Aankoopadvies snelle gezinsauto

Gepost door Kapitano 
Hallo,

ik ben op zoek naar een relatief snelle auto met 4 deuren.

Op dit moment ben ik in het bezit van een Renault Megane 1.4 tce uit 2010. Nooit problemen mee gehad. Hij krijgt zijn beurtjes, verder geen omkijken naar. Maar ik wil een keer wat anders, en het liefst een auto met meer pk’s.

Voor de Renault reed ik in een Seat Leon 1.8 20VT. Die kwam lekker van zijn plek, maar die had een vervelend probleem: lekkage. Continu waren de vloermatten nat. Die lekkage is nooit opgelost.

Ik heb vorige week een proefrit gemaakt in een Audi, maar kwam er later achter dat de TFSI motoren uit dat bouwjaar (2011) een olie probleem hebben. Dat wordt hem dus niet. Momenteel ben ik aan het kijken naar een BMW 325i, maar of dat nou zo’n verstandige keuze is. Ik weet het niet.

Eisen:
4 deuren
Navigatie (tomtom aan het raam vind ik maar niks)
Lekker vlot
Betrouwbaar

Budget:
12000 euro. Voor de Renault krijg ik ongeveer 4500, en daar kan ik nog ongeveer 7500 bij leggen.

Audi A3 vind ik dus heel mooi. Maar ik ben bang dat ik er kwa betrouwbaarheid op achteruit ga.

Alvast bedankt voor het meedenken!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-04-2019 19:41 door Kapitano.
Nou ga je met jou budget nooit van zijn levensdagen een 235i vinden. Zelfs een 1 serie gaat lastig worden.
Maar wat vind jij vlot?
BMW 325i

Renault Megane TCe 180

Lancia Delta 1.8

Alfa Romeo Giulietta 1.4T 170pk

Alfa Romeo Giulietta 1.7tbi
Dat moest dus 325i zijn. Tikfoutje
Die Megane GT is wel erg mooi. Zijn die alfa’s wel betrouwbaar?
Quote
Kapitano
Die Megane GT is wel erg mooi. Zijn die alfa’s wel betrouwbaar?
Indien goed onderhouden zijn het betrouwbare auto's.
De Alfa's zijn ook betrouwbaar mits ze op tijd hun beurten hebben gehad, de Lancia is ook een betrouwbare auto en gebruikt veel de zelfde techniek. De Megane is een hele goede keus.
Is zoiets misschien een idee? Voorbeeldadvertentie: [www.autowereld.nl]

De lancia vind ik niet mooi. De Lexus IS 250 spreekt me wel aan. Ook was ik aan het kijken naar de Ford Focus ST, maar de meeste zijn 3 deurs.

Ik ga me even verder verdiepen in de Lexus. Tot nu toe vind ik de Megane GT het mooist.
Ik weet niet of je regelmatig grotere voorwerpen vervoerd, maar de Lexus heeft geen neerklapbare achterbank. Dat je het maar even weet. smiling smiley
Quote
B Hoogland
Ik weet niet of je regelmatig grotere voorwerpen vervoerd, maar de Lexus heeft geen neerklapbare achterbank. Dat je het maar even weet. smiling smiley

Thanks, ja had het gezien. Vind ik niet echt een probleem.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-04-2019 20:23 door Kapitano.

Mooie auto, maar gaat in 9,7 sec van 0 naar 100. Dan is mijn Renault nog nét iets sneller.
Insignia 2.0 Turbo

Eventueel ook zonder 4x4 ( maakt hem iets minder zwaar ).
Quote
Total Loss
Insignia 2.0 Turbo

Eventueel ook zonder 4x4 ( maakt hem iets minder zwaar ).

Insignia vind ik een mooie auto maar ik had dingen gelezen over een slechte versnellingsbak?
Quote
Kapitano
Quote
Total Loss
Insignia 2.0 Turbo

Eventueel ook zonder 4x4 ( maakt hem iets minder zwaar ).

Insignia vind ik een mooie auto maar ik had dingen gelezen over een slechte versnellingsbak?

Ik lees wel eens wat over de "M32" bak maar hoe of wat geen idee, weet ook niet hoe vaak daar percentagewijs problemen mee zijn.
Volgens mij zit die bak sowieso juist meer in o.a. de Astra en in de Insignia's met minder vermogen, meen dat deze 2.0 een andere versnellingsbak heeft maar dat zou je echt uit moeten zoeken.
Quote
Total Loss
Quote
Kapitano
Quote
Total Loss
Insignia 2.0 Turbo

Eventueel ook zonder 4x4 ( maakt hem iets minder zwaar ).

Insignia vind ik een mooie auto maar ik had dingen gelezen over een slechte versnellingsbak?

Ik lees wel eens wat over de "M32" bak maar hoe of wat geen idee, weet ook niet hoe vaak daar percentagewijs problemen mee zijn.
Volgens mij zit die bak sowieso juist meer in o.a. de Astra en in de Insignia's met minder vermogen, meen dat deze 2.0 een andere versnellingsbak heeft maar dat zou je echt uit moeten zoeken.

Oke. De meeste die ik vind zijn voorzien van de 1.6t motor. Maar als ik hem dan naast de Lexus IS250 zet dan vind ik de Lexus wel veel mooier. Ik zie dat iedereen hier trouwens linkt naar autowereld. Ik zoek zelf altijd op marktplaats omdat ik daar ook kan zien of de auto voorzien is van NAP. Is er een reden voor dat jullie op autowereld zoeken?
Quote

Is er een reden voor dat jullie op autowereld zoeken?

Ik zoek op gaspedaal.nl, dan heb je meteen bijna alle 2e hands autosites te pakken. ( excl. marktplaats, wel de meeste in ieder geval ).
Kies dan vaak wel voor autowereld.nl om de gedetailleerde advertentie te zien, puur omdat dat lekker werkt, er duidelijk uitziet en je daar ook je favoriete occasions kan opslaan/bewaren.
Tja, er is op alles wat en weet alles beter. Succes met de zoektocht.
Quote
Kapitano
Ik zie dat iedereen hier trouwens linkt naar autowereld. Ik zoek zelf altijd op marktplaats omdat ik daar ook kan zien of de auto voorzien is van NAP. Is er een reden voor dat jullie op autowereld zoeken?

Afbeeldingen op fatsoenlijk formaat, vooral. Autowereld staat verreweg de beste kwaliteit toe. Altijd wel handig als je iemand een auto wil laten zien.

NAP-labels kunnen er trouwens gewoon bij staan, hoor, alleen ontbreekt er inderdaad wel verdere kenteken-specifieke info die Marktplaats en Autotrack wel hebben. Vooral die gratis Carfax-rapporten van die laatste zijn erg bruikbaar.
Kenteken-specifieke info vindt je ook hier: [ovi.rdw.nl] Kenteken ingeven en... cool smiley

Super mooi ding, ziet er strak en sportief uit. Alleen jammer dat zelfs mijn E39 diesel sneller is. Verder leuk ding.
Quote
Total Loss
Quote
Kapitano
Quote
Total Loss
Insignia 2.0 Turbo

Eventueel ook zonder 4x4 ( maakt hem iets minder zwaar ).

Insignia vind ik een mooie auto maar ik had dingen gelezen over een slechte versnellingsbak?

Ik lees wel eens wat over de "M32" bak maar hoe of wat geen idee, weet ook niet hoe vaak daar percentagewijs problemen mee zijn.
Volgens mij zit die bak sowieso juist meer in o.a. de Astra en in de Insignia's met minder vermogen, meen dat deze 2.0 een andere versnellingsbak heeft maar dat zou je echt uit moeten zoeken.

Volgens mij krijg je de M32 alleen bij de 1.4T motoren van Opel modellen rond 2007-2012.
De 1.6T heeft een F40 bak dacht ik. De 2.0T sowieso.

Facelift modellen van de Insignia hebben een verbeterde versie van de M32 bak, die gaan wel gewoon goed mee.
Quote
Ilias Lolzolo

Super mooi ding, ziet er strak en sportief uit. Alleen jammer dat zelfs mijn E39 diesel sneller is. Verder leuk ding.

Ja, je zou eigenlijk hiervan de handbak willen. Zeldzaam. Aan de andere kant; hoe vaak doe je nog 0-100 sprintjes?
Quote
Pino
Quote
Ilias Lolzolo

Super mooi ding, ziet er strak en sportief uit. Alleen jammer dat zelfs mijn E39 diesel sneller is. Verder leuk ding.

Ja, je zou eigenlijk hiervan de handbak willen. Zeldzaam. Aan de andere kant; hoe vaak doe je nog 0-100 sprintjes?

Alleen al de 2.4 motor vind ik al moeilijk om te vinden. Handbak ga je al helemaal niet vinden inderdaad. Ik weet het niet heel goed meer, het verbruik van dit model automaat was vgm ook best wel stevig ofniet? En ja 0-100 sprintjes die komen niet heel vaak voor nee.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2019 11:31 door Ilias Lolzolo.
Quote
Ilias Lolzolo
Quote
Pino
Quote
Ilias Lolzolo

Super mooi ding, ziet er strak en sportief uit. Alleen jammer dat zelfs mijn E39 diesel sneller is. Verder leuk ding.

Ja, je zou eigenlijk hiervan de handbak willen. Zeldzaam. Aan de andere kant; hoe vaak doe je nog 0-100 sprintjes?

Alleen al de 2.4 motor vind ik al moeilijk om te vinden. Handbak ga je al helemaal niet vinden inderdaad. Ik weet het niet heel goed meer, het verbruik van dit model automaat was vgm ook best wel stevig ofniet? En ja 0-100 sprintjes die komen niet heel vaak voor nee.

Erg zeldzaam. Ik zag vorig jaar de voorganger, een 2.4 executive met handbak te koop staan in de buurt, en heb direct toegeslagen. Ik vind het verbruik heel acceptabel; altijd boven de 1 op 10 gemiddeld i.i.g met veel korte stukjes. Goed, om die 200 pk eruit te persen, moet je hem wel op toeren houden, maar is geen straf met de lekkere 6 bak en voor een 4 cilinder, prettig geluid. Nadeeltje van de Executive is de 'normale' vering; niet soft maar met een set sportveren- en dempers zal het wel helemaal als een strijkijzer op de weg liggen. Doe ik misschien nog een keer.
Mijn vader had een Honda Accord 2.4 Executive handbak, fijne auto, maar niet verschrikkelijk snel. Verbruik ligt rond de 1:10.
4 deurs thumbs up
Navigatie thumbs up
Snel thumbs up en zelfs zuinig als je wilt thumbs up
Betrouwbaar, zes in lijn thumbs up
Toevallig ook nog precies waar je naar zocht smiling smiley
Mijn keuze zou dit zijn. Misschien andere velgen erop en dan is het een mooie bak hoor!!

[www.marktplaats.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2019 14:38 door Ilias Lolzolo.
Quote
Ilias Lolzolo
4 deurs thumbs up
Navigatie thumbs up
Snel thumbs up en zelfs zuinig als je wilt thumbs up
Betrouwbaar, zes in lijn thumbs up
Toevallig ook nog precies waar je naar zocht smiling smiley
Mijn keuze zou dit zijn. Misschien andere velgen erop en dan is het een mooie bak hoor!!

[www.marktplaats.nl]
Alleen had ik in mijn eerste post al een 325i voorgesteld.
Quote
Ilias Lolzolo
4 deurs thumbs up
Navigatie thumbs up
Snel thumbs up en zelfs zuinig als je wilt thumbs up
Betrouwbaar, zes in lijn thumbs up
Toevallig ook nog precies waar je naar zocht smiling smiley
Mijn keuze zou dit zijn. Misschien andere velgen erop en dan is het een mooie bak hoor!!

[www.marktplaats.nl]

Ik had m gevonden! Ook al een bericht gestuurd. En dat was meteen een negatieve ervaring.

Ik houd er van om normaal aangesproken te worden. Hoeft niet met U, mag ook jij zijn. Maar als een verkoper me gaat behandelen als een stuk vuil dan kijk ik liever verder.
Brengt me op een ander punt: wat wordt nu doorgaans als “snel” ervaren?

Van 0 naar 100 onder de 8 seconden? Of misschien onder de 7 seconden..

Ik begrijp dat dit voor iedereen verschillend is, maar toch. Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegenover staan.
Quote
Kapitano
Brengt me op een ander punt: wat wordt nu doorgaans als “snel” ervaren?

Van 0 naar 100 onder de 8 seconden? Of misschien onder de 7 seconden..

Ik begrijp dat dit voor iedereen verschillend is, maar toch. Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegenover staan.

Alles onder de 10 sec is snel vind ik, maar in Nederland heb je er naar mijn mening toch weinig aan als een auto snel is. Je wint er qua tijd bijna niks aan en betaald er wel dik voor.
Quote
Kapitano
Brengt me op een ander punt: wat wordt nu doorgaans als “snel” ervaren?

Van 0 naar 100 onder de 8 seconden? Of misschien onder de 7 seconden..

Ik begrijp dat dit voor iedereen verschillend is, maar toch. Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegenover staan.

Als ik moet gokken denk ik dat je met onder de 8 seconden sneller bent dan 90% van het wagenpark.
Onder de 7 seconden sneller dan 95%.
Denk ik hoor, plus/minus, ongeveer.
Quote
Jojoppes
Quote
Kapitano
Brengt me op een ander punt: wat wordt nu doorgaans als “snel” ervaren?

Van 0 naar 100 onder de 8 seconden? Of misschien onder de 7 seconden..

Ik begrijp dat dit voor iedereen verschillend is, maar toch. Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegenover staan.

Alles onder de 10 sec is snel vind ik, maar in Nederland heb je er naar mijn mening toch weinig aan als een auto snel is. Je wint er qua tijd bijna niks aan en betaald er wel dik voor.
Dat is vlot, maar onder de 8 seconden ben je snel.
Maar TS zoekt een auto maar weet zelf niet wat snel is confused smiley
Een snelle tussenacceleratie is denk ik veel belangrijker dan 0-100 tijden, tenzij je in de stad woont en niets anders doet dan stoplichtsprintjes winking smiley Een koppelrijk turboblok is dan het beste, zoals de al eerder genoemde giulietta en bravo met 1.4tjet, ook heel goed te tunen!

Met jouw budget zou ik de focus st vergeten, enkel vage import mobielen voor die prijs, wel een briljante auto met heerlijke 5 cilinder.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-04-2019 16:31 door Damianw26.
Persoonlijk vind ik cijfertjes een indicatie. Er zijn belangrijkere zaken dan een 7,0s of 8,0s naar de 100, dat doet het enkel goed op verjaardagen en terecht is hierboven opgemerkt dat tussensprints belangrijker zijn als je op zoek bent naar 'snelheid'. Zaken als merk, uitstraling, uitrusting, verbruik, gewicht, rijbeleving, karakter van de motor enz. zullen eerder de doorslag geven dan 1 seconde langzamer of sneller in de sprint.

Vooral rijbeleving en karakter van de auto lijkt mij belangrijker als de sprint naar de 100. Hard rechtuit kan iedereen, maar hoe gaat ie een hoek om?

Denk dat je beter naar al deze variabelen moet gaan kijken dan naar een specificatie op papier.
In jouw prijsklasse ga je niet vrolijk worden van de af fabriek navigatie. Kaarten zijn verouderd, gebruiksinterface is verouderd. Ga dan voor een Brodit (Proclip) houder specifiek voor de auto die je koopt en telefoon die je bezit. Kost je eenmalig 60 euro en gebruik je gewoon actueel Waze of Google maps thumbs up

Wil je echt snel vooruit of snel door een bocht, of beide? Snel vooruit is gewoon auto kiezen met wat meer pk's zoals de Megane 180. Wil je leuk de bochten door zou ik voor een Focus variant kiezen, alleen niet lachen/huilen om het kleine navi schermpje, zie daarom ook mijn eerste alinea winking smiley
Quote
Epica
Quote
Jojoppes
Quote
Kapitano
Brengt me op een ander punt: wat wordt nu doorgaans als “snel” ervaren?

Van 0 naar 100 onder de 8 seconden? Of misschien onder de 7 seconden..

Ik begrijp dat dit voor iedereen verschillend is, maar toch. Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegenover staan.

Alles onder de 10 sec is snel vind ik, maar in Nederland heb je er naar mijn mening toch weinig aan als een auto snel is. Je wint er qua tijd bijna niks aan en betaald er wel dik voor.
Dat is vlot, maar onder de 8 seconden ben je snel.
Maar TS zoekt een auto maar weet zelf niet wat snel is confused smiley

Snel is een relatief begrip omdat je altijd moet vergelijken met iets anders. Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen dit ervaren.
Quote
KadettRT
In jouw prijsklasse ga je niet vrolijk worden van de af fabriek navigatie. Kaarten zijn verouderd, gebruiksinterface is verouderd. Ga dan voor een Brodit (Proclip) houder specifiek voor de auto die je koopt en telefoon die je bezit. Kost je eenmalig 60 euro en gebruik je gewoon actueel Waze of Google maps thumbs up

Wil je echt snel vooruit of snel door een bocht, of beide? Snel vooruit is gewoon auto kiezen met wat meer pk's zoals de Megane 180. Wil je leuk de bochten door zou ik voor een Focus variant kiezen, alleen niet lachen/huilen om het kleine navi schermpje, zie daarom ook mijn eerste alinea winking smiley

De navigatie in mijn huidige Megane vind ik wel fijn eerlijk gezegd. Zou de navigatie in een bmw 3 serie niet goed meer zijn?
Ondertussen ben ik aan het filteren..

Deze vallen af:

Renault Megane GT - moeilijk te vinden in 5 deurs
Alfa Romeo Giulietta - mooie auto, maar die kentekenplaat aan de zijkant vind ik echt een designfout
Lancia Delta - spreekt me niet aan kwa vormgeving

Blijven over:

BMW 325i
Lexus IS250 - wat minder snel, maar de betrouwbaarheid spreekt me aan
BMW 120i
Vraagje waar iemand hier misschien antwoord op weet:

Ik heb een Audi A3 3.2 6 cilinder gevonden.

Zijn dit wel goede autos of net zo slecht als de tfsi modellen?
Quote
Kapitano
Vraagje waar iemand hier misschien antwoord op weet:

Ik heb een Audi A3 3.2 6 cilinder gevonden.

Zijn dit wel goede autos of net zo slecht als de tfsi modellen?

Heb je daar een 'link' van?
Is dat een goede auto?

Navigatie kan ik eventueel inbouwen. Rode stoelen zou ik normaal niet snel voor kiezen maar kan best mooi zijn in real life.

Maar de hamvraag: is dit een kwalitatief goede keuze?
Ik persoonlijk vind het een hoop geld voor een 14 jaar oude auto. Zou zelf dan eerder voor een Lexus gaan.
Quote
Epica
Ik persoonlijk vind het een hoop geld voor een 14 jaar oude auto. Zou zelf dan eerder voor een Lexus gaan.

Voor dit geld heb je geen Lexus. Die is dan wel een paar jaar jonger, maar daar moet ook een paar duizend bij.

Maar wat ik me afvraag is: is dit een goede auto met deze motor er in. Want een A3 vind ik gewoon heel mooi, maar de tfsi motoren hebben me er van weerhouden.
Naar mijn weten kunnen de kettingen wel eens rekken. Er zit dezelfde motor in als in de VW Golf R32, Google eens naar die motor. Voor de rest zijn ze volgens mij prima betrouwbaar, je ziet ze ook vaak met hoge kilometerstanden. Wat de DSG betreft heb ik geen idee.
Ziet er best gaaf uit, in deze uitvoering best uniek en daardoor zou de prijs (waarover misschien nog te onderhandelen is) redelijk kunnen zijn. Relatief weinig kilometers voor een auto van 14 jaar oud, er vanuit gaande dat de kilometerstand korrekt is. Ik zou wel maandelijks een bedrag reserveren voor onderhoud.
Deze Audi is al 14 jaar oud en heeft een complexe en dure techniek, de distributiekettingen willen nog wel eens rekken, dit een arbeidsintensieve reparatie. Je kunt geluk hebben met een dergelijke auto, maar ook heel veel dure reparaties. Een aankoopkeuring en volledig inzicht in de onderhoudshistorie is zeker aan te raden. Bij enige twijfel laat dan de auto staan.

De Accord, Megane, Giulietta, Delta, en Lexus zijn in mijn ogen een stuk minder riskante aankopen.

De ingebouwde TomTom navigatie in mijn Laguna 3 uit 2009 is nog goed up te daten, en gewoon helemaal bij de tijd, kijk dus gewoon of de navigatie nog up te daten is.

Je hebt nu een Renault, kijk anders eens naar de Laguna 2.0 16V T 205 GT, dit model is als hatchback, Estate maar ook als schitterende Coupe geleverd. De auto staat bekend als heel betrouwbaar.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2019 08:41 door ak2.
Deze Lexus heeft wel meer gelopen en geen pornorood interieur, maar ik heb meer vertrouwen in dat je hier nog lang mee doet, dan in de A3
IS250
Zo staan er meer te koop, hij is misschien niet zo mooi als een A3(maar dat is alleen wat jij vind en van belang), maar een Lexus is een stuk betrouwbaarder.
Nou, ik heb een deal gesloten. Een Lancia Delta 1.8 di turbojet. Sterker nog, het is de auto die hierboven door @Epica als suggestie is gegeven. Thanks daarvoor! Een auto die ik normaal niet snel zou kiezen maar de proefrit heeft de doorslag gegeven. En in het echt is ie veel mooier dan op de foto’s. Vooral de voorkant.

Ik had me gisteravond wat ingelezen over de auto en doordat mijn interesse was gewekt ben ik vanochtend gaan kijken. Er staan er maar een paar online met deze motor en deze staat praktisch bij mij om de hoek! De auto komt lekker van zijn plek maar dat kan ook niet anders met 200 pk. Ook is ie lekker ruim van binnen en mooi afgewerkt.

De lak heeft wat krasjes en kleine deukjes en de velgen hebben wat schade. Dit wordt allemaal strak gemaakt. Hierdoor wordt het optisch weer een nieuwe auto. Verder heb ik 6 maanden garantie en een hele goede inruilprijs op de Megane. Ook wordt de distributie vervangen.

Mensen bedankt voor het meedenken!





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2019 12:36 door Kapitano.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close