Youngtimer v50 aan te raden?

Gepost door Keeskwakman 
Beste autowekers,

Ik ben 21 jaar en rij sinds een ruim half jaar in een oude ford focus (bj:2001). En daar ben ik wel een beetje op uitgekeken. Hij mist de comfort die ik wel graag heb (betere stoel, armleuning, cruise control, grotere achterbak, evt lederen bekleding)

Na lang rondneuzen lijkt een v50 mij een mooie optie voor mijn budget (4-6k). Kwa uitstraling vind ik de volvo ook een stuk mooier dan de focus mk2/3?

Dat het een v50 wordt staat voor mij redelijk vast, een 2.0d met max 2,5 ton op teller daar kan ik vast nog wel 3 jaar mee vooruit. Naar schatting ga ik zo’n 20k kilometer per jaar mee rijden, voornamelijk zakelijk.(schatting 75-25%)

Nu komt mijn vraag; ik rijd de focus nu zakelijk, met de youngtimerregeling en dat valt mij nu net de inkomstenbelasting is ingevuld ontzettend goed.
.- is het wijsheid om te kijken naar een volvo van 2004? (Schijnt dat de eerste gen v50 wat problemen had) daarbij vind ik latere versies uiterlijk aanzienlijk mooier.
-Is een diesel haalbaar met mijn kilometrage? (Uiteraard de 2.0d)
- zon pracht van een 2.4 5cil is natuurlijk het mooiste, maar ben bang dat het verbruik mij te veel is.

Uiteraard sta ik open voor andere suggesties, echter met mijn budget vind ik de v50 vooralsnog de mooiste optie!

Hoop dat ik niks ben vergeten te vermelden en dat ik wat nuttige info hier uit haal. Met name mbt wel of niet zakelijk rijden!

Groet!
Volgens mij zijn juist de V50's van na 2004 iets verbeterd en meer betrouwbaar, ik weet in elk geval dat je het bij de V70 kunt zien aan het stuur (Volvo logo ipv text). Daarnaast zou ik zelf altijd voor een D5 gaan, die 2.0 was lang niet zo betrouwbaar.
Een diesel van voor 2004 met max. 250.000 km op de teller lijkt mij niet handig. Een auto uit 2004 met 250k op de teller heeft nog geen 17.000 km per jaar gereden en dat is gewoonweg te weinig voor een diesel, er is dan veel kleine stukjes gereden. Bij een benzine auto is dat niet gunstig, maar bij een diesel helemaal niet.

Met jouw kilometrage zou ik dus een benzine nemen.
Re: Youngtimer v50 aan te raden?
18-03-2019 16:32
Een tweedehands V50 op de zaak zetten is helemaal zo gek nog niet. Met 250+ op de teller is bijtellen een feestje. Gewoon doen. Niet op de aannames en vooroordelen letten.
500 E
Een tweedehands V50 op de zaak zetten is helemaal zo gek nog niet. Met 250+ op de teller is bijtellen een feestje. Gewoon doen. Niet op de aannames en vooroordelen letten.

Ik meen een lichte vorm van sarcasme te lezen. Met mijn fordje die onder de youngtimerregeling valt was dit de beste keuze, 1,5%bijtelling over 18.000 en alles kunnen aftrekken of 19c per km van de inkomsten aftrekken. Heb er flink kosten uitgehaald door de eerste optie te kiezen.

Ik kom hier voor advies, en autobezit en ondernemen is uiteraard allemaal nieuw voor mij, en weet lang niet alles!
Re: Youngtimer v50 aan te raden?
18-03-2019 16:41
Niks sarcasme. Gewoon doen. De regeling is er voor, dus maak er gebruik van.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-03-2019 16:42 door 500 E.
Keeskwakman
500 E

Ik meen een lichte vorm van sarcasme te lezen. Met mijn fordje die onder de youngtimerregeling valt was dit de beste keuze, 1,5%bijtelling over 18.000 en alles kunnen aftrekken of 19c per km van de inkomsten aftrekken. Heb er flink kosten uitgehaald door de eerste optie te kiezen.

Ik kom hier voor advies, en autobezit en ondernemen is uiteraard allemaal nieuw voor mij, en weet lang niet alles!

Zakelijk of privé een youngtimer auto boeken blijft gewoon een persoonlijk rekensommetje, en dat valt voor iedereen weer anders uit.
Het is grotendeels afhankelijk van het kostenplaatje brandstof/onderhoud, de jaarlijkse kilometers die je rijdt, de verhouding privé-/werkkilometers, of je een kilometeradministratie bijhoudt of dat de jaarlijkse btw-verrekening over de catalogusprijs afgedragen moet worden... die jaarlijkse youngtimer bijtelling bij gemengd gebruik waar iedereen zich maar blind op staart is slechts een klein deel van het totale kostenplaatje.

Zo is voor mij het privé boeken en € 0,19/km belastingvrij declareren weer veel interessanter: geen jaarlijkse bijtelling privégebruik en btw-verrekening meer maar jaarlijks zo'n € 2800,= belastingvrij te declareren in de boekhouding... en al het onderhoud kan ik als particulier wel door garagebedrijf "B. de Haas" laten uitvoeren, dus low budget zonder bonnetjes.
Ow ja... ik declareer trouwens wel iets meer als die gestelde 0,19/km: het meerdere is dan niet belastingvrij te declareren maar wel weer een aanvullende onkostenpost voor de zakelijke boekhouding die de winst wat drukt.
In 2004 komt de S60/V70 met facelift uit.

Persoonlijk zou ik daarvoor gaan met LPG g3 of de bifuel uitvoering. Dan lach je je 3 slagen in de rondte. Heb je ook geen geneuzel met die irritante milieuzones en een 5 cilinder, wat je prachtig vindt.

Wel zijn ze wat groter, maar met g3 veel goedkoper qua mrb dan diesel en het hogere verbruik wordt ruimschoots gecompenseerd door de lage LPG kosten.
Als je weinig privé rijdt kan je meestal beter 19ct/km declareren. Zeker in een zuinige simpele auto zoals de V50.
Als je in een 20 jaar oude G-klasse het interieur, velgen en lak wil vernieuwen dan moet je dat zakelijk doen natuurlijk.
Ik moet zeggen dat ik mij weer wat bijgesteld heb mbt het zoeken naar een youngtimer. De reden van de koop van een niewe(re) auto is natuurlijk ook dat het allemaal wat netter en degelijker aanvoeld. Ook vind ik het aanbod van v50’s tot 2004 ook wat tegenvallen. Uiteraard is 19c per kilometer opgeven bij de belasting ook iets! (@bandit, bij opdrachtgevers probeer ik ook vaker wat meer te krijgen, maar niet iedereen gaat daarmee akkoord helaas.)

Ik merk nu ook op dat er natuurlijk in latere generaties ook d3’s bestaan. 2l met 5 cil en 150pk lijkt mij ook wel heel fijn. Ook gezien het verbruik op papier best wel goed is.

@bmw 530d M, Een s60 vind ik uiterlijk minder mooi (die van na 2011 wel! Maar valt niet echt binnen budget) een v70 is natuurlijk prachtig, maar net wat overdreven voor mij. Tuf toch voornamelijk alleen door het land en gezin zit er (mag ik hopen!!!) komende 10 jaar nog niet in. Een lpg uitvoering heb ik maar een enkele gevonden voor de v50, en was geen superaanbieding.+ ik denk dat voordat ik mij daaraan waag wat meer verstand van zou moeten hebben.

Mocht iemand trouwens een mooie advertentie zien, of een goede volvo-occasiondealer kennen, dan hoor ik het graag! smiling smiley Mag overigens ook best iets meer zijn dan 6k. Maar als het voor minder kan is dat natuurlijk mooi. (Als ik er een voor 4,5k zo’n 3jaar goed mee kan rijden is dat prima)

Bedankt allemaal voor het meedenken in iedergeval!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-03-2019 22:04 door Keeskwakman.
Visser en Visser in Leusden. 2 broers met een Volvo hart en goudeerlijk.
Keeskwakman
.... Uiteraard is 19c per kilometer opgeven bij de belasting ook iets! (@bandit, bij opdrachtgevers probeer ik ook vaker wat meer te krijgen, maar niet iedereen gaat daarmee akkoord helaas.)

Ik heb geen idee in welke branche je actief bent als ondernemer, maar normaliter heeft een opdrachtgever er totaal niets over te zeggen hoe je jou autokosten verwerkt in je eigen zakelijke boekhouding.
Bij zakelijk gebruik van je privé-auto mag je de zakelijk gereden kilometers à € 0,19 jaarlijks gewoon aftrekken van de netto winst uit je bedrijf, daar betaal je dus geen inkomstenbelasting over... dat is totaal wat anders als een kilometervergoeding die je factureert aan je opdrachtgever.
Verbruik van de Euro 3 D5 met 163 pk valt bij normale rijstijl reuze mee. Ik rijd met mijn V70 D5 geartronic uit 2005 gemiddeld ongeveer ruim 1 op 16 en bij zuinige rijstijl ruim 1 op 17. Alleen de belasting is wel redelijk fors, namelijk €133 per maand.
"2l met 5 cil en 150pk lijkt mij ook wel heel fijn. Ook gezien het verbruik op papier best wel goed is."
-
Rij sinds 07/2016 een 2015-er Volvo V40 II D3 Aut. welke deze motor erin heeft, nu 92'000km, gemiddeld verbruik 4.70 ltr.
Daarvoor was ik van 2008-2016 eigenaar van een 2005-er Volvo S40 II en deze had bij de inruil 330'000 km gereden, alles probleemloos.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-03-2019 22:16 door rw54.
@muddy,

Misschien heb ik het verkeerd geformuleerd. Dat bedoel ik ook! Die 19c voor inkomstenbelasting afschrijven..! (Wat volgens mij best wat omhoog mag?!) maar ik bedoel veel van mijn opdrachtgevers de norm hebben dat zzp’ers ook 19c per kilometer aan hun facturenen. Maar dat is uiteraard een overeenkomst tussen mij en de opdrachtgever.

@thunderbird, dat valt zeker mee! Is dat niet ruim beter dan de fabrieksopgave?
Keeskwakman
@muddy,

Misschien heb ik het verkeerd geformuleerd. Dat bedoel ik ook! Die 19c voor inkomstenbelasting afschrijven..! (Wat volgens mij best wat omhoog mag?!) maar ik bedoel veel van mijn opdrachtgevers de norm hebben dat zzp’ers ook 19c per kilometer aan hun facturenen. Maar dat is uiteraard een overeenkomst tussen mij en de opdrachtgever.

Ik factureer totaal geen kilometers, reiskosten, voorrijdkosten enz. ... al die kosten heb ik (net als alle andere bedrijfskosten) gewoon in het uurtarief ingecalculeerd, voor mij veel gemakkelijker en voor m'n opdrachtgevers veel duidelijker.
Het meerdere van de € 0,19/km als vergoeding voor de privé-auto gaat gewoon als autokosten de boekhouding in, voor het gebruik van de privé-auto reken ik € 0,30/km voor de zakelijke boekhouding en dat is gewoon gebaseerd op de werkelijke kilometerkosten incl. bijbehorende fiscale kosten die ik privé weer af moet dragen.
Ik ben zeer tevreden over mijn zuinige V50 1.6d van 2007.
Helaas nog geen youngtimer.
Door omstandigheden mag hij naar een nieuw baasje.

[www.autoscout24.nl]

Fijnste auto ooit gehadthumbs up
Update voor geintereseerden:

Het is een v50 2.4i uit 2004 geworden! Hij rijdt heerlijk en heeft (redelijk) weinig km’ers gelopen. Uit de onderhoudsboekjes blijkt dat hij goed verzorgd is en zo voelt hij ook.
Het hoge verbruik moet dan maar compenseren met de hogere mrb van een diesel.. ach ja wat maakt het ook uit, dat geluid als de toeren wat oplopen! big smile smiley

Dank voor de hulp!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2019 11:52 door Keeskwakman.
Heel veel plezier er mee.
Gefeliciteerd!

Fijne auto hoor!
De 2.4i versie dus... De 170 pk, fijne drehfreudige motor!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close