Vlotte, voordelige gezinswagen gezocht (oriëntatie)

Gepost door T Aus 
Sinds begin dit jaar maken wij thuis met zn 2en veel kilometers (met 2 auto’s).

1 van onze auto’s is een Peugeot 208 diesel. Rijdt voortreffelijk en vooral zuinig en goedkoop. Komt op ongeveer 35000/40000km per jaar, dus diesel is te verantwoorden.

Onze 2e auto is een Astra J (140PK benzine). De afgelopen 2 jaar heb ik hier ruim 40000km mee afgelegd.
Sinds dit jaar is dat iets meer aan het worden (25000 per jaar schat ik nu).

Met een praktijkverbruik van 1:12 is dit natuurlijk niet de meest voordelige auto om zoveel KMs in af te leggen.
Daarnaast zitten er wat kosten aan te komen. 4 nieuwe banden a €150 per stuk, linksvoor rammelt er iets (komende maand gaat ie voor de APK, dus dat is even afwachten) en de turbo gaat steeds meer geluid maken. Van meerdere Astra J eigenaren heb ik al verhalen gehoord dat het turbohuis scheurt. Vooraf aan het finaal kapot gaan van de turbo ontstaan er symptomen als schokkend optrekken en ja, raad eens, die van mij begint af en toe schokkend op te trekken.
Het is dus de vraag wanneer dit kapot gaat en hoeveel me dat gaat kosten.

Anderzijds heeft deze auto al wat reparaties achter de rug (M32 versnellingsbak is gereviseerd, remmerij rondom is vernieuwd en de waterpomp, evenals diverse koelsysteem componenten zijn vervangen). Eigenlijk zijn alle beruchte punten van de Astra J dus al aangepakt op de turbo na, maar ik vermoed dat die er aan zit te komen.

En punt 3 is dat mijn partner dit geen fijne auto vind om mee te rijden (en zij doet toch wel 2/3e van de KMs in die auto).
Zelf vind ik het wel een fijne auto (de stoelen zijn voortreffelijk!) maar het vele schakelen wat je met die aandrijflijn moet doen begint wel vervelend te worden.

Dusja, zoals je uit bovenstaand verhaal op kan maken twijfel ik dus wel of ik deze auto weg moet doen of niet.
Er zijn veel voors en tegens.

Het alternatief dan? Een andere auto natuurlijk.
Omdat ik denk dat 25000km per jaar te weinig is voor een diesel (en aangezien we al 1 diesel voor de deur hebben staan), en ‘gewoon’ benzine best duur is om te rijden (gisteren heb ik net geen 100 euro aan de pomphouder moeten geven, en dat voor een actieradius van 700km!) zoek ik een alternatief.

Hier mijn shortlist met mijn voors en tegens;

Lexus CT200H
Audi A3 G-tron
VW Golf GTE

Lexus CT200H
:
+
Mooi design, zowel van buiten als binnen
Betrouwbare techniek, goedkoop in onderhoud

-
niet de meest vlotte auto

Audi A3 G-tron
+
CNG is lekker goedkoop (€1,15 / kg), met in mijn woonplaats en langs de snelweg richting mijn werk een CNG tankpunt
Design van de A3 vind ik mooi
Ondanks dat het geen hybride is, toch met standaard automaat
Is ook geleverd met ACC

-
Duurder in onderhoud
Actieradius van CNG is niet groot, het komt erop neer dat ik om de dag bij de pomp sta (verder rijden op benzine kan natuurlijk, maar dan doe je je besparing teniet).
Daarnaast zal ik er altijd toch een stukje voor om moeten rijden. En dat kost vooral veel tijd (zeker 10 minuten per tankbeurt).
Betrouwbaarheid TFSI motor? Of is deze motor wel betrouwbaar?

VW Golf GTE
+
Met 200pk rijdt deze natuurlijk het lekkerst
Fijne stoelen

-
Geen laadpaal in de buurt (al kan ik deze wellicht via de gemeente aanvragen. Indien deze er niet komt, komt de auto 5 minuten wandelen van mijn huis te staan)
Iets steviger geprijsd dan de andere 2 (vaak ook met een veel hogere KM stand)
Half Nederland rijdt een Golf, en daarmee iets minder ‘bijzonder’ dan de andere 2.

Ik ben benieuwd of jullie nog andere ideeen hebben vwb een ander model.
Kleine eisenlijst:
C segment (of groter) met 5 deuren
Voordelig in gebruik
Mag wel een beetje vlot zijn (0-100 in 10 seconden,tussensprinten moet ook vlot gaan)
Prijs MAX €15000 (meer is echt geen optie, hoe goedkoper, hoe beter uiteraard)
Een leuke kleur (absoluut geen zilvergrijs. Wit, zwart of donkergrijs mag, maar heeft niet de voorkeur)

Wat ik niet wil/zoek
Toyota (Prius, Auris, Yaris). Honda (insight, ... ) VW Jetta
Vind ik gewoonweg geen mooie auto’s .

DS5 en 508 vind ik wel mooi. Maar dit zijn dieselhybrides en daarmee erg duur in de wegenbelasting. Helaas.

Daarnaast twijfel ik een beetje over de Opel Ampera. Ik ben er nog niet uit of ik die mooi vind of niet. Hoe dan ook, deze zijn er niet veel te vinden.
En nu hoor ik jullie denken: en LPG dan?
Dan ben ik benieuwd welke moderne auto’s het echt nog goed doen op LPG. Wellicht is dat nog een optie.

Nou, lang verhaal dit. Brand maar los spinning smiley sticking its tongue out

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2019 12:51 door T Aus.
Ik zou voor de Lexus gaan. Dat gedoe met stekkeren en CNG lijkt me zéér omslachtig, dat gaat je vrouw vast niet leuk vinden en maakt de auto later ook ongewild.
De Lexus CT200H lijkt mij dan de beste optie.

Door het doorgeslagen sentiment over diesels koop je die voor heel weinig, je kunt een prima Renault Megane 3 of Peugeot 308 2 vinden binnen het budget. Uiteraard kun je ook een benzine kiezen, bv de 1.2 Puretecht o.a.met 110 of 130 pk, dit. Is een hele zuinige motor. Diesels zijn echter wel duizenden Euro's goedkoper.
De 1.6 16V in de Megane loopt ook erg goed op LPG.
Van jouw lijstje zou ik zeker voor de Lexus gaan.
Je haalt zelf de Ampera erbij en denk dat die heel erg prima bij jouw gebruik past, zeker als je zowel thuis als op het werk zou kunnen opladen heb je amper benzineverbruik.
Ampera is wel lastig te vinden in combinatie met je kleurenwens, heel af en toe zie je een donkerblauwe maar de meesten zijn wit, zwart of zilver.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close