Daihatse Move 850 of 1.0?

Gepost door GT 1973 
Ik ben aan het kijken naar een andere auto. De auto die het best bij mijn wensen past is een Daihatsu Move. Ik heb al eerder een Move 850 gehad.
Maar bij het rondstruinen blijkt dat een nieuwere 1.0 ook bij de mogelijkheden hoort. Wat zijn de voor- en nadelen van de 1.0, ten opzichte van de 850?
Ik kan me voorstellen dat de 1,0 iets vlotter is. De tien centimenters extra lengte zullen vooral in de neus zitten, en niet in de binnenruimte. Kunnen de achterstoelen net zo makkelijk worden gedemonteerd als bij de 850?
Eerlijk gezegd denk ik dat jij de persoon bent met de meeste kennis van de Daihatsu Move op dit forum. Zelf zou ik altijd voor wat extra vermogen gaan als dat kan, dus de 1.0.
zou gaan voor de 1.0. gaat rustiger draaien en rijden.
Net als de WagonR ziet de Move er vrij fout uit. Maar na de facelift zijn het bijna nette bejaardenauto's geworden. De originelen zijn door hun lelijkheid bijna mooi. Maar ik denk dat ik toch voor de 1.0 ga. Het gaat tenslotte toch om het rijden. En qua zuinigheid doet de 1.0 niet onder voor de 850. Het liefst zou ik een Suzuki Carry 1.3 kopen, maar dat loopt qua vaste lasten iets uit de hand (meer verbruik, hoger gewicht).
Ik weet niet wat je budget is, maar heb je ook al aan een YRV gedacht? De 1.0 valt nog net in dezelfde belastingschaal als de Move (847 kg) en het aanbod is veel groter. Op autowereld staan 47 YRV's tegen 17 Move's. De 1.0 en ook de 1.3 motoren van Daihatsu staan er wel om bekend dat ze soms een flinke slok olie lusten agv versleten zuigerveren. Er zijn er echter ook zat met zeer hoge km standen die geen druppel verbruiken. Goed onderhoud is daarom erg belangrijk.

Zomaar wat voorbeelden:

Daihatsu Young RV - 1.0-12V RTi 2002 € 1.295


Daihatsu Young RV - 1.0-12V RTi 2002 € 999


Daihatsu Young RV - 1.0-12V SXi 2005 € 1.500


En nog eenDaihatsu Move - 1.0 1.2 v € 999




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-06-2019 10:29 door SVF.
Quote
GT 1973
Net als de WagonR ziet de Move er vrij fout uit. Maar na de facelift zijn het bijna nette bejaardenauto's geworden. De originelen zijn door hun lelijkheid bijna mooi. Maar ik denk dat ik toch voor de 1.0 ga. Het gaat tenslotte toch om het rijden. En qua zuinigheid doet de 1.0 niet onder voor de 850. Het liefst zou ik een Suzuki Carry 1.3 kopen, maar dat loopt qua vaste lasten iets uit de hand (meer verbruik, hoger gewicht).

Ach wat is lelijk, ik denk dat dat ondergeschikt is aan de overige 'kwaliteiten'van de auto, gewoon een zorgeloze auto.
Na twee dagen zie je het uiterlijk toch niet meer. Ik heb een automatische zoekopdracht uitstaan. Die voor de Carry laat ik ook staan, gewoon uit benieuwdheid. Maar het zal toch een Move worden. Ik heb bewust niet voor de Suzuki WagonR gekozen. Die is zwaarder en heeft een hogere laadvloer.
Waarom geen Atos Multi? Niet de meest verfijnde auto, maar weegt ook weinig en is ruim.
Ik zal eens kijken naar de Atos. Ik vrees echter dat die niet onder de 750kg zal blijven.
Een Atos weegt 822 kg, de Move 1.0 790 en een YRV 1.0 847. Valt allemaal in dezelfde belasting categorie. Zou 57 kg meer gewicht veel verschil maken in brandstofverbruik? De YRV is veel earodynamischer dan zo'n omgevallen telefooncel. Enkel de verzekeringspremie zal iets hoger zijn.
Quote
GT 1973
Ik zal eens kijken naar de Atos. Ik vrees echter dat die niet onder de 750kg zal blijven.

De lichtste uitvoeringen wegen 785 kg, maar een Move zit toch ook rond een dergelijk gewicht?
De grens qua MRB ligt bij 750kg. De Move 850 weegt 720kg.
Ik heb net de Atos bekeken. Die is echt lelijk lelijk. Die wordt niet mooi van lelijkheid. Daar valt overheen te stappen als er niet zoveel aan kapot zou kunnen gaan. Maar helaas kan er veel aan kapot. Ook is de ruimte-indeling niet zo geniaal als bij de Move, die uitneembare achterstoelen heeft.
Quote
GT 1973
De grens qua MRB ligt bij 750kg. De Move 850 weegt 720kg.

Maar de 1.0 niet, dus die zou dan ook moeten afvallen.
Ik vrees het ook. Ik heb net de YRV bekeken, maar die is ook minder ruim dan een Move zonder achterstoelen.
Het zal dus een 850 worden. Dat is geen probleem, want die levert qua rijden een grijns op van oor tot oor.
Ik rijd te weinig kilometers om bij te betalen voor extra rijplezier. Daarbij is minimalisme ook een soort van rijplezier.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.