Beste grote oude station op LPG

Gepost door Nathan 5297341 
Beste mensen,

Nieuw hier! Hoewel ik de afgelopen jaren een veteraan in het reizen met OV ben geworden, schuilde er van jongs af aan al een autoliefhebber in me. Onlangs raakte ik verslingerd aan de rubriek Klokje rond en nu raak ik het autovirus niet meer kwijt. En eerlijk is eerlijk: na 8 jaar met rijbewijs en een inmiddels bloeiende onderneming is het ook wel tijd voor een eerste brik.

Wat ik zoek is een zeer grote, praktische, maar wel betrouwbare auto. Ik wil 'm zelf gebruiken om naar OV-loze oorden te kunnen reizen (in Nederland en Duitsland, dus diesel valt af), op vakantie met vrienden te kunnen gaan (airco is leuk) en grote spullen/meubels te vervoeren. Geen hoofdvervoermiddel dus! Daarnaast wil ik 'm verhuren via SnappCar en MyWheels, want in de buurt worden alleen kleine hatchbacks aangeboden dus een grote station of MPV past goed in de markt.

Wensen: relatief goedkoop in verbruik, beperkt onderhoud noodzakelijk dus motorisch/mechanisch graag bewezen kwaliteit. Verder geen eisen qua leeftijd, uiterlijk of vermogen. Budget is ongeveer 2000 euro kant en klaar, maar extra leuk als het voor minder lukt. Als ik een betrouwbaar, hoog bekilometerd barrel in 3 jaar mag oprijden ben ik gelukkig.

Na heel wat gegoogle en onderzoek staan de Citroen C5 en Volvo V70 van rondom 2000/2005 met LPG-installatie bovenaan. Zit ik in de buurt? Zo ja, beste/slechtste uitvoeringen en aandachtspunten? Zo nee, andere suggesties?

Hoor graag van jullie!

Hartelijke groeten,
Nathan
Anonieme bezoeker
Re: Beste grote oude station op LPG
09-01-2019 20:08
Klokje rond is idd de leukste rubriek en zou eigenlijk dagelijks een aflevering moeten hebben.
Je hebt al berekend dat LPG voor jouw het meest kosteffectief is?
Voor 2K kan niemand serieus wat aanbevelen anders dan dat je zelf een aantal auto's moet bekijken/rijden en de beste uitkiest.
Waarom LPG?

V70 is erg geliefd dus zal je een minder goeie deal maken dan met een minder bekend model.

Betrouwbaarheid is een loterij bij wagens onder de €2000 en besef dat je dan bij grotere wagens ook met duurdere onderdelen te maken hebt.
Naar OV loze oorden in Duitsland, dus diesel valt af...... Sinds wanneer hebben ze in de steden geen OV?
Ik heb een aantal jaren geleden voor een vastgoed project een Volvo 940 estate automaat op LPG gekocht.

Ondanks de kleine 4 ton op de teller nooit problemen gehad. Mijn vrouw liet haar 500 cabrio staan en nam deze met de kids mee.

Onderdelen voldoende verkrijgbaar, heb nog velgen, elektrische antenne en wat andere opsmuk gekocht via marktplaats gekocht.

Bewezen goede, zware motor, waar ik menigmaal de paardentrailer achter heb gehangen. Zonder problemen op gas altijd trekkracht.

Ik advieseer je een 940 of de luxere broer 960 op gas. Heerlijke ruime auto's! En met lpg rij je super goedkoop. Ik vind het altijd prachtig dat de liters sneller gingen dan de prijs bij de pomp.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2019 21:17 door BMW 530d M.
In deze prijsklasse is het het gewoon heel goed opletten, kijk dus goed of de auto goed onderhouden is en in goede staat is. Zoek gewoon de beste auto die je kunt vinden. Er staat ook gewoon veel rommel of auto's met veel achterstallig onderhoud te koop.

De PSA 2.0 16V loopt heel goed op LPG, deze motor ligt in veel PSA modellen zoals de Peugeot 406 en Citroen C5. Ook goede lpg motoren zijn de 1.6 16V en 2.0 16V van Renault, deze motoren liggen o.a. in de Megane en Laguna. Het beste kun je een fase 2 model kiezen, bij de Laguna 2 is dit vanaf 2005, de Megane kwam later die zijn elektrisch veel beter.

Een Volvo van de 900 serie en de 850 waren goede LPG auto's, besef wel dat ze al flink op leeftijd zijn, een aankoopkeuring is dus zeker te overwegen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2019 21:29 door ak2.
Dank voor alle snelle reacties! Hoewel het mijn eerste auto is, begrijp ik natuurlijk dat auto's in deze prijsklasse om een zeer kritische blik vragen. Mijn oom was zijn leven lang monteur en later bedrijfsleider bij een merkdealer, dus die gaat straks mee om te beoordelen. Dat gaat wel goedkomen.

@BMW 530d M en @ak2 Hier kan ik zeker mee vooruit!
- Een 'nieuwere' 940 of 960 lijkt me heel prima en voldoet ook volledig aan mijn wensen, ik ga even rondkijken! Toch vraag ik me dan af: waarom dan geen vroege V70? Lopen die motoren slechter op LPG?
- In de categorie veel laadruimte en goede PSA-motoren: zijn er ook Berlingo's/Partners met goede (dezelfde?) motoren voor LPG?

@VORQ en @boyofwax Terechte vraag: waarom LPG? Behalve dat het minder vervuilt, kwam ik qua prijscategorie en gewenste laadruimte vaak exemplaren tegen die op LPG lopen. Toen ik ging rekenen kwam het ook mooi uit: ervan uitgaande dat de auto ong. 150 km per week gaat rijden (1 à 2 keer zelf gebruiken, ook zoiets qua verhuur), kom ik op zo'n 8000 km per jaar. Qua omslagpunt kwam ik op 6500/7000 km per jaar. Heb familie aan de andere kant van het land dus met een retourtje per maand kom ik al een heel eind. En dan heb ik behalve ruimte achterin qua bagage, ook nog ruimte bovenin als het om extra kilometers gaat. De vraag is natuurlijk of het waarschijnlijke extra onderhoud bij die hogere kilometerstanden opweegt tegen het LPG-voordeel. Maar: wat betekent een ton verschil voor een Volvo anyway?

@Piet Paaltjens Zoals ik schreef, ik wil de auto kunnen verhuren en er zelf mee naar buitenlandse steden kunnen reizen. (Treinverbindingen laten nog te wensen over...) Plus, het anti-dieselvirus verspreidt zich als een olievlek en veel zin in boetes tijdens verhuringen of extra gedoe met P+R in het buitenland tijdens vakanties heb ik niet. Dat zou het extra gemak en de mobiliteit van een auto weer teniet doen...
Nathan90
Dank voor alle snelle reacties! Hoewel het mijn eerste auto is, begrijp ik natuurlijk dat auto's in deze prijsklasse om een zeer kritische blik vragen. Mijn oom was zijn leven lang monteur en later bedrijfsleider bij een merkdealer, dus die gaat straks mee om te beoordelen. Dat gaat wel goedkomen.

@BMW 530d M en @ak2 Hier kan ik zeker mee vooruit!
- Een 'nieuwere' 940 of 960 lijkt me heel prima en voldoet ook volledig aan mijn wensen, ik ga even rondkijken! Toch vraag ik me dan af: waarom dan geen vroege V70? Lopen die motoren slechter op LPG?
- In de categorie veel laadruimte en goede PSA-motoren: zijn er ook Berlingo's/Partners met goede (dezelfde?) motoren voor LPG?

@VORQ en @boyofwax Terechte vraag: waarom LPG? Behalve dat het minder vervuilt, kwam ik qua prijscategorie en gewenste laadruimte vaak exemplaren tegen die op LPG lopen. Toen ik ging rekenen kwam het ook mooi uit: ervan uitgaande dat de auto ong. 150 km per week gaat rijden (1 à 2 keer zelf gebruiken, ook zoiets qua verhuur), kom ik op zo'n 8000 km per jaar. Qua omslagpunt kwam ik op 6500/7000 km per jaar. Heb familie aan de andere kant van het land dus met een retourtje per maand kom ik al een heel eind. En dan heb ik behalve ruimte achterin qua bagage, ook nog ruimte bovenin als het om extra kilometers gaat. De vraag is natuurlijk of het waarschijnlijke extra onderhoud bij die hogere kilometerstanden opweegt tegen het LPG-voordeel. Maar: wat betekent een ton verschil voor een Volvo anyway?

@Piet Paaltjens Zoals ik schreef, ik wil de auto kunnen verhuren en er zelf mee naar buitenlandse steden kunnen reizen. (Treinverbindingen laten nog te wensen over...) Plus, het anti-dieselvirus verspreidt zich als een olievlek en veel zin in boetes tijdens verhuringen of extra gedoe met P+R in het buitenland tijdens vakanties heb ik niet. Dat zou het extra gemak en de mobiliteit van een auto weer teniet doen...
Een goede Volvo V70 kan natuurlijk ook. De eerste generatie staat bekend als degelijker, maar de tweede generatie is moderner, en vind ik mooier. Ze zijn wel gewild, en dus geen koopjes.
C5 van 2003 of jonger met de 2.0 is een beregoeie auto en doet het erg goed op LPG. Dat zou vrijwel zeker mijn eerste keus zijn thumbs up
een volvo 850 2.4 10v is gewoon een auto die eeuwig door blijft gaan.
Saab 9-5 zag je ook veel op LPG.

Maar als je zo dicht bij het omslagpunt zit zou ik me niet vastpinnen op LPG. Is dat wel handig met het oog op verhuur?
Ik zou net als een van de voorgangers Volvo 940 zeggen. Wat ouder dan wat je zoekt, maar wel precies wat je zoekt: een betrouwbaar werkpaard, ook op LPG. Volvo stations zijn gewild - en niet zonder reden - en dus meestal wat prijziger. Maar je zou toch wat redelijks moeten kunnen vinden. Kijk niet op een paar honderd extra zou ik zeggen.
[www.marktplaats.nl]

LPG erin en gaan! Zonder LPG nog een acceptabel verbruik tussen de 1 op 9 en 1 op 10. Been there, done that.
Zoals hier al vaker gezegd, Volvo!
Staan erom bekend dat ze veel km's kunnen maken, hoewel je natuurlijk ook geluk moet hebben.
Subaru staat ook als zeer betrouwbaar bekend.
Of een andere Japanner, zoals een Mazda 6 of 626, een Nissan Primera of Toyota Avansis. Allemaal betrouwbaarder dan gemiddeld.

Blijf ver weg van de Franse meuk. Zeker van beginjaren 2000. Veel meer kans op (vooral elektrische) problemen dan gemiddeld.
Lees je er maar eens over in. Er is een reden waarom ze voor een appel en een ei te koop worden aangeboden....
De Berlingo en Partner zijn vrijwel niet op lpg te vinden, de 1.9 D en 2.0 HDI stonden immers bekend als hele degelijke en goede diesel motoren, en op grijs kenteken was een diesel gewoon een voordelige optie. Ze staan ook bekend als betrouwbaar, het zijn gewoon eenvoudige auto's. De Peugeot 406 was overigens best een goede auto.

De Renault Laguna 2 was toen die in 2000 op de markt zeer modern, helaas kende de auto toen heel veel kinderziektes, de auto werdt wel langzaam beter, bij de fase 2 die in 2005 kwam zijn veel problemen aangepakt.
Deze auto is best/ gemiddeld betrouwbaar, en door de slechte naam van de fase 1, koop je ze voor weinig. Je koopt dus veel auto voor je geld.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2019 00:00 door ak2.
@Quatrelle wat is dat voor raar advies, hij zoekt een auto met een budget van 2000 euro kom jij er aan met een van 9000.
Een Volvo zou ik laten staan, met jou budget vind je niet heel snel een goed exemplaar die zijn duurder en hoe geweldig een Volvo ook mag zijn ze hebben wel onderhoud nodig en als je een verkeerd exemplaar koopt kan je zomaar het dubbele kwijt zijn.
Geen idee of het wat is:
Nissan Primera

Geen station, maar wel ruim en goedkoop:
Kia Carens

Primera maar type eerder:
Nissan Primera
Lpg is bijna altijd voordeliger voor iedereen. Het budget lijkt me wel een risico. In die prijsklasse worden auto's zelden verkocht als ze net groot onderhoud gehad hebben. De eerste mille aan onderhoud heb je vaak al snel te pakken. En dat is doorgaans niet lpg gerelateerd, lpg zelf vraagt doorgaans weinig tot geen extra onderhoud igv een lpg geschikte motor.
Ik heb zelf een Kia Carens uit 2001 gehad op LPG. Uit de lease overgenomen met 190.000km op de teller. Verkocht met 350.000km op de teller, de auto was toen 9 jaar oud, dus nog niet zo oud. Degene die hem heeft overgenomen heeft er nog drie aar in gereden, daarna is hij geexporteerd. Weinig problemen mee gehad, 1 keer bobine kapot en 1 keer uitlaatspruitstuk. Voor de rest niets geks behalve normale slijtage (koppeling etc.). Ik heb wel goed onderhoud laten doen. Misschien heb ik geluk gehad, maar volgens mij zijn dit betere auto's dan iedereen denkt. Heb nu als tweede auto een Kia Rio uit 2001 met meer dan twee ton op de teller. Ook niet dood te knuppelen. Wel oerlelijk natuurlijk net als de Carens, maar dat kan me niets schelen smiling smiley

Misschien is dit exemplaar iets.
@ zombies : je hebt gelijk, ik was in mijn enthousiasme even het budget geheel vergeten...
Bedenk je wel dat huurders de brandstof zelf betalen, dus die gemaakte kilometers moet je al niet mee tellen in je berekening. Je heb aan de ene kant dus wel de hogere vaste lasten van LPG, maar dit wordt niet gecompenseerd door gunstigere brandstofkosten (omdat jij er niet mee rijdt). Tenzij je verwacht dat een auto op LPG significant vaker gehuurd wordt.

Ook is wellicht niet iedere huurder even bekend met LPG tanken, al is dat te ondervangen met wat duidelijke uitleg.
TYN
Ook is wellicht niet iedere huurder even bekend met LPG tanken, al is dat te ondervangen met wat duidelijke uitleg.
Dat is wel een goed punt, ik heb ooit eens een stel Polen moeten helpen met tanken omdat ze niet snapten dat een Duits tankpistoool niet zonder verloopstuk past op een Nederlandse LPG aansluiting. Dat ga je ook met huurders krijgen, geen kennis van LPG tanken.
Je hóeft als huurder geen LPG te tanken natuurlijk, als je niet weet hoe dat allemaal werkt gooi je er gewoon benzine in toch? Ik zie het probleem niet..

En dit:

joebarteam

Blijf ver weg van de Franse meuk. Zeker van beginjaren 2000. Veel meer kans op (vooral elektrische) problemen dan gemiddeld.
Lees je er maar eens over in. Er is een reden waarom ze voor een appel en een ei te koop worden aangeboden....

Omdat veel mensen (zoals jij) nog steeds in die sprookjes geloven. Met een budget van 2.000 pop koop je net zo goed een Japans wrak. Toyota Avensis (overigens geen Japanse Toyota, werd in UK gemaakt) moet je ook goed letten op welke motor (1.8 benzine en 2.2 D4D sowieso mijden) 626 roest, Subaru lekkende koppakingen en als klap op de vuurpijl is de Nissan Primera onderhuids een Renault Laguna! Nee, dan liever een uiterst betrouwbare C5, rijdt nog -tig keer beter ook thumbs up
Zadelsnuiver
Je hóeft als huurder geen LPG te tanken natuurlijk, als je niet weet hoe dat allemaal werkt gooi je er gewoon benzine in toch? Ik zie het probleem niet..

En dit:

joebarteam

Omdat veel mensen (zoals jij) nog steeds in die sprookjes geloven. Met een budget van 2.000 pop koop je net zo goed een Japans wrak. Toyota Avensis (overigens geen Japanse Toyota, werd in UK gemaakt) moet je ook goed letten op welke motor (1.8 benzine en 2.2 D4D sowieso mijden) 626 roest, Subaru lekkende koppakingen en als klap op de vuurpijl is de Nissan Primera onderhuids een Renault Laguna! Nee, dan liever een uiterst betrouwbare C5, rijdt nog -tig keer beter ook thumbs up

Eigenlijk ben ik het volledig eens met Zadelsnuiver, voor € 2.000 kun je ook een Japans wrak/ hele slechte Japanse auto kopen. Een C5 is in de basis best een goede auto, de motor, bak en carrosserie zijn goed, maar heeft zoals elke auto ook zwakke punten, de meeste punten zijn elektrisch, de auto is echter onderschat dus goedkoop. En ze rijden gewoon erg goed. In deze prijsklasse kun je natuurlijk ook een hele slechte C5 tegen komen.

In deze prijsklasse moet je gewoon zoeken naar de beste auto, ongeacht het land van herkomst. Dus ook niet teveel de focus leggen op 1 model.
Voor een lpg auto betaalt de huurder doorgaans een hogere huur.
De reden daarvoor mag duidelijk zijn.
@ts: ik zou bij de keuze wel/geen lpg niet de kilometers/baten van verhuur meenemen.
Als je die te hoog inschat (en dat doe je volgens mij) blijf jij met onnodige extra kosten zitten.
ak2
In deze prijsklasse moet je gewoon zoeken naar de beste auto, ongeacht het land van herkomst. Dus ook niet teveel de focus leggen op 1 model.

smileys with beer

Deze lijkt me perfect geschikt: [www.autowereld.nl]
Zadelsnuiver
en als klap op de vuurpijl is de Nissan Primera onderhuids een Renault Laguna!

Dat geldt natuurlijk niet voor de als tweede optie getoonde Primera van een generatie eerder. Toyota en LPG schijnt overigens niet zo'n goede combinatie te zijn, zodanig dat de importeur vanaf een bepaald moment direct de garantie liet vervallen na inbouw.
TYN
ak2

smileys with beer

Mij ook thumbs up
Zadelsnuiver

En dit:

joebarteam

Het klopt dat de Citroën C5 van de eerste generatie aanvankelijk met elektrische problemen worstelde, net als zijn voorganger de XM. Vanaf het derde bouwjaar van beide modellen heb je echter een erg betrouwbare gezel. Dus ja, je moet wegblijven van Franse meuk, net zoals je moet wegblijven van meuk van een andere herkomst, alleen is de omschrijving van die Franse meuk door joebarteam vrij waardeloos.

Hoe een C5 het op LPG doet, dat weet ik niet. Zoals hoger vermeld zou Volvo het alleszins goed doen.

Mij ook. Ik blijf toch een zwak houden voor zo'n 406.
Kalm an

Mij ook. Ik blijf toch een zwak houden voor zo'n 406.

Waren ook prima auto's. Weinig roest en THP/VTi gezeik was ze vreemd. Gewoon betrouwbare, LPG-geschikte, atmosferische duurlopers. Alleen niet het imago van een Volvo en daarmee ook een veel interessanter prijskaartje. Met het budget van TS een betere keuze denk ik.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-01-2019 12:03 door s velthuis.
s velthuis
Waren ook prima auto's. Weinig roest en THP/VTi gezeik was ze vreemd. Gewoon betrouwbare, LPG-geschikte, atmosferische duurlopers. Alleen niet het imago van een Volvo en daarmee ook een veel interessanter prijskaartje. Met het budget van TS een betere keuze denk ik.

Al vind ik 1.950 nog vrij duur betaald voor dit exemplaar. Het is een vrij kale SR in een incourante kleur, 1.500 euro zie ik eerder.

Maar inderdaad, Volvo's hebben hun naam mee en dat zie je terug in de waarde.
TYN
s velthuis

Al vind ik 1.950 nog vrij duur betaald voor dit exemplaar. Het is een vrij kale SR in een incourante kleur, 1.500 euro zie ik eerder.

Misschien, maar in dit budget telt maar één ding en dat is de staat van onderhoud. Een goed onderhouden kaal model in incourante kleur met boekjes voor 1900 euro kan toch interessanter zijn dan een duurdere uitvoering zonder boekjes voor minder, maar waar wel duur onderhoud aan zit te komen. Een beurt van een mille zit je tegenwoordig zo aan.
Ik vind dit eigenlijk wel dé kleur voor een 406 Break thumbs up
Beste Nathan,
Zelf heb ik een Volvo S70 2.5 uit 1999.
Voordeel is dat dit model minder populair is, veel goedkoper en hetzelf de motorblok als de v70. Je koopt een prima model voor 1400-1700 euro als deze netjes is. Dit is inmiddels mijn 2e s70.
Ongeacht welk merk op lpg je koopt, belangrijkste is dat de motor hydraulische klepstoters heeft, anders moeten de kleppen vaak gesteld worden en als de vorige eigenaar dat niet heeft gedaan kun je dan groot probleem hebben. De 940/960 heeft geen hydr. klepstoters, en de eerste generatie s/v70 wel. Groot voordeel. Beste bouwjaren zijn 1997-1999. Misschien begin 2000. Beste motorblok op gas is de 2.5 10 kleppen (hetzelfde blok als de 850) de 2.4 is minder goed op gas.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-01-2019 20:57 door Joris 4855470.
Joris 4855470
Beste Nathan,
Zelf heb ik een Volvo S70 2.5 uit 1999.
Voordeel is dat dit model minder populair is, veel goedkoper en hetzelf de motorblok als de v70. Je koopt een prima model voor 1400-1700 euro als deze netjes is. Dit is inmiddels mijn 2e s70.
Ongeacht welk merk op lpg je koopt, belangrijkste is dat de motor hydraulische klepstoters heeft, anders moeten de kleppen vaak gesteld worden en als de vorige eigenaar dat niet heeft gedaan kun je dan groot probleem hebben. De 940/960 heeft geen hydr. klepstoters, en de eerste generatie s/v70 wel. Groot voordeel. Beste bouwjaren zijn 1997-1999. Misschien begin 2000. Beste motorblok op gas is de 2.5 10 kleppen (hetzelfde blok als de 850) de 2.4 is minder goed op gas.
Alleen is de S70 een sedan en er wordt gezocht naar een station.
Niet de grootste maar wel comfortabel en voorzien van alle gemakken. Op het koelsysteem na over het algemeen een betrouwbare auto: e46 touring

[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-01-2019 18:24 door Zureappelsap.
Zureappelsap
Niet de grootste maar wel comfortabel en voorzien van alle gemakken. Op het koelsysteem na over het algemeen een betrouwbare auto: e46 touring

[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]
Alleen word er gezocht naar een grote auto om grote spullen/meubels in de vervoeren, dan heb je niets aan een 3 serie.
Misschien is een Renault Scenic vanaf 2006 een idee? Ik rijd er zelf 1 op LPG met de 2.0 16V motor en 230 dkm op de teller. Het afgelopen anderhalf jaar heb ik geen enkel probleem gehad.

Een Scenic is erg handig voor het vervoeren van spullen aangezien je de achterstoelen er gemakkelijk uit kan halen. Daarnaast zitten ze over het algemeen ook ruim in de opties.
De elektronica schijnt wat minder te zijn maar voor de rest zijn het erg goed gebouwde auto's die nauwelijks roesten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close