Suv licht en zuinig

Gepost door Popeye89 
Suv licht en zuinig
08-06-2019 14:34
Hoi allen. Zoek voor een suv. Die licht en relatief zuinig is. Waarbij dus 1 op 10 toch wel haalbaar moet zijn. Of nog beter...

Elektrische ramen en airco en stuurbekrachtiging is een must. Wie weet een open dakje er nog bij? 4x4 is leuk want ik woon naast een bosrijk gebied. Km per jaar een kleine 7000. Benzine dus. 5 deurs is wenselijk en een hogere instap.

Had zelf een subaru forester gezien rond het jaar 2000. En deze evt iets verhogen. Zijn er nog meer opties zoals deze?

Prijsklasse tot 3000. Wie weet met gepingel wat mogelijk is...

Ik heb nu een honda aerodeck op hoogste stand schroefset. Nog te laag.... maar om die goed te verhogen een klus... en nu een goede reden voor een suv jeep achtige wagen! Bosgebied!
Re: Suv licht en zuinig
08-06-2019 15:02
Zuinig en 4x4 en hoge auto's zal niet heel makkelijk worden, maar 1:10 moet te doen zijn.
Mazda Tribute

Mitsubhisi Outlander

Dit zijn 2 voorbeelden
Oke. Die mazda en outlander eens bekijken.. ze zijn wel wat zwaarder in mrb. Beter dan zo'n Subaru? Of haal je dat qua verbruik er uit?
Misschien teveel van het goede en meer terreinwagen dan SUV. Duur in wegenbelasting, verbruik is bij 7.000 kilometer per jaar natuurlijk niet zo boeiend.

Opel Frontera
In de topicnaam staat ´licht en zuinig´, denk je dat die Frontera daaraan beantwoordt?
speedtouch
In de topicnaam staat ´licht en zuinig´, denk je dat die Frontera daaraan beantwoordt?

Wat heb ik er zelf al voir opmerkingen bijgezet dan?
En welke SUV voldoet volgens jou wel aan licht en zuinig dan? Een 4x4 voor dit budget geeft nu eenmaal niet oneindig veel mogelijkheden.
Klopt.. maar 1 op 10 of erboven is dat zo lastig haalbaar dan? Opel frontera dus blijkbaar niet.. what else? smiling smiley
Daihatsu terios, zuinig weet ik niet,wel goedkoop in wegenbelasting
De daihatsu is t niet voor me. De x trail ziet er wel tof uit.

Hebben we er nog meer? smiling smiley evt onder de 1350 kg?
08-06-2019 17:18
Een Suzuki Jimny, of Suzuki Vitara. En met een iets hoger budget kun je ook denken aan een Fiat Sedici. (is onderhuids een Suzuki SX4 met 4 wielaandrijving)
Of een Mitsubishi Pajero Pinin.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-06-2019 17:35 door ak2.
toyota rav4 haal je nog net 10l/100km. doe je echt veel b weggetje dan is 8l makelijk.

of de honda hr-v. gemiddeld wel 9l haalbaar.

schroefset kun je niet echt een wagen verhogen. kun je beter een liftkit zoeken.

schroefset is meer voor te zakken. maar niet om te slammen.
08-06-2019 17:48
Deze is wel iets boven je budget
Honda CRV

Of even wachten en doorsparen om je budget wat op te hogen, dan heb je meer keuze.
Lada niva, maar die is niet zuinig
Renault Scenic RX4 - € 2.250

Hyundai Santa Fe - € 2.350 (Is wat zwaarder als de Forester en X-Trail, maar van een lagere aanschafprijs kan je heel wat extra wegenbelasting van betalen.

Verbruik zou ik niet zo kunnen zeggen, maar zoals gezegd kan je een SUV/Terreinwagen eigenlijk niet in een zin noemen met zuinig.
Subaru G3X

Gevonden via Gaspedaal.nl
[www.gaspedaal.nl]
Die zat er al onder sad smiley . Ik ga ze eens bekijken allemaal. Hoorde veel klachten over een rav4 met veel olieverbruik...

Het moet wel een beetje gave jeep look houden. Nissan x trail achtig. smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-06-2019 18:58 door Popeye89.
Zo'n 1e generatie CR-V is een goede keuze, maar ga wel voor een exemplaar met de ronde gaten in de voorbumper, dan is het een échte Japanse.
08-06-2019 19:50
Zuinig, vergeet dan die Forester maar, Die zuipen behoorlijk. Ik zou voor 3000 euro een beetje in de onbekende hoek gaan zoeken. Er is nog zo’N kleine Mitsubishi geweest, beetje vierkante postkoets.

Edit, Pajero Pinin.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-06-2019 19:51 door Aras.
08-06-2019 20:23
Aras
Zuinig, vergeet dan die Forester maar, Die zuipen behoorlijk. Ik zou voor 3000 euro een beetje in de onbekende hoek gaan zoeken. Er is nog zo’N kleine Mitsubishi geweest, beetje vierkante postkoets.

Edit, Pajero Pinin.
Alleen heeft die geen 5 deuren. Iets waar de voorkeur wel ligt.
Maar dan kan je ook naar een Vitara met 3 deuren kijken, daarbij is de 1.8GDi geen goede motor.
Oke. Maar wel linksgestuurd? En die forester zuipen hard ja? En zon x trail? Had een pajero gezien op mp 3250. Long body. Maar lijkt kort...

Mitsubishi Pajero Pinin 1.8 MPI GLX Long B VOL JAAR APK
€ 3.250,00
[link.marktplaats.nl]

X trail lijkt me gaver.. crv ook overigens. Zijn die enigzins dan wel een beetje zuinig?
08-06-2019 23:04
1:10 moet te doen zijn. Maar je maakt je wel heel erg druk om het verbruik, je rijdt maar 7000km per jaar en wilt een suv met 4x4. Ik snap dat je geen 1:5 wil.
Zijn die enigzins dan wel een beetje zuinig?

Laat dat zuinig gedoe toch zitten joh, lekker boeiend bij 7k per jaar.

1 op 12 = Euro 965 aan benzine
1 op 10 = Euro 1.155 aan benzine
1 op 8 = Euro 1.445 aan benzine

Dus verschil tussen 1 op 8 en 1 op 12 op jaarbasis is nog geen 500 Euro, zeg 40 Euro per maand. winking smiley
Ik snap je punt. Maar op 3 jaar is dat bijv. 1500 euro. Altijd handig voor evt onderhoud of extras..

De crv of de x trail... wat zou de voorkeur hebben?

Beetje voor de funfactor:
Heeft er 1 van de 2 evt een dakraam ooit geleverd?
09-06-2019 09:31
Ga voor een CR-V.
Ze zijn eigenlijk altijd wel goed. Heb alle generaties gereden. (mijn voorkeur is de automaat met de pook aan het stuur)
Een hoge km stand maakt dan ook geen r*** uit.
Goed zoeken op alle sites, vergeet ook facebook niet.
Voor 3000 zou er eentje van de eerste generatie te vinden moeten zijn
09-06-2019 09:32
Total Loss
...
Dus verschil tussen 1 op 8 en 1 op 12 op jaarbasis is nog geen 500 Euro, zeg 40 Euro per maand. winking smiley

En dat verschil ga je niet eens vinden als je het bij <2 liter blokjes houdt en dezelfde maat auto.
Suzuki SX4 S Cross AllGrip 1600 cc . 5,4 l/100 km boordcomputer.
Honda HR-V lijkt me hier een van de logischer opties. Is relatief licht en zuinig.

[www.marktplaats.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-06-2019 11:14 door D Elzinga.
09-06-2019 11:38
stalle
Suzuki SX4 S Cross AllGrip 1600 cc . 5,4 l/100 km boordcomputer.
EN wat moet TS hier mee? De auto is amper verkocht met allgrip en ze staan niet eens te koop voor het budget.
Dankjewel. Hier kan ik wat mee..handgeschakelde niet goed?

Ik ga hier dan eens naar zoeken. Ervaringen met de Nissan zijn er denk ik niet...
Is de hrv beter als.de crv? Vind de crv wel wat stoerder ogen. Maarja crossbanden kunnen veel doen.
09-06-2019 12:05
Handgeschakeld is wel goed hoor.
Een HR-v is volgens mij niet vierwiel aangedreven, maar verbeter mij als ik mis zit.
Stif
Een HR-v is volgens mij niet vierwiel aangedreven, maar verbeter mij als ik mis zit.

Verkocht in zowel 2WD als 4WD. Zie ook mijn linkje, dat is een exemplaar met 4WD.

Overigens vermoed ik dat de bodemvrijheid van een CR-V ten opzichte van een HR-V wat beter is, maar of het mbt die laatste alsnog voldoende is zou TS moeten bepalen.
Fiat Panda 4x4. Heb je ook nog een vierdeurs.
Mwa. een crv staat me beter aan..een x trail ook wel. Maar welke nou beter is... durf ik niet te zeggen en kan het moeilijk vinden...
12-06-2019 23:03
Persoonlijk vind ik de CRV mooier dan de X-trail.
daarintegen is de X-trail weer lichter dan de CRV.
Volgens mij niet lichter. De crv is juist lichter. Het model tot 2002 was ik voor aan het kijken bij de crv. Of moet ik die na 2002 ook bekijken? Bij Nissan die km teller in het midden vind ik zo maf.. vind de motorkap van de crv zo laag kort aflopend. Of heb ik dat? De xtrail lijkt dunner..
13-06-2019 11:33
Popeye89
Volgens mij niet lichter. De crv is juist lichter. Het model tot 2002 was ik voor aan het kijken bij de crv. Of moet ik die na 2002 ook bekijken? Bij Nissan die km teller in het midden vind ik zo maf.. vind de motorkap van de crv zo laag kort aflopend. Of heb ik dat? De xtrail lijkt dunner..
Dat ligt er maar net aan bij welk bouwjaar je kijkt. Maar ik keek net bij een nieuwere CRV en daar heb je wel een hele lelijke parkeerrem in het interieur.
2003 ongeveer. Lijkt wat netter afgewerkt. Een x trail lijkt ook wat netter. Kmstand wat hoog:

Nissan X-Trail 2.0 4wd Luxury Verhoogd en modderbanden!
€ 2.799,00
[link.marktplaats.nl]

Maar als ik kijk naar deze crv. Wel het eerste type. Is dat niet duur...

honda crv december 2000
€ 2.350,00
[link.marktplaats.nl]
13-06-2019 12:42
Leuk die modderbanden, maar hou er rekening mee dat ze niet prettig rijden op de gewone weg. Daarbij vind ik persoonlijk de tellers in het midden van de auto waardeloos. Heb in een Primera P12 gereden en die had dat ook, ik kon er maar niet aan wennen.
X-trail

Dit vind ik persoonlijk een betere keuze, maar als je het grootste deel onverhard rijd dan is de uitvoering met modderbanden verstandiger, rij je het grootste deel op asfalt/klinkers, dan zou ik voor normale banden gaan. Maar of het was is kom je achter door er mee te gaan rijden.
Hou er ook rekening mee dat de CRV een deur heeft en geen achterklep.
Poeh. Dat laatste! Geen rekening mee gehouden. Lijkt me soms nog wel eens onhandig is het niet? Die modderbanden wil ik juist wel... maar is die wagen dan niets? Te hoge km stand?
13-06-2019 18:53
Popeye89
Poeh. Dat laatste! Geen rekening mee gehouden. Lijkt me soms nog wel eens onhandig is het niet? Die modderbanden wil ik juist wel... maar is die wagen dan niets? Te hoge km stand?
Ik heb geen idee of de wagen iets is, maar je zou hem voor aankoop wel moeten laten keuren of op een brug zetten om de onderkant te kunnen bekijken. Want als het er veel mee 4x4 gereden is heb je veel kans op schade. Vriend van mij reed wel eens in de Defender van zijn moeder, eerst met V8 op modderbanden en daarna een diesel op gewone banden en dat laatste reed toch echt een stuk comfortabeler, maar dat is aan jou.
Klopt. Dat kan altijd nog eigenlijk he. Als de wagen zelf maar goed is. Beter kijken voor een km stand van ca 150.000 die iets duurder is? Of maakt dat bij een x trail 2.0 4x4 niets uit?
Zijn gewone BFG AT zomerbandjes, dus geen modderbanden... afrolgeluid op de weg valt best wel mee, is niet te vergelijken met de echte modderbanden.
Kijk liever even goed op welke manier deze verhoogd is en of die daar ook geheel opnieuw op uitgelijnd is, e.e.a. kan namelijk wel aardig ten koste van het comfort en de levensduur van de aandrijflijn/stuurinrichting gaan.
Als ik een keuze moest maken dan nam ik liever een standaard exemplaar met 60.000 km minder op de teller voor hetzelfde geld.... een setje AT-bandjes en verhogingsblokken kun je gauw genoeg opscharrelen.
En kijk ook eens goed hoe de kop van de trekhaak eruit ziet... vele X-trails zijn namelijk aardig misbruikt met (te) zware paardentrailers enzovoorts.
Dat is wel een goede tip ja. Ook voorzichtig zijn met fonkelnieuwe trekhaken dan?

Denk dat ik met zon nissan toch niet snel de plank missla als 4x4 hoge jeep?
Popeye89

Denk dat ik met zon nissan toch niet snel de plank missla als 4x4 hoge jeep?

Je slaat de plank totaal mis:
- Nissan en Jeep zijn 2 totaal verschillende merken.
- 4x4 wil nog niet zeggen dat het dan ook gelijk een offroader is, er zit constructietechnisch namelijk nogal een fors verschil in de aandrijflijn en ophanging van de één en ander.

Een X-trail is en blijft gewoon een 4wd SUV die het best te vergelijken is met een Subaru Forester o.i.d., verwacht dus niet dat je hiermee ongestraft hetzelfde kunt doen als wat je met een echte offroad auto kunt doen... je kunt zo'n 4x4SUV prima verhogen en op mudbandjes zetten, maar de totale aandrijflijn en ophanging is en blijft blijft gewoon een heel stuk fragieler als de aandrijflijn van een echte offroad auto.
Voor een beetje greenlanen en aanhangertjes/caravans trekken zijn het prima dingen, wil je echt offroad gaan zonder de techniek gelijk te slopen spaar dan maar even door voor een auto die daarvoor ook geschikt is.... dan kom je bij Nissan eerder in een Terrano, Patrol of Navara Pickup terecht, en moet het wat kleiner neem dan maar een Suzuki Jimny of Vitara.

Een verhoogde Xtrail op modderbandjes blijft gewoon een opgedikte 4x4 SUV, wel leuk voor de looks maar daar houdt het wel ongeveer mee op... en ik kan je wel verzekeren dat de homokineten dankzij die verhoging als eerste het loodje gaan leggen als je er werkelijk mee offroad gaat. (iets met maximale draaihoeken i.c.m. zware belasting)
Niu bedoelde niet het merk haha, dat ken ik wel. En ook niet dusdanig volle bak offroad..

Bedoelde meer in de zin als in aanschaf.....
Lichte SUV.

Fiat Panda 4x4 & Suzuki Jimny cool smiley
14-06-2019 15:14
Popeye89
Niu bedoelde niet het merk haha, dat ken ik wel. En ook niet dusdanig volle bak offroad..

Nee daarmee sla je zeker de plank niet mee mis, het is eerder Muddy Bandit die de plank misslaat. Je hebt het nergens over door de modder gaan maar meer over offroad rijden door het bos en daar zijn ze wel geschikt voor, ze hebben echter geen lage gearing en ook geen lier dus je moet wel oppassen met wat je doet.
Epica
Popeye89
Nee daarmee sla je zeker de plank niet mee mis, het is eerder Muddy Bandit die de plank misslaat. Je hebt het nergens over door de modder gaan maar meer over offroad rijden door het bos en daar zijn ze wel geschikt voor, ze hebben echter geen lage gearing en ook geen lier dus je moet wel oppassen met wat je doet.

… en dat is toch precies wat ik ook zeg in m'n laatste bericht?eye rolling smiley
"Voor een beetje greenlanen en aanhangertjes/caravans trekken zijn het prima dingen, wil je echt offroad gaan zonder de techniek gelijk te slopen spaar dan maar even door voor een auto die daarvoor ook geschikt is."

… en wat betreft de aanschaf had ik al in een eerder bericht al wat gemeld:
Kijk liever even goed op welke manier deze verhoogd is en of die daar ook geheel opnieuw op uitgelijnd is, e.e.a. kan namelijk wel aardig ten koste van het comfort en de levensduur van de aandrijflijn/stuurinrichting gaan.
Aan het advertentiefotootje kan niemand zien of het een misbruikte zeperd is voor teveel geld of een net ding voor leuk geld, maar ik wordt altijd argwanend bij auto's die al aangepast zijn om ze wat beter offroad geschikt te maken.... want de praktijk wijst meestal wel uit dat ze dan ook al aardig gebruikt (of misbruikt????) zijn voor dat doel.
Kortom proefstomen en op een brug heel goed kijken of de aandrijflijn nog strak, lek- en spelingvrij is... met name de versnellingsbak is een zwakke schakel, maar de diffs en homokineten kunnen ook teveel speling hebben. (en dat is allemaal verrekte duur spul om te laten herstellen)
En als je er toch onder staat voel dan ook eens goed achter de diverse beschermplaten en in de afwateringsgaten: als het daar overal nog vol met zand en bagger ligt dan weet je ook gelijk hoe de auto gebruikt is in het verleden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close