Vraag omtrent mobiliteitsbudget

Gepost door Hannie 1080726 
N.a.v. een aanbod van een nieuwe werkgever heb ik een vraag.

De verwachting is dat ik +- 40.000 km per jaar ga rijden in de nieuwe job. Hierbij krijg ik een mobiliteitsbudget aangeboden á 1000,- bruto per maand. In eerste instantie is het een tijdelijk contract ( <1 jaar)

Een lease auto zal ik minimaal nodig hebben een luxe zou een treinkaart zijn voor de afwisseling. De werkgever geeft aan dat dit bedrag op mijn loon bij wordt geschreven. Wat is de meest handige manier om hier mee om te gaan? Hoe werkt dit als ik een lease auto willen aanschaffen?

Meest gunstig voor mij zou zijn: Lease auto (Shortlease) op naam van werkgever en dat budget gebruiken als bruto bedrag. Is dit uberhaupt mogelijk met een mobiliteitsbudget?

Als ik met het netto bedrag een auto voor 40.000km/jaar moet gaan leasen dan kom ik simpelweg niet weg met de kosten. Hoe werkt de bruto/netto verhouding in deze?
heeft je werkgever geen bedrijf auto's , waar je in kan rijden voor woon werk, maar daar mag je dan prive niet in rijden.
Ze hebben pool auto's, er is een optie om een pool auto aan mij te alloceren.

Liefst voor mij wil ik gewoon een lease auto en zo min mogelijk ongemak. Bijtelling maakt mij niet heel erg veel uit. Wil gewoon comfortabel rijden, zowel zakelijk als privé en zo min mogelijk geneuzel.
Ik zou inderdaad voor een shortlease of flexible lease constructie gaan voor het eerste jaar. Stel dat het contract niet verlengd wordt, dan zit je iig niet met een contract waar je nog aan vast zit.
Maar kan een eigen auto ook? Wellicht is dat dan een verstandige optie.
Het principe van een mobiliteitsbudget is dat je het aan meerdere vormen van mobiliteit kan uitgeven. Ik ga er wel van uit dat die werkgever ook een mogelijkheid tot zakelijke lease binnen het mobiliteitsbudget aanbiedt (maar dan heb je wel bijtelling. Wellicht is private lease dan voordeliger).
Private lease op dit aantal km's is niet gunstig. Heb net een huis gekocht dus ook weinig ruimte om zelf te investeren in een 2e hands auto.

Het lijkt mij toch ook dat het mogelijk moet zijn om zakelijk te leasen binnen een mobiliteitsbudget. Heb die vraag neergelegd, dat zou voor mijn situatie denk ik het meest gunstig zijn. Maar ik heb hier geen ervaring mee dus vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen met veel km's en een mobiliteitsbudget.

De vraag met name is: Zou ik mijn bruto budget kunnen inzetten voor short lease of dient dit ook mijn netto bedrag te zijn? Hoe werkt dit precies?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2019 15:12 door Hannie 1080726.
Als je dat bedrag bruto krijgt, kun je zelf bepalen hoe je wilt reizen, tenminste zo werkt het bij ons.
Hoe het werkt met een lease auto in dit geval weet ik niet, wij kunnen kiezen voor een lease auto OF mobiliteitsbudget.
Met het mobiliteitsbudget kun je normaal gesproken ook voor een OV-abonnement gaan, dan houd je het bedrag dat je niet opmaakt over als extraatje.
Voor mijn werkgever moet ik dan wel bijhouden wat mijn echte kosten zijn (0,19 per km met eigen auto of aanschaf treinkaartjes), deze kosten krijg ik netto uitbetaald zolang het totaal lager is dan het mobiliteitsbudget.
Wat van de mobiliteitsvergoeding overblijft krijg ik bruto met mijn loon uitbetaald (gaat dus wel ca. 40% belasting af!).
Ik had zelf al een goede auto (die nieuw in de lease ook te duur is) en ik houd nu flink wat over, da's een leuk extraatje.
wat is weinig ruimte om in een auto te investeren? voor 2500 euro kom ik een eind om iets geschiktst voor je te vinden. Mocht je dan na een jaar weer op nieuwe sollicitatie gesprekken gaan heb je tenminste wel een auto.
Auto encyclopedie
wat is weinig ruimte om in een auto te investeren? voor 2500 euro kom ik een eind om iets geschiktst voor je te vinden. Mocht je dan na een jaar weer op nieuwe sollicitatie gesprekken gaan heb je tenminste wel een auto.

Eigenlijk helemaal niets om te investeren. Ben gevraagd voor deze nieuwe functie. Zit momenteel prima bij huidige werkgever en heb een lease auto hier, mobiliteitsbudget kennen ze hier niet.

AnnoNu
Als je dat bedrag bruto krijgt, kun je zelf bepalen hoe je wilt reizen, tenminste zo werkt het bij ons.
Hoe het werkt met een lease auto in dit geval weet ik niet, wij kunnen kiezen voor een lease auto OF mobiliteitsbudget.
Met het mobiliteitsbudget kun je normaal gesproken ook voor een OV-abonnement gaan, dan houd je het bedrag dat je niet opmaakt over als extraatje.
Voor mijn werkgever moet ik dan wel bijhouden wat mijn echte kosten zijn (0,19 per km met eigen auto of aanschaf treinkaartjes), deze kosten krijg ik netto uitbetaald zolang het totaal lager is dan het mobiliteitsbudget.
Wat van de mobiliteitsvergoeding overblijft krijg ik bruto met mijn loon uitbetaald (gaat dus wel ca. 40% belasting af!).
Ik had zelf al een goede auto (die nieuw in de lease ook te duur is) en ik houd nu flink wat over, da's een leuk extraatje.

Ja, precies. Die keuze hebben ze mij nu niet voorgelegd. Ze willen ook liever dat personeel met het OV komt. Ik zal echter veel naar klanten moeten en dat is niet te doen met het OV. God mag weten waar alle (potentiële) klanten zitten door het land.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2019 15:27 door Hannie 1080726.
^^^ moet je die klanten dan zelf gaan werven?
Of is het in opdracht bij de klant gaan werken?

Je zou natuurlijk kunnen vragen waar de top 10/20 klanten zijn gehuisvest. Als jouw nieuwe huis dichtbij een goed OV knooppunt staat, kán het mobiliteitsbudget inzetten voor een OV jaarkaart wellicht uit.. als je dan ook privé bereidt bent met het OV te reizen of af en toe een auto te huren/delen?

Simpelst is de potentiële nieuwe werkgever vragen of zij bereid zijn voor die 1000 euro bruto per maand een (short)leasecontract voor 12 maanden aan te gaan voor, laten we zeggen, een B of C-segment voertuig. (Polo / Golf klasse).

Zal niet makkelijk worden, qua budget.
Durashift
^^^ moet je die klanten dan zelf gaan werven?
Of is het in opdracht bij de klant gaan werken?

Je zou natuurlijk kunnen vragen waar de top 10/20 klanten zijn gehuisvest. Als jouw nieuwe huis dichtbij een goed OV knooppunt staat, kán het mobiliteitsbudget inzetten voor een OV jaarkaart wellicht uit.. als je dan ook privé bereidt bent met het OV te reizen of af en toe een auto te huren/delen?

Simpelst is de potentiële nieuwe werkgever vragen of zij bereid zijn voor die 1000 euro bruto per maand een (short)leasecontract voor 12 maanden aan te gaan voor, laten we zeggen, een B of C-segment voertuig. (Polo / Golf klasse).

Zal niet makkelijk worden, qua budget.

Zal een deel zelf moeten werven en een deel is vast. Zijn verspreid over het hele land en niet heel dichtbij mij in de buurt. Als ik het zo beredeneer is een lease auto gewoon het meest voordelig. Als ik voor hetzelfde bedrag (1000 euro bruto) een shortlease constructie aan kan gaan dan kan ik daar prima inkomen. Via privatelease is het eerder nadeling voor mij en kan je met geluk een gebakje leasen en om daar vervolgens alle km's mee te maken is toch echt wel een no-go.
Ik zou in jouw geval een PL nemen van 5k voor een jaar, kost je zo'n 450 per maand en de rest van het geld gebruik je voor vaste lasten en brandstof. Er zal dan wel wat geld bij moeten, maar je hebt dan wel een auto van jezelf op de dam staan en rij je het jaar daarop (mocht je daar blijven werken) met winst. Mocht je na dat jaar besluiten iets anders te doen heb je in er in elk geval een "gratis" auto aan over gehouden en dat biedt weer meer mogelijkheden voor de toekomst.
Wellicht kun je zelfs je baas zo gek krijgen om de helft van het mobiliteitsbudget uit te keren in een rentevrije lening smiling smiley
Zadelsnuiver
Ik zou in jouw geval een PL nemen van 5k voor een jaar, kost je zo'n 450 per maand en de rest van het geld gebruik je voor vaste lasten en brandstof. Er zal dan wel wat geld bij moeten, maar je hebt dan wel een auto van jezelf op de dam staan en rij je het jaar daarop (mocht je daar blijven werken) met winst. Mocht je na dat jaar besluiten iets anders te doen heb je in er in elk geval een "gratis" auto aan over gehouden en dat biedt weer meer mogelijkheden voor de toekomst.
Wellicht kun je zelfs je baas zo gek krijgen om de helft van het mobiliteitsbudget uit te keren in een rentevrije lening smiling smiley

Vergeten te melden: Er zit een tankpas bij vanuit het bedrijf.

Contract is overigens <1 jaar (minder dan).
Maar ehm, de kosten van die tankpas gaan ook uit het mobiliteitsbudget neem ik aan?
Moet dan wel een heel leuke baan zijn om dat er allemaal voor over te hebben.. lijkt mij. Met een verse hypotheek... geen idee of er tegenwoordig nog zo makkelijk een PL'tje erbij wordt verstrekt?

Zoals ik het lees is het nu prima voor elkaar.. gemak van een zakelijke auto voor 24/7 het jaar rond.. als het type werk en de werkomgeving bevalt.. waarom verkassen naar een baan dat eigenlijk (in den beginne) alleen maar meer gedoe oplevert?
Barri
Maar ehm, de kosten van die tankpas gaan ook uit het mobiliteitsbudget neem ik aan?

Nee, de tankpas komt er bij. In eigenlijk alle gevallen zou voor deze functie een lease auto staan. Alleen tegenwoordig vinden bedrijven een lease auto teveel gedoe en is een mobiliteitsbudget hip.

Volgens mij kan ik het beste gewoon een lease auto regeling vragen ipv mobiliteitsbudget.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2019 16:28 door Hannie 1080726.
Durashift
Moet dan wel een heel leuke baan zijn om dat er allemaal voor over te hebben.. lijkt mij. Met een verse hypotheek... geen idee of er tegenwoordig nog zo makkelijk een PL'tje erbij wordt verstrekt?

Zoals ik het lees is het nu prima voor elkaar.. gemak van een zakelijke auto voor 24/7 het jaar rond.. als het type werk en de werkomgeving bevalt.. waarom verkassen naar een baan dat eigenlijk (in den beginne) alleen maar meer gedoe oplevert?

Ik heb ook nog zeker niet besloten of ik het ga doen. Het heeft z'n voor- en nadelen. Probeer er op deze manier dus achter te komen in hoeverre het voordeel voor mij te bieden heeft.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2019 16:34 door Hannie 1080726.
Voor €1000 per maand excl. brandstof kan je ook prima een 12mnd contract private lease afsluiten lijkt me.

Het idee van een mobiliteitsbudget is ook dat je niet voor al die 40.000km de auto pakt, maar dat afwisselt met bijvoorbeeld de trein. Wellicht krijg je een pasje waar je dat allemaal mee zou kunnen betalen.
Kilometrage van de auto komt dan ook lager uit waarmee dat weer iets goedkoper wordt. Wel gek dat brandstof buiten dat budget wordt gehouden, want dan wordt 'gewoon' de auto pakken wel de meest interessante optie.

'Gewoon' een leaseauto is inderdaad wel makkelijk, zeker als je verwacht toch niet met het OV te gaan reizen.
Hannie 1080726
(...) Alleen tegenwoordig vinden bedrijven een lease auto teveel gedoe en is een mobiliteitsbudget hip.

Volgens mij kan ik het beste gewoon een lease auto regeling vragen ipv mobiliteitsbudget.

Dat is natuurlijk al een tijdje aan de gang..

Want al die zakelijke kilometers per auto afleggen.. als dat voor de helft met het OV kan.. staat dat natuurlijk ook goed in het MVO (CO2 terugdringladder) rapport. winking smiley

Zoals hier al geschreven.. vaak is zo'n mobiliteitsbudget ook in te zetten voor een leaseauto.. al is dat dan vaak wel de optie die het minst oplevert... in de zin van dat je er financieel niks aan overhoudt en je relatief in een krappe auto rijdt indien er veel kilometers gemaakt moeten worden..

~~~~~~~
Je zou ook naar gebruikte private lease kunnen kijken.. maar ook dan heb je vooral A en B segment aanbod.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2019 17:02 door Durashift.
Denk dat in dit geval private-lease die je vroegtijdig op kan zeggen een goede optie zou zijn. Weet in ieder geval van Toyota dat ze dit aanbieden, je betaald in eerste instantie wel wat extra per maand maar mocht je er om wat voor reden dan ook vanaf willen na een jaar dan kan dat.
^^^Justlease biedt dit nu aan op een Astra actie.

Let op, je kan na 12 maanden opzeggen met een minimale termijn van 3 maanden.. men zit dus minimaal 15 maanden aan het contract vast.

[justlease.nl]

Maar je komt nooit uit met het jaarkilometrage icm budget, vrees ik.

PS.. .. ik weet nu wel dat een reclamevrije kentekenplaathouder bij Justlease € 6,00 per maand moet kosten...nut smiley
Hannie 1080726
...In eigenlijk alle gevallen zou voor deze functie een lease auto staan. Alleen tegenwoordig vinden bedrijven een lease auto teveel gedoe en is een mobiliteitsbudget hip.

De werkgevers verschuiven die lasten (en risico's) liever naar de werknemer, met name bij kort lopende contracten.
Ik zou er zelf in ieder geval geen private lease (of een lening) aan gaan voor een tijdelijk arbeidscontract, laat de werkgever het vervoer maar regelen... er wordt immers totaal geen zekerheid over een contractverlenging geboden.
Kwam dit ook nog tegen op Tweakers forum: [www.directleaseprivate.nl]

Hier kun je van 12 t/m 60 maanden flexibel private leasen. De bedragen die ze noemen zijn o.b.v. 12.000km en dan betaal je per km daarboven nog een aantal cent (6-8 cent). Weet zo niet of dit de meest voordelige optie is, maar hier kun je bijvoorbeeld een VW polo rijden voor €503,33 per maand o.b.v. 40k km. Mocht het contract niet verlengd worden dan lever je hem kosteloos in en anders kun je gewoon doorrijden. Is volgens mij nog wel redelijk scherp geprijst voor de flexibiliteit die je er mee krijgt.

Volgens die website al te leveren binnen een aantal weken.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2019 19:31 door Richard 6386062.
Voor een jaar zou ik nooit iets zelf afsluiten. Zou sowieso never nooit prive leasen als dat ook zakelijk kan. Scheelt gewoon een klap inkomstenbelasting en dat is meer dan je bijtelling. Voor een jaar leasen is best wel duur. Om die reden heeft de werkgever dus een pool met auto's. Daar zou ik me eens in verdiepen.
Barri
Voor €1000 per maand excl. brandstof kan je ook prima een 12mnd contract private lease afsluiten lijkt me.

Het budget is geen €1000,-.
Het is een bruto loonsverhoging, waar je dus netto €500,- aan overhoudt. Daar kun je dan je besparing op bijtelling (wat betaal je nu?) bij optellen, en dat is dan je besteedbaar bedrag.
En daar lease je geen auto van (in prive-lease) met 12 maanden en 40.000 km.

Als je zoveel zakelijk rijdt, is een mobiliteitsbudget echt niet gunstig. Is een groot deel van dat kilometrage prive, en kun je dat anders invullen, dan kán het gunstig zijn.
Maar wat ik zo lees zou ik voor dat eerste jaar de kat uit de boom kijken en een poolauto vragen. Al zal dan het mobiliteitsbudget ook vervallen, lijkt mij. Het zal niet en-en zijn.
Arjee
Voor een jaar zou ik nooit iets zelf afsluiten. Zou sowieso never nooit prive leasen als dat ook zakelijk kan. Scheelt gewoon een klap inkomstenbelasting en dat is meer dan je bijtelling. Voor een jaar leasen is best wel duur. Om die reden heeft de werkgever dus een pool met auto's. Daar zou ik me eens in verdiepen.

Inderdaad, denk ook dat het voor nu de beste optie is. Ben benieuwd waar ze mee gaan komen. Poolauto is een optie dus kan ik gaan bespreken.
Het begrip 'poolauto' is ook voor meerdere doeleinden uit te leggen.

1. Men kan inderdaad bedoelen dat er uit een pool van beschikbare (lease)auto's gekozen kan worden om daarover24/7 en zolang de arbeidsovereenkomst duurt te beschikken.

2. Het kan ook zo zijn, indachtig het (groene) mobiliteitsbudget, dat men poolauto's op basis van reservering beschikbaar stelt voor dienstreizen die OV technisch wat lastig zijn..

Aangezien je spreekt over ' aan mij alloceren' lijkt het erop dat optie 1 van toepassing is.

Tja, dan is het meer de vraag: voor de eerste termijn is dat een prima optie.. maar wat doe je dan als blijkt dat het werk bevalt, men tevreden is over jou en de overeenkomst verlengt wordt..?
Wil je dan in het poolsysteem blijven (kan de werkgever dat garanderen?) of stap je dan over op het mobiliteitsbudget (met zijn beperkingen die je nu al weet) OF spreek je nu al af dat je daarna gewoon in aanmerking komt voor een auto van de zaak die je zelf mag kiezen en waarvoor de werkgever de rekening betaald en jij de bijtelling?
Durashift
Het begrip 'poolauto' is ook voor meerdere doeleinden uit te leggen.

1. Men kan inderdaad bedoelen dat er uit een pool van beschikbare (lease)auto's gekozen kan worden om daarover24/7 en zolang de arbeidsovereenkomst duurt te beschikken.

2. Het kan ook zo zijn, indachtig het (groene) mobiliteitsbudget, dat men poolauto's op basis van reservering beschikbaar stelt voor dienstreizen die OV technisch wat lastig zijn..

Aangezien je spreekt over ' aan mij alloceren' lijkt het erop dat optie 1 van toepassing is.

Tja, dan is het meer de vraag: voor de eerste termijn is dat een prima optie.. maar wat doe je dan als blijkt dat het werk bevalt, men tevreden is over jou en de overeenkomst verlengt wordt..?
Wil je dan in het poolsysteem blijven (kan de werkgever dat garanderen?) of stap je dan over op het mobiliteitsbudget (met zijn beperkingen die je nu al weet) OF spreek je nu al af dat je daarna gewoon in aanmerking komt voor een auto van de zaak die je zelf mag kiezen en waarvoor de werkgever de rekening betaald en jij de bijtelling?

Ik heb aangegeven dat het mobiliteitsbudget niet handig is voor mij ivm de vele kilometers. Nu ben ik benieuwd waarmee ze gaan aankomen. De poolauto is benoemd, was ik niet direct op ingegaan. Maar kan allicht nog een optie zijn om later om terug te komen en dan ga ik dit zeker goed vastleggen.

Heel blij met jullie input allemaal!
Gereedschap kopen is iets voor de werkgever. Een bouwvakker krijgt ook geen budget over zijn salaris uitgekeerd. Laat ze in elkaar zakken met dat soort constructies. Zoals Muddy zegt. Lekker makkelijk afkopen zo.
Koop gewoon voor 5k een auto, en als je dat niet kan betalen vraag je toch even je ouders oid? Aan t eind van t jaar is dat ding dan wel van jou. Een megane 3 oid.
Poolauto alloceren.

Wie weet hebben ze een rits deftige D segmenters staan met 4 jaars contracten dus redelijk voordelig. Jij pakt daar gewoon een jaar van dus altijd voordeliger dan shortlease.

Het is gewoon bruto werk, de belasting betaal je dan via de bijtelling.

Let op, mocht je echt heel weinig privé rijden of toch al een tweede auto hebben in het gezin dan is bijtellen van een grote auto natuurlijk zonde, een truukje kan dan zijn om met je leasebak naar een greenwheelspunt of treinstation te rijden, dan blijf je nog wel onder de 500km prive
Policy vanuit het bedrijf is om voor korte contracten geen lease aan te bieden indien er pool auto's beschikbaar zijn (helaas geen D klasser maar een B ). Sta hier zelf natuurlijk wel achter want als ik zelf ondernemer zou zijn zou ik dit ook doen. Is het verstandig om in het contract vast te leggen dat er na het eerste contract wel een lease auto wordt aangeboden?

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-08-2019 17:05 door Hannie 1080726.
Denk dat je drie dingen op dit gebied moet vastleggen.

1) Dat je dus recht hebt op een poolauto (of gelijkwaardig daaraan indien de pool opgedroogd is) op het moment van instappen bij jouw nieuwe -potentiële- werkgever.

2) Dat je bij verlenging van het contract met eenzelfde of aangepaste bepaalde tijd dezelfde rechten op gebied van mobiliteit behoud (tenzij het bedrijf de gehele policy omgooit natuurlijk)

3) Bij omzetting in onbepaalde tijd contract overstappen naar de reguliere leaseregeling en inschaling in een passende normering bij de functie.
Durashift
Denk dat je drie dingen op dit gebied moet vastleggen.

1) Dat je dus recht hebt op een poolauto (of gelijkwaardig daaraan indien de pool opgedroogd is) op het moment van instappen bij jouw nieuwe -potentiële- werkgever.

2) Dat je bij verlenging van het contract met eenzelfde of aangepaste bepaalde tijd dezelfde rechten op gebied van mobiliteit behoud (tenzij het bedrijf de gehele policy omgooit natuurlijk)

3) Bij omzetting in onbepaalde tijd contract overstappen naar de reguliere leaseregeling en inschaling in een passende normering bij de functie.

Dit is m.i. inderdaad heel redelijk. Bedankt voor je input. Zeer gewaardeerd thumbs up
Rembrandt
Barri

Het budget is geen €1000,-.
Het is een bruto loonsverhoging, waar je dus netto €500,- aan overhoudt. Daar kun je dan je besparing op bijtelling (wat betaal je nu?) bij optellen, en dat is dan je besteedbaar bedrag.
En daar lease je geen auto van (in prive-lease) met 12 maanden en 40.000 km.

Als je zoveel zakelijk rijdt, is een mobiliteitsbudget echt niet gunstig. Is een groot deel van dat kilometrage prive, en kun je dat anders invullen, dan kán het gunstig zijn.
Maar wat ik zo lees zou ik voor dat eerste jaar de kat uit de boom kijken en een poolauto vragen. Al zal dan het mobiliteitsbudget ook vervallen, lijkt mij. Het zal niet en-en zijn.

Vergeet niet dat per gereden km 19 cent netto wordt uitgekeerd (belastingvrije km vergoeding). Dit is op 3300km per maand 627 euro welke je netto uitgekeerd krijgt van de 1000 euro. Het restant wordt vervolgens bruto uitgekeerd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.