Nieuwe auto (Focus of A-klasse)

Gepost door Lau Rens 
Peiling
Er zijn 70 stemmen ontvangen.
Alle bezoekers mogen stemmen.
Welke kies jij?

Hoi allemaal,

ik ben mezelf aan het oriënteren op een nieuwe auto (lease) en heb nu na een hele periode van onderzoek een shortlist van 2.
1) MB A klasse 180 Business Solution (met het Business Solution Plus pakket) link MB A
2) Ford Focus ST Line Business 1.5 EcoBoost 150pk 8-traps automaat Link Ford Focus

De MB heeft hele fijne stoelen en de automaat rijdt echt fijn (met wegrijden is het nog wat wennen, hij hopt een beetje, maar dat ligt waarschijnlijk nog aan mijn rechtervoet). Interieur is fantastisch.
De Ford is goedkoper (30 euro per maand, terwijl ik daar nog een hele rits aan opties heb toegevoegd: Design Pack, Winter Pack, Bang & Olufsen audiosysteem met 9 speakers, 1 subwoofer en DAB+ digitale radio ontvangst, Comfort Pack, Blind Spot Information System inclusief Cross Traffic Alert en Active Braking, Programmeerbare standkachel), rijdt echt super strak- veel beter gevoel met sturen, maar de stoelen zijn iets minder. Heb helaas niet met de automaat kunnen rijden, dus ben wel benieuwd of iemand van jullie daar ervaring mee heeft?

Qua uiterlijk vind ik de velgen van de Focus mooier, ziet er wat stoerder uit. Terwijl de A een meer volwassen auto is (vind ik).

Benieuwd naar jullie mening.

Groeten
Waarom geen andere velgen via de dealer? Zal vast niet zo veel kosten als via de fabriek.
Maar waarom is het belangrijk wat wij doen? Jij bent degene die er een aantal jaar zoveel duizend kilometers mee moet rijden.
Maar ja het is aan jou persoonlijk, ik heb liever een luxe Focus dan een wat minder luxe A-klasse maar hou je het wel lang vol in de stoelen van de Focus?
Stoelen is wel een heel belangrijk punt ja, zeker als je veel kilometers/lange ritten maakt.

Persoonlijk zou ik ook voor een dikke Focus gaan, maar als de stoelen me niet zouden bevallen zou ik er niet voor kiezen.

Ik ben ook benieuwd waarom er geen andere merken/modellen op je shortlist staan ?
En anders met een dealer optie een andere stoel er in. Dat zijn de kosten over de lease termijn ook niet. Stoel kan je vaak weer overzetten naar een volgende auto.
Ik doe niet mee aan de peiling, het gaat hierbij toch alleen maar om jouw mening? Alleen proefritten kunnen jouw de info geven die je wilt hebben.
Succes met je keuze.
@Vin cent, de optie om een losse stoel aan te schaffen had ik nog niet bedacht. (stom)
@T Aus , andere auto's zijn al afgevallen. Vaak is geld de belangrijkste reden geweest. (catalogusprijs is gewoonweg niet alleen bepalend voor de leaseprijs). Zo zijn oa een Volvo V40 polar+ sport, Mazda 3, Toyota Corolla (die reed niet zo fijn vond ik) en VW Polo afgevallen.
@Lau rens:

Waarschuwing: Aangezien ik sinds krap twee maanden zelf een nieuwe Focus rij ben ik mogelijk enigszins bevooroordeeld.

Ten aanzien van de stoelen: Ik ben zelf van een Astra met lederen, achtvoudig elektrisch verstelbare, ventileer- en verwarmbare AGR-stoelen met massage overgestapt naar de Focus met de in vergelijking absoluut basale stoeltjes met slechts een eenvoudige hoogte- en lumbaalverstelling. Aangezien ik ze prima vond zitten, geen rugproblemen heb en veel van functionaliteit van de Opelstoel vooral Spielerei was, voel ik nu dan ook letterlijk geen centje pijn. Sterker nog, de Fordstoelen zijn wat zachter gevuld, wat ik erg prettig vind.

Als jij zelf iemand bent met een gemiddeld postuur (1m80, 75-85 kg) en geen geschiedenis met rugklachten vermoed ik dat je er prima stoelen aan hebt. Is dit wel het geval of ben je hier bang voor, dan zou je wellicht kunnen kijken naar een andere uitvoering van de Focus, nl op de titanium zijn uitgebreid (handmatig) verstelbare stoelen te krijgen met o.a. uitschuifbare zitvlakken, en een kantelbare zitting. Helaas niet op de ST-Line verkrijgbaar voor zover ik weet, dus dan zou je een Titanium moeten configureren. Deze heeft echter lang niet zoveel uitstraling als de ST-Line naar mijn mening, en ik vermoed dat jij dat met mij eens bent winking smiley

Ten aanzien van de automaat: De Mercedes heeft als ik het goed heb een ingekochte DCT van Getrag. In de pers hoor ik er geen heel enthousiaste verhalen over, die schok bij wegrijden zou ook wel eens blijvend kunnen zijn. Om de koppeling te sparen laten dat soort automaten vaak niet zoveel slip toe, dus dan klapt 'ie er wat lomp in.

De automaat van Ford is in naar ik meen in eigen huis ontwikkeld en het is een volautomaat ipv een bak met dubbele koppeling. Bij een volautomaat worden middels een koppelomvormer de versnelling aan elkaar gesmeerd, en mag je ook verwachten dat wegrijden uit stilstand veel soepeler gaat. Ik zou je dan ook absoluut aanraden om de automaat van Ford te proberen. Al durf ik nu al te beweren dat het al met al een hoogwaardiger ding is dan de bak in de Mercedes.

Wat mij bij de Mercedes in negatieve zin opviel was de achterbank. Korte zitting en erg laag geplaatst. Ik weet niet hoe belangrijk het voor je is, maar ik vind het bezwaarlijk mijn passagiers met zo'n bank op te zadelen.

Tot slot: Jouw configuratie van de Mercedes is wel wat braafjes, is dat omdat je de AMG-uitvoering te duur vindt? Qua uitstraling kan een AMG-versie een stuk beter tegen de Focus op.
Vanuit mijn buikgevoel zou ik normaliter in algemene zin zeggen: Mercedes.
Maar ik heb de beide linkjes even aangeklikt en moet toegeven: je hebt daar een schitterende Focus geconfigureerd.
Dus als ik tussen jouw twee concrete configuraties moet kiezen, dan denk ik - onder voorbehoud van een proefrit - dat het de Focus zou worden.
@DeeTwee, dank voor je reactie! Ik heb gelukkig geen geschiedenis met rugklachten, maar kon wel merken dat de MB wat comfortabeler is. (ik ben zelf 1.91 - 100 kilo).
De ST heeft idd meer uitstraling, en wat helemaal stom is: op de titanium kun je niet de 1.5 met automaat krijgen (benzine).
De ervaringen met de automaat van de MB had ik ook gelezen. Tijdens de proefrit ging het met rustig wegrijden echt prima, alleen als je wat vlugger wil zijn, dan is dat wat lastiger. De MB luxer/mooier maken is helaas te duur. De focus is nu al 30 euro per maand goedkoper, met het AMG pakket is dat al snel 50 euro. (eens dat de MB met AMG pakket er echt mooier uit ziet smiling smiley)
Ik ga zeker vragen of ik nog met de automaat van Ford kan rijden, kan daar ook nergens een review van vinden. Als jij dat wel weet? graag!

Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie, dat helpt!
@British Racing Green, precies dat! Ik heb ook echt zoiets van... het is wel een Mercedes cool smiley!! En het interieur is echt een andere standaard dan de Ford. (hoewel de ford zeker mooi is in deze samenstelling winking smiley
Lau Rens
@DeeTwee, dank voor je reactie! Ik heb gelukkig geen geschiedenis met rugklachten, maar kon wel merken dat de MB wat comfortabeler is. (ik ben zelf 1.91 - 100 kilo).
De ST heeft idd meer uitstraling, en wat helemaal stom is: op de titanium kun je niet de 1.5 met automaat krijgen (benzine).
De ervaringen met de automaat van de MB had ik ook gelezen. Tijdens de proefrit ging het met rustig wegrijden echt prima, alleen als je wat vlugger wil zijn, dan is dat wat lastiger. De MB luxer/mooier maken is helaas te duur. De focus is nu al 30 euro per maand goedkoper, met het AMG pakket is dat al snel 50 euro. (eens dat de MB met AMG pakket er echt mooier uit ziet smiling smiley)
Ik ga zeker vragen of ik nog met de automaat van Ford kan rijden, kan daar ook nergens een review van vinden. Als jij dat wel weet? graag!

Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie, dat helpt!

Ik zou gaan proefrijden met de automaat icm een andere motorisering, als de 1.5 benzine niet beschikbaar is. Bijvoorbeeld de 1.5 diesel of de 1.0 Ecoboost. De bak is hetzelfde immers.

EDIT: Er staan trouwens best wel demo's met de 1.5 en de automaat als demo in Nederland. Geen idee waar je woont natuurlijk, maar misschien zit hier een garage bij jou in de buurt tussen?
[www.autoscout24.nl]

Voor ervaringen van andere gebruikers zou je op Focusclub.nl kunnen kijken. Dit is een zeer uitgebreid forum voor alle generaties Focussen. Maar niets kan tegen een ervaring uit 1e hand op.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-04-2019 13:48 door DeeTwee.
Het schokkerig wegrijden van de automaat is een producteigenschap kan ik je vertellen. In het bijzonder bij koude motor/bak is dit meer aanwezig dat bij bedrijfstemperatuur.
vsl
Het schokkerig wegrijden van de automaat is een producteigenschap kan ik je vertellen. In het bijzonder bij koude motor/bak is dit meer aanwezig dat bij bedrijfstemperatuur.
Ok, dus dit wordt nooit beter dus?!
@DeeTwee, as zaterdag proefrit met een focus automaat smiling smiley
Lau Rens
@DeeTwee, as zaterdag proefrit met een focus automaat smiling smiley
Goed bezig, ben benieuwd hoe het bevalt.

Dit vind ik trouwens wel een goede review van de A-klasse, verhelderend.
[youtu.be]
Als je graag een soepele automaat wilt, waarom probeer je die nieuwe Corolla 180pk hybride niet eens?
Automaat van Ford is niet erg efficient, hou rekening met iets van 1:12. Niet dat dat in de portemonnee boeit maar net hoe graag je de pomp bediende wilt leren kennen smiling smiley
Ik heb inmiddels iets meer dan 20k km met de nieuw A180D erop zitten en kan wellicht wel het e.a. hierover vertellen. Ik heb overigens geen Ford Focus gereden, overigens ook niet naar gekeken ondanks dat ik weet dat deze zeer goede rij eigenschappen heeft. Het interieur is waarop ik afknapte. Het exterieur van de Focus vindt ik overigens bijzonder mooi. Ik vindt dat de A klasse uitblinkt in;
Comfort: heerlijke soepele veergedrag, stil interieur en goede stoelen (ik heb zelf wel het AMG pakket)
Gevoel van luxe: Het interieur is van hoge kwaliteit, ik hou daar persoonlijk van en ben bereid om daar meer voor te betalen. Geeft een gevoel alsof je een klasse hoger rijdt
Gadgets: MBUX is geweldig en werkt super, daarnaast zitten er gewoon slimme dingen ingebouwd. Als bijv. m'n telefoon gaat en de blower staat vol aan omdat ik net weg rij in de kou of hitte dan gaat de blower automatisch zachter. Het is iets heel kleins, maar bijv. mijn Audi A3 deed dit niet. Daarnaast is het handig dat de auto meedenkt. Als ik aan het eind van de dag weg rij, staat mijn navi al automatisch richting huis.

Je moet de Mercedes niet kopen als je sportief rijgedrag zoekt. Met de automaat en het hupje leer je leven. Ook Autoweek heeft het hierover in haar reviews. In de praktijk wen je eraan en weet je met beleid gas te geven zodat je geen hupje krijgt.
VAG2MAX
Als bijv. m'n telefoon gaat en de blower staat vol aan omdat ik net weg rij in de kou of hitte dan gaat de blower automatisch zachter. Het is iets heel kleins, maar bijv. mijn Audi A3 deed dit niet.
Ik wil niet flauw doen, maar dat had mijn Astra K ook. In de Focus heb ik het nog niet geregistreerd maar daar is de airco sowieso erg geruisloos. De carkit is trouwens in mijn beleving niet de meest geruisloze. Als ik gebeld werd vanuit mijn V40 dan kon ik niet horen of het ding stilstond of aan het rijden was, vanuit de Focus hoor ik wel wat achtergrondgeluiden.
Ik sta ook voor dezelfde keuze. Maar op mijn short list staat ook nog de Kia Proceed 1.4 DCT7 GT Plusline.
Het is altijd een keuze probleem. Wil je voor een kalere auto gaan en dan met een Mercedes rijden of wil je een vol options auto rijden die niet premium is.
Ik heb de vorige generatie CLA Shooting Brake als lease auto gehad en kwam van een V40 die helemaal vol met opties was. Alleen zat snel aan mijn max leasebedrag bij de Mercedes.

De vraag is, wil je full options of een premium auto.
En daarbij probeer in beide auto's te rijden dan kom je er wel uit.
Denk dat de speakers van de Ford zeker een klasse beter zijn dan die van de Mercedes.
Nou de keuze is gemaakt.....

**Tromgeroffel**

Geen van beide!

Het viel niet mee, maar in beide gevallen was ik niet overtuigd van het comfort van de automaat. Ook de Ford vond ik een beetje tegenvallen.
Wellicht toch maar een handbak? Ik ben nog een keer gaan kijken en rijden met de nieuwe Mazda 3... En ja... Dat is gewoon echt een mooie auto.big smile smiley

en eerlijk.... deze auto is gewoon heel comfortabel, dik uitgerust (luxury uitvoering), fijne stoelen, rustig interieur (niet heel veel knoppen, weliswaar wat minder spannend dan de MB A, maar wel erg logisch allemaal), schakelt soepel... en is gewoon echt een hele mooie auto (had ik al gezegd geloof ik). In september wordt die geleverd.

Dank voor jullie input.

Groeten
Zo zie je maar hoe zinloos een peiling is! Succes met de toekomstige auto.
Inderdaad fraaie auto! Sympathiek merk, prachtig interieur ook en heb er niet mee gereden maar doorgaans zit dat bij Mazda ook wel goed. Ga je vast veel plezier aan beleven

Ik vind de A overigens ook heel mooi, maar (net als bij de vorige) heeft hij wel wat (dure) opsmuk nodig en wat opties aanvinken om ook wat luxe aan de binnenkant te hebben voor het echte 'premium' gevoel. En dan loopt de teller hard op.
De nieuwe 3 is inderdaad een hele mooie auto, helaas zie ik geen foto, maar welke kleur is het geworden?
Epica
De nieuwe 3 is inderdaad een hele mooie auto, helaas zie ik geen foto, maar welke kleur is het geworden?

Hmmm.. ik zie dat de link idd niet werkt... Het is Machine Grey geworden smiling smiley
video: [www.youtube.com] Net als in deze video, alleen dan met zwart leer en geen zonnedak.
Mooie kleur, persoonlijk had ik voor Soul Red of Deep Crystal blue gekozen. Maar Machine Grey is ook niet mis. Veel plezierige kilometers, maar dat moet wel lukken.
Dus... van een Focus of A-klasse hatchback automaat naar een Mazda 3 sedan handbak? Da's best wel een switch! Maar: Leuk hoor, gedistingeerde keuze wel. Zelf was ik er denk ik ook wel in geïnteresseerd geweest als ik nu had mogen kiezen. Alleen jammer dat de 2.2 diesel niet meer geleverd wordt, de 1.8 zou voor mij waarschijnlijk een te grote stap terug zijn. Desalniettemin een gave auto. Lange levertijd wel, sterkte met wachten!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2019 23:12 door DeeTwee.
Epica
Mooie kleur, persoonlijk had ik voor Soul Red of Deep Crystal blue gekozen. Maar Machine Grey is ook niet mis. Veel plezierige kilometers, maar dat moet wel lukken.

Dank je wel! Het rood is vooral erg mooi op de hatchback vind ik persoonlijk. Het grijs vind ik heel sjiek op de sedan. (maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak)
DeeTwee
Dus... van een Focus of A-klasse hatchback automaat naar een Mazda 3 sedan handbak? Da's best wel een switch! Maar: Leuk hoor, gedistingeerde keuze wel. Zelf was ik er denk ik ook wel in geïnteresseerd geweest als ik nu had mogen kiezen. Alleen jammer dat de 2.2 diesel niet meer geleverd wordt, de 1.8 zou voor mij waarschijnlijk een te grote stap terug zijn. Desalniettemin een gave auto. Lange levertijd wel, sterkte met wachten!

Dank je wel! Het wachten heeft deels te maken met het gegeven dat mijn huidige leasecontract tot september loopt winking smiley
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een sedan de mooiste carrosserievorm vindt... alleen die zijn er zo verdomd weinig in het c-segment. (d-segment is gewoon te duur voor mij). En de Mazda vond ik heel erg mooi, maar de automaat was te duur, dus die was eigenlijk in een eerder stadium "afgevallen". Maar omdat de automaten van Ford en MB niet overtuigde ging ik toch weer twijfelen. De ST line van Ford ziet er erg gaaf uit, maar kan het qua comfort niet winnen van de Titanium. Dus dat was ook weer dilemma. Uiteindelijk besloten dat comfort voor mij belangrijker is dan het gave uiterlijk. Dus toen ik eigenlijk de keuze had gemaakt voor comfort en vrijwel zeker voor een Focus Titanium zou gaan, bedacht ik me ook nog dat de Mazda 3 met handbak wel betaalbaar is. Dus toch nog een keer gaan rijden.... En ja... meteen verkocht smiling bouncing smiley De auto is erg comfortabel... De focus heeft onderin wat meer power (de Mazda kun je bijna als een diesel rijden)en is wel ruimer op de achterbank (geen kinderen, dus niet nodig)... maar de Mazda is wel de mooiste van de 2. (helemaal tov de titanium... de ST line voegt qua uiterlijk en het designpack echt wel wat toe).. Zodra ik er een tijdje mee heb gereden zal ik wel een review posten smiling smiley
Sedans zijn zeker mooi. De vorige 3 sedan was de gedoodverfde favoriet om mijn vorige leaser te worden, met de dikke 2.2 diesel. Echter -ik weet, contradictie- was ik nèt niet helemaal overtuigd van het uiterlijk, terwijl de auto erg duur was in de lease en wel wat features miste (niet leverbaar ook) die ik in het dagelijks gebruik erg handig zou vinden. Opel had met de Astra alles bij elkaar een beter aanbod, klaar. Dus geen sedan, en nu wederom niet; De A-klasse limousine is erg mooi maar kneiterduur met een klein motortje, de A3 limousine is na de facelift duidelijk minder mooi en ook kneiterduur met een klein motortje, de peug 508 leek me meer waar voor het geld, en is prachtig zij het onpraktisch, maar ik vind mijn draai niet in Peugeots.

Overigens zou ik niet aanraden de Mazda benzine 'als een diesel' te rijden. Wat meer toeren kan 'ie juist goed gebruiken, zo zonder turbo. Of heb je gekozen voor de veelbelovende maar nog niet leverbare Skyactiv-X?
Ja, het is erg lastig in het C-segment vwb de sedans. Het leuke bij Ford vind ik ook vaak de leuke/handige opties (zoals een verwarmbare voorruit, of zelfs een standkachel smiling smiley) en dat je serieus veel krijgt voor relatief weinig. Maar qua comfort en het gevoel dat je je in een luxe auto zit... dan wint de Mazda voor mij.

Ik besef dat ik Mazda niet als diesel moet gaan rijden...zou niet gezond zijn. Maar het viel me gewoon op dat de Mazda met lage toeren echt prima rijdbaar is. (wil je snel accelereren dan moet je wel een of twee verzetten terug). De skyactiv-x is nog niet beschikbaar en dus ook niet bestelbaar. En hoewel ik daar wel nieuwsgierig naar ben, verwacht ik toch wel wat kinderziektes. Doe mij maar de gewone 2.0 4 cilinder winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close