japanse Aisin. Renault, Ford, Mercedes, Mini, BMW gebruiken de 7 trapsautomaat van het Duitse Gertrag. Merken doen vaak zaken met verschillende fabrikanten. De genoemde automaten zijn eigenlijk prima, en geen reden om voor een Auris te gaan. De Auris heeft wel een relatief eenvoudige automaat, die bekend staat als degelijk.

Kies ook gewoon een auto die je zelf leuk vind, en die voor jou het meeste waar voor het geld biedt, gewoon die jou het beste gevoel geeft.

Een auto uit 2014 is nog een hele jonge auto, een auto gaat tegenwoordig gemiddeld 18,4 jaar mee, bij goed onderhoud kun je daar nog lang plezier van hebben.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-08-2019 09:11 door ak2.
Quote
speedtouch
Een zestraps automaat, rijdt heerlijk en ik heb er nog geen klachten over gelezen:
[www.autotrack.nl]


Goede keuze, ik sfeer bij de automaatbakken van het Japanse Asin (thanks voor info ak2) deze hadden Citroën en Peugeot in het verleden ook tot dat ze met die waardeloze semi automaten komen.

Koop je auto bij een gemoedelijke en betrouwbare adres/ specialist. Ze bestaan nog officiële dealers die nog niet overgenomen zijn door een groot concern. En dan maken kilometers en bouwjaren niet uit. Maar pas op met Peugeot en Citroën dat je geen half automaat neemt, zie mijn vorige bericht daar over. Dsg is ook een groot risico en andere automaten met dubbele koppelingen zijn de meningen over verdeeld., Maar ik ben daarin niet objectief.
Thanks voor de berichtjes weer. Hoe weet ik of een Citroën of Peugeot is uitgerust met semi automaat?

De Peugeot puretech 1.2 130 PK is toch een EAT6 waar jullie het over hebben? Is dat dan vol automaat?

Verder vroeg ik me af wat of deze modellen beide het 2 model is van de Citroën C4 Picasso?
Citroen C4 Picasso 1.6 e-THP
Citroen C4 Picasso 1.2

Waarbij de 1.2 minder ellende heeft dan de 1.6 met 165 pk? (jammer smiling smiley )

Ik vind de neus van Ford wel wat hebben. Daar hebben we de:
Ford Focus Wagon 1.5 Ecoboost 150pk
Ford Focus Wagon 1.0 125pk eBoost

Hoe zit het met die automaten?

Pff lastig met al die auto's... Ga uiteraard een zooi proefritjes maken en maar eens een lijstje maken van de opties die ik echt belangrijk vind. Hogere instap in de Citroën lijkt mij wel lekker, liefst dan ook de 1.6.
EAT6 is een zestraps volautomaat, ja.
Zoals ik al eerder had verteld, een semi automaat heeft geen p-stand en alle andere automaten wel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.