Ruime en betrouwbare gezinsauto < €16.000,-

Gepost door mvelthov 
Passat diesel is een goede keus. Egr klep kan inderdaad wel eens stuk gaan en let op met de versies die een panoramadak hebben. Deze vertonen nog wel eens lekkages. Kijk maar eens op internet. Wil niet zeggen dat ze allemaal lekken maar heb ze vaak gezien.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-08-2019 21:42 door Freekas.
Goed punt, zo'n panoramadak is verder ook gelukkig geen vereiste smiling smiley. Vanmiddag ga ik nog deze en deze proefrijden. Mochten ze bevallen dan wil ik een van de twee aanschaffen. Wish me luck!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-08-2019 09:23 door mvelthov.
mvelthov
Goed punt, zo'n panoramadak is verder ook gelukkig geen vereiste smiling smiley. Vanmiddag ga ik nog deze en deze proefrijden. Mochten ze bevallen dan wil ik een van de twee aanschaffen. Wish me luck!

Veel plezier, de link komt bij mij niet goed door, maar nogmaals veel plezier met proefrijden!
Vandaag een Passat gekocht uit 2015 met een euro 6 motor. Heel erg blij en wat een zee van ruimte! Dank voor al jullie hulp bij deze aankoop. Ik durf het nog wel aan om een 5+ jaar te dieselen!
Veel plezierige kilometers en ik denk dat het geen verkeerde keuze is.
Veel plezier van de auto! Goede en verstandige keuze denk ik!
Gefeliciteerd, en veel plezierige kilometers gewenst.
Even een update: anderhalve week terug heeft een derde partij mijn auto totaal los gereden. Ik krijg mijn aankoopbedrag terug van de verzekering, welke wordt verhaald op de schuldige. Maar goed, hier ben ik dus dan weer. Aangezien jullie mij de vorige goed hebben geholpen zou ik weer graag om jullie advies willen vragen.
Ik heb de Passat maar krap 1 jaar gereden, maar wel met enorm veel plezier! En mijn eerste ingeving, na het ongeluk/totaal los verklaring, was dan dus ook: ik koop weer een andere Passat terug! Toen ging ik toch eens nadenken. Nu met de corona/thuis werken situatie maak ik een stuk minder kilometers dan voorheen. Afgelopen 11 maanden heb ik zeker 23.000 gereden en in dat geval is hij net iets goedkoper dan bijvoorbeeld een Avensis (zo'n 450 euro per jaar). Echter verwacht ik zeker niet meer zulke afstanden te gaan rijden en dus twijfel ik aan mijn keus om weer een (diesel) Passat terug te kopen. Want hoe zijn de benzine motoren die in de Passat liggen? Ik dacht dat die niet zo goed staan aangeschreven..

Mijn wensen zijn nagenoeg hetzelfde gebleven:
  • Betrouwbaar, betrouwbaar, betrouwbaar, betrouwbaar... zei ik al betrouwbaar?
  • Het liefste een beetje zuinig;
  • Trekhaak (of de mogelijkheid daar toe);
  • Enige luxe zoals: airco, navigatie, inklapbare buitenspiegels, en cruise-control;
  • Voldoende interieur- en kofferbakruimte (als ik het vergelijk met de Passat dan wil ik iets wat er een beetje in de buurt van komt);
  • Max. €16.000.

Mijn shortlist:
  • VW Passat (diesel, toch weer of benzine?)
  • Toyota Avensis (benzine)
  • Hyundai i40 (benzine)
  • Ford Mondeo (benzine)
  • ??? (hier komt jullie expertise van pas big smile smiley)

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-07-2020 09:41 door mvelthov.
Ik zeg een Mazda 6 Sportbreak 2.0 Skyactiv-G vanaf 2012. Zeer betrouwbaar, ruim, zuinig, rijdt uitstekend en ziet er goed uit. Zelf 6 jaar in gereden en kan hem van harte aanbevelen.
Auto encyclopedie
de honda civic sw is c-segement maar wel 1 van de grootste in zijn klasse, het model moet wel je ding zijn. Staan wel een paar diesels binnen jou budget.

alleen dan benzine

hier een ocasion video over de civic, niet gelijk wegklikken de station wordt ook nog kort benoemd.

[www.youtube.com]
@Kristian: Thanks voor de tip, maar als ik de reviews op internet mag geloven is de auto niet super ruim. Desalniettemin neem ik hem mee in overweging!

@Auto encyclopedie: Klopt! Het ging destijds (1 jaar geleden) uiteindelijk ook tussen de VW Passat en de Honda Civic Tourer. Wat ik me nog wel kan herinneren is dat het aanbod beperkt is/was en dat qua ruimte het allemaal net aan was. De kofferbak is groot, maar de interieurruimte was maar net aan zoals ik al zei. Misschien ben ik ook wel verwend met de Passat, wie weet.

Hoe zijn de TSI blokken van VW? (hoewel ik denk dat deze sowieso uit budget valt als ik een beetje een jong model wil met niet al te veel KMs)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-07-2020 09:29 door mvelthov.
De 125 pk 1.4 tsi is weer iets beter dan de 122 pk

1.0 tsi (ovtavia break) nog geen klachten

1.5 tsi boven je budget

Skoda superb nog een optie?

Honda accoord op benzine?

[www.autowereld.nl]

Liever geld overhouden?

[www.autowereld.nl]
Skoda superb is zeker een optie, maar ik denk dat dat ook buiten budget is.

De Honda Accord / Civic tourer zijn ook nog zeker opties die ik ga overwegen. Maar is het niet zo dat de onderhoud enorm duur is voor deze auto's aangezien er weinig Honda's op de weg rijden kan ik me zo voorstellen dat de onderdelen duurder zijn?

Wat vindt men van de Toyota Avensis?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-07-2020 11:33 door mvelthov.
Honda is duurder in onderhoud, maar er gaat ook minder aan kapot.

De superb van 2e generatie is er wel binnen je budget, maar is kwalitatief minder.

De Toyota is idd verstandige keuze

Tip verander het budget ook even in je titel. Want daar staat nog steeds 12.000 ipv 16.000
Zonde van je fijne Passat!

Wil je alleen kijken naar een D segment station of is een MPV, SUV of ruime C segementer ook een optie? Voor 16.000 euro koop je een hele knappe jonge Astra of Focus. Niet zo ruim als een Passat, maar zeker ruimer als een Megane (met name interieur).

Zelf zou ik voor een Mazda 6 gaan:
- een import en net boven budget, wel weinig km en van de kleur moet je houden: [www.autotrack.nl]
- luxer en meer km, automaat: [www.broekhuis.nl]
@Vincent, dus toch ook de Mazda 6. Die ga ik dan ook zeker een keer proefrijden.

Verder sta ik eigenlijk voor alles open. Zolang het maar een ruime auto is (zowel interieur- en kofferbakruimte) en in de onderhoud enigszins vriendelijk smiling smiley
deze ? smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-07-2020 13:39 door FW Ta 183 Huckebein I.
@FW Ta 183 Huckebein I: Mooie auto, maar helaas wel diesel. Ik twijfel momenteel sterk of ik weer een diesel terug moet kopen. Ik denk dat een benzine goedkoper is op jaarbasis met mijn huidige kilometers in de huidige tijd van corona.
@speedtouch: Wellicht dan maar direct een 508SW? Of zou dat buiten budget vallen. Echter, weet ik niet of ik wel Peugeot aan durf... :P
508en worden geplaagd door de thp blokken en ook over de hybride diesels lopen de meningen uiteen.

De laatste generatie laguna is meer betrouwbaar en een talisman is er denk ik niet in je budget

Als een 308 als hierboven qua grote voldoet, heb je er een goede auto. Zuinig en betrouwbaar en goedkoop in de wegenbelasting door zijn gunstige gewicht.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-07-2020 19:04 door Auto encyclopedie.
mvelthov
@speedtouch: Wellicht dan maar direct een 508SW? Of zou dat buiten budget vallen. Echter, weet ik niet of ik wel Peugeot aan durf... :P

Een kennis van me levert volgende maand z'n witte 308 SW Diesel in na 5 jaar (destijds ivm bijtelling gekozen, hij gaat nu over op elektrisch), hij heeft in de 5 jaar alleen maar de periodieke onderhoudsbeurten gehad, nooit stukken (150.000 km), wat ik al van meerdere mensen gehoord heb. De door mij getoonde is zelfs de gefacelifte.
Ja mijn vooroordeel over peugeot auto's zal vast wel niet terecht zijn.

Mocht ik mijn budget met nog een paar duizend euro ophogen, kan ik dan ineens heel andere auto's aanschaffen of valt dat mee?

Vooralsnog nijg ik eigenlijk om gewoon weer een 1.6TDI Passat terug te kopen. Bij 20dkm per jaar is de passat al een paar honderd euro goedkoper, op jaarbasis. Maar vooralsnog heb ik nog niet iets voorbij zien komen wat in de buurt komt bij de passat. De 650L kofferbak hebben we gewoon echt nodig met een tweeling en wie weet nog een derde in de nabije toekomst. En met mijn 1.90m is de ruimte binnen in de wagen ook gewoon fantastisch.
In deze prijsklasse is veel te koop. Zeker als het budget nog iets hoger is, en loopt tot 20k.

De Hyundai I40 lijkt mij gewoon een hele goede keus, net als de Ford Mondeo.

Bij Peugeot kun je dan ook kijken naar de nieuwe 3008 (2), de auto blijkt in de praktijk tot nu toe een goede auto te zijn. En is heel veel beter te zijn dan zijn voorganger. Het is een moderne en luxe auto.

Ik zou ook zeker kijken naar de Renault Talisman, dit is gewoon een erg ruime en comfortabele auto. De diesels en benzine motoren staan erg goed aangeschreven, je hebt heel veel auto voor je geld. Tip neem er een vanaf mei 2017, deze heeft het link 2 3.3 systeem met Android Auto en Apple Carplay, en is sneller.
mvelthov
@ak2: [www.autowereld.nl] zoiets bijvoorbeeld?

Dit is denk ik een goed voorbeeld, de 1.6 TCe in de Talisman komt van Nissan en staat goed aangeschreven, en je hebt standaard een moderne 7 traps automaat. De Zen is de instap uitvoering, waar je overigens weinig/ vrijwel niets in tekort komt. Ik heb zelf gereden in sedan en een station uitvoering met deze motor, de auto is stil en comfortabel.

De Intens en Initiale Paris hebben meer luxe, en hebben een mooier interieur, maar zijn duurder. De auto wordt ook geleverd met een erg fijne 1.6 DCI diesel met 130 pk, en een zuinige 1.5 DCI die het verassend goed doet in deze auto.
ak2
mvelthov
@ak2: [www.autowereld.nl] zoiets bijvoorbeeld?

Dit is denk ik een goed voorbeeld, de 1.6 TCe in de Talisman komt van Nissan en staat goed aangeschreven, en je hebt standaard een moderne 7 traps automaat. De Zen is de instap uitvoering, waar je overigens weinig/ vrijwel niets in tekort komt. Ik heb zelf gereden in sedan en een station uitvoering met deze motor, de auto is stil en comfortabel.

De Intens en Initiale Paris hebben meer luxe, en hebben een mooier interieur, maar zijn duurder. De auto wordt ook geleverd met een erg fijne 1.6 DCI diesel met 130 pk, en een zuinige 1.5 DCI die het verassend goed doet in deze auto.

Ok, dan weet ik een beetje waar ik op moet letten. Enorm bedankt. Nog 1 vraagje klopt het dat de bagageruimte 572L bedraagd? Het is zo vreemd dat zo weinig auto's dicht bij de kofferbak van de passat komen (650L). Of mis ik iets?
De VW Passat heeft inderdaad een hele grote kofferruimte.

De kofferruimte van de Renault Talisman is wel wat kleiner in liters, maar ruim voor zijn klasse, en heeft praktische afmetingen, je kunt er gewoon veel in kwijt.
Ik heb zelf een Talisman Grandtour, wel als 1.6 dci EDC 160pk Initiale Paris.
Het is absoluut een ontspannen rijdende auto. Qua comfort echt erg prettig. Ik zou altijd minimaal eentje met de Intens uitvoering zoeken. Ik vind de ruimte riant maar ja, een Passat is nog ruimer. Waarom heb je zoveel ruimte nodig?
Er is ook een tijdelijke uitvoering geweest, voorafgaand aan de s-edition. Dat was de Elysee, veel luxe en andere velgen ten opzichte van de Intens.

Vrienden van ons hebben onlangs een ook Talisman Grandtour gekocht, een Intens TCe 200 EDC. Die zijn er eveneens tevreden over.
@R J G Ruiters: goed om te horen dat jullie er positief over zijn.
Nou ik merk gewoon dat de passat altijd wel vol ligt/lag. We hebben een tweeling dus vaak slepen we alles x2 mee. Twee camping bedjes. Loopfietsjes x2. etc. Extra grote kinderwagen. Stel we gaan een weekend weg of op camping vakantie in zuid-frankrijk dan hebben we gewoon erg veel ruimte nodig. Een dak koffer is natuurlijk een alternatief, maar liever gewoon een zo groot mogelijke kofferbak. Maar de talisman ga ik zeker proefrijden. Hoewel ik denk dat de Intens uitvoering net buiten budget valt.
Beste allemaal, ik ben nog steeds aan het twijfelen en eigenlijk nog geen proefrit gemaakt. Nu ben ik door een familielid getipt over de Hyundai Ix35. Het is een cross-over en niet bepaald zuinig, maar toch heeft hij mijn interesse. Hij heeft 591L bagageruimte, een ruime en goede zit binnen in en is betrouwbaar. Wat denken jullie?
De IX35 is al een ouder model. Niet iedereen vindt het een fijne auto. Dan zou ik eerder naar de opvolger Tucson kijken. Beduidend modernere auto, betere stoelen enz.
mvelthov
We hebben een tweeling dus vaak slepen we alles x2 mee.

Hoe oud is de tweeling? Oftewel hoe lang moet je nog veel spullen meenemen? Hoe ouder kinderen worden hoe minder je mee hoeft te nemen. Je zou tot die tijd ook kunnen overwegen om een accomodatie te kiezen waar al voorzieningen zijn voor kleine kinderen. Hangt uiteraard wel af van hoeveel goedkoper een kleinere auto dan is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2020 17:14 door R Wolters.
Wat vind je hier van
[www.autotrack.nl]
Ik weet het, aan de dure kant, maar deze motor behoort al tot de betere exemplaren.
Ik zie een paar keer de i40 voorbij komen. Heb er een paar dagen één als leenauto gehad, ik werd er echt chagrijnig van. Wellicht had ik een slecht exemplaar, maar het was absoluut geen genot om mee te rijden. Wel erg ruim.
@R J G Ruiters: Check!

@R Wolters: Ze zijn nu 1 jaar. We zijn al eens een weekendje weggeweest, dat was nog met de Passat en toen was de kofferbak goed gevuld. Een kleine kanttekening is wel dat we toen nog de kinderwagen mee moesten nemen. Nu hebben we een buggy en die is alweer aanzienlijk kleiner. Maar het klopt, hoe ouder ze worden hoe minder we mee moeten nemen. Maar ik verwacht de komende 2-3 jaar nog wel een hoop zooi mee te moeten nemen. En daarnaast zijn we er nog niet over uit of we een derde kind willen. Dus stel dat komt er nog van dan hebben we zooi voor 5 mensen mee te nemen smiling smiley.

@Jay DoubleYou: Thanks. Mooie auto vind ik het wel, maar eigenlijk nog niet in proef gereden. Zijn de benzine motoren goed die in deze modellen ligt?

@speedtouch: Om eerlijk te zijn vind ik 'm qua uiterlijk niet mooi.

Samenvattend: ik nijg momenteel het meest naar de Hyundai Tucon, Renault Talisman (zonder deze proefgereden te hebben) of toch weer een Passat diesel. Bij de eerder genoemde modellen moet ik wel mijn budget nog verder oprekken. Maar dat verdiend zich dan (hopelijk) weer terug met de lage wegenbelasting en minder dure reparaties. Lastig... latig....
mvelthov
@Jay DoubleYou: Thanks. Mooie auto vind ik het wel, maar eigenlijk nog niet in proef gereden. Zijn de benzine motoren goed die in deze modellen ligt?

De benzinemotoren heb ik geen ervaring mee. Die eis had ik over het hoofd gezien, sorry. Sinds een jaar rijdt mijn vader een dieseluitvoering van 2015, die doet het tot nu toe prima. Qua ruimte is het sowieso echt wel een fijne auto. Daarin zal de benzineversie niet verschillen.
Kristian
Ik zeg een Mazda 6 Sportbreak 2.0 Skyactiv-G vanaf 2012. Zeer betrouwbaar, ruim, zuinig, rijdt uitstekend en ziet er goed uit. Zelf 6 jaar in gereden en kan hem van harte aanbevelen.

Ik hoor dat vaker. Zuinig. Volgens de verbruiksmonitor 1 op 14 (7.16/100.) De Mazda 6 of Cx5 met SkyActiv zijn zuinig. Maar 1.op 14 klinkt niet super. Of is dit zuinig als je het vergelijkt met andere benzine auto's?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2020 20:35 door M 3387839.
Ok. De knoop is doorgehakt. Ik ga een i40 proefrijden en als die goed bevalt wil daarvoor gaan. Mocht dit niet het geval zijn dan weer een Passat diesel. Volgens de ANWB autokosten-tool is de Passat pak-een-beet 70 euro duurder per maand op 10dkm per jaar. Maar goed, dat neem ik op de koop toe omdat de kans aanwezig is dat ik meer kilometers ga maken.

Beide auto's probeer ik voor sub 14.500 te scoren. Wat vinden jullie van deze i40's? [www.visscherpgh.nl] en [www.herwers.nl]

PS. weet iemand hoe correct de ANWB autokosten-tool is?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2020 21:51 door mvelthov.
mvelthov
PS. weet iemand hoe correct de ANWB autokosten-tool is?
Ja: niet.
Onderhoudskosten heb je zelf in de hand. Merkdealer voor een beurt? Why?
Kosten banden: inkopen op internet.
Verbruik: praktijk wijkt af en heb je zelf in de hand.
Afschrijving: afhankelijk van de inkoopprijs en hoe je de auto verkoopt over X jaar.
Rente: geld op de bank hebben is duur door 0% rente maar wel vermogensbelasting. Dus steep de rentekosten maar weg.
Reparaties: je kunt mazzel hebben...of pech.... Bij Hyundai wel lang garantie, dus minder risico
De donkergrijze i40 heeft flinke kleurverschillen. Daar is ooit aan gespoten en wellicht flinke schade gehad. Zou ik niet eens naar kijken.
@spoiler alert: duidelijk, ik snap dat je andere keuzes kunt maken. Maar dan alsnog is het een prima indicatie die ze afgeven?

@kristian: bedoel je de auto die te koop staat bij herwers? Goed opgemerkt! Ik zie het eigenlijk niet op welke foto's is het over duidelijk volgens jou?

Is een verkoper verplicht je eerlijk antwoord te geven als je vraagt of de auto schade heeft gehad in het verleden? Mits hij dit weet iig.

Zijn er verder nog zaken waar ik bij een i40 moet opletten tijdens het proefrijden?
Kristian
De donkergrijze i40 heeft flinke kleurverschillen. Daar is ooit aan gespoten en wellicht flinke schade gehad. Zou ik niet eens naar kijken.

Inderdaad, wat slecht zeg, zo op het eerste gezicht sowieso een nieuw rechter achterportier.
Oh.. volgens mij zie ik het nu ook. Het is de auto met kenteken GS-038-N?

Wat vinden jullie van deze? [www.autobedrijf-neelen.nl] Wel wat duurder, maar weinig km op de teller en relatief jong.
Die witte ziet er wel oké uit. Wel een importauto en ik vind het geen hele mooie auto vanwege de kleur en de te kleine en niet originele velgen. Heb jaren geleden ook weleens gekeken naar een jonge i40, maar zou hem nu niet meer overwegen. Niet de fijnste auto in zijn klasse. Relatief zwaar en een vrij lichte motor en de bediening is niet zo strak als van een Mondeo of Mazda 6. Destijds was het wel een auto die opviel vanwege zijn design. Het is alleen geen tijdloos model dus inmiddels doet ie me niet zoveel meer.

Ik zou als ik jou was niet te snel een knoop doorhakken en je beperken tot deze 2 auto’s.
Moet het perse een D-segment stationwagen zijn? In het C-segment heb je meer uitzoek en dan heb je voor hetzelfde geld een nieuwere generatie turbomotor. Ik kan me niet voorstellen dat een Megane, Focus of 308 veel krapper is dan een i40.
Rijdt in elk geval wel fijner. Die 1.6 GDI vind ik in een i40 aan de lichte kant. 135pk, zonder turbo maken er een vrij trage en onzuinige auto van.
Oke, de i40 heb ik proefgereden en ook de avensis. De i40 beviel een stuk beter. Ik kan me vinden in de reacties dat de auto vrij traag is. Maar dat is niet direct een reden om de auto niet te nemen. Ik ben sowieso een vrij rustige bestuurder. Maar de eerder gestuurde auto's zijn het niet geworden. Dus de zoektocht gaat verder, maar ik houd zeker mijn ogen open voor de i40.

Ook nog even in een 308 en Mégane gestapt en ik moet zeggen dat het me meeviel met de ruimte op de bestuurdersstoel en op de zitbank achter. Maar de i40 was duidelijk ruimer. Misschien dan toch ook nog eens met een Mégane proefrijden. Ik heb hem enkele jaren terug gehad als voorloop auto bij mijn werk en toen was ik er wel tevreden over.

The search continues.. smiling smiley
Renault Megane wordt het winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.