Wat is voor een leek het verschil tussen Aygo, C1 en 108?

Gepost door PKvanmij 
Hallo,

Ik ben van plan mijn Nissan Note van 2007 met 130.000 binnenkort te vervangen.
De Note mag weg omdat ik hem voor de ruimte niet meer nodig heb, kinderen zijn groot geworden en kunnen met de fiets. En voor vakanties enzo gaat mijn partner een grotere auto kopen.

Ik rij intussen ca 28.000 per jaar. Snelweg en provinciale wegen vooral. Gemiddeld is een enkele rit naar het werk variërend van 19 tot 45 km (we hebben meerdere locaties).

Nu leek een Aygo me wel wat omdat we daar goede ervaringen mee hebben qua betrouwbaarheid, onderhoudskosten en zuinigheid. Maar op het internet lees ik dat het te vergelijken is met C1 (Citroen) en 108 (Peugeot). Maar dat zijn toch Franse auto's en ik heb altijd begrepen dat je het beste een Aziatische auto kan kopen qua betrouwbaarheid.

kan iemand uitleggen hoe het zit?

(Ps ik verwacht voor Nissan 2.500 terug te krijgen en wil dan 2.500 tot max 4.000 bijleggen)
Je bent zo te lezen op zoek naar de eerste generatie citybugs (zo wordt de drieling genoemd). Omdat het een drieling is, lijken ze enorm op elkaar (enkel uiterlijke verschillen). Voor de techniek maakt het niks uit, die is van Toyota afkomstig (Japans).

Omdat je een gebruikte kopen wilt, moet je gewoon die kopen die je het meeste aanspreekt. Technisch maakt het niks uit.
Als je op zoek was naar een nieuwe, had ik je de Toyota aanbevolen vanwege het extra jaar garantie.
Er zit op wat uiterlijke verschillen geen verschillen in de auto's andere grill logo en dat is het zo ongeveer. Maar ik zou met 28dkm per jaar toch een stapje groter gaan en een Yaris kiezen, net iets meer auto met betere stoelen, maar dat is persoonlijk.
De motor is van Daihatsu, als je nog goedkoper wil rijden, dan is de laatste generatie cuore een echte oudsider , die is goedkoper in de wegenbelasting dan de Aygo omdat die lichter is, de duurdere uitvoeringen hebben een verschuifbare achterbank.
Maar als ik kijk naar wat je rijd, zal ik voor een smart forfour 1.3 gaan die is een stuk volwassener en je rijdt in een grotere auto en is maar een paar tientjes duurder in de wegenbelasting in de 3 maand. Ik zal in jou geval kijken naar een 4 cylinder tot 950 kg. Een Yaris tweede generatie is zwaarder dan 950 kg of je moet tevreden zijn met een 1.0 maar die moet hard werken om de Yaris vooruit te krijgen
Auto encyclopedie
Maar als ik kijk naar wat je rijd, zal ik voor een smart forfour 1.3 gaan die is een stuk volwassener en je rijdt in een grotere auto en is maar een paar tientjes duurder in de wegenbelasting in de 3 maand. Ik zal in jou geval kijken naar een 4 cylinder tot 950 kg. Een Yaris tweede generatie is zwaarder dan 950 kg of je moet tevreden zijn met een 1.0 maar die moet hard werken om de Yaris vooruit te krijgen

Daar heb ik echt nog nooit naar gekeken. Maar een Smart, is dat wel betrouwbaar ?

En goed om te weten dat die drieling auto's dezelfde motor hebben.

Hoe meer ik lees, hoe meer verwarrend ik de merken vind...Nissan was Japans maar nu van Renault maar Citroen C1 en Peugeot 108 hebben een Toyota motor.

De Aygo vind ik prima rijden en zitten (ik ben zelf niet bepaald lang of zwaar dus dat is wel handig). Een yaris die dan nog meer moeite heeft met inhalen vind ik niet prettig.

Ik ga maar weer eens naar gaspedaal, dank jullie wel.
Antwoord op de vraag: bij een C1/108/Aygo is het logo anders en sommige exterieurpanelen.
Deze smart forfour komt uit een Nederlandse fabriek en deelt onderstel en motoren met de Mitsubishi Colt. de 1.3 en 1.5 motoren zijn langlopers bewijs staat op gaspedaal staan er tussen met 4 ton op de klok. Wel altijd voor de 1.3 of 1.5 gaan en bij de Colt voor de 1.3 de 1.5 is bij de Colt zwaarder qua wegenbelasting.

Wel altijd voor een handbak gaan de semi automaten zijn bagger.
PKvanmij

Alléén het uiterlijk wijkt af bij de drie.
Epica
Toyota Yaris

Ik denk dat je hier mee ook wel 1op20 haalt.

Leuk maar weegt meer dan 1000 kg. Maar als dat geen probleem is, dan prima keuze. Ik weet niet wat de Nissan Note doet in de wegenbelasting.

Een andere leuke auto tot 950 kg is de 2e generatie sirion 1.3
1e generatie sirion 1.3 is helemaal gaaf die weegt nog geen 850 kg , maar vind er maar 1 met airco
PKvanmij
Auto encyclopedie

Daar heb ik echt nog nooit naar gekeken. Maar een Smart, is dat wel betrouwbaar ?

Hoe meer ik lees, hoe meer verwarrend ik de merken vind...Nissan was Japans maar nu van Renault maar Citroen C1 en Peugeot 108 hebben een Toyota motor.

De Aygo vind ik prima rijden en zitten (ik ben zelf niet bepaald lang of zwaar dus dat is wel handig). Een yaris die dan nog meer moeite heeft met inhalen vind ik niet prettig.

Ik ga maar weer eens naar gaspedaal, dank jullie wel.

De Citroen C1, Peugeot 108 en Toyota Aygo zijn technisch volledig identiek,
en komen uit de zelfde fabriek, er zit dus geen enkel verschil in kwaliteit en betrouwbaarheid. Kies dus gewoon de auto die het meeste waar voor het geld biedt of die je het leukste er uit ziet vinden.

Er wordt door fabrikanten steeds meer samen gewerkt de huidige Renault Twingo en huidige Smart FourFour komen ook bijvoorbeeld uit de zelfde fabriek. In deze klasse zijn de meeste auto's gewoon betrouwbaar.

Kijk ook even haar concern genoten Hyundai I10 en Kia Picanto, dit zijn ook interessante auto's in deze klasse.

Ook de Fiat 500, Ford Ka 2, en Fiat Panda 2 kwamen uit de zelfde fabriek en maken gebruik van de zelfde betrouwbare Fiat techniek. (neem de 1.2 4 cilinder motor)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2019 13:31 door ak2.
zijn telkens meer fabrikanten die stoppen met het a-segment, het loont ook niet om in een 2e hands a-segmenter te rijden als ze maar 1 gewichtsklasse goedkoper zijn in de wegenbelasting dan een 4 cilinder b-segmenter. In de praktijk zijn ze even zuinig , want bij een a-segmenteer moet je planken om er tussen te komen als je in wil voegen en de invoeg strook loopt schuin omhoog. Een a-segmenter is volgens mij ook typisch Nederlands als ik door Duitsland rij over de autobaan richting het zuiden of de alpen zie ik ze niet. De i 10 iszelfs ook nog zwaarder dan 850 kg dus ik weet niet wat die auto nog toevoegt.
om het verhaal nog ingewikkelder te maken. de aygo is dan Japans maar rolt gewoon samen met de c1 en 107 in Tsjechië van de band. Daihatsu bleef altijd hun auto's in Japan produceren, daardoor werden ze te duur voor de Europese markt. Een ander verhaal is dat er wordt beweerd dat de swift die in Japan wordt gemaakt beter is dan de swift die uit de Hongaarse fabriek komt. Maar veel japanse auto's uit het a en b segment komen niet uit Japanse fabrieken maar uit Europese of uit India of thailand. De nissan pixo is de tweeling broer van de alto en deze werden in india gemaakt, en waarschijnlijk komt jou Note uit een fabriek in Engeland.
Weet je zeker dat je van je Nissan Note af wil? Je moet je realiseren dat wanneer je van auto wisselt je altijd geld inlevert. Dat verdien je dan eventueel terug door de lagere lasten van de nieuwe. Ik denk dat een Aygo ongeveer €1000 per jaar goedkoper te rijden is bij 28000km en dat een autowissel je minimaal €1500 kost (autohandelaren moeten ook winst maken). Dan ben je na 1,5 jaar goedkoper uit, maar.... 28000km per jaar in een a-segmenter kan natuurlijk prima, maar je levert wel flink wat comfort in. Ik zou er zelf niet voor kiezen.
Met alle respect Auto Encyclopedie, je zult het vast goed bedoelen en soms zit er best goed advies tussen. Maar je zegt ook echt dingen die kant-nog-wal raken, haalt dingen door elkaar of geeft auto adviezen die echt niet bij die gene passen.

Dat fabrikanten terug trekken uit het A segment heeft niets te maken gewichtsklasses te maken (die wij alleen in NL kennen). Het heeft alles te maken dat die kleintjes niet meer zo goedkoop aangeboden kan worden.

Maar om antwoord te geven op de vraag van de topic starter;

De Aygo, C1 en 108 zijn identieke auto's, zelfde techniek, zelfde motor, zelfde fabriek gemaakt, zelfde kwaliteit. Kies dus gewoon die gene die je het meest aan spreekt

Hoe meer ik lees, hoe meer verwarrend ik de merken vind...Nissan was Japans maar nu van Renault maar Citroen C1 en Peugeot 108 hebben een Toyota motor

Is het ook hoor, maar zoals je zelf al door hebt is het logo wat voor op de neus staat niet alles zeggend. Veel autofabrikanten werken samen, lenen onderdelen van elkaar, delen productielocaties en elkaars techniek en platformen. Een Toyota Supra is onderhuids gewoon BMW en word in oostenrijk in elkaar gezet op de zelfde lijn als de BMW Z4. Weinig japans aan. De Nissan Note die jij nu hebt deelt ook het e.e.a. met de Renault Modus onderhuids. Is dat erg? Nee,, in tegendeel. Dus gewoon kijken of je een Aygo, C1 of 108 het leukste vind of goede deal mee kunt maken.

Ik zou wel als je daadwerkelijk 28.000 gaat rijden kijken of je de stoelen, geluid van de motor, vermogen, etc. gaat bevallen op de provinciale weg / snelweg. Het zijn in de basis autootjes voor in de stad, daar zijn ze op hun best.
Nadeel van je keuze: kleintjes schrijven zo weinig af dat je voor (te) veel geld een flink oudere auto koopt.
Opties: Suzuki Celerio : voor zo'n € 6.500 vraagprijs heb je een 2015/2016; meer auto en zelfs iets zuiniger dan een Aygo-drieling
zoiets
Iets heel anders: Corsa op af-fabriek LPG: rijdt goedkoper ! (5 ct/km brandstof tov Aygo 8.5 ct/km = 980 euro/jr daar kun je makkelijk de hogere wegenbelasting en verzekering van betalen)
deze
als t goedkoper moet
AsconaGT
Met alle respect Auto Encyclopedie, je zult het vast goed bedoelen en soms zit er best goed advies tussen. Maar je zegt ook echt dingen die kant-nog-wal raken, haalt dingen door elkaar of geeft auto adviezen die echt niet bij die gene passen.

Dat fabrikanten terug trekken uit het A segment heeft niets te maken gewichtsklasses te maken (die wij alleen in NL kennen). Het heeft alles te maken dat die kleintjes niet meer zo goedkoop aangeboden kan worden.

Maar om antwoord te geven op de vraag van de topic starter;

De Aygo, C1 en 108 zijn identieke auto's, zelfde techniek, zelfde motor, zelfde fabriek gemaakt, zelfde kwaliteit. Kies dus gewoon die gene die je het meest aan spreekt

Hoe meer ik lees, hoe meer verwarrend ik de merken vind...Nissan was Japans maar nu van Renault maar Citroen C1 en Peugeot 108 hebben een Toyota motor

Is het ook hoor, maar zoals je zelf al door hebt is het logo wat voor op de neus staat niet alles zeggend. Veel autofabrikanten werken samen, lenen onderdelen van elkaar, delen productielocaties en elkaars techniek en platformen. Een Toyota Supra is onderhuids gewoon BMW en word in oostenrijk in elkaar gezet op de zelfde lijn als de BMW Z4. Weinig japans aan. De Nissan Note die jij nu hebt deelt ook het e.e.a. met de Renault Modus onderhuids. Is dat erg? Nee,, in tegendeel. Dus gewoon kijken of je een Aygo, C1 of 108 het leukste vind of goede deal mee kunt maken.

Ik zou wel als je daadwerkelijk 28.000 gaat rijden kijken of je de stoelen, geluid van de motor, vermogen, etc. gaat bevallen op de provinciale weg / snelweg. Het zijn in de basis autootjes voor in de stad, daar zijn ze op hun best.

Dat snap ik ook wel dat fabrikanten niet naar Nederland kijken, Maar nogmaals terug naar Nederland wat loont het nog om in een 2e hands a-segmenter te rijden als je voor bijna het zelfde geld een b-segmenter rijdt. De 1.3 van daihatsu en de 1.3 van de colt en forfour staan daarnaast op gaspedaal met kilometer standen waar je u tegen zegt, dus dat is sowieso al een heel mooie vooruitzicht.
PKvanmij
(..)

Hoe meer ik lees, hoe meer verwarrend ik de merken vind...Nissan was Japans maar nu van Renault (..)

Nissan is nog steeds Japans.. Renault heeft geen meerderheidsbelang (43% van de aandelen Nissan in bezit). Dat de macht structuur gunstiger voor Renault is, dat klopt wel.
[automotive-online.nl]

Natuurlijk wordt er techniek, platformen etc. gedeeld. Dat is tegenwoordig gemeengoed.. op een paar merken na die dat op een kleine schaal doen. (Subaru, Honda).

Ik zou eerst eens een goede proefrit maken met zo'n citybug en dan je langste woon-werk traject afleggen.. Kijken of je dat bevalt qua rij-comfort. Lijkt mij dat je daar wel iets op inlevert.

Alternatieven zoals een Sirion, Yaris of Swift zijn net een slagje groter en sluiten misschien wat beter aan bij het comfort dat je gewend was.
Met zoveel kilometers per jaar zou ik wel een uitgebreide proefrit gaan maken,
een Nissan Note biedt immers meer comfort dan een A segment auto zoals een Aygo. Overigens kan het door rijden met de Nissan Note ook een hele goede optie zijn want je krijgt er maar weinig geld voor terug, en inruilen kost ook gewoon geld.

Als het comfort tegen valt van het A segment kijk dan naar iets groters zoals de Citroen C3, Renault Clio, Peugeot 208, Ford Fiesta of iets dergelijks.
Wordt het bij 28.000 km met veel buitenwegritten niet redelijk aantrekkelijk (nog steeds) om een klein dieseltje te nemen? Vooral als een Aygo blijkbaar al goed genoeg is, kun je bijvoorbeeld ook uitstekend die kilometers maken in een Twingo II 1.5 DCi. Zit je toch nog net even wat behaaglijker in dan in een eerste model citybug, zonder dat het je de wereld aan wegenbelasting kost, en 1:23/24 is makkelijk haalbaar als je een beetje op de cruise control tuft (zie je ook nooit op zo'n Aygo tenzij later ingebouwd).

Staan ook als prima degelijk te boek, al kan bepaald onderhoud (waarbij je een stuk de motor in moet) wellicht iets meer dan doorsnee in de papieren lopen omdat het blok vrij fors is voor de motorruimte*. Maar onder de streep is het een goedkope manier om best wel wat kilometers te maken.

[www.autowereld.nl]
[www.autowereld.nl]
[www.autowereld.nl]

* Dan scheelt het alweer dat er bij in ieder geval twee van deze nog heel recent aan de distributieriem gezeten is. Mogelijk die andere ook.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-08-2019 02:42 door PannekoekHersteldienst.
Ik heb ooit een Aygo meegehad als leenauto. Ik vond hem zeer prettig rijden. Waarom groter als het niet nodig is? Kost alleen maar meer geld. De Twingo diesel is wel een goede optie als je veel kilometers maakt. Zo is er ook een Mazda2 op LPG.
Een diesel of lpg wil ik liever niet. Ik heb een Renault op lpg gehad en dat vond ik niet zo fijn en beide meteen zo duur in wegenbelasting.
sowieso rij ik denk ik toch net te weinig voor Diesel?
(ik heb wel ooit als vervanger een Audi tdi gehad en dat reed super maar ik wil echt geen Audi)

Ik heb veel verschillende auto's gehad en vind luxe wel leuk maar daar ga ik nu niet voor. Overigens heb ik net eens op de kilometerteller van de Aygo van mijn vriend gekeken en hij rijdt er 36.000 per jaar mee. Veel snelweg en we zijn er ook al vaker mee op wintersport geweest maar in Duitsland op de snelweg vind ik dat niet fijn aanvoelen ivm traag optrekken maar in Nederland is het in echt probleem. Ik vind het verder prima rijden maar mijn Note rijdt beter. De Aygo gaat weg ivm aanschaf grotere auto voor hem en ik wil die Aygo niet houden want heeft al 155.000 gelopen en ik vind de kleur lelijk.
ik wil wel goedkoop maar niet nog minder luxe dan Note (en ook een beetje leuke kleur).

Wel erg fijn al die informatie hier.
als ik gewoon kijk naar wat ik leuk vind om te zien, vind ik smart forfour interessant.
maar die is betrouwbaar? jaren die minder goed zijn? aandachtspunten?
PKvanmij
Een diesel of lpg wil ik liever niet. Ik heb een Renault op lpg gehad en dat vond ik niet zo fijn en beide meteen zo duur in wegenbelasting.
sowieso rij ik denk ik toch net te weinig voor Diesel?
(ik heb wel ooit als vervanger een Audi tdi gehad en dat reed super maar ik wil echt geen Audi)

Je moet het natuurlijk tegen mekaar wegstrepen. Ja, het is meer wegenbelasting, maar met een relatief lage €80 per maand heb je het verschil met een vergelijkbare benzine er met één tankbeurt minder al uit. LPG is hetzelfde idee, maar dan gebaseerd op een zeer lage literprijs i.p.v. laag verbruik (en de wegenbelasting ligt ergens in het midden).

Of je dat haalt hangt af van je aantal kilometers, maar met pakweg 2300 per maand zou dat wel moeten lukken.

Goed, dat is misschien een versimpelde weergave omdat moderne diesels gemiddeld hogere kosten van onderhoud hebben, maar ik denk dat je bij een relatief simpele auto en motor als deze Twingo (het is geen Audi A6 3.0 TDI of iets anders technisch ingewikkelds) met 28.000 al wel aardig bij het omslagpunt zit. Maar toegegeven, zelf rij ik geen diesel dus ik ben niet extreem goed op de hoogte.

Misschien kan iemand anders bevestigen of het winstgevend wordt t.o.v. een Aygo / C1 / 107. Wel weet ik zeker dat het comfortabeler is dan die (gechargeerd) bak rammelplastic met campingstoeltjes en hoog toerental bij 120, gecombineerd met weinig isolatie van de motorruimte.

ik wil wel goedkoop maar niet nog minder luxe dan Note (en ook een beetje leuke kleur).

Hmm, maar is een Aygo dat dan niet? Je Note is technisch gezien gelijk aan een Renault Modus, en die is gebaseerd op de Clio II maar dan uiteraard groter en stabieler. De Twingo II is daar (later, die auto is wat jonger) overigens ook op gebaseerd, maar ik geloof op een verkorte versie van dat platform.

Dan praat je toch over een net iets andere klasse dan de Aygo, wat echt de essentie is van een stadsautootje. Maar goed, als jij en je vriend blijkbaar met plezier vele kilometers afleggen in zo'n apparaat, wie ben ik dan om te zeggen dat je dat niet moet doen? Het is absoluut goedkoop rijden. Zelf zou ik het alleen anders doen.

Wel erg fijn al die informatie hier.

Ah ja, daar zijn we voor. smiling smiley

GT 1973
Ik heb ooit een Aygo meegehad als leenauto. Ik vond hem zeer prettig rijden. Waarom groter als het niet nodig is? Kost alleen maar meer geld. De Twingo diesel is wel een goede optie als je veel kilometers maakt. Zo is er ook een Mazda2 op LPG.

Moet je wel heel goed zoeken naar eentje met een aangepaste kop, want standaard bleken ze achteraf ongeschikt voor LPG. Met constant kleppen stellen en al snel een koprevisie verdampt je beoogde winst.

PKvanmij
als ik gewoon kijk naar wat ik leuk vind om te zien, vind ik smart forfour interessant.

Ze zijn maar een paar jaar gemaakt (die versie dan, niet de nieuwe) en die jaren zijn allemaal vergelijkbaar, behalve dat het mogelijk is dat de versnellingsbak van het eerste jaar problemen kan hebben met het inleggen van de achteruit (als ik die link moet geloven), en daarna kennelijk minder.

Als er verder al echte aandachtspunten zijn buiten de standaard dingen om, dan moeten die praktisch dezelfde zijn als bij de Mitsubishi Colt uit 2004-2012. Dat geldt dan dus ook voor die bak, want onderhuids hebben ze heel veel gelijkenissen.

[www.anwb.nl]
[www.anwb.nl]

Eigenlijk maar weinig spannends. Als je bij beiden gewoon een goed, fris voelend exemplaar uitzoekt met een sluitende onderhoudshistorie en bij voorkeur de automaat laat staan (niet helemaal storingsvrij), dan kun je je er niet snel een buil aan vallen.

Het vinden van een Colt in topstaat is makkelijker, domweg omdat ie veel langer is verkocht en ook beter verkocht, en er dus altijd veel meer aanbod is. Maar de destijds duurdere Forfour is een fijnere auto: het interieur staat qua materialen op een wat hoger plan, en er zit geen hinderlijke, dubbele dikke A-stijl in je schuine zicht. Hoewel dat op een rechte weg niet zo heel merkbaar is.

Wel als je op je routes veel rotondes moet pakken, dan raak je gauw geïrriteerd als je weer eens een fietser iets te laat ziet aan komen knallen.

Het is overigens niet zo dat alle auto's met een dubbele A-stijl je uitzicht verstoren (ik heb er zelf een die ik amper opmerk), maar de Colt doet dat wel.

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-08-2019 00:41 door PannekoekHersteldienst.
PKvanmij

de semi automaat laten staan die zijn ontzettend onbetrouwbaar, altijd voor een handbak gaan. altijd voor een 1.3 en of 1.5 gaan. als je op zoeksites kijkt zie je dat er genoeg 1.3 en 1.5 te koop staan met kilometerstanden waar je u tegen zegt.

Smart heeft een slechte naam van de eerste jaren de bekende kleine smart die net zoveel olie gebruikte als benzine, ze hadden toen 600 en 700 cc motoren. , maar dat heeft niks met de forfour te maken. de forfour heeft motoren en onderstel van de Mitsubishi colt en rolde uit de fabriek in Born in limburg.

Dus aandacht punt is de semi automaat laten staan echt niet doen! de 1.0 en 1.1 zijn te licht en zijn 3 cilinders die moeten veel harder werken dan de 1.3 en 1.5. en 3 cilinders rijden ook nerveuzer dan een 4 cilinder.

deze staat te koop in het hoge noorden

ecuses voor de bekleding

wel ff de gargage googlen
Durashift
Lee(s)f je uit.

[www.smartforum.nl]

winking smiley

dat van achteruit is probleem van semi automaat niet van handbak

leuk detail is dat de achterbank verschuifbaar is of je hebt veel beenruimte achterin of veel bagage ruimte. Voor de rest heeft pannekoek er al veel over verteld. dat van irritante a-style heeft hij van mij :-)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2019 23:01 door Auto encyclopedie.
Auto encyclopedie
Durashift
Lee(s)f je uit.

[www.smartforum.nl]

winking smiley

dat van achteruit is probleem van semi automaat niet van handbak

Weet je dat zeker? Op dat forum beweren ze iets anders.
Een Colt / forfour semi automaat staan bekend als je hen in de achteruit zet dat die een 0 aangeeft in het display IPV een R , en bij een 0 gaat die dus niet achteruit. Het handbak verhaal lijkt opgelost te zijn met terugroepacties oid.

Een filmpje van Autoblog is eerlijker dan de anwb, gast over de Colt,maar komt op zelfde neer

[youtu.be]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-08-2019 00:16 door Auto encyclopedie.
Ik zou persoonlijk ook voor een Twingo diesel gaan.

Die wagens liggen (voor een A segmenter) als een blok op de weg en hebben een erg fijne motor met veel pit maar waarmee je ook erg zuinig kan rijden.

Met jouw kilometers hoef je ook niet te vrezen voor dieselgerelateerde problemen. Daarnaast is de 1.5 dci een betrouwbare motor.

De iets hogere wegenbelasting verdien je makkelijk terug met het tanken (momenteel is het verschil benzine-diesel toch wel 30/35ct/l) en een diesel gaat zuiniger om met zijn brandstof.

Persoonlijk vind ik de Twingo ook een veel fijnere auto als de C1/aygo/107 maar dat moet je zelf ondervinden.
De Twingo is er alleen in 3 Deurs, dat kan een dingetje zijn. Altijd leuke in de Nederlandse parkeervakken met die grote deuren
Als ie vooral voor woon-werk gebruikt wordt is dat meestal niet zo'n probleem, het gemiddelde vak op een bedrijfsparkeerplaats is niet zo krap als die van een supermarkt. En dan zijn er ook al geen kinderen aan boord.
PannekoekHersteldienst
Als ie vooral voor woon-werk gebruikt wordt is dat meestal niet zo'n probleem, het gemiddelde vak op een bedrijfsparkeerplaats is niet zo krap als die van een supermarkt. En dan zijn er ook al geen kinderen aan boord.

De kinderen van ts zijn inmiddels groot , en gaan op de fiets.
Ja, daarom dus. Dan hoeven die dus ook niet vaak via de deur naar de achterstoelen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-08-2019 01:02 door PannekoekHersteldienst.
Zo'n Twingo Diesel is inderdaad ook een goede optie.

Wij hebben jaren lang een benzine versie gereden. Een Aygo stond ook even op de shortlist. als stadsauto prima, maar wij gingen er ook 30.000 mee rijden en dan is het toch wel heel erg basic en lawaaierig en plastic. Overal kijk je op plaatstaal, de achterklep en alles voelde heel fragiel. Als je dan in een Twingo komt vonden we de stoelen aanmerkelijk beter, de motor is een 4 cilinder en is aanmerkelijk krachtiger en stiller, ook zaken als zij-airbags zaten er op, cruise control en het reed gewoon veel prettiger. Na 100.000 km zonder problemen weg gedaan ivm komst van een leaseauto. Nooit problemen gehad dat het een 3 deurs auto was. Was echt een top ding.

Vrienden van mij hebben ook een Twingo, wel een diesel, die zitten inmiddels op 280.000 km vermoed ik zo. Ook niets geks mee aan de hand geweest in al die tijd. Die rijden er ook iets van 35.000 mee. Goedkoper kun je haast niet rijden.
ok, twingo is dan misschien wel leuk om eens een testrit in te maken.

qua luxe bedoelde ik dat de aygo die vriend nu heeft een achteruitkijkcamera heeft, telefoon bluetooth, mp3 etc etc. De Note rijdt sneller maar die heeft basis dashboard (wat ook ok is natuurlijk)
Ik heb dit weekend in een Twingo 1.5dci gereden. Was echt een fijne pittige auto voor op de snelweg, zat op de 140 voor ik er erg in had smiling smiley
Een voorbeeld wwar je nog wel even mee voort kan
PKvanmij
Nu leek een Aygo me wel wat omdat we daar goede ervaringen mee hebben qua betrouwbaarheid, onderhoudskosten en zuinigheid. Maar op het internet lees ik dat het te vergelijken is met C1 (Citroen) en 108 (Peugeot). Maar dat zijn toch Franse auto's en ik heb altijd begrepen dat je het beste een Aziatische auto kan kopen qua betrouwbaarheid.

Zoals gezegd, ze komen alledrie van dezelfde fabriek en band, zijn dus identiek, alleen exterieur verschilt. Er is wel een verschil qua restwaarde, de aygo heeft een (iets) hogere restwaarde ondanks het feit dat ze dus alledrie identiek zijn.
PKvanmij
qua luxe bedoelde ik dat de aygo die vriend nu heeft een achteruitkijkcamera heeft, telefoon bluetooth, mp3 etc etc. De Note rijdt sneller maar die heeft basis dashboard (wat ook ok is natuurlijk)

Heeft je vriend nu dan eigenlijk een Aygo van het oude type of zo'n nieuwere? Want dat is qua algeheel rijcomfort wel een aardig verschil.

Kalm an
Ik heb dit weekend in een Twingo 1.5dci gereden. Was echt een fijne pittige auto voor op de snelweg, zat op de 140 voor ik er erg in had smiling smiley
Een voorbeeld wwar je nog wel even mee voort kan

Wel een Phase 1 nog, een Phase 2 heb je voor ongeveer hetzelfde bedrag. Deze heeft wel opvallend weinig gereden, maar dan ga ik me bij een diesel haast een beetje zorgen maken dat het weleens té weinig kan zijn geweest voor het goede.
PKvanmij
ok, twingo is dan misschien wel leuk om eens een testrit in te maken.

Goed plan,

We hebben jaren lang een Toyota Aygo gehad, wat vooral tegenviel was het enorme lawaai boven de 100 km per uur, en de motor heeft erg weinig trekkracht op de snelweg. We hebben o.a. proef gereden met een Twingo diesel, de auto is relatief groot en volwassen voor het A segment, en de diesel maakt het een lekker vlotte auto. Wij vonden het een hele fijne auto voor deze klasse, en de vraagprijzen liggen laag.
Als je moet kiezen tussen diesel of benzine:

Een diesel werkt goed als je hem iedere keer goed warm rijdt. Rij je vooral kleine stukjes is een diesel erg snel stuk. Rij je iedere dag erg lange stukken, is een diesel ideaal vanwege het zuiniger rijden.

Voor mensen die alleen maar korte stukjes rijden is een elektrische auto nog beter maar die zijn nog erg duur.
rke

Voor mensen die alleen maar korte stukjes rijden is een elektrische auto nog beter maar die zijn nog erg duur.
Valt toch wel mee, duur?winking smiley:
[www.autotrack.nl]
PannekoekHersteldienst

Heeft je vriend nu dan eigenlijk een Aygo van het oude type of zo'n nieuwere? Want dat is qua algeheel rijcomfort wel een aardig verschil.
.
Hij is van september 2015
PKvanmij
PannekoekHersteldienst

.
Hij is van september 2015

Ja, oke, dat is het nieuwe type. Vergeleken daarmee is zo'n al wat oudere Twingo II dan weer niet zo'n grote stap vooruit (hoewel nog steeds interessant, vooral omdat de aanschafprijs veel lager is).

Ik zette hem tegenover de eerste Aygo, het bekende ding dat 5x in elke straat staat.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.