Mogelijke aankoop Suzuki Alto

Gepost door AJ Schuurmans 
Beste autoliefhebbers, beste mede-forummers,

Omdat afgelopen donderdag helaas mijn oude, maar fijne, Ford Fiësta uit 1999 strandde met een lekke koppakking en het waarschijnlijk einde verhaal is voor m'n trouwe Fordje ben ik op korte termijn op zoek naar iets anders.

Nu ben ik door familie getipt op een Suzuki Alto die weer bij familie van hem staat (maar geen directe familie van mij). Ik ben nog niet gaan kijken, maar volgens hen is de Suzuki Alto erg goed onderhouden, en ook de kilometerstand is prettig laag (nog geen 80.000 km).

De Suzuki Alto is van 2003 en de vraagprijs is € 1.350,-. Het betreft een 1.1 GLS met stuurbekrachtiging, elektrische ramen en centrale deurvergrendeling. Helaas geen airco, zoals mijn Fiësta wel had.

Nu is mijn vraag hoe betrouwbaar dit type Alto eigenlijk is. Ik lees een beetje tegenstrijdige verhalen. Het zou enerzijds een oerbetrouwbare Japanner zijn die je kunt rijden tegen belachelijk lage kosten. Aan de andere kant lees ik verhalen dat dit type Suzuki Alto niet de kwaliteit biedt die je van een Japanner zou mogen verwachten.

Ik lees in de reviews toch aardig wat verhalen over lekke koppakkingen, roest, uitlaten die niet helemaal goed zijn (nu kun je dat uiteraard met iedere auto treffen, daar niet van).

Maar het komt erop neer dat ik op zoek ben naar een oerdegelijke auto, als de kwaliteit van dit type Alto maar zo zo is dan spaar ik wellicht liever iets langer door voor een Toyota Starlet of Toyota Yaris bijvoorbeeld. Al zou dat wel inhouden dat ik me een jaar moet behelpen met openbaar vervoer, en dat vind ik ook niet alles ( zoals veel extra reistijd oa).

Samenvattend: Hoe is de kwaliteit / betrouwbaarheid van een 16 jaar oude Suzuki Alto (2003)?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2019 12:51 door AJ Schuurmans.
Budgetauto van 16 jaar oud voor €1350,- euro, de prijs van een niet eens heel bijzondere fiets, kan alle kanten op. Bij goed onderhoud misschien wel een prima koop maar bij zo weinig kms per jaar misschien ook wel een enorm probleemgeval.
Een Fiesta, Starlet of Yaris is wel groter dan een Alto. Wil je een goedkope (betrouwbare) auto? Dan wellicht naar een jongere Alto, Pixo, Cuore of I10 of Picanto kijken. Dan zijn je mandlasten minder dan een Fietsa, Startlet of Yaris. Zowel Starlet en Yaris zijn relatief duur bij aanschaf.
Over de betrouwbaarheid hoef je je geen zorgen te maken. De Alto is bijna niet stuk te krijgen. De 1.1 is een doorontwikkeling van de oerdegelijke 1.0. Hij is iets hoger en heeft meer luxe. Je moet alleen de roest in de gaten houden.
Ze staan bekend als betrouwbaar, bij een 16 jaar oude auto wordt de betrouwbaarheid sterk afhankelijk van hoe er mee om is gegaan. Let goed op roest, dus inspecteer de dorpels, wielkasten en bodem goed. Ze kunnen best flink roesten. Het is verder een heel basis en eenvoudig autootje om te rijden, dus leg de lat niet te hoog.
Goed letten op roest dus. Heb inderdaad al gevonden dat ze behoorlijk kunnen roesten bij met name de veerschotels en de draagarmen geloof ik.

Ik ben me verder ook aan het oriënteren op een Hyundai Getz. Deze zijn te vinden binnen een vergelijkbaar budget en redelijke kilometerstanden mét airco en zijn net wat meer auto.

Ook is het voor mij nog een afweging om zo'n € 800 te investeren in m'n Fordje als het toch nog meevalt. M'n Ford is verder goed onderhouden en ik weet wat ik eraan heb. Bij een andere auto in deze prijsklasse vindt je vaak - niet altijd - toch een hoop achterstallig onderhoud en aandachtspunten.
Zeker weten dat de koppakking van de Fiesta stuk is en niet de kachelklep?
Eigenlijk ben je in een prijsklasse aan het winkelen waar het merk er niet meer heel veel toe doet. Belangrijker is hoe er mee om is gegaan. De kilometerstand zegt ook vrij weinig over de staat.

Een Toyota Starlet is een hele goede auto maar inmiddels al erg oud, en een Yaris is een goede auto, maar gewild dus relatief duur. De Hyundai Getz is ook een goede auto maar wel relatief gevoelig voor roest. Je zou ook nog kunnen kijken Kia Rio of Renault Clio. De Clio is goed tegen roest behandeld, de motoren zijn degelijk, en de onderdelen zijn goedkoop. Dat geld ook voor bijvoorbeeld de Peugeot 106 en 206. ( check wel op roest)

Ik bedoel eigenlijk focus je niet te veel op merk en kilometerstand, maar vooral op hoe goed is de auto onderhouden en in welke staat is die. Immers je winkelt in een lage prijsklasse.
Ik zou m'n trouwe Fordje laten maken en er nog jaaaaren mee doorrijden.
Mechanix
Zeker weten dat de koppakking van de Fiesta stuk is en niet de kachelklep?

Ik weet vrij zeker dat mijn koppakking stuk is ja.

Ik wil wel even de situatie schetsen:

Ik was donderdag onderweg naar het concert van Phil Collins toen we bij Rosmalen ineens een branderig luchtje roken. Maar goed, dat ruik je weleens vaker, dat kon ook van buiten komen.

Vlak erna echter begon de auto een rammelend geluid te maken, en meteen toen zag ik dat mijn temperatuurmeter verschoot van midden naar rood. Meteen daarna begon de auto in te houden, en heb ik 'm nog net kunnen laten uitrollen een parkeervak in bij tankstation 'de Lucht' langs de A59 vlak na Rosmalen. Toen kwam er al rook uit de motor.

Motorkap open, alle koelvloeistof was verdwenen, en na bijvullen vloog dat er ook meteen weer uit.

Conclusie van de ANWB monteur was dat er één of andere slang naar mijn kachel is gescheurd, dat schijnt erg vaak voor te komen bij deze Fordjes zei hij, en dat daarmee alle koelvloeistof is verdwenen -> warm gelopen -> koppakking stuk, en waarschijnlijk ook motorschade.

De bougies waren helemaal nat, en volgens de ANWB monteur stond in ieder geval één cilinder "vol koelvloeistof" (letterlijke quote).

Probleem is ook volgens deze monteur dat de temperatuursensor onderin het blok zit en het weleens wil gebeuren dat die een lagere temperatuur meet dan het blok inmiddels al heeft. Als die dan vervolgens te heet aangeeft is de temperatuur eigenlijk al veel langer veel heter dan je zou denken.

Kortom, het ziet er niet goed uit voor m'n Fordje. sad smiley
ak2
Eigenlijk ben je in een prijsklasse aan het winkelen waar het merk er niet meer heel veel toe doet. Belangrijker is hoe er mee om is gegaan. De kilometerstand zegt ook vrij weinig over de staat.

Een Toyota Starlet is een hele goede auto maar inmiddels al erg oud, en een Yaris is een goede auto, maar gewild dus relatief duur. De Hyundai Getz is ook een goede auto maar wel relatief gevoelig voor roest. Je zou ook nog kunnen kijken Kia Rio of Renault Clio. De Clio is goed tegen roest behandeld, de motoren zijn degelijk, en de onderdelen zijn goedkoop. Dat geld ook voor bijvoorbeeld de Peugeot 106 en 206. ( check wel op roest)

Ik bedoel eigenlijk focus je niet te veel op merk en kilometerstand, maar vooral op hoe goed is de auto onderhouden en in welke staat is die. Immers je winkelt in een lage prijsklasse.

Ja, daar ben ik me bewust van. Ik moet helaas in het spotgoedkope hoek zoeken, maar het is even niet anders. Had de Ford net een onderhoudsbeurt laten geven (één week ervoor), de vakantie is ook al geboekt dus mijn budget reikt even niet verder.

Maar daarom is de afweging ook zo moeilijk. Met dit budget is het risico ook best aannemelijk dat je de ellende van iemand anders koopt, en sowieso dat je wederom met een hoop achterstallig onderhoud te maken krijgt. Ook als je zo'n oerdegelijke Japanner koopt.
MR PMG

Ook als dat € 1.000 of € 1.500,- zou gaan kosten?

Ik moet zeggen dat ik wel stiekem erg gehecht ben aan m'n oude Fiësta. Ondanks z'n leeftijd rijd / reed hij erg fijn, en er zat alles op en aan. Tot vorige week ook altijd ontzettend betrouwbaar geweest.

Bovendien is m'n Ford altijd erg goed onderhouden, er is echt niet bezuinigd op onderhoud. Dus ik weet precies wat ik heb met deze Ford, en dat is bij een andere auto maar weer afwachten.

Al kan ook m'n Ford me daarna weer voor onverwachte kosten stellen natuurlijk. Het blijft toch een auto op leeftijd.
AJ Schuurmans
MR PMG

Ook als dat € 1.000 of € 1.500,- zou gaan kosten?

Ik moet zeggen dat ik wel stiekem erg gehecht ben aan m'n oude Fiësta. Ondanks z'n leeftijd rijd / reed hij erg fijn, en er zat alles op en aan. Tot vorige week ook altijd ontzettend betrouwbaar geweest.

Bovendien is m'n Ford altijd erg goed onderhouden, er is echt niet bezuinigd op onderhoud. Dus ik weet precies wat ik heb met deze Ford, en dat is bij een andere auto maar weer afwachten.

Al kan ook m'n Ford me daarna weer voor onverwachte kosten stellen natuurlijk. Het blijft toch een auto op leeftijd.
Hoe fijn hij ook is, zoveel geld zou ik er niet meer in investeren.
Epica

Daar neig ik zelf ook naar. Genoemde Suzuki Alto is dus een overweging, of wellicht iets anders.

Als reparatie nog voor een bedrag onder € 800 zou kunnen gebeuren dan zou ik het nog wel overwegen.

Maar voor € 1.000,- a € 1.500 + een eventuele restwaarde / slooppremie, kan ik waarschijnlijk iets beters kopen (lees; jonger, luxer, veiliger, waarschijnlijk wel meer kilometers en waarschijnlijk wel in mindere staat van onderhoud).
AJ Schuurmans
Epica

Daar neig ik zelf ook naar. Genoemde Suzuki Alto is dus een overweging, of wellicht iets anders.

Als reparatie nog voor een bedrag onder € 800 zou kunnen gebeuren dan zou ik het nog wel overwegen.

Maar voor € 1.000,- a € 1.500 + een eventuele restwaarde / slooppremie, kan ik waarschijnlijk iets beters kopen (lees; jonger, luxer, veiliger, waarschijnlijk wel meer kilometers en waarschijnlijk wel in mindere staat van onderhoud).
Jazeker zou ik dat doen, sterker nog, m’n Corsaatje heeft wel wat meer gekost dan dat. Maarrrr, we zijn nu net terug uit zuid Frankrijk met de Alpenkreuzer er achter en zelfs met die hitte..... geen klap verkeerd. Door m’n investeringen in dit wagentje heb ik nu wel een superbetrouwbaar karretje van bijna 30 jaar oud. Lekker wagentje zonder al die hedendaagse elektronische flauwekul.
Even laten weten hoe het is afgelopen:

Mijn Ford Fiësta is afgeschreven, het motorblok scheen zelfs gescheurd te zijn. Er had een heel nieuw motorblok ingebouwd moeten worden, en dat zou me minmaal € 1.500,- hebben gekost, en dat was het mij niet meer waard. Voor dat geld kan ik iets beters terugkopen (of met gering bijleggen bovenop dat bedrag).

Uiteindelijk heb ik bewuste Suzuki Alto uit de openingspost kado gekregen van een gulle gever (familielid). big smile smiley Waar ik hem erg dankbaar voor ben.

De Alto rijdt comfortabeler dan ik had verwacht. Wel voelt het allemaal wat fragieler, kwetsbaarder dan bij m'n Fiësta. Ook heeft de Alto wat achterstallig onderhoud weg te werken (de distributieriem zit er al 10 jaar op bijvoorbeeld), de lak ziet er niet meer zo mooi uit en aan de bodemplaat zit een roestplek die waarschijnlijk binnen 1 of 2 jaar gelast zal moeten worden.

Maar ik ben dus weer even voorzien, en kan in de tussentijd doorsparen voor weer iets beters.
Leuk dat je even een terugkoppeling geeft! Veel plezier met de Alto!
thanks voor terugkoppeling en hoop dat je nog lang met de alto kan doorrijden , en dat we je hier wel weer terug zien , maar voorlopig ff niet!
Auto encyclopedie
thanks voor terugkoppeling en hoop dat je nog lang met de alto kan doorrijden , en dat we je hier wel weer terug zien , maar voorlopig ff niet!

Ik blijf hier sowieso komen hoor, ik kom hier sowieso al langer, maar dan onder een vorig account die ik nu niet meer gebruik. smiling smiley

M'n bedoeling is in ieder geval om binnen een jaar of 2 jaar (uiterlijk) door te sparen voor een Suzuki Alto model 2009 en jonger (of Nissan Pixo), een Toyota Aygo (of Citroën C1 of Peugeot 107), een Daihatsu Cuore (vanaf 2008), een Kia Picanto (hopelijk is het model vanaf 2012 dan bereikbaar).

Zo wat overwegingen. Maar dat zien we dan weer wel. Hopelijk houdt de Alto zich tot die tijd inderdaad betrouwbaar.
Succes met je Alto !
Fijn dat dat familielid je zo goed heeft geholpen smiling smiley
Distributieriem vervangen zal je bij een Alto waarschijnlijk ook de kop niet kosten.
Mijn moeder had zo'n Alto/Pixo: ik (zelf 1.88) vond het lekker rijden, 1 op 20 haalbaar en zelfs toen ze alleen nog maar hele korte stukjes reed nog steeds 1 op 18. Koelvloeistofkanalen van dat motorblok lopen nl. dichter bij de cilinders dus worden sneller warm = motor is sneller warm = ook op korte stukjes zuinig. En nadat ze een keer schade had gereden zag ik ook: onderdelen (scherm, koplamp, bumper etc) zijn zelfs nieuw relatief goedkoop.
Zo'n Alto/Pixo is een betere koop dan een Aygo/C1/107, naast dat ie goedkoper is (want minder gewild) zijn de stoelen beter. Hij is wel iets minder hip en de bagageruimte is veel minder diep.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.