1.4TSI of toch maar niet...

Gepost door Stef 7787824 
Ik heb voor mijn gezin een grote familieauto nodig. Mijn oog is gevallen op een Sharan 1.4TSI met 110kw/150pk uit 2011. De auto is geimporteerd en rijdt sinds 4 jaar in NL rond.

Ik heb uiteraard gegoogled en daar werd ik niet vrolijk van. Ik lees veel problemen met kettingen die vervangen moeten worden. Ik heb uiteraard de boekjes bekeken en het blijkt dat de ketting al onder garantie vervangen is. Ook lees ik op geen enkele factuur iets over problemen met de turbo of andere bekende kwaaltjes.

Ik heb geen ratel des doods of andere problemen gehoord. Ook de bekende klachten zie ik op de forums sinds 2014 eigenlijk niet meer terug.. ook niet voor oudere auto's. Ik heb de Myreviews geraadpleegd voor soortgelijke wagens en daarbij zijn een aantal mensen met heel veel klachten maar ook een grote groep die eigenlijk helemaal geen klachten hebben.

Een auto kopen blijft een gok maar aangezien MPV's van die leeftijd toch wel prijzig zijn is er wel enige twijfel toegeslagen. Wie kan mij daar bij helpen?
Zoals je zelf al terecht zegt, het blijft een gok! Is een Ford niets voor je?
Zeker, ik heb ook een paar Galaxy's op het oog. Deze Sharan is alleen net even wat luxer en verfijnder uitgevoerd (waar de prijs ook naar is winking smiley).

Edit; en het belangrijkste: de kofferbak is net wat ruimer waarbij er 6 koffers naast elkaar in de bagageruimte gaan met alle stoelen opgeklapt. Dat lukt mij met de Galaxy echt niet (van 2010).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-06-2019 20:39 door Stef 7787824.
1.4 uit 2011 van VW? In principe hetzelfde als Russisch roulette, aan jou om de trekker wel of niet over te halen. VW had echt wel kwaliteits problemen vanaf 2009-2013 en deze valt er precies in.
Dit blijft altijd een erg lastig onderwerp. zoals je zelf al aangeeft zijn er zat die geen problemen hebben en er zijn er zat die er wel veel hebben. Het grote nadeel is dat er vrij weinig hele grote auto's zijn en je dus een beperkte keuze hebt.
Maar wat is je budget, misschien weet iemand nog iets.
Vrienden van ons hebben in die van hun een nieuw blok moeten laten zetten. Dure klus, bovendien blijken die blokken tegenwoordig lastig verkrijgbaar te zijn.
zou iets anders zoeken.
ford galaxy is wel een stoere bak
s-max is ook wel een leuke wagen en heeft 7 zetels maar voor de ruimte zou je beter een galaxy kopen.
Een 1.4 TSI met 150 pk uit deze periode is gewoon een afrader. Je kunt denk ik dan toch veel beter bij de concurentie kijken.

Je zou bijvoorbeeld ook naar de Renault Grand Espace kunnen kijken, vanaf de Phase 2 uit 2006 zijn ze zeker niet verkeerd. In de gezochte jaren waren ze inmiddels goed uit ontwikkeld, en best behoorlijk betrouwbaar. (de slechte reputatie komt van de eerste bouwjaren) .

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-06-2019 21:41 door ak2.
ak2
Een 1.4 TSI met 150 pk uit deze periode is gewoon een afrader. Je kunt denk ik dan toch veel beter bij de concurentie kijken. Je zou bijvoorbeeld ook naar de Renault Grand Espace kunnen kijken, vanaf de Phase 2 uit 2006 zijn ze zeker niet verkeerd. In de gezochte jaren waren ze inmiddels goed uit ontwikkeld, en best behoorlijk betrouwbaar. (de slechte reputatie komt van de eerste bouwjaren) .Een goedkopere maar kleinere optie is de Renault Grand Scenic 3 vanaf 2009, dit is een goede en betrouwbare auto.
Als een Galaxy al te klein is, dan is een grand scenic zeker geen optie.
En de spoeling begint helaas dun te worden, met bijpassende prijzen. Geen nieuwe aanwas meer. Dus misschien toch die TSI maar en budget apart houden.
Ik heb de Grand Scenic al weg gehaald, ik zag dat van de koffers pas later, misschien is een personenwagenbusje zoals de Renault Trafic, Opel Vivaro of Peugeot Expert nog een optie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-06-2019 22:41 door ak2.
s velthuis
En de spoeling begint helaas dun te worden, met bijpassende prijzen. Geen nieuwe aanwas meer. Dus misschien toch die TSI maar en budget apart houden.

Op een jonge occasie van 3 jaar oud kan een nieuw blok nog wel vervangen worden, maar 8 jaar oud, pittig reserve potje in vergelijking met de aanschaf.

Moet de auto echt zo groot zijn? Koop je hem om die twee tripjes per jaar met 6 koffers te kunnen doen of zijn jullie maandelijks op pad?

Dakkoffer, taxi, aanhangwagentje, in twee keer naar Schiphol rijden, de oudste kinderen met het vliegtuig of trein sturen, kleine koffers, er zijn een hoop alternatieven.
Is het toevallig ook nog eentje met DSG of is 'ie handgeschakeld?
In geval van 1.4 TSI 150 pk met DSG is het kans op een dubbele jackpot...
V0RQ

Dakkoffer, taxi, aanhangwagentje, in twee keer naar Schiphol rijden, de oudste kinderen met het vliegtuig of trein sturen, kleine koffers, er zijn een hoop alternatieven.

Omgekeerd is het eigenlijk absurd dat je zulke oplossingen moet gaan bedenken omdat iets wat 10 jaar geleden nog gewoon te koop was, geen opvolging meer heeft gekregen.
Rooitje of 4 apart houden and you are good to go.
Inderdaad, wat is je budget?
Ik zal voor een Nissan evalia gaan.

Nissan Evalia 1.6 Acenta 7persoons camera
€ 12.950,00
[link.marktplaats.nl]
V0RQ
s velthuis

Op een jonge occasie van 3 jaar oud kan een nieuw blok nog wel vervangen worden, maar 8 jaar oud, pittig reserve potje in vergelijking met de aanschaf.

Moet de auto echt zo groot zijn? Koop je hem om die twee tripjes per jaar met 6 koffers te kunnen doen of zijn jullie maandelijks op pad?

In het verleden hebben we een Fiat 500Living gehad. Hok van een wagen en achterin toch wel erg krap voor de koters. Afgelopen jaren hebben we meermaals met twee auto's naar vakantie gereden of eentje met het vliegtuig. We missen de gezelligheid van met zijn allen op vakantie gaan.

Een huurauto hebben we overwogen maar omdat deze toch zeker 2000 euro per jaar kost kopen we liever iets zelf. Zeker nu één van de andere wagens weg gaat. Vandaag hebben we nog een Sharan 2.0TDI bekeken. Geweldige blokken maar er waren wel een paar puntjes aan de auto en wat twijfel bij het bedrijf. We vonden even verderop ook een hele mooie Galaxy 1.6 SCTi. Na een proefritje en even passen met de kinderen bleek dat het allemaal goed ging. Iets minder kofferbakruimte maar wel net iets meer beenruimte voor de kinderen. Iets duurder dan de Sharan maar in betere staat. Deze hebben we dus gekoct
Gisteravond was je nog zoekende en nu heb je er al één gekocht. We hebben hier dus in ieder geval te maken met een snelle beslisser winking smiley
Congrats, zoek alleen even uit of de 1.6 160pk problemen van de C-Max ook een dingetje zijn van de Galaxy, problemen met koel circuit.
Leon in zn Fiesta
Gisteravond was je nog zoekende en nu heb je er al één gekocht. We hebben hier dus in ieder geval te maken met een snelle beslisser winking smiley

Tsja, het orienteren was al afgerond (op het 1.4TSI probleem na, waar dit hele topic over gaat winking smiley). De kostenberekeningen gemaakt. De vakantie over 3 weken, dus de knoop kon snel doorgehakt worden smiling smiley
Stef 7787824
Leon in zn Fiesta

Tsja, het orienteren was al afgerond (op het 1.4TSI probleem na, waar dit hele topic over gaat winking smiley). De kostenberekeningen gemaakt. De vakantie over 3 weken, dus de knoop kon snel doorgehakt worden smiling smiley
Ah juist, je was in je hoofd al verder dan het topic deed vermoeden (althans, zo interpreteerde ik 'm). Lekker toch, als je je huiswerk op orde hebt dan is het doorgaans inderdaad een kwestie van gericht en snel zaken doen. thumbs up En als je dan ook nog vindt wat je zoekt dan is het helemaal top smiling smiley
Auto encyclopedie

€ 12.950,00
[link.marktplaats.nl]

Wat-een-hok!
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Auto encyclopedie

€ 12.950,00
[link.marktplaats.nl]

Wat-een-hok!

Maar wel verdomde praktisch. Jammer dat ze zo onder gemotoriseerd zijn. Ideaal voor een groter of samengesteld (actief) gezin toch?
s velthuis
V0RQ

Omgekeerd is het eigenlijk absurd dat je zulke oplossingen moet gaan bedenken omdat iets wat 10 jaar geleden nog gewoon te koop was, geen opvolging meer heeft gekregen.
Met dank aan de overheid die de BPM op niet zo zuinige auto’s flink heeft opgeschroefd.
Casanova

Met dank aan de overheid die de BPM op niet zo zuinige auto’s flink heeft opgeschroefd.[/quote]

Ik weet niet of dat de overheid te verwijten is. Duurdere, zwaardere en krappere suv's gaan als warme broodjes.
Thanks!

quote="s velthuis"]
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Auto encyclopedie

€ 12.950,00
[link.marktplaats.nl]

Wat-een-hok!

Maar wel verdomde praktisch. Jammer dat ze zo onder gemotoriseerd zijn. Ideaal voor een groter of samengesteld (actief) gezin toch?[/quote]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-06-2019 21:40 door Auto encyclopedie.
s velthuis
Casanova

Met dank aan de overheid die de BPM op niet zo zuinige auto’s flink heeft opgeschroefd.

Ik weet niet of dat de overheid te verwijten is. Duurdere, zwaardere en krappere suv's gaan als warme broodjes.[/quote]

Het geld wat je niet aan kinderen uit geeft, kun je in een auto steken. Feit is dat de prijs van grote zware auto's fors omhoog is gegaan. Wat ook niet helpt is dat met name de Amerikanen niet voorop lopen met motortechniek, en die auto's nog zwaarder belast worden. De Grand Voyager kostte in 2001 vanaf 30.000 euro. Tien jaar later vanaf 52.000 euro.
Heb dus 3 jaar in een 1.4 TSI 122ps gereden. Bij dagelijks gebruik nooit last gehad van ketting. Deze was overigens nooit vervangen. In totaal 150k op de teller.

Wel fijne motoren maar blijft een gok idd.
Prima toch? Als jouw auto het reguliere onderhoud gehad heeft zou er toch niets aan de hand moeten zijn (incl evt terugroepacties).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.