Eerste auto!
09-12-2018 23:48
Hallo iedereen,

Na het reeds behalen van mijn autorijbewijs ben ik opzoek naar mijn eerste auto. Ik gebruik nu nog mijn scooter, maar ben opzoek naar een vervanger. De auto zal niet dagelijks gebruikt worden en er zullen ook niet enorme afstanden mee worden afgelegd. Ik wil vooral dat hij goedkoop is in de maandelijkse kosten. Als beginnende bestuurder is de verzekering namelijk erg duur, dus ben ik opzoek naar een lichte auto die niet teveel kost aan verzekering en wegenbelasting. Wel wil ik graag een auto met 5-deuren. Ik zal namelijk vaak met mensen achterin rijden, dus ruimte achterin is ook wel handig. Hier even alles op een rijtje:

- Prijs: Max €5000,-. Liefst iets van €4000, maar ik besteed liever iets meer bij aanschaf en minder aan maandelijkse kosten dan andersom.
- Praktisch: Graag 5 deuren en wat ruimte voor de achterste passagiers. (denk zelf dat een a-segmenter niet geschikt is).
- Verbruik: Niet de belangrijkste factor voor mij ivm relatief korte afstanden. Wel liefst benzine.
- Looks: Beetje lastig om dit voor iemand te bepalen, maar moet er wel enigszins oké uitzien.
- Transmissie: Handgeschakeld
- KM-stand: Zat zelf te denken aan maximaal 150.000/175.000
- Opties: In ieder geval een airco, verder zou elektrische ramen en een mogelijkheid om mijn eigen muziek af te spelen wel fijn zijn.

Ik zat zelf te denken aan een Peugeot 206/206+ 1.4 5drs of Suzuki swift 1.3 5drs. Hierbij gaat qua kosten mijn voorkeur uit naar de 206, omdat deze lichter is en toch wat minder maandelijks kost, alhoewel ik (persoonlijk) de swift er wel beter vind uitzien. Ik vroeg mij af of jullie dit ook verstandige opties vinden en nog andere auto's weten die hier aan voldoen.

Ik hoop dat ik specifiek genoeg ben geweest en alvast bedankt voor het meedenken!
Mark
Re: Eerste auto!
09-12-2018 23:59
Zou persoonlijk voor de swift gaan.
De kosten die je met de swift meer betaalt, die win je wel weer terug op reparaties.
De swift is waarschijnlijk een stuk betrouwbaarder.
10-12-2018 11:29
€4500 is de bovaggarantiegrens. Bepaal voor jezelf of je het risico wil nemen zonder garantie te kopen (Scheelt ongeveer €500 in deze klasse schat ik). Met garantie heb je natuurlijk een hoop zaken gedekt.

Mijn tactische tip is deze: Neem iets meer vaste lasten op de koop toe, je zoekt wat meer ruimte dus je moet tocht wat groters. Daardoor kom je automatisch in een iets betere markt dan de allerlichtste wagentjes die iedereen wil hebben. Vaste lasten zijn voorspelbaar, kapotte koppelingen en versnellingsbakken niet.

Als die mensen achterin vrienden zijn om lekker te gaan stappen: Laat je niet misbruiken. Autorijden is te duur om zomaar even een grotere auto te kopen en elk weekend 100km extra te verrijden.
10-12-2018 15:36
Hoe vaak heb je iemand achterin? A-segment is niet heel ruim op de achterbank, maar mede afhankelijk van je eigen lengte (voorstoel) wel goed uit te houden voor af en toe?
10-12-2018 15:43

Hoe vaak heb je iemand achterin? A-segment is niet heel ruim op de achterbank, maar mede afhankelijk van je eigen lengte (voorstoel) wel goed uit te houden voor af en toe?

inderdaad, natuurlijk wil je wel dat er iemand mee kan achterin zonder dat de benen geamputeerd moeten worden, maar bij veel A segment auto's lijkt mij de ruimte voldoende als er af en toe iemand mee gaat hoor. Ga je regelmatig met 4 volwassenen op stap dan kan het wel eens hinderlijk worden.

Ik heb overigens wel eens achterin een Opel Agila/Suzuki Splash gezeten (en ook vaak zelf gereden) en is een wat uit de kluiten gewassen A segment auto. Doordat je iets rechtop zit heb je ook meer dan voldoende beenruimte zowel voorin als achterin. Als bijkomend voordeel dat ze met een 1.2 4 cilinder zijn geleverd wat prettig rijd dan de 3 cilinders zoals in veel A segment auto's. Bovendien ook nog eens heel betrouwbaar én goed betaalbaar! Veel keuze, ook met weinig kilometers

Voorbeeldjes
10-12-2018 15:47
Daihatsu Sirion 2 of Materia voor het echt aparte, Toyota Yaris voor het betrouwbare?
10-12-2018 20:12
Zowel de Swift als 206 zijn geschikt, ik zou ook kijken naar de Mitsubishi Colt en Fiat Panda 2. Ze zijn retatief ruim, of naar de Fiat Grande Punto.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-12-2018 14:43 door ak2.
10-12-2018 22:26
De Sirion 2 is al genoemd, aanrader!
Voorbeeldjes:
[www.autowereld.nl]

[www.autowereld.nl]

Dit vindt de ANWB er van: [www.anwb.nl]

Aangezien Marxten ook de Materia noemde, (écht leuk, RUIM en bovendien: je rijdt niet in hetzelfde als de massa...) ook één voorbeeld:
[www.autowereld.nl]

Motor (en kwaliteit) gelijk aan de Sirion.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-12-2018 02:17 door Jazzik.
11-12-2018 13:53
Ik vermoed zomaar dat TS met

- Looks: Beetje lastig om dit voor iemand te bepalen, maar moet er wel enigszins oké uitzien.
niet echt een Sirion of Materia op het oog had.
11-12-2018 14:02
Ik zeg ook vooral dat ze apart zijn, niet per se dat ze mooi zijn. Al vind ik de Materia stiekem wel mooi van lelijkheid.
11-12-2018 14:24
T Aus

Géén idee wat Mark z'n smaak is... jij wel? De Sirion is volgens mij weinig mis mee. Wel enigszins oké, dus.
De Materia is, weer volgens mij gewoon een heel grappig ding om te zien, en ruim, vooral achterin. Hij wordt wel 1 klasse duurder in de belasting.
11-12-2018 14:49
Jazzik
T Aus

Géén idee wat Mark z'n smaak is... jij wel?

Nou...

Ik zat zelf te denken aan een Peugeot 206/206+ 1.4 5drs of Suzuki swift 1.3 5drs.

Aangezien die allebei toch redelijk sportief eruit zien (voor zover dat kan in het B segment) vermoed ik dat hij toch iets sportiefs zoekt.

Maar misschien kan Mark zelf vertellen wat hij van bovenstaande wagens vind en wat hij bijvoorbeeld van een 206/Corsa/Clio/Swift/Fiesta vind.
Is dat ook meteen duidelijk
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close