Advies: 2e hands Diesel met hoge kilometerstand

Gepost door Alias 
Goedenavond,

Momenteel zit ik in het dubio om een 2e hands diesel te kopen, alleen heeft deze al 260k op de teller staan.

Heeft iemand ervaring met 'nieuwere' (lees: bj eind 2014) auto's met zo veel op de teller?

De auto oogt goed onderhouden en heeft netjes al zijn beurten bij de dealer gehad, maar met zo'n kilometerstand ben ik toch bang dat ik gauw op groot onderhoud ga stuiten. Wie heeft ervaring of advies?

Edit: Het gaat om een renault clio.

Alvast bedankt!
Het ligt er een beetje aan hoe goedkoop deze Clio is ten opzichte van een vergelijkbare Clio met een "normale" kilometerstand en wat je doel is met deze auto. Wil je deze auto oprijden en hij is significant goedkoper dan de overige alternatieven zou je er best een goede koop mee kunnen doen, je hebt een éénmalige afschrijving en als je dat kunt spreiden over 5-6 jaar zit je altijd goed. Wil je de auto na pakembeet 2 jaar weer opruimen dan zul je er waarschijnlijk slechts nog de exportprijs voor krijgen. Technisch gezien schijnt zo'n Clio erg goed in elkaar te zitten en hij is nog jong dus met tijdig en goed onderhoud zou ik me geen zorgen maken op het vlak van betrouwbaarheid.
De Renault Clio 4 staat bekend als techisch een solide auto. Kijk goed wat er al vervangen is, dan weet je wat nog kan komen, en reserveer hier wat geld voor. Ik zou het alleen doen als de auto een stuk goedkoper is als een met bv 140.000 km. Bij goed onderhoud kan deze Cli9 met 260.000 km nog jaren mee. Ik zou zo lang het kan gewoon doorrijden, veel afschrijving heb je niet meer.
Ik heb er 1 kunnen vinden met 254dkm op de teller op internet, maar die is in verhouding nog best prijzig, voor het zelfde geld of iets meer heb je auto's met een lagere kilometerstand. Maar als er al een hoop dingen vervangen zijn zou je het kunnen doen, maar houd er wel rekening mee dat een hoop onderdelen versleten kunnen zijn.
Bedankt voor de info!

Inruilen zal na een paar jaar inderdaad niet meer gunstig zijn, daar ben ik me van bewust. Het liefst zo lang mogelijk mee doorrijden tot ie af is.

Hij ligt ca 2000 onder de vraagprijs voor een vergelijkbare uitvoering met een "gewone" kmstand a 130-140k. Ik vraag me nu af welke optie op de langere termijn goedkoper en vooral betrouwbaarder is? Deze voor ca 5000 kopen of toch een met 130k op de teller voor 7000-7500 kopen?
Motoren kunnen zo lang mee, alleen weten?willen wij consumenten dat niet.
Let even op dingen zoals onderhoud bij de vorige eigenaar.
Distributieriem etc.
Stel je rijdt de auto op tot 400.000 km met 30.000 km per jaar

400.000-260.000= 140.000/30.000= 4,67 jaar. 5000/4,67= 1070 per jaar afschrijving
400.000-130.000= 270.000/30.000= 9 jaar. 7000/9= 778 778 per jaar afschrijving

Restwaarde na bijna 5 of 9 jaar maakt weinig uit.
Heb je die 2000 extra liggen of gebruik je die liever ergens anders voor?
Ga je de clio bijna 5 of 9 jaar houden?
Auto uit 2014 met 260.000 op de teller heeft dik 50.000 per jaar gereden, dat is beter voor de auto dan 130.000 km in 5 jaar.

Tussenweg? Auto van € 6.000 met circa 150-160.000 km op de teller?
Ik zou bij zo'n kilometerstand wel rekening houden dat zaken als het roetfilter, EGR, verstuivers en eventueel turbo/tweemassavliegwiel wel een keer aan vervanging toe gaan zijn, als dit nog niet gebeurd is.
Een roetfilter gaat meestal zo'n 200.000-300.000 km mee en dan zit deze vol met as, reinigen heeft dan geen zin meer omdat het roetfilter naast vol raakt ook slijt, vervangen is dan de enige optie en dan ben je ca. 1000 euro verder. Dit zie je ook wel langs komen in andere topics, ook bij de betrouwbare Renaults en dat hoort gewoon bij een moderne Diesel. Ook die andere onderdelen zijn slijtageonderdelen en prijzige reparaties als die aan de beurt zijn.

Het punt is dat je nooit weet wanneer je deze reparaties gaat krijgen, maar je kunt er wel van uit gaan dat het meeste tijdens de 200.000 volgende kilometers er een keer aan komt. Dus je kunt het nu in de berekeningen negeren, maar dan snijd je jezelf in de vingers. Als je over een halfjaar je roetfilter moet vervangen, dan rijd je de komende 1-2 jaar voor janjoker in je diesel ten opzichte van een benzine. Ik vind het kopen van een moderne diesel met een hoge kilometerstand een enorme gok en zou het zelf niet doen, en hoe meer kilometers je per jaar maakt hoe groter deze gok is.
Het gaat niet alleen om de motor he. Alles eromheen heeft ook 260k meegedaan. Ook de schokdempers, remmerij, airco en noem maar op.
Maar hoeveel kilometers rij je eigenlijk per jaar?
Ik koop eigenlijk altijd relatief jonge auto’s met hoge kilometerstand (200.000+). Ben dit van huis uit al gewend, mijn vader deed (en doet) dat ook. Redenatie is simpel: je koopt ze relatief voor een appel en een ei en ze zijn vaak goed onderhouden.
De echte ellende begint in mijn ervaring vaak pas later, als de tweede en derde eigenaren beginnen met beknibbelen op onderhoud.

Uit mijn tijd als service-adviseur weet ik dat auto’s met 100.000 of 150.000 kilometer er slechter aan toe kunnen zijn dan auto’s met 300.000. Net zo goed als andersom. Alles staat of valt met de verzorging door het baasje. Daarom is het fijn als het er maar één is geweest. Dan kun je makkelijker een inschatting maken.
Daarnaast zijn deze auto’s vaak vanaf nieuw door één dealer onderhouden. Deze dealer kent de ex-eigenaar en de auto. Voor de auto te koop wordt gezet maken zij al inschatting of de auto het waard is (ivm garantie, naamsbekendheid etc.). Dat is dan ook de plek waar je zo’n auto wilt kopen. Als de dealer het risico te groot vindt, wordt de auto doorverkocht aan een occasion handelaar. Sinds ik weet hoe deze handel werkt, is dat voor mijn reden om een dergelijke auto niet bij zo’n handelaar te kopen.

Inhoudelijk:
Bij een diesel (inmiddels ook steeds meer benzine’s) met deze kilometerstand houd je altijd rekening met het dual-massa vliegwiel. Die gaan eigenlijk altijd wel kapot en kosten je ongeveer €1200,-. Maar goed, als je die bij aanschaf incalculeert is dat geen ramp natuurlijk.
Verder is het auto specifiek. Hoe is de vorige eigenaar er mee omgegaan? Heeft de auto zijn onderhoud gehad?

Dus;
1. Is de historie bekent en is hij aantoonbaar goed onderhouden?

2. Staat hij te koop bij een vertrouwde dealer?

3. Krijg je garantie? (Ik kan mij voorstellen dat dit specifieke geval net onder de €4500,- grens komt?)

4. Houd je rekening met extra kosten na aanschaf?

Als alle antwoorden ‘ja’ zijn, zie ik geen reden om het niet te doen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close