Vervanger voor mijn Polo 9N 2004

Gepost door Giltix 
(Dit is een edit, oorspronkelijke bericht staat beneden).
Hallo forumgenoten,

Even het stof van dit oude topic afblazen. Ik ben nog steeds zoekende naar een auto.
Wegens omstandigheden heb ik, zoals ik had verwacht, mijn budget niet kunnen uitbreiden naar meer dan 7000 euro, dus daar ben ik op blijven steken.
Ik zoek een auto die voldoet aan de volgende eisen

Budget: € 7000,-
Jaarlijkse kilometers: 15.000km
Verwachte duur bezit: 4-6 jaren

Minimale eisen:
Kilometerstand maximaal 120.000km
Motorvermogen minimaal 120pk, maximaal 180pk
Leeggewicht maximaal het equivalent van € 50,- wegenbelasting per maand
Bouwjaar minimaal 2010
Brandstof: E5 en/of E10
Importeren: ja, is een mogelijkheid
Particulier: bij voorkeur niet
Autotype: bij voorkeur hatchback
Uitstraling: sportief

Ter illustratie van mijn smaak enkele modellen hieronder. Haalbaarheid laat ik even in het midden (vooral bij die Camaro :P)
Leuke modellen:
• Peugeot 208 GTI
• Volkswagen Golf VI GTI / Golf VII GTI / Polo / Scirocco
• Chevrolet Camaro
• Ford Fiesta ST
• Opel Corsa GTC/OPC
• BMW 1-serie
• Alfa Giulietta
• Mazda MX5 (nadeel is wel een 2-zitter)

Minder leuke modellen:
• Suzuki Swift Sport (te klein/vrouwelijk)
• Fiat Grande Punto (ronde koplampen)
• Fiat Bravo (te zwaar)
• Hyundai i20 (geen sportieve uitstraling)
• Mazda 3 (wat is die achterkant?)
• Chevrolet Cruze (bijna station)
• Mitsubishi Lancer (te groot/zwaar)
• Seat Exeo (een grote regendruppel op de weg)

Langzaam maar zeker raak ik behoorlijk gefrustreerd dat niks binnen mijn smaak valt.
Dus vandaar dat ik wederom een beroep op jullie doe, om wellicht mijn tunnelvisie iets te verbreden.

Alvast bedankt!

-----------------------

Oorsponkelijke bericht:

Hallo forumgenoten,

Sinds 2 jaar rij ik een metallic-blauwe Volkswagen Polo 9N uit 2004. Het was/is een superleuk model maar ik raak er een beetje op uitgekeken, wil graag iets sportievers, zowel in vermogen als in uiterlijk . Zodoende gespaard voor een andere auto en een budget opgebouwd van €7000. Dat bedrag is tevens mijn maximale budget.

Eigenlijk was ik vol goede moed aan het sparen voor een Volkswagen Golf 6, 1.4 TSI 122pk. Voordat de gehele discussie ook in dit topic start: ja ik heb me ingelezen, nee het wordt geen Golf 6 meer, tenzij er enkele blokjes zijn die geen issues hebben waarmee honderden fora's vol staan, maar voor zover ik begrepen had was dat niet het geval. Helaas, ik vind het een leuke auto. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat een probleemblok veel onzekerheid met zich meebrengt tijdens het rijden en daar heb ik geen zin in. Ik vind VAG leuk, maar ook niet zo leuk om daarvoor duizenden euro's aan reparaties te riskeren.

Ik ben dus op zoek naar een ander model, maar kan zo niet snel iets vinden. Ik ben geen fan van Franse merken (Peugeot, Renault, etc.). Wil wel graag iets 120+ pk, maar niet meer dan ~140pk gezien er zoiets is als verzekering en ik nog maar (bijna) 21 lentes jong ben. Ik zoek iets met ~100.000 op de teller (wil deze graag een tijdje rijden). Met of zonder turbo maakt me niet zo veel uit, maar turbo is opzich wel leuk, toch? :P

Welke automodellen raden jullie aan die ongeveer dezelfde karakteristieken als de golf hebben, maar dan met fatsoenlijke motor? Misschien handig te vermelden dat ik heb gekeken heb naar Ford Fiesta 1.6 Sport, maar dat deze auto's zo hun problemen hebben met inhouden als de airco gebruikt wordt, dat is al geen goed begin, daarbij vind ik de modellen met het grote grill mooi en over het algemeen liggen die modellen behoorlijk boven budget. Daarnaast ook nog een Seat Ibiza SC Sport overwogen, maar die vind ik dan toch weer niet zo leuk, eerlijk gezegd. Dit allen een beetje voor beeldvorming van mijn smaak.

Ik hoor graag jullie input over wat jullie kunnen aanraden!
Giltix

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-10-2019 15:49 door Giltix.
Is de Suzuki Swift sport een optie:
Swift Sport

Fiat Grande Punto

Fiat Bravo

Maar hoe groot moet de auto zijn? Je ging voor een Golf die is groter dan je Polo maar valt af, maar de andere auto's zijn net zo groot als je Polo.
Epica,

Dankjewel voor je reactie. Het formaat van de auto moet minimaal dat van mijn polo zijn. Het was een golf omdat ik dat model altijd wel iets vond hebben, niet zozeer de ruimte die ik in de auto heb.
De Suzuki vind ik dan weer net iets te klein (en op de een of andere manier té vrouwelijk). :P
De Fiat Bravo is een hele goede optie, deze is ook geleverd als leuke Edizione Sport, of kijk naar zusje Lancia Delta, ze staan bekend als betrouwbare auto's. Ik zou de 100.000 grens laten vallen, deze motoren rijden bij goed onderhoud makkelijk 300.000 km of heel veel meer. De 1.4 van Fiat is een zeer degelijke en betrouwbare motor.

Ook de kleinere Fiat Grande Punto/ Punto Evo is met 4 cilinder een goede auto.
De Honda Civic vanaf 2006 is ook een erg leuke en goede auto. Of de Ford Focus, deze auto is wel gevoeliger voor roest.
een hyhundai i20 met 126 pk heb ik hier voor je gevonden [www.autotrader.nl]

verder kun je ook gaan voor de eerste generatie hyundai i30 of kia ceed hier een ceed met 143 pk [www.autowereld.nl]

of een mazda 3 [www.autotrader.nl]

volvo c30 is ook nog een optie.

een chevorlet cruze [www.autowereld.nl]

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes
Ak, dankjewel voor je input. De Fiat Bravo is een leuke auto, maar aan de zware kant (ivm wegenbelasting en verzekeringspremie). De Punto is leuk en blijft een optie in mijn lijst (eventueel een Abarth, zien er ook wel tof uit). De Honda ben ik persoonlijk niet zo'n fan van.

Hooivork, ook jij bedankt! Die modellen spreken me niet zo aan of zijn net weer iets te groot (zoals de volvo) of te klein (zoals de hyundai).

EDIT: Ik vind de Alfa Romeo modellen ook wel leuk, maar hoor veel geruchten over veel en snelle roestvorming. Wat precies is hiervan waar?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-05-2019 13:50 door Giltix.
Weliswaar 150 pk, maar toch een ontzettend gaaf ding:

2008 Opel Corsa GSi
93.000 km
EUR 6.440,-

ik heb nog wel een wolf in schaapskleren voor jou, zie er uit als een oude ......... bak , maar heeft een turbo en is goedkoop in de wegenbelasting. Ik heb zo'n vermoeden dat het niet iets voor je is. [www.autowereld.nl]
Holy ..! Dat is inderdaad een wolf in schaapskleren yawning smiley
Helaas niet iets voor mij idd, al helemaal niet voor die prijs.
Een colt turbo en een smart forfour brabus is er op dit moment niet in jou zoekopdracht, anders had ik die nog gestuurd.
veel succes in de keuze die je gaat maken!
Dankjewel hooivork, zou je nog wat te binnen schieten hoor ik het uiteraard graag!
Alfa Romeo en roest is een achterhaald verhaal, alles van het FIAT concern is zo vanaf halverwege de jaren 90 bijzonder goed tegen roest beschermd. Jammer dat je niks met Franse merken hebt, die hebben juist dé leukste/sportiefste modellen in deze klasse en zitten tegenwoordig bovengemiddeld goed in elkaar.

BMW Compact zou eventueel een optie kunnen zijn, zo'n E46 316Ti rijdt erg goed en stuurt erg scherp, idem voor de 116i maar die zijn wellicht nog wat zwaar, alhoewel een Golf 6 ook geen lichtgewicht is natuurlijk.
Zadelsnuiver, bedankt voor je reactie.
Stel ik zou me open stellen voor wat Franse input, waar zouden we dan op uit komen?
Giltix
Ak, dankjewel voor je input. De Fiat Bravo is een leuke auto, maar aan de zware kant (ivm wegenbelasting en verzekeringspremie). De Punto is leuk en blijft een optie in mijn lijst (eventueel een Abarth, zien er ook wel tof uit). De Honda ben ik persoonlijk niet zo'n fan van.

Hooivork, ook jij bedankt! Die modellen spreken me niet zo aan of zijn net weer iets te groot (zoals de volvo) of te klein (zoals de hyundai).

EDIT: Ik vind de Alfa Romeo modellen ook wel leuk, maar hoor veel geruchten over veel en snelle roestvorming. Wat precies is hiervan waar?

De Alfa Mito en Alfa Giulietta delen heel veel techniek met Fiat, over deze modellen hoor je geen klachten over roestvorming, en zijn gewoon prima tegen roest beschermd. Het zijn ook leuke auto's om te kiezen. Over oudere modellen zoals de 155 hoor je wel zeer regelmatig over roest, maar die zijn ook van een andere generatie, en inmiddels flink op leeftijd.
Mitsubishi Lancer Sportback 1.8

Nog één

+Prima vrij sportieve rijeigenschappen.
+Zeer betrouwbaar
+Veel ruimte
+erg dik audiosysteem in de duurdere uitvoeringen

-wat goedkoop aandoende afwerking interieur
-vrij zwaar voor een C segmenter
7783999
Mitsubishi Lancer Sportback 1.8

Nog één

+Prima vrij sportieve rijeigenschappen.
+Zeer betrouwbaar
+Veel ruimte
+erg dik audiosysteem in de duurdere uitvoeringen

-wat goedkoop aandoende afwerking interieur
-vrij zwaar voor een C segmenter
Als een auto van 1235 kilo al aan de zware kant is, dan hoef je het met een auto van 1330 kilo niet aan te komen. Zijn wel goede auto's.
@Guus, leuk zo'n GSI, maar die 3 letters en 150pk dat zijn nou net de 2 dingen waar TS niet naar opzoek is ivm verzekeren.
Epica

Als een auto van 1235 kilo al aan de zware kant is, dan hoef je het met een auto van 1330 kilo niet aan te komen. Zijn wel goede auto's.

Ooh, ja hij zei dit kennelijk niet zo expliciet dacht ik. Hij begon over een Golf, maar moet kennelijk dan toch een B segmenter zijn?
7783999
Epica

Ooh, ja hij zei dit kennelijk niet zo expliciet dacht ik. Hij begon over een Golf, maar moet kennelijk dan toch een B segmenter zijn?
quote:"Ak, dankjewel voor je input. De Fiat Bravo is een leuke auto, maar aan de zware kant (ivm wegenbelasting en verzekeringspremie). "
De Lancer had ik inderdaad al gezien, veelbelovende en stoere voorkant, maar de achterkant vind ik dan weer wat jammer, overigens ook veel te zwaar yawning smiley

Ik ben erg kieskeurig over mijn auto's en als ik niet voor minstens 99% zeker weet dat ik die auto écht tof vindt koop ik 'm liever niet, sterker nog ga ik niet eens kijken. Tot nu toe heb ik dat enkel bij de Peugeot 208 GT(I) en de Golf 6/7, waarvan enkel de Golf 6 daadwerkelijk binnen mijn budget valt. De Fiesta's vind ik ook wel mooi, maar (en daar komt mijn perfectionisme naar boven), ik kan me niet heenzetten over het feit dat de fiesta-modellen achter trommelremmen hebben en die vind ik altijd ontzettend lelijk, daarop zou ik een auto niet kopen, namelijk. Voordeel van een Fiesta is dan wel weer dat het ding amper iets weegt en dus met 120PK's relatief goed weg zou kunnen komen, jammere is dan weer dat die dingen geen turbo hebben en ik daar toch wel ergens mijn zinnen stiekem op had gezet.

De Alfa's vind ik ook leuk (voornamelijk de MiTo, de Guiletta valt niet binnen mijn budget), maar daar zit ik net niet aan die 99% 'zekerheidsfactor'. Ik ben lastig, ik weet, maar voor mij is het veel geld en ik heb er lang voor gespaard dus ik wil geen keuze maken waar ik niet helemaal achter sta.

Zouden jullie nog input hebben hoor ik het echt graag. Ik heb gemerkt dat mijn beeld van wat ik wil al een stuk helderder is geworden met al jullie input, waarvoor bedankt!
Die Astra valt ook in dezelfde belastingklasse als de te zware Bravo....
Ohja , nou nog maar eens een gooi in de ruimte ,

Een Fiesta MkVI ST , weliswaar 150pk maar wel al wat ouder. Daardoor goedkoper in de verzekering , ik zou (19 jaar, 2 schadevrije jaren) €57.05 per maand kwijt zijn inclusief inzittende verzekering

Marktplaats.nl

Of een blauwe:
Marktplaats.nl

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-05-2019 13:38 door audilovertje.
Audilovertje,

Die zien er wel leuk uit. Helaas beide advertenties verlopen tongue sticking out smiley
Ik heb zelf negen jaar lang in een Ibiza 6L gereden (het model van 2002 - 2008). Als je dan de Freestyle of Sportstyle kiest dan heb je daar een leuke auto aan hoor. PK's niet helemaal conform de eis (105 met een 'ouderwetse' 1.6 16V) maar ik vraag me af of dat een probleem moet zijn. Als je door wilt rijden heb je doorgaans meer aan het koppel dan aan het vermogen. Is voor het budget en de genoemde maximale kilometerstand goed te doen, houd je ook nog wat budget over voor onderhoud of aankleding.
[www.autotrack.nl]
Testrit gemaakt in een van de oudere modellen fiesta. Ik werd er niet echt warm van, helaas. Dus dat model valt af. Niet eens zozeer voor het rijden, hij trok lekker, maar gewoon meer voor de overall look en uitstraling.

De Ibiza 6L is wel een optie maar door persoonlijke omstandigheden rij ik liever niet in dat model auto, heeft geen technisch-gegronde reden overigens.

De zoektocht gaat door. Recentelijk alle merken/modellen binnen mijn criteria op marktplaats gezocht maar er zat geen auto tussen met wauw-factor.
Misschien is een Fabia van de 1e generatie iets voor je, die was leverbaar met 2 liter blok. ik heb hier een paar gevonden voor je. De meeste zijn (helaas) station.

[www.gaspedaal.nl]

Verder geef je aan dat je van auto's met grote grillen mooi vind. Dus misschien is een Colt iets voor je

De goedkoopste turbo zit iets boven je budget

Gevonden via GasPedaal.nl
[www.gaspedaal.nl]

Succes

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-05-2019 13:12 door hooivork 31.
hooivork 31
Misschien is een Fabia van de 1e generatie iets voor je, die was leverbaar met 2 liter blok. ik heb hier een paar gevonden voor je. De meeste zijn (helaas) station.

[www.gaspedaal.nl]

Verder geef je aan dat je van auto's met grote grillen mooi vind. Dus misschien is een Colt iets voor je, die is ook goedkoop in wegenbelasting en ontzettend ruim voor zijn segment.

[www.gaspedaal.nl]

Of deze?

[www.gaspedaal.nl]

De goedkoopste turbo zit ver boven je budget helaas

[www.gaspedaal.nl]

Succes
Hij zoekt een auto met tussen de 120 en 140pk en vind een Fiesta van 2 modellen geleden al niet bijzonder rijden, hij werd er niet warm van en dan kom jij aan met een Skosa Fabia met 116pk, nou daar zal hij het helemaal niet warm van krijgen.
De Colt zou nog een optie kunnen zijn als 1.5
In veel B segment auto's heb ik zelf gereden, de Fabia 1 was netjes afgewerkt en gemaakt, maar vond ik zelf geen plezierige auto om te rijden. De auto is ook best gevoelig voor zijwind.

Een auto als de Fiat Grande Punto T Jet met 120 pk vond ik wel een erg leuke, sportieve en snelle auto om te rijden, hier werd ik zelf erg blij van. Die zou ik zeker proberen.

Misschien ben je nog geen fan van Franse auto's, maar als je er mee hebt gereden dan kun je dat zeker worden. Ze bieden tegenwoordig wel erg leuke auto's aan voor relatief weinig geld. Als Comfort belangrijk is kijk dan eens naar een Renault Clio 3. Die ook geleverd is met een zeer degelijke 1.4 16V en 1.6 16V
Als je klein en heel sportief wil rijden kijk dan eens naar een Renault Twingo RS, dit is een auto waar je echt heel blij van wordt. De Twingo 2 staat op het onderstel van de Clio 2 en is hierdoor relatief ruim voor een A segment auto. Wel kleiner dan een Polo maar de binnenruimte valt erg mee.

De Clio 3 en Twingo 2 staan kwalitatief ook goed aangeschreven, en zijn veel beter dan veel mensen nog steeds denken. De Renault Clio 4 is nog beter, de 0,9 TCE met 90 pk past goed bij deze auto, en staat bekend als heel betrouwbaar, de auto was niet voor niets bijzonder populair. De Peugeot 208 vind ik zelf ook een aanrader, het interieur is zeer fraai voor deze klasse, en het is ook een erg leuke, betrouwbare en moderne auto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-05-2019 15:01 door ak2.
Bij de Fabia hebben we het over 4 pk minder, krijg je wel een ouderwetse 2.0 achtklepper ,en das uniek in b-segment land. Bij de Colt kom ik maar tot 109 pk met een turboloze 1.5 en de 1.3 heeft maar 95 pk. De colt turbo zonder vette gril zou misschien wel kunnen.
hooivork 31
Bij de Fabia hebben we het over 4 pk minder, krijg je wel een ouderwetse 2.0 achtklepper ,en das uniek in b-segment land. Bij de Colt kom ik maar tot 109 pk met een turboloze 1.5 en de 1.3 heeft maar 95 pk. De colt turbo zonder vette gril zou misschien wel kunnen.
Ja wauw wel een hele 2.0 8klepper dat was in die tijd al een achterhaalde motor. Voor de rest is de Fabia een zeer matige auto.
Zie dat de Colt turbo ook in je budget valt.

[www.autotrader.nl]
Renault heeft in 2007 en 2008 ook een 2 liter geleverd in de Clio. Dus de 2 liter in de eerste generatie Fabia is niet uniek te noemen.

En matig? Niet mee eens. Ik had als leaserijder een 1,9 SDI in de periode 2005-2009. Heb er fijne herinneringen aan. Een lekkage bij de krukaskeerring op 46.000 was niet voorzien. Maar voor de rest: heel betrouwbaar.
Jawel want de fabia was een 8 klepper en de clio een 16 klepper.
Jeetje, weer een hoop reacties zie ik. Laat ik aan het begin beginnen:

@hooivork: Fabia's zijn zoals Epica al suggereerde niet echt iets waar ik het warm van krijg. De colt heeft een mooie voorkant, maar die achterkant ... yawning smiley
@ak: De Peugeot 208 is inderdaad een erg leuke auto, maar heeft volgens mij geen motor tussen de 120-140pk. De GTI word ik dan wel weer warm van maar die valt helaas buiten budget. De fiat is inderdaad een overweging en wil ik binnenkort eens in gaan proefrijden. Twingo RS vind ik helaas niet echt een 'stoere' uitstraling hebben. Clio niet echt overwogen, ik zal eens wat research gaan doen.

@gullwing: Leuke auto man! Alleen een 2-zitter en dat is te weinig ruimte voor mij. Ik doe aan de airsoftsport dus wat ruimte is wel bijna noodzakelijk.
je wil wat pk's (126 pk),
je wil een "wow"-gevoel,
er moeten geen kinderen meekunnen...

Waarom kijk je niet eens richting een MX-5?
En mocht je bang zijn voor de softtop, ook een roadster coupé met metalen klapdak past perfect in je budget:

Mazda MX-5 1.8i 16v NCFL Roadster Coupé

Volgens mij verwar je 2 topics met elkaar. Mijn budget ligt op 7000 euro incl. inruil, dat is een stuk minder dan 13400 euro tongue sticking out smiley
Helaas moet ik regelmatig spullen vervoeren voor mijn hobbies e.d. dus een 2 zitter is geen optie ben ik bang
Ik ben nog steeds op zoek. Kwam langs een Astra OPC/GTC en dat vond ik een mooi model (had erg veel weg van een scirocco), maar helaas lag die ver boven budget.
Voor mensen met verse ideeën, lemme know!
Auto encyclopedie
Een Hyundai verloser

Je bent je linkje naar die zwarte Velostar vergeten, encyclopedie van 1 pagina.
Leuke auto, die Hyundai, maar ver boven budget helaas.
R W xxx
Je bent je linkje naar die zwarte Velostar vergeten, encyclopedie van 1 pagina.

Ouch.
Is dit wat?

Mazda 3 1.6 2009
1.6 is volgens mij snel genoeg, gewicht valt mee. Lage kilometerstand dus hier kun je nog jaren mee vooruit

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-06-2019 11:56 door Joel 1987.
Opzich wel oke, maar niet echt een sportieve uitstraling, waar ik wel naar op zoek ben.
Ondertussen begint het irritant te worden dat ik zo kieskeurig ben in auto's tongue sticking out smiley
Giltix
Opzich wel oke, maar niet echt een sportieve uitstraling, waar ik wel naar op zoek ben.
Ondertussen begint het irritant te worden dat ik zo kieskeurig ben in auto's tongue sticking out smiley
Een stuk sportiever dan de Golf die je eigenlijk wou hebben.
Hoe langer je over nadenkt hoe meer tijd je hebt om te sparen. Komt vanzelf iets op je pad!
Giltix

Wel mee eens, maar gooi hier een nette 18 inch set velgen onder en je hebt opeens een heel sportief ogende auto :-)

Google, voorbeelden genoeg :-)
Na lang wikken en wegen toch geen model gevonden. Golf blijf ik te riskant vinden.
Daarom besloten om mijn budget met 1000 euro op te hogen. Ik weet niet of dit veel verschil maakt, maar zie graag leuke auto's van maximaal €8000 euro tegemoet.

Ik zal nog eens mijn eisen opsommen:

* minimaal 120pk tot maximaal 180pk
* benzine
* maximaal 1150kg (geen harde eis, maar met het oog op wegenbelasting)
* rond de ton gelopen ongeveer (maximaal echt 120.000km)
* enkel autobedrijven

Alvast bedankt voor jullie goede hulp, wederom.
Alfa Romeo Mito met 1.4T 155pk.
Mito

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-07-2019 20:59 door Epica.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.