Kleine auto voor erbij

Gepost door Xtinction 
Heren,

Ik lees autoweek elke dag al een jaar of 10. Eigenlijk nu pas na 10 jaar doet het zich dat ik eens de mening van de andere autoweek lezers zou willen weten.

Vorig jaar april een nieuwe Ford Focus ST-Line 125pk stationwagon aangeschaft. Nu 1 jaar later: april 2019 heb ik 30.000km op de klok staan.
Nu heb ik me door een vriend laten verleiden eens de BMW garage in te lopen. Meteen sprong me de laatste 'aanbieding' in het oog, namelijk de : BMW M-sport Corporate Lease Edition. Ik heb me een weekje bedacht en besloten tot de koop over te gaan. Het is een 318i Tourer M-sport Corporate Lease Edition geworden.

Nu wil ik de BMW toch wat gaan besparen qua kilometers omdat ik deze een flink aantal jaar wil gaan houden.
Mijn idee daarom is om een kleinere auto (goedkoop in wegenbelasting en verzekering) aan te schaffen en flink wat kilometers met deze af te leggen.
Woon-werk verkeer: elke dag 100km (alleen maar snelweg kilometers)

Ondertussen ben ik al heel veel modellen tegengekomen: Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo, Chevrolet Kalos, Opel Corsa, Ford Ka, VW Lupo, VW Fox, Seat Arosa, Hyundai Atos, Toyota Yaris, Suzuki Alto en noem het allemaal maar op.
Ik heb geen merk voorkeur, maar door het vele aanbod heb ik eerlijk gezegd geen idee meer wat nou de betere keus zou zijn.

Budget : tot €3000,-
Bouwjaar : Maakt niet uit.
Wegenbelasting: Tot ~ €35,- per maand.

Welke auto zouden jullie aanraden en waarom?
Welke auto zouden jullie afraden en waarom? (Roest, onderhoud, problemen)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-06-2019 20:07 door Xtinction.
Heel bijzonder verhaal. Je koopt dus een dure nieuwe auto in het D-segment van een premium merk, leuk, Gefeliciteerd!
Maar daarna koop je een barrel om die dure auto iets te sparen.
Had je dan niet beter gewoon een minder dure auto kunnen kopen? Of gewoon die Focus kunnen houden?
Beetje raar om vanwege deze reden een 2e auto te kopen waarmee je blijkbaar verreweg de meeste kilometers gaat maken, dit terwijl je ook een dikke bak voor de deur hebt staan. ( tenzij die 2e auto ook door iemand ander gebruikt gaat worden uiteraard dan is het en ander verhaal ).
De 2e auto zal inderdaad ook door de vriendin gereden worden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-06-2019 20:33 door Xtinction.
Ik zou het nooit zo aanpakken.

1. Waarom een 318i hebben en een brikkie rijden? Het is geen collectors item.

2. Kom het financieel wel uit? De BMW gaat toch flink op leeftijd afschrijven, kan je voor die 30.000km op afschrijving besparen wel zo'n wagentje erbij nemen?
Maw wat is het verschil tussen een bmw van tien jaar oud met 30k of 3ton op de klok?

3. Wil en mag je zo'n ding nog veel langer rijden dan 10 jaar?
Een Daihatsu cuore, die is goedkoper qua brandstof en wegenbelasting dan de Aygo,C1 en 107. Een sirion 1 is ook goed en zit vooral na de facelift goed in elkaar.
Besef dat een BMW 318 een leuke auto is maar geen collectors item is, wat meer kilometers is dus zeker geen probleem.

Als kilometervreter zou ik een Renault Twingo 1.5 DCI aanraden, de auto heeft een relatief krachtige, betrouwbare en zuinige motor. Je koopt ze uit hele jonge bouwjaren voor weinig geld. Voor het A segment rijdt de auto opvallend goed en comfortabel op de snelweg en biedt voor het A segment veel ruimte.
Als het een M oid geweest was, had ik de gedachtengang evt nog kunnen volgen, voor een leashokuitvoering niet. Waarom zou je die zo willen sparen? Zo lang mogelijk houden door er_niet_ mee te rijden? Bijzonder op zijn minst.
Hmm, bijzonder geval.
Je koopt een zogenaamde "rijderswagen" en wil vervolgens in een gebakje je kilometers maken.
Hou rekening met rug, lawaai het ontbreken van comfort, tja je kiest voor een stadsauto.
Op autoscout kun je het gewicht van de auto ook nog meenemen in je zoekmachine, dit zouden overigens meer sites moeten doen.
Je kunt dan als max gewicht bv 950 of 850 kg in vullen, dit is het gewicht dat de MRB in een hogere klasse komt.
Succes
Xtinction
De 2e auto zal inderdaad ook door de vriendin gereden worden.

Maar in die gevallen (ik weet niet hoe vaak je vriendin de auto nodig heeft) moet jij toch de 'BMW' gebruiken en worden daarmee toch kilometers gemaakt?
Voor mijn ouders (m'n moeder eigenlijk) hebben we vorig jaar een Citroen C1 gekocht uit 2010.

Echt een leuke auto. Japanse simpele techniek (Daihatsu motor) en daardoor goedkoop in onderhoud. Geldt dus ook voor de Aygo en 107.

Let wel op eventuele lekkages. Daar kunnen ze veel last van hebben. Plekken waar ze kunnen lekken: achterklep, 3e remlicht, ventilatie achter achterbumper, deurrubbers en via de binnenbekleding van de voordeuren (als het folie achter die deurbekleding niet goed meer vastzit loopt er water over de dorpel de voetenbak in).
Er zijn allerlei manieren om dit (redelijk eenvoudig) op te lossen maar er zijn veel van deze auto's toch langdurig nat geweest van binnen. Met alle gevolgen van dien.

Als er geen lekkages zijn, zijn het erg leuke autootjes.

Verder hebben wij privé heel goede ervaringen met de Fiat Panda. Relatief ruim, 5-deurs, vaak al met airco aangeboden. Degelijke auto's met zeer goede techniek (1.2 4-clinder). Mijn vrouw heeft 5 Panda's in alle types en uitvoeringen gehad en bij alle Panda's zeer goede ervaringen!
Ik zal sowieso voor een Japanner gaan,koreanen uit die tijd verbruiken brandstof en Lupo en Arosa zwaar en alleen 3 Deurs. Een smart forfour is eigenlijk een Mitsubishi Colt en tevens een leuke oudsider. Als je wil dat de discussie door blijft gaan is het handig om te reageren.
En waarom heb je dan niet gewoon een BMW 320D gekocht, de onderhoudskosten en MRB geaccepteerd en dan rij je de hele tijd daarin rond? Dus je kiest een 136pk(sterke) bmw om voor de deur te laten staan en kiest een rammelbak als een aygo bijvoorbeeld om 500km per week af te leggen. Ik begrijp de reacties best wel goed eigenlijk. Dit is niet logisch.. En zoals v0rq eigenlijk ook aanhaalt het is echt verre van een collectors item of iets speciaals waar je alleen in het weekend mee zou rijden bijvoorbeeld. Had je beter een 335i kunnen halen? of 340i? M3?
hooivork 31
Ik zal sowieso voor een Japanner gaan,koreanen uit die tijd verbruiken brandstof en Lupo en Arosa zwaar en alleen 3 Deurs. Een smart forfour is eigenlijk een Mitsubishi Colt en tevens een leuke oudsider. Als je wil dat de discussie door blijft gaan is het handig om te reageren.
Ik weet niet of ik nog zou reageren, je vraagt wat en het enige wat je krijgt is een discussie of je auto. Hij zoekt een auto voor erbij niet een discussie over wat te doen met de BMW.
Daar heb je een punt, omdat de persoon ook aangeeft dat de 2e auto ook door zijn partner wordt gebruikt.
"Woon-werk verkeer: elke dag 100km (alleen maar snelweg kilometers)"

dan denk ik net als dens ook aan de Fiat Panda (169). De 69 pk uitvoering heeft een heel lange eindoverbrenging die weliswaar de fut er wat uit haalt, maar er ook voor zorgt dat je op snelwegtempo slechts rond de 3000 toeren maakt. Dat geeft een stuk rust waardoor je helemaal niet het idee hebt met zo'n klein wagentje op stap te zijn. Verbruik is ook heel gunstig, en die van ons doet 18 euro belasting en 18 euro verzekering in de maand.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close