Peugeot 208 of Mazda 2?

Gepost door verlichting2 
Helaas ben ik gedwongen om naar twee nieuwe auto's op zoek te gaan. Dit als gevolg van een woninginbraak.

Gisteren heb ik twee proefritten gemaakt.
1. Mazda 2 in de Gt-m uitvoering. Bij deze auto had ik al heel snel het gevoel: Dit moet 'm worden. De kritiek van Autoweek op de automatische versnellingsbak van Mazda begijp ik niet. Auto is clothes, mooi still, is wel behoorlijk stug maar hierdoor ligt de auto heel mooi stabiel in de bochten.
2. Peugeot 208, 1,2 110pk in de Signature uitvoering. Deze auto greep me niet direct maar dit is ook een fijne auto. Sneller dan de Mazda door meer koppel en pk.

Ik moet de kosten nog doorrekenen maar op de spitmonitor site in Duitsland heb ik al gezien dat de Peugeot ongeveer een liter meer brandstof verbruikt dan de Mazda. Verder weegt de Peugeot 1065kilo en de Mazda maar 945kilo. Dat scheelt twee gewichtsklassen voor de motorrijtuigbelasting.

De Mazda is bij gelijke kilometerstand echter duurder. In Almelo staat er eentje met nog maar 3.000kilometer op de teller. Die kost 18.000 euro. De Peugeot heeft 42.000 kilometer op de teller staan en kan ik aankopen voor Eur. 13.645 inclusief onderhoud en 6 maanden Bovag garantie.

Wat is verstandig? Willen jullie helpen beslissen of in elk geval meedenken?

Mijn vrouw wil na de Alto graag e'en Swift. Daar heb ik al een mooi exemplaar van gespot.
Ik ken je budget niet, maar voor EUR 18.000 heb je een spiksplinternieuwe 208 110 PK, 2 jaar garantie en nog garantie bijkopen evt!
[www.autotrack.nl]
(voorbeeld)
De nieuwe 208 komt eraan, dus de huidige, zoals bovenstaande, is in de aanbieding!
Mazda is betrouwbaarder, rijdt veel dynamischer en als GT-M ook lekker compleet. Meerdere malen in de 208 in de familie gereden maar voelt allemaal stuk fragieler en vage bediening
Het prijs verschil tussen de Mazda 2 en Peugeot 208 is wel bijzonder groot, € 5.355 vind ik erg veel geld. Ik kan niet in je portemonnee kijken maar voor mij zou de keus dan heel makkelijk zijn, ik zou gewoon voor de goedkoopste auto gaan.
Beide auto's zijn kwalitatief prima, en staan bekend als betrouwbaar. In de 208 heb ik gereden, maar in de Mazda 2 niet.

Voor € 18.000,00 kun je ook gewoon een nieuwe, rijklare voorraad auto kopen zoals de nieuwe Renault Clio TCe 100 Zen. Het oude model Clio koop je al vanaf
€ 13.040,00 gewoon met veel korting uit voorraad. De Clio 4 staat bekend om de goede kwaliteit, van de Clio 5 weten we het nog niet, maar als je kijkt naar de mooie materialen en goede motor, dan zie je dat Renault zichtbaar zijn best heeft gedaan.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-08-2019 12:33 door ak2.
Mijn vriendin heeft een 208 1.6 benzine uit 2012, nog van voor de facelift dus. Er staat inmiddels zo'n 100.000 kilometer op, hij krijgt 1 beurt per jaar en er is nooit gedoe mee geweest tot dusver. Qua rijden is het niet mijn smaak, alhoewel de bak schakelt gewoon echt niet lekker, dat is wat mij betreft een feit.

Mazda's heb ik geen ervaring mee maar zo'n 2 is toch een auto die je minder vaak ziet en volgens mij qua interieur op een hoger plan staat. Een automaat in zo'n klein autootje lijkt mij een beetje een gok, weet niet hoe lang je proefrit was maar kan me voorstellen dat ie over de langere termijn misschien toch tegen gaat vallen. Werkt 'ie bijvoorbeeld ook lekker mee als je plotseling op het gas moet gaan staan, en schakelt ie niet door naar 2 als je rustig vanuit een parkeergarage omhoog rijdt, dat soort dingen zou ik zelf willen testen voor ik zo'n keuze zou maken.
De overstap naar een automaat is zeker. Het rijdt zoveel relaxter.

De prijzen die hierboven genoemd worden van nieuwe auto's lijken mij niet van automaten. De Mazda rijdt dynamischer, de vergelijking die Mazda maakt met paard en ruiter daar zit zeker wat in.
Ik vind het wel een hele rare vergelijking, een nagenoeg nieuwe Mazda 2 of een 208 met 42dkm op de teller.
Mazda 2

Deze heeft 20dkm gelopen en kost maar 1310 euro meer. Prima dat je iets wilt vergelijken, maar dan moet je natuurlijk wel 2 dezelfde auto's vergelijken niet eentje met weinig kilometers en een met 42000km. Persoonlijk zou ik voor de 2 gaan, vind hem mooier dan de 208 wat ik ook zeker geen lelijke auto vind. Dat de Mazda duurder is komt door het feit dat ze waardevaster zijn.
Klopt de Swift is fijn met de 1.0 turbo die heeft namelijk een andere automaat dan de 1.2 zonder turbo.
DeeTwee
Mijn vriendin heeft een 208 1.6 benzine uit 2012, nog van voor de facelift dus. Er staat inmiddels zo'n 100.000 kilometer op, hij krijgt 1 beurt per jaar en er is nooit gedoe mee geweest tot dusver. Qua rijden is het niet mijn smaak, alhoewel de bak schakelt gewoon echt niet lekker, dat is wat mij betreft een feit.

Mazda's heb ik geen ervaring mee maar zo'n 2 is toch een auto die je minder vaak ziet en volgens mij qua interieur op een hoger plan staat. Een automaat in zo'n klein autootje lijkt mij een beetje een gok, weet niet hoe lang je proefrit was maar kan me voorstellen dat ie over de langere termijn misschien toch tegen gaat vallen. Werkt 'ie bijvoorbeeld ook lekker mee als je plotseling op het gas moet gaan staan, en schakelt ie niet door naar 2 als je rustig vanuit een parkeergarage omhoog rijdt, dat soort dingen zou ik zelf willen testen voor ik zo'n keuze zou maken.

De 208 heb je met verschillende soorten automaat. De 6 traps vol automaat is het fijnst
Curlew
Meerdere malen in de 208 in de familie gereden maar voelt allemaal stuk fragieler en vage bediening

Maar dat is jouw persoonlijke beleving toch? (En dat mag natuurlijk ook). Ik heb in mijn kennissenkring meerdere 208's en die mensen heb ik er niet over horen klagen.
Ik ben er zelf ook erg tevreden mee, ook met de bediening.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-08-2019 13:25 door speedtouch.
verlichting2

De prijzen die hierboven genoemd worden van nieuwe auto's lijken mij niet van automaten.

Klopt, ik had niet goed opgelet, sorry.
Dit is dan een automaat, voor EUR 17.845.=
[www.autotrack.nl]

Heb je al eens in een 110 PK 6 versn aut 208 gereden?
speedtouch
Curlew
Meerdere malen in de 208 in de familie gereden maar voelt allemaal stuk fragieler en vage bediening

Maar dat is jouw persoonlijke beleving toch? (En dat mag natuurlijk ook). Ik heb in mijn kennissenkring meerdere 208's en die mensen heb ik er niet over horen klagen.

Ja dat is jouw persoonlijke beleving toch? nut smiley
verlichting2

De prijzen die hierboven genoemd worden van nieuwe auto's lijken mij niet van automaten. De Mazda rijdt dynamischer, de vergelijking die Mazda maakt met paard en ruiter daar zit zeker wat in.

Klopt de genoemde prijzen zijn met handbak, voor een mooie 120 pk Renault Clio met EDC automaat uit 2018 ben je ook rond de € 18.000,00 kwijt. Eigenlijk is het verstandig om wat uitgebreide proefritten te maken met de kandidaten. Elk model of het nu een 2, 208 of Clio of wat anders is heeft immers zijn eigen sterke en zwakkere punten. De auto's zijn best aan elkaar gewaagd.
Curlew
speedtouch
Curlew

Ja dat is jouw persoonlijke beleving toch? nut smiley

Zo bedoel ik het ook!winking smiley Het blijft persoonlijk.
De Mazda die getoond wordt bij Kolenaar is handgeschakeld. Telt dus niet mee.

Gisteravond een berekening gemaakt waarbij ik de Peugeot afschrijf in vijf jaar en de Mazda in 6 jaar. Dit vanwege de heel lage kilometerstand van de auto die ik in Almelo heb zien staan Die kan met 35.000 km per jaar een extra jaar mee.

Als ik dat dan doe komt de Mazda 30 euro per maand voordeliger uit.
Vergeet niet. De 1.5 van de Mazda is dezelfde als de 130pk van de MX5 enkel geknepen. Even naar een goede tuner als BR Performance en je hebt er 40pk bij. Je moet er nog steeds meer toeren voor draaien dan het Peugeot blok. Maar is in mijn optie de betere auto en motor.
Als ik het goed begrijp maak je 35000km per jaar?
Waarom geen diesel dan?

Ik heb zelf een 208 diesel en ben er erg tevreden over.
1.6 bluehdi 100 is een super motor. Bij sportief gebruik nog steeds 1:20, bij rustiger rijden is 1:23 zelfs mogelijk. Rijdt super vlot, geen racemonster maar meer dan genoeg vermogen en koppelvoor de Nederlandse wegen,

En die motor van PSA staat als erg betrouwbaar te boek (de 8 kleps versie dan).

Daarnaast koop je een diesel 208 nu voor relatief weinig geld omdat iedereen ineens iets van diesels vind, maar de facelift 208 (grofweg vanaf bouwjaar 2015) zijn gewoon euro6 dus daarmee ga je nog geen hinder ondervinden van milieuzones en dergelijke.

Ik rij zelf overigens ook 35000 per jaar en ik weet niet waar precies het omslagpunt ligt maar ik weet wel dat mijn prijs per kilometer (inclusief alles, ook afschrijving) rond de 20ct/km ligt.

Dat ga je met een benzine niet redden.
Ik heb vandaag mijn nieuwe auto opgehaald. Het is de Mazda 2 geworden. De motor is nog niet erg los. Begrijpelijk natuurlijk met net 3.000 kilometer op de teller. De auto wordt in september 4jaar. Maar rijdt en ruikt zelfs als een nieuwe.
verlichting2
Ik heb vandaag mijn nieuwe auto opgehaald. Het is de Mazda 2 geworden. De motor is nog niet erg los. Begrijpelijk natuurlijk met net 3.000 kilometer op de teller. De auto wordt in september 4jaar. Maar rijdt en ruikt zelfs als een nieuwe.

Veel rijplezier!

Is het wel een 90 pk uitvoering dan?want de 1.5 is er ook met 75 pk
Heeft niets met los komen te maken, de auto is software matig begrensd op 90pk bij rond de 4000rpm. De motor is identiek aan diegene die in de MX-5 ligt en gewoon 131pk produceert bij 6k+ rpm. Verder dan 4000rpm doortrekken heeft geen zin want hij krijgt geen vermogen meer.

Wil je dus dat hij 'los' komt, even langs BR Performance.

[www.br-performance.nl]
@autoencyclopedie: de automaat is altijd de 90pk versie!
verlichting2
@autoencyclopedie: de automaat is altijd de 90pk versie!

scherp!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.