Mazda 2 occasion of nieuw

Gepost door Gaisdergerman 
Peiling
Nieuwe mazda 2 sport selected of occasion GT-M
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 8 stemmen ontvangen.
Nieuwe Mazda 2 sport selected2

25%
Mazda 2 GT-M occasion6

75%

Inmiddels rijd ik alweer paar jaar een Fiat Grande punto uit 2019. In een kleine 3 jaar heb ik zo'n 50.000 km gereden. Eigenlijk vrij snel de GP laten chippen van 120 naar ongeveer 145pk. Met mijn lengte van 1.92 kan ik een redelijke positie achter het stuur vinden. Qua betrouwbaarheid heb ik niets te klagen, voornamelijk regulier onderhoud. Alleen het verbruik van gemiddeld 1 op 14 zou net wat beter kunnen ( ik rijd de punto redelijk lui/zuinig).
Momenteel gebruik ik de auto voornamelijk voor woon werkverkeer (60km retour). Mijn vriendin gebruikt de auto wat meer in het weekend.

Nu is mijn oog op een Mazda 2 gevallen. Uiteraard een heel andere auto maar ik ben op zoek naar een auto die wat zuiniger is, betrouwbaar en niet te duur in gebruik. De Mazda 2 vind ik een leuke auto om te zien en voldoet aan de eisen. Vandaag ben ik bij de dealer geweest om de auto in het echt te spotten.

Waarom nu juist een Mazda 2
1. Betrouwbaar
2. Betrouwbaar (dubbel maar dit vind ik het belangrijkste aan een auto).
3. zuinig, volgens mij is 1:18 in de praktijk eenvoudig haalbaar
4. Onderhoudskosten zijn laag
5. Prestaties. Zeker geen strepentrekker met 90 pk kan je goed mee komen in het verkeer (verwacht ik)
6. Leuk interieur

Nu twijfel ik om een nieuwe te kopen of een occasion. In eerste instantie was een occasion de bedoeling maar de Sport selected is wellicht ook een optie.

Waarom een GT-M
- Goedkoper, voor ongeveer € 15.000,- koop je een mooie occasion
- Meer opties: vooral de bumpersensoren en auto airco mis ik bij de sport selected
- stoelverwarming, ledverlichting en nog wat andere zaken zijn leuk maar mis ik niet perse. Interieur is ook weer net wat mooier
- Nieuwe GT-M is geen optie aangezien ik geen €22.000,- heb te besteden

nadelen:
- 3 jaar garantie is voorbij
- van 22 naar 15 k is maar een kleine afschrijving in 3 jaar tijd.
- Weet niet wat de verschillen zijn met het model van 2015 en nu

Waarom een sport selected
- Momenteel is er een actie met €1000,- extra inruil.
- Voor €18.000,- heb je een nieuw auto
- 3 jaar garantie en nauwelijks onderhoudskosten.

nadelen:
- Ongeveer € 3 a € 4000,- duurder
- geen auto airco
- minder mooi aangekleed.
- geen bumpersensoren

Wat zou voor jullie de voorkeur hebben. En klopt mijn aanname dat de mazda betrouwbaar is en laag in onderhoudskosten?

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2019 23:04 door Gaisdergerman.
Je kan ook nog naar een Swift kijken die is goedkoper in de wegenbelasting. En 1.0 boosterjet is helemaal leuk.

En anders een demo Mazda 2.
Ik zou voor een GTM, heeft veel meer opties dan jij bij de nadelen benoemd. Daarbij denk ik dat je hem uiteindelijk ook weer makkelijker verkoopt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-06-2019 11:34 door Epica.
Epica
Wat een bagger openingspost. Ik zou voor een GTM gaan. Zeker niet voor een Swift.

Het was eerst een heel mooi en compleet verhaal maar nadat de poll is toegevoegd is de hele uitleg en het hoe en waarom verdwenen.
Helaas is de tekst verdwenen bij het maken van de poll. Ik heb de tekst zojuist opnieuw geschreven.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2019 23:06 door Gaisdergerman.
Als je toch nog valt over puntje 5, vergeet dan niet dat er ook nog (in Nederland zeldzame, meestal import) 115 pk uitvoeringen met zesbak zijn, hè. En ook voor €15.000 als ze een paar jaar oud zijn.

[www.autowereld.nl] (net verkocht,, stond al tijden te koop... lullig moment)
[www.autowereld.nl] (uhhh, in aantocht?)

Deze versie is merkbaar vlotter dan de 90 pk met vijfbak die je overal ziet (al die Skylease hokken vooral), maar je moet een beetje geduld hebben in een zoektocht omdat het echt 2,5% van het aanbod is. Geen idee waar dat verschil in precies aan ligt, maar iets zegt me dat er weer eens een BPM-verhaal achter zit.
Bedankt voor je reactie. Ik wil graag wat zuiniger gaan rijden, dan lever je ook wat in qua snelheid. Heb voorheen een gp gehad met een 1.4 16v blok. Die auto had 95pk maar was echt heel traag. Omdat de mazda ruim 100 kilo lichter is hoop ik dat het meevalt.
Uiteraard ga ik eerst nog een keer een proefrit maken.

Ik heb eigenlijk al besloten dat ik voor die 90pk versie ga. Die 115 pk kom je idd erg weinig tegen.
Heb je al eens in die Mazda gezeten? Het lijkt me gezien je lengte, redelijk krap.
Daarnaast is de 115 pk net iets zwaarder en gelijk duurder in de wegenbelasting.
Ja, stoel is goed laag te zetten en kan ook ruim ver genoeg jaar achteren.
Maar voor het budget van de nieuwe heb je ook al een 2016/2017 GTM met led verlichting DAB radio en eventueel zelfs lederen bekleding. Je mist dan alleen de mooiere velgen en het is geen hele nieuwe auto. Maar ik zou liever de extra luxe hebben dan een hele nieuwe, daar geniet je minder lang van dan de luxe.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.