Hogere instap, ruime zit, geen zuipschuit en een budget van 15K

Gepost door Mickmeister 
Ik rij nu ruim 2,5 jaar een 2010 Honda Accord 2.0 benzine automaat met nu 186K op de klok. Best wel een fijne auto al is hij vrij duur geweest in de kosten. Dure onderhoudsbeurten en dit moet bij de dealer ivm Honda quality plus garantie. En ook gedonder gehad met de airco, en remmerij voor en achter. Onderaan de streep gewoon duur. Zeker in vergelijking tot mijn vorige auto’s, E klasse, S80 etc.

De auto heeft nu nieuwe banden nodig rondom maar dat zijn ook weer de kosten niet. Verder mankeert hij nu volgens mij weinig. Waarom dan toch op zoek...... de km stand is nu nog redelijk om er een faire inruilprijs voor te krijgen. Tenminste dat denk ik (?) En ik wil al een langere tijd een hogere auto.

Wat zou ik dan graag willen: hogere instap, verbruik niet al te hoog (rij 30K per jaar), automaat. Persoonlijke voorkeur voor brandstof heb ik niet maar diesel zit wel erg in het verdomhoekje. Ook lijkt het omslagpunt hoog momenteel. Dus dan kom je op benzine en/of hybride. Ik ben groot van postuur dus ruime zit is wel belangrijk. Budget totaal zo rond de 15K

Waar heb ik naar gekeken?

- Kia sportage, leuke auto maar blijken dorstige jongens.
- IX35 idem met de sportage
- Mercedes B klasse, ook leuke auto al viel me de zitruimte tegen.
- Prius wagon, niet overal even geliefd maar blijken wel betrouwbaar en zuinig. Zitting aan de korte kant.
- Renault scenic. Automaat alleen leverbaar met de dorstige 2.0 liter motor.
- Cactus is de automaat niet echt een topper. Daarbij wordt het design thuis niet gewaardeerd.

Wat wil ik niet?

Niks van de VAG groep. Geen zuipschuiten, dat is met 30K gewoon te duur. Geen bestelbus o.i.d. Hele oude auto’s.

Iemand suggesties of ervaring met eerder genoemde auto’s?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-06-2019 20:19 door Mickmeister.
Opel mokka of Chevrolet trax maar laatste is zeldzaam met automaat.

Lancia Delta. Bij de diesel automaat laten staan,das namelijk een semi automaat, de benzine heeft een 6 traps tiptronic.

Sowieso altijd semi automaat laten staan. Deze zijn storingsgevoelig en schakelen voor geen meter.

Suzuki s-cros , staan er paar automaten voor bijna 16.000 euro
Even voor de goede orde, de Cactus heb je met 2 soorten automaat, de 82 PK met half automaat en de (aanmerkelijk duurdere) 110 PK met 6 traps volautomaat, die overigens buiten jouw budget blijkt te vallen. Verder wil ik nog kwijt, ik mag aannemen dat de Mercedessen E en de Volvo S80 in een aanmerkelijk hogere aanschafprijsklasse vielen, of niet soms? Iedere auto heeft onderhoud nodig of we het nou hebben over een Suzuki Alto of een Mercedes E, maakt niet uit. En daarbij zou je zo maar pech kunnen hebben met je onderhoudskosten, dat hoort er misschien wel bij, ik rijd nu 1 1/2 jaar in mijn 208 met alleen maar één onderhoudsbeurt na 12 maanden en verder niets geen zorgen.
De Renault Scenic heb je ook met 1.6 automaat voor een lekker laag budget:
[www.autotrack.nl]
Mickmeister
Ik rij nu ruim 2,5 jaar een 2010 Honda Accord 2.0 benzine automaat met nu 186K op de klok. Best wel een fijne auto al is hij vrij duur geweest in de kosten. Dure onderhoudsbeurten en dit moet bij de dealer ivm Honda quality plus garantie. En ook gedonder gehad met de airco, en remmerij voor en achter. Onderaan de streep gewoon duur. Zeker in vergelijking tot mijn vorige auto’s, E klasse, S80 etc.

De auto heeft nu nieuwe banden nodig rondom maar dat zijn ook weer de kosten niet. Verder mankeert hij nu volgens mij weinig. Waarom dan toch op zoek...... de km stand is nu nog redelijk om er een faire inruilprijs voor te krijgen. Tenminste dat denk ik (?) En ik wil al een langere tijd een hogere auto.

Wat zou ik dan graag willen: hogere instap, verbruik niet al te hoog (rij 30K per jaar), automaat. Persoonlijke voorkeur voor brandstof heb ik niet maar diesel zit wel erg in het verdomhoekje. Ook lijkt het omslagpunt hoog momenteel. Dus dan kom je op benzine en/of hybride. Ik ben groot van postuur dus ruime zit is wel belangrijk. Budget totaal zo rond de 15K

Waar heb ik naar gekeken?

- Kia sportage, leuke auto maar blijken dorstige jongens.
- IX35 idem met de sportage
- Mercedes B klasse, ook leuke auto al viel me de zitruimte tegen.
- Prius wagon, niet overal even geliefd maar blijken wel betrouwbaar en zuinig. Zitting aan de korte kant.
- Renault scenic. Automaat alleen leverbaar met de dorstige 2.0 liter motor.
- Cactus is de automaat niet echt een topper. Daarbij wordt het design thuis niet gewaardeerd.

Wat wil ik niet?

Niks van de VAG groep. Geen zuipschuiten, dat is met 30K gewoon te duur. Geen bestelbus o.i.d. Hele oude auto’s.

Iemand suggesties of ervaring met eerder genoemde auto’s?

De Renault Grand Scenic 2.0 16V met 1997 CC kan ook goed op lpg net als de 1.6 16V . Toch zou ik ook gewoon kijken naar diesel, de dieselprijzen liggen heel laag, hierdoor kan diesel gewoon prima uit.
Nieuw of 2e hands? De Honda was blijkbaar 2e hands?
Heb zelf een tijdje de Prius Wagon gereden als lease-auto. Mij beviel hij prima, zo goed zelfs dat ik nu privé een gewone Prius heb gekocht. Ik denk wel dat je op rijgedrag en weggedrag wat achteruit gaat i.v.m. je huidige en je voorgaande auto's. Ik zelf vind de aandrijving heel fijn, andere verfoeien hem. je moet er in ieder geval goed mee gaan proefrijden. Ik vind de stoelen prima, maar ik ben maar 1.75m dus ik zit eigenlijk overal wel goed in.

Met 30.000 km per jaar zou ik ook een diesel overwegen, simpelweg omdat ze heel aantrekkelijk geprijsd zijn.
Ik had een Ford Ecosport met airco en winterpack , aardige zit ruimte ook achter (mijn kinderen zijn 1,83 en 2 meter) er konden 3 personen goed zitten op de achterbank. De auto was heerlijk om lange stukken mee te rijden en voor lange stukken nog best zuinig (zie verbruik tabel hier bij autoweek model 2015) de 3 cilinder maakte een volwasse geluid, geen koffiemolen.
Op korte stukjes was hij dan minder zuinig 1:12 / 1:13 , behoorlijk wat kofferruimte. Heb overwogen een Opel Mokka 1.4T te kopen, mooi, radio/boordcomputer was moderner.
De Mokka heeft meer pk's en verbruikt daarom meer dan de Ecosport, de Opel is best prijzig in aanschaf.
Best het overwegen waard, sommige haten het model en sommige vinden hem mooi, ik had een brons/bruine kleur, wit vond ik dan weer lelijk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-06-2019 10:38 door getlost.
De Mercedes was van 2000 en heb ik gekocht met 450K op de teller en heb ik doorgereden t/m 755K zonder hele gekke dingen. Het is dat ik er de binnenstad van Utrecht niet meer mee in mocht anders reed ik er nog mee. Daarna een jaar een 2003 superb gehad die merendeel stuk in de garage stond. Daarna een S80 van 2004 met de 5 cilinder diesel. En eind 2016 heb ik de Honda gekocht.

Dat onderhoud geld kost is volstrekt logisch echter zijn de kosten van de Honda gewoonweg hoog. Geen drama maar valt me gewoon beetje tegen van een betrouwbare Japanner.

Mokka en eco sport ga ik eens bekijken, dank. De Prius wagon wil ik binnenkort eens een keer in rijden. Ik hou wel van doorrijden maar ben geen bochten ridder.

Diesel is in aanschaf goedkoop momenteel, maar ook vandaag weer een bericht dat de accijnzen omhoog gaan op diesel. Het is een beetje een wilde gok. Lastig.....
Die hogere accijns gaat je €30-35 per jaar kosten, en dat pas over 4 jaar... maar het drukt opnieuw de prijs van een dieseloccassion.
De Prius (Wagon) is de ideale wagen als je gewoon een technisch zeer goede auto zoekt, die ook nog eens zeer zuinig is. Dus ja, met de aangegeven wensen past deze zeer goed.

Mijn reactie in een ander topic legt nog het e.e.a. uit en is hier ook behoorlijk van toepassing, behalve dan dat je budget wat hoger is dus dat je prima voor een wat jongere Prius (Wagon) kunt gaan:
[www.autoweek.nl]

Met normaal rijden gaat 1 op 20 prima te doen zijn, eenmaal gewend aan de eCVT wil je niet anders meer en het spul blijft gewoon heel.

Suc6 met je keuze!
Als je idd van doorrijden houdt dan is de delta benzine die ik noemde misschien iets voor jou.

Gevonden via Gaspedaal.nl
[www.gaspedaal.nl]

Deze generatie delta valt in het zelfde segment als de Mercedes B-klasse, VW golf plus/sportvan
We zijn ondertussen weer even verder, en net verhuisd dus de prio lag niet direct bij een andere auto. Ben nu weer wat actiever aan het kijken. Er zijn er al een aantal die afvallen....

Juke, zit ik niet lekker in. Is vrij smal voorin.

Sportage/Tucson. Leuke auto en kan er wel goed in zitten. Maar verbruik is stevig op benzine.

Scenic. Lekker ruime zit, maar met automaat alleen verkrijgbaar met de dorstige 2.0 motor.

SX4 SCross, leuke auto maar de bovenzijde van de stoel is plankhard. Kon er daardoor niet lekker in zitten helaas.

Prius Wagon. Ik heb er een stuk mee gereden en het viel me zeker niet tegen. Best een leuke auto, maar toen ik daarna mijn eigen auto instapte.... toen dacht ik, nope deze zit en rijdt toch lekkerder.

B-klasse. Niet mee gereden maar wel in gezeten. Ansich niet heel slecht, maar de breedte viel me wel een beetje tegen. Komt denk ik door die dikke middentunnel. Al is het geen achterwiel aandrijver. Niet van de lijst, maar toch twijfel.

Kom er nog niet echt uit momenteel wat te doen. Ik heb nog zitten denken aan een Mitsubishi Outlander PHEV maar ik lees teveel verhalen dat het op korte stukje leuk is, maar daarna een zuipschuit is. Ik rij 55 km heen en 55 km terug per dag en dan nog privé natuurlijk. Thuis laden zou evt kunnen maar ook stroom is niet gratis. Mensen ervaringen met deze auto?

Andere evt opties, weer een mercedes E kopen (heb een W210 gehad en weggedaan met 750K op de klok) Nu dan een wat jonger type... Toch een diesel kopen ipv benzine/hybride. Tja is dat haalbaar met 30K km per jaar tegenwoordig. Je leest overal dat diesel een hoog omslagpunt heeft. En uiteraard doorrijden met de Honda Accord. Deze heeft 190K gelopen en het enige wat er nu aan moet gebeuren (naar mijn weten) zijn 4 nieuwe banden.
Met jou budget kan je prima een diesel kopen, het hoge omslagpunt word pas een probleem als je nieuw koopt.
Een Renault Megane heb je heeeeel veeeeel als diesel en daar kan je vast een leuke uitvoering van vinden, geen idee of de zitting hoog genoeg is voor je wensen.
Megane GT-line
Megane (nieuw model)

Dit is wel het enige nadeel, wat meer vermogen is zeldzaam.
Maar je hebt ook al een 2017 Ford Focus
Focus

Wat meer vermogen en erg compleet:
Mazda 3

Honda Civic
Eigenlijk kun je binnen het budget heel makkelijk dieselauto's vinden. Die zijn zo goedkoop dat het echt heel makkelijk uit kan. Profiteer gewoon van het negatieve diesel sentiment.

Binnen het budget vind je eenvoudig een recente Renault (Grand) Scenic diesel automaat en veel lagere oud lease toppers als de Renault Megane en Peugeot 308.
Wederom even op een lager pitje gestaan ivm gezondheid en die is best belangrijk. ;-)

Maar, de zoektocht gaat verder en nu wel even door tot er een ander voor de deur staat. De hoge instap, automaat en zuinig blijkt een moeilijke vereiste te zijn. Of je komt uit in een diesel die en dorstig is en toch wel tijd nodig hebben om op de 100 te komen. De wat zuinigere hoge auto’s vallen net buiten budget. Wat staat er tot nu op mijn lijstje.

- De Auris TS vanaf 2015. Auto rijdt goed al merk ik wel dat het een slag kleiner is dan de Accord. Daarbij zie je ze veel rijden. Blijken wel super betrouwbaar en zuinig te zijn. De CVT lees je wisselende verhalen over, met de proefrit merk je wel dat je, je gaspedaal anders moet bedienen.
- Dan een outsider die me best wel verwonderde. De Kia Optima hybride sedan van 2013 a 2014. Behoorlijk meer pit als de auris, en je merkt dat het een D segmenter is. Ook rijkelijk uitgerust met leer, infinity geluidsinstallatie etc. Rijden wel minder zuinig als een auris, ik denk met mijn rijstijl 1 op 14. De achterbak is klein, al maak ik me daar minder druk om. Een station is wel handiger als je wel wat moet vervoeren, maar de station optima ligt buiten budget. En er zijn er weinig van verkocht in NL, hoeft niet slecht te zijn maar je leest er ook niks over. Gaat de Kia hybride bijvoorbeeld ook zonder gezeur mee van 100k naar 200k?

Dieselen zou evt ook nog kunnen, al twijfel ik wel omdat de hele milieulobby goed zijn best doet. Tuurlijk zijn ze nu goedkoop te kopen, maar de afschrijving gaat wel hard. En die hapt toch ook wel stevig in de kosten. Krijg je er straks geen zak voor terug. Met 25K per jaar zou het wel uit kunnen. Hier nog suggesties?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-11-2019 21:02 door Mickmeister.
Aangezien je hierboven ook de Outlander PHEV vermeld en aangeeft mogelijkheid te hebben om te laden zou je met deze kilometers per jaar ook de Opel Ampera kunnen overwegen. Wel relatief krap in de kofferruimte maar verder zou het zeker moeten werken ( Automaat, veel luxe standaard en bij constant laden een benzineverbruik van 0 )
Een SUV biedt meestal minder binnenruimte dan een MPV. Ik zou kijken naar een Honda Jazz. Nissan Note of Toyota Verso S. Scheelt ook qua bandenmaat (kosten daarvan).
Dank voor de reacties. De ampera nog niet aan gedacht ik ga deze eens bekijken.

Honda Jazz heb ik weleens mee gehad als leenauto en dat zal wel echt een paar stappen terug zijn in verhoudingen tot de Accord. Nissan Note en de verso-S zijn volgens mij ook allemaal een paar stappen terug. Een klein stapje terug is niet erg, maar meer dan één wel.
Ik zou niet aan een Renault Scenic beginnen. Als ik hoor wat kennissen daar aan hebben moeten laten vervangen: dingen als een complete stuurkolom. Dat al bij twee collega's: één met een Scenic en een ander met een Modus. Ik heb nog nooit een auto gehad waarbij dat soort dingen vervangen moesten worden.

Ik heb voor mijn vader eens een Mazda5 voorgesteld, maar hij vond hem te karig qua uitrusting.
De Opel Zafira is qua betrouwbaarheid een behoorlijke laagvlieger. In de Adac Top-120 bungelt hij in de onderste regionen.
Als een Toyota Verso S je te klein is, is er altijd nog de grotere Verso. Dan heb je volgens mij alles wat je wilt: betrouwbaar, zuinig, hoge zit, veel ruimte en niet de onnodige kosten van een SUV. Qua beleving vind ik dat een C-segment MPV een segment hoger aanvoelt dan een C-segment hatchback/sedan/station. Dus komt het in de buurt van een Accord.
Een Citroën Picasso is een erg fijne auto: heel comfortabel en luxe. En in tegenstelling tot wat je verwacht scoort hij qua betrouwbaarheid heel goed, in tegenstelling tot de Opel, waarvan men denkt dat die degelijk is.
Ik weet niet over welk model Scenic je het hebt. De Scenic 2 uit 2003 stond inderdaad bekend als onbetrouwbaar, met name elektrisch, de auto was heel slecht voor de reputatie van Renault De Scenic 2 fase 2 vanaf 9-2006 is elektrisch al veel beter, en is zeker geen slechte auto. De Scenic 3 uit 2009 is wat betreft materialen en elektrisch weer een flinke stap voorruit, en is in de basis gewoon een solide auto, het is elektrisch geen Jap maar kun je prima kopen. De Scenic 4 staat gewoon bekend als een hele goede auto.

De Citroen C4 Picasso 2 vanaf 2013 is inderdaad een hele goede en comfortabele auto. De voorganger was veel minder.
Dank wederom voor de reacties. De scenic zou dan een diesel moeten worden omdat de 2.0 benzine erg dorstig is. Alleen de 1.5 dci handbak komt prima mee, maar de automaat gaat het een traag geheel worden. Vandaag wel gezeten in een Kadjar en die viel me tegen kwa zitten. Brede middentunnel waardoor ik met mijn grote lijf niet heel lekker zat. De captur zat daarom beter want die heeft geen middentunnel. Miste dan wel weer de middenarmsteun en de passagier zat wat dichterbij. Oftewel hij is niet erg breed. Wel even meegereden en hij reedt zeker niet slecht. Al was het exemplaar dat ik meekreeg defect en liep soms niet lekker.

De C4 Picasso had ik bewust links laten liggen omdat ik veel horror verhalen gehoord had. Mede ook door de 1.6 thp motoren en ik dacht dat het geen vol automaten waren. Ga ik eens naar kijken....
Helaas geen automaat, maar de 1.2 Puretech 130pk valt wel in al binnen je budget.
C4 Picasso
De IX35 is best een leuke auto net zoals de sportage, maar ze zijn nog dorstiger dan de Accord. De Picasso is inderdaad helaas geen automaat. Het wordt een beetje de strijd tussen hoge instap en handbak of toch lage instap en automaat.
Waar ligt je grens hoge instap? Een SUV/MPV verbruikt altijd meer dan een soortgelijke sedan, hatchback of station.

Is de Ford B-Max al gesuggereerd?
De B max is nog niet als suggestie gegeven. Vandaag wel gereden met een C max handbak, 125 pk benzine. Dat reed niet slecht, maar ja als je een automaat eenmaal gewend bent..... B max zie je wel wat vaker staan met automaat, maar ben bang dat ik hem te klein vind. Maar kijken kan natuurlijk nooit kwaad. C max automaat staan er ook wel maar dan kom je uit bij de plug-in hybrides en dat blijkt geen succesnummer.
Vandaag nog een keer met de Auris en Optima gereden, gewoon om eens te vergelijken. Beiden reden erg goed... rationeel en kwa kosten gezien is de auris de betere keus, maar die optima rijdt toch wel erg fijn hoor. Alles is net wat groter, hij is een stuk sneller en exclusiever. Tja...toch eens peinzen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.