Aanschaf Renault Megane Estate

Gepost door Jacobse 
Beste mede-forummers,

Na veel afwegen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik voor een Renault Megane Estate wil gaan. Wegens gezinsuitbreiding zijn we op zoek naar een grotere auto en ik hoor veel positieve berichten over de Megane Estate. Ik richt me op de Estate bj 2009 t/m 2012 / benzine / 1.4. Budget is rond de 7000,- eur. Zijn er specifieke punten waar ik rekening mee moet houden bij de aanschaf van deze auto? Occasions delen wordt gewaardeerd thumbs up
De 1.4 TCE is een motor die goed bij deze auto past, en staat bekend als betrouwbaar. In 2012 kwam de fase 2, die is mooier afgewerkt, en de materialen zijn mooier. Langs het 3e remlicht kan lekkage ontstaan. Verder kent deze auto eigenlijk niet veel problemen. Kijk of de auto goed is onderhouden.
Het beste kan je een phase2 nemen inderdaad. Technisch gezien en qua elektronica een stuk beter. Ook de afwerking is beter zoals ak2 al aangeeft.
De 1.4 TCe130 is een prima blok, maar is redelijk dorstig. Heeft eigenlijk niet zo heel lang in het assortiment gezeten en werd al snel opgevolgd door de 1.2 TCe115 en later de 1.2 TCe130. Als de keuze er is zou ik wel die 1.4 TCe nemen overigens.

Kijk ook even naar de uitvoering. Een Expression is bijvoorbeeld vrij kaal waar een Dynamique lekkerder is uitgerust.

Dit is wellicht een mooie uitvoering. Geen phase2 welliswaar, maar wel een Dynamique inclusief optionele bi-xenon, een trekhaak en nog wat dingen:
[www.autotrader.nl]

123.000 km valt ook nog best mee. APk verloopt februari 2019, dus aanschaffen inclusief nieuwe APK thumbs up

Wil je iets meer sportiviteit qua stoelen en wegligging, kijk dan naar een GTline. Erg fijn sportonderstel (heb 4,5 jaar met een 1.2TCE130 GTline Estate gereden), fijne stoelen (postuurafhankelijk) en ook goed qua uitrusting.
[www.autotrader.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-12-2018 09:21 door adinsx.
@adinsx, leuk dat je 2 auto's laat zien, maar met een budget van rond de 7000 euro, is 7900 en 8400 wel erg boven budget.
Renault Megane
MeganeMegane leer, xenon
Met de 1.4 TCE moet je wel rekening op max 1:11 a 11.5 qua verbruik. Trekt vlotjes op en trekt net zo vlot de tank leeg big smile smiley
Dank voor de reacties en suggesties. Hoe verhoudt de Clio Estate zich met zijn 0.9 motor ten opzichte van de Megane met bijvoorbeeld verbruik?
Op Spritmonitor zie ik een gemiddelde van 6.0/100

Hou er wel rekening mee dat die wagen geen stoplichtsprinter is.
90pk is niet veel voor zo'n ''zware'' auto.
Met een Megane 1.4 TCE verwacht ik een verbruik van tussen de 1 op 12,5 en 1 op 13, afhankelijk van de omstandigheden en rijstijl. Een Clio 0,9 TCE is wel een stuk zuiniger. De 0,9 TCE past verder goed bij een Clio, en doet eigenlijk wat je verwacht. De 0,9 TCE staat goed aangeschreven. Kijk gewoon welke het beste bij je past.
ak2
Met een Megane 1.4 TCE verwacht ik een verbruik van tussen de 1 op 12,5 en 1 op 13, afhankelijk van de omstandigheden en rijstijl. Een Clio 0,9 TCE is wel een stuk zuiniger. De 0,9 TCE past verder goed bij een Clio, en doet eigenlijk wat je verwacht. De 0,9 TCE staat goed aangeschreven. Kijk gewoon welke het beste bij je past.

Je hebt er zelf mee gereden? Ik wel en kleine 10.000km, enkel op de snelweg met 104km/h op de CC kwam je rond de 7l/100km op de BC die standaard 10% afweek. Rij je met verkeer mee 120/130 sowieso 8-8,5/100km. En ik vind mijzelf een redelijk defensieve en rustige rijder.
Stads verbruik ging helemaal hard. Misschien lag het aan het bouwjaar (2010) en was ie met de facelift van 2012-2013 zuiniger. Schijnt als je hem liet afstellen/chippen dat je het verbruik flink omlaag kon krijgen.
Kadett RT, ik heb niet zelf met een 1.4 TCE gereden deze verbruiken zie je op Autoweek en Spritmonitor. Met een 2.0 16V motor in een Laguna 3 zit ik meestal tussen de 1 op 11 en 1 op 12 (meestal dichter bij de 1 op 12). Ik kan me bijna niet voorstellen dat een 1.4 TCE meer verbruikt.

Het verbruik hangt echter sterk af van de gebruiks omstandigheden, in de file gebruikt mijn auto heel veel brandstof. Op 100 en 80 kilometerwegen gebruikt mijn auto juist weinig brandstof.
Ik ook niet en had ook 4 jaar terug op Spritmonitor gekeken en dergelijke, kwam alleen van een koude kermis thuis. Mixed driving is echt een killer met de 1.4 TCe.

Nog een ander puntje, tot bouwjaar 2010 heb je niets aan de bluetooth verbinding/carkit, verouderde versie die alleen met telefoons uit die jaartallen werkt. Kreeg mijn Galaxy S4 en S6 niet aan de praat erin. Wel in een 2011 die een nieuwer systeem erin had zitten.
Dit zet wel het e.e.a. wel in perspectief. Ik had verwacht dat de Renault Megane Estate een zuinig verbruik had. Geldt dit dan ook voor de hatchback variant? Ik zal veelvuldig in de stad moeten rijden en een enkele keer snelwegen pakken. Is de Clio Estate dan de betere keus?
In de stad is alleen een hybride auto zuinig... Hoeveel km rijd je per jaar? Bij 10k per jaar is 1 op 10 of 1 op 12 een relatief klein prijsverschil per maand.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close