Advies zakelijk/prive leasen

Gepost door Niels 6992651 
Hoi allemaal. Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik rijd wekelijks 1000 km woon/werkverkeer. Dit word vergoed door mijn werkgever en daarnaast is er ook een auto beschikbaar hiervoor.
Daarnaast rijd ik ook nog ongeveer 200 km per week zakelijk.
Ik wil ook graag een auto om prive te rijden.

Wat is nu wijsheid?
Een zakelijke auto leasen en bijtelling betalen, of private lease en mijn werkgever km vergoeding laten betalen?
Ik wil prive maximaal € 250 per maand bijbetalen. Is dit uberhaupt mogelijk of zijn er nog ander creatieve oplossingen waar ik zelf niet aan gedacht heb?
Graag advies!! Thx!!
De huidige constructie met je werkgever ongemoeid laten en een private lease van 250e pm afsluiten?

Daarnaast lijk het me dat een werkgever niet zal staan te springen om jou (een fatsoenlijke) kilometervergoeding te gaan betalen, terwijl ze een auto beschikbaar hebben.
Ik ga er van uit dat je een zakelijk lease of mobiliteitsbudget hebt. Ik zou zelf zakelijk leasen. Met het aantal kilometers wat je rijdt kun je zeer waarschijnlijk geen gunstige private lease afsluiten.
Hoeveel je zelf moet betalen is vervolgens afhankelijk van hoogte budget, bijtelling en leasekosten.
@TYN : dan heb je de brandstof nog niet.

Het is een puzzel. Als je zeer veel privé rijdt dan ga je automatisch in de richting van zakelijk, want je baas betaalt alles en jij slechts de vaste bijtelling en soms wat extra maar dit is weer aftrekbaar van de bijtelling.

Als je heel weinig privé rijdt dan kan je misschien zelf een autootje erbij regelen. Als een oude (kleine) wagen goed genoeg is dan kan je met een oude bak (want geen allrisk verzekering) en (te) weinig onderhoud een paar jaar rijden voor €250 per maand. (50 brandstof / 50 verzekering / 150 onderhoud en aanschaf).

De puzzelstukken zijn onder andere: je bonus-maluskorting, hoe groot en nieuw wil je rijden, hoe duur is de auto van de zaak, kan je vakanties eigenlijk ook wel met vliegtuig doen, kan je zelf wat onderhoud doen, kan je sport/familie/vrienden/boodschappen allemaal zonder privé auto doen, heb je misschien greenwheels voor de deur staan, heeft je partner (of andere familielid) veel plezier van een tweede auto, past je gezin in de zakelijke auto etc.

Door de boot genomen denk ik dat je 95% van de mensen in jouw situatie gewoon privé in de auto van het werk gaan rijden.
Een zuinige 2e hands privé auto kopen is het meest voordelige.
Zakelijk lease nadeel: je betaalt relatief veel bijtelling voor relatief weinig privé kilometers. Tenzij je een electrische auto neemt.
Je rijdt zo'n 50000 km/jaar zakelijk, 9500€ kilometervergoeding, geen bijtelling. Kun je best wel wat van rijden...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close