Elektrische auto of hybride

Gepost door Rutger 2156446 
Binnenkort mag ik een nieuwe bedrijfswagen kiezen. Dit lijkt mij een uitgelezen kans om een milieuvriendelijke optie te zoeken, maar ik twijfel tussen een volledig elektrische of toch een hybride?
Eigenlijk zou ik liefst de uitstoot echt volledig teniet willen doen, maar niet het nadeel van elektrische wagens willen ervaren (beperkte autonomie, wachttijd herladen)
Aangezien ik gemiddeld maar zo'n 30km per dag doe, is een elektrische wagen zeker een optie, maar vroeg mij af of er geen hybrides bestaan waar je eigenlijk kan instellen dat ze puur elektrisch rijden, maar wel kan overschakelen op een brandstofmotor wanneer ik een verdere verplaatsing moet maken of vergeten of niet heb kunnen opladen bijvoorbeeld?
Enige tips? Laat maar weten!
Wat is je budget? Want als je in een elektrische Smart komt is dat niet de ideale keuze.
Is een plugin hybride geen optie?
Volledig elektrische is natuurlijk veel voordeliger in bijtelling dan hybride.
Budget weet ik niet van buiten, hangt van mijn bedrijf af en factoren zoals van fiscaliteit en restwaarde enz. Ik schat rond 30000 a 35000, maar weet niet of elektrische wagens niet duurder mogen aangezien ze idd fiscaal voordeliger zijn en geen wegenbelasting opleveren? Was nu vooral aan het zien voor types zoals Hyundai Kona of Ioniq of Kia Niro of dergelijke. Plugin hybrides zijn dan zeker een optie, maar zou graag weten of er bij de plug-in hybrides dan modellen zijn die je kan instellen dat ze enkel zide elektrische motor gebruiken in normaalomstandigheden en enkel bij nood(zaak) de brandstofmotor kunnen raadplegen?
Rutger 2156446
Budget weet ik niet van buiten, hangt van mijn bedrijf af en factoren zoals van fiscaliteit en restwaarde enz. Ik schat rond 30000 a 35000, maar weet niet of elektrische wagens niet duurder mogen aangezien ze idd fiscaal voordeliger zijn en geen wegenbelasting opleveren? Was nu vooral aan het zien voor types zoals Hyundai Kona of Ioniq of Kia Niro of dergelijke. Plugin hybrides zijn dan zeker een optie, maar zou graag weten of er bij de plug-in hybrides dan modellen zijn die je kan instellen dat ze enkel de elektrische motor gebruiken in normaalomstandigheden en enkel bij nood(zaak) de brandstofmotor kunnen raadplegen?
Ja bijna alle plugin hybrides doen met extreem voordelige omstandigheden (temperatuur, snelheid, belading) 50km omdat dat een regel in China is, maar deze wagens zijn duur en hebben geen enkel belastingvoordeel in NL (behoudens de extreem dure jongens die op lage BPM scoren)

Het is puur persoonlijk, 30km per dag is een peuleschil, maar met kinderen achterin 4 keer per jaar een uitdaging naar oma's dorpje zonder laadpalen overbruggen, wintersport, camping, concerten, pretparken of dierentuinen op afstand, romantische hotelletjes in Europese steden of een kind in de nationale competitie ja dat wordt allemaal lastiger.

Heel eerlijk gezegd klinkt het alsof je gehersenspoeld bent. Een Tesla is goed en een Fordje met 1 litermotortje zou verkeerd zijn. Ja wel meer lokale uitstoot, maar veel uitstootvriendelijker tijdens productie. En minder belasting op het elektriciteitnet. En minder energieslurpende laadpaalsystemen, ook als ze niet laden. En met 30km per dag ben je geen monstervervuiler met een 2 liter motortje.

Helaas gaat iedereen die ook maar een beetje tegengeluid laat horen op de brandstapel en verdienen verkopers van de duurzame systemen bakken met geld (en rijden zelf dan bv 5 liter V8 motoren!! Ik heb dit uit eerste hand.)

Ik ben overigens voor EV, ik vind het mooie techniek en juich bijvoorbeeld EV taxi's van harte toe, maar elke forens in de EV stoppen lijkt me te ver doorschieten. Maargoed, dat lost zich vanzelf op want EV is schreeuwend duur.
Welke nadelen ga je ondervinden van een EV als je dagelijks maar 30km rijdt?

Is/wordt dit je enige auto of heb je thuis nog een auto?

Als het enige obstakel de vakanties zijn, huur je toch lekker 3 weken een echte auto en ga je de rest van het jaar elektrisch rijden?
Ik zie het probleem niet zo. Of je vertelt niet het hele verhaal.
Als je de auto ook prive gebruikt dan zou ik voor de elektrische auto kiezen. Immmers bij een elektrische auto tot € 50.000 heb je 4% bijtelling, en bij een gewone of hybride auto 22 %. Onder de streep houd je dus gewoon meer geld over. Neem er wel een die snel kan opladen en met een flinke range. Populaire EV onder de € 50.000 zijn de Kia Sportage, Hyundai Kona en de Nissan Leaf die binnenkort met een grotere accu wordt geleverd. Bij een Hybride heb je geen belastingvoordeel, dan kun je ook gewoon op benzine rijden, plug in hybrides zijn immers zeker geen koopjes.
als je een tesla kan kopen zou ik alles van je lijstje gooien en een tesla kopen. veel bereik. snel 80% laden. en nog een redelijk goede wagen.

als je het niet haalt. zou ik gaan voor een hybride. hyundai bied een goede plugin/hybride.

toyota bied met de auris/corolla al jaren een van de beste hybrides. maar hyundai zit er heel dicht op.
als je de toyota kiest . neem de stationwagen versie. heb je meer ruimte.
De TS mag en bedrijfsauto kiezen. Dus een Tesla kopen zal wel niet gaan, zeker niet met dat budget. Denk dat het bedrijf ook niet zit te wachten om een rijdende financiële tijdbom (want occassion) in te zetten. 30 km per dag, en die dagen dat je langere ritten moet doen lukt dat natuurlijk ook wel, al moet je misschien een beetje plannen. Je kunt wel thuis laden?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close