Help! Ford Mondeo vs Volvo V70, budget 10k

Gepost door Sebastiaan 2079186 
Ha Forumleden,

Na een aantal jaren heerlijk in een stokoude Volvo V70 uit 1999 te hebben gereden, wordt het tijd voor wat nieuws.

Wensen/eisen;
- Grote station (3 kinderzitjes op de achterbank)
- Benzine (ik rij 10-15k km/jaar)
- Onderhoudsvriendelijk
- ±100-150k op de teller
- Aanschaf <10k

Na veel lezen op het forum kwam ik uit op een Renault Laguna, Ford Mondeo, Toyota Avensis of Skoda Octavia. Daar heb ik zelf de Volvo V70 bij gezet, omdat ik die nu ook rij en ik specifiek het model van na 2007 gewoon héél erg mooi vind. Na wat proefritjes vond ik vooral de Mondeo heel lekker rijden, de Laguna/Avensis/Octavia deden het gewoon net niet voor me (om verschillende redenen). Het gaat nu dus tussen de Mondeo en de V70.

Als ik op papier kijk, zou ik voor de Mondeo gaan:
- Voordeliger in aanschaf, wegenbelasting & verbruik
- Nóg ruimer, zowel achterbank als kofferbak

Maar als ik dan in bed lig, komt er toch steeds weer die V70 in mijn hoofd. Het is niet makkelijk om binnen de eisen een V70 ná 2007 te vinden, maar ik zie er wel een paar. Ik vind hem gewoon een stuk mooier. En bij de proefrit had ik ook het idee dat hij toch net nog wat vloeiender reed, en ook wat stiller was. De Mondeo is ook mooi stil, maar boven de 120km/u hoor je de moter wel flink.

Wie kan me helpen kiezen? Weet iemand of één van beide auto's bekende problemen heeft? Of suggesties of ik beter voor mijn hart of hoofd kan gaan? smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-08-2019 13:32 door Sebastiaan 2079186.
Ik kom met jou eisen toch weinig Volvo's tegen waarvan ik denk die zou ik wel willen hebben, wat ik persoonlijk nogal een probleem vind, is het feit dat ik ze alleen tegen kom met de 2.0F motor die heeft maar 145pk, wat ik niet heel veel vind voor zo'n grote auto en die dat volgeladen als gauw richting de 1700 kilo gaat.
Ik kwam wel deze Mondeo tegen, met 175dkm wel iets meer kilometers dan jij zou willen maar het zijn er nog steeds geen 20dkm per jaar, alleen heeft deze wel de 2.0turbo met 203pk. Ik zou mij hier veiliger in voelen door het grotere vermogen.
Mondeo

Deze is iets boven je budget maar heeft 158dkm op de teller
Mondeo
De Ford Mondeo en de Volvo V70 van deze generatie staan op het zelfde Ford platform. De Ford Mondeo is gewoon rationeel de betere keus, immers de Volvo V70 is door de populariteit een relatief dure occasion. De Ford Mondeo biedt gewoon heel veel auto en rijplezier voor relatief heel weinig geld. De vraag naar deze competente Ford is niet groot.

Wat wel knap van Volvo is dat de V70 ondanks deels Ford genen erg Volvo voelt. Kwalitatief ontlopen ze elkaar niet veel. Volgens de Reability Index is de Ford met 80 iets beter dan de Volvo met 99.

Rationeel is de keus makkelijk dan kies je zeker de Ford, emotioneel is het denk ik lastiger.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-08-2019 17:02 door ak2.
Ik gooi er toch nog even een alternatief in.

Opel Insignia
Bedankt voor de info!

Bij de proefrit had ik inderdaad ook het idee dat de 2.0 net wat te krap was. Aan de andere kant; zo'n Turbo van 10 jaar/150.000km+ oud... is dat niet vragen om problemen? Ik vind het wel een lekker idee om wat meer power te hebben inderdaad, maar is dat het waard?

Weet iemand trouwens hoe 'lang' de Mondeo meegaat t.o.v. de V70? Van Volvo zie je toch regelmatig auto's die dík over de 4 ton hebben gelopen. Is dat met de Mondeo ook zo? Mijn voornaamste reden om voor een auto rond de 150k op de teller te gaan is namelijk dat ik hem dan (hopelijk) nog een jaar of 5 kan rijden, en dat ik hem dan nog redelijk kan verkopen.
Sebastiaan 2079186
Bedankt voor de info!

Bij de proefrit had ik inderdaad ook het idee dat de 2.0 net wat te krap was. Aan de andere kant; zo'n Turbo van 10 jaar/150.000km+ oud... is dat niet vragen om problemen? Ik vind het wel een lekker idee om wat meer power te hebben inderdaad, maar is dat het waard?

Weet iemand trouwens hoe 'lang' de Mondeo meegaat t.o.v. de V70? Van Volvo zie je toch regelmatig auto's die dík over de 4 ton hebben gelopen. Is dat met de Mondeo ook zo? Mijn voornaamste reden om voor een auto rond de 150k op de teller te gaan is namelijk dat ik hem dan (hopelijk) nog een jaar of 5 kan rijden, en dat ik hem dan nog redelijk kan verkopen.
De V70 die jij wilt is op basis van de Mondeo en zal net zolang mee gaan. De tijd dat Volvo's zonder problemen de 4ton halen is voorbij.
Sebastiaan 2079186
Bedankt voor de info!

Ik denk dat er niet veel verschil zit in de degelijkheid, de Volvo V70 staat immers op het platform van de Ford Mondeo. Ook delen ze verschillende motoren, de Volvo 2.0 T is bijvoorbeeld gewoon een Ford 2.0 Ecoboost motor. Voor meer degelijkheid hoef je geen Volvo te kopen.
Total Loss
Ik gooi er toch nog even een alternatief in.

Opel Insignia

Is dat nou wat, zo'n Insignia? Kijk er ook wel eens met een schuin oog naar.

Ot: tussen de v70 (NN) die jij kunt kopen en de Mondeos hierboven, de Mondeo.
Insignia is volgens mij een mrb klasse zwaarder.
Mondeo zijn natuurlijk veel meer te krijgen, Volvo s zijn schaarser.
De mondeo is natuurlijk goedkoper maar over vijf jaar kom je er bijna niet vanaf, denk ik.
is dit misschien iets , is wel kleiner dan zijn voorganger en heeft meer gelopen dat wat je zoekt, en ook iets boven je budget.

honda accoord

Is dat nou wat, zo'n Insignia? Kijk er ook wel eens met een schuin oog naar.

helemaal geen verkeerde auto. Heb er redelijk wat ervaring mee;

Hij is relatief zwaar, voelt daardoor wel lekker stevig en solide aan
Handbakken kunnen problemen krijgen, de bekende M32 bak. Reparatie kost dan iets van 1000 euro
De ongeblazen benzine motoren (eerste bouwjaren) zijn eigenlijk wat te licht voor de auto
Dashboard heeft veel knopjes, het oogt wel gezellig en alles laat zich feiloos bedienen, maar het oogt wel iets druk. Meer kwestie van smaak
Veel insignia's zijn op grote banden geleverd, zeker 19 en 20 inch zijn geen goedkope jongens om te vervangen.

Voordelen:
Ruime auto
Veel aanbod
Vaak lekker compleet uitgerust
Stoelen vind ik ook erg prettig
En ik vind het gewoon heerlijke kilometer vreters, stil, degelijk

Ik kijk er ook wel eens met een schuin oog naar, maar dan wel een van na de facelift omdat die gewoon stuk moderner aan voelt en dan wel met 2.0T en automaat zodat alles lekker vlot in beweging komt.

Tussen de V70 of Mondeo, technisch zijn het behoorlijk vergelijkbare auto's. Zijn familieverwanten van elkaar. zeflde platform, sommige motoren zijn gelijk, en onderhuidse techniek is ook veel gelijk. Nadeel van de V70 is toch wel dat ze erg veel geld vragen voor auto's met ook nog hoge km standen. Voordeel is dan wel weer hun waarde vastheid.
De mondeo heeft dat als nadeel, de schrijven fors af, de ergste afschrijving is er nu wel vanaf en je koopt daardoor een super complete ruimte auto die ook nog eens goed rijd.

Rationeel gezien is de mondeo de beste keuze, maar daar was je zelf ook al wel achter winking smiley
Op zich vind ik de Insignia wel een heel mooie auto om te zien, maar ik ben een beetje afgeknapt op Opel. Een tijdje een Astra gereden, en daar is zo'n beetje alles aan kapot gegaan wat er maar kon, waaronder de M32 inderdaad. Eén slechte ervaring hoeft niks te zeggen natuurlijk, maar ik huiver toch een beetje voor de Insignia. Weet iemand hoe die scoort t.o.v. Mondeo/V70 qua reliability?

Ik ga binnenkort een ritje maken in de Mondeo met 2.0SCTi. Kijken hoe de extra power bevalt.
Ja in Engeland heet Opel Vauxhall, de Insignia scoort 138 dat is slecht,
ter vergelijking een Renault Laguna scoort 86 wat goed is, een VW Passat scoort nog slechter dan de Insignia met 143.

De Insignia is wel een mooie, ruime en comfortabele auto, die veel waar voor het geld biedt. Maar kent relatief veel elektrische storingen, ook zijn de waterpompen en M32 versnellingsbak niet van geweldige kwaliteit.

Veel succes met de proefrit met de Mondeo. Hoe gewild en waardevast een auto is over 5 jaar is best moeilijk te voorspellen, omdat overheids beleid hier ook flink invloed op heeft, en ook afhankelijk is van vraag en aanbod. Alles wat je minder betaald schrijf je ook niet af. Ga er van uit dat de meeste grote auto's waar je naar kijkt over 5 jaar niet heel veel meer waard zijn.
Een Honda Accord Tourer zou je mits groot genoeg qua kofferruimte, zeker moeten meenemen. Dit 2.0 blok kan eindeloos mee; heb nog nooit anders gehoord of gelezen. Is ook zuinig, stoelen zitten lekker, hij is stil. Atmosferische motor, dus minder problemen bij korte ritjes, omdat een turbo dat niet leuk vind. Maargoed; meer mensen weten dit, en dus zijn de prijzen er inmiddels ook naar. Een Mazda 6 is ook een goeie, maar die schijnt niet altijd even goed roest-bestendig gemaakt te zijn.
^^ eis is dat er 3 kinderzitjes op de achterbank moeten passen.. vallen een hoop kandidaten af, denk ik zo. winking smiley

Outsider.. maar slechts 1,5 centimeter minder breed op de achterbank dan de Mondeo.. > Hyundai I40 station. ?

[www.autoweek.nl]

Zal niet eenvoudig zijn een passend exemplaar te vinden (dieselaanbod is groter, in eerste aanzicht).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2019 16:44 door Durashift.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.