Diesel SUV aankoopsadvies nodig...

Gepost door Hans Kans001 
Goedendag allen,

Ik ben opzoek naar een degelijke en betrouwbare "mid"-SUV, ik zou jullie hulp enorm op prijs stellen.
Momenteel heb ik mij verdiept in een VW Tiguan (MK1/eerste generatie) en lees ik me in over de Range Rover Evoque.

De Tiguan (facelift) zou ik na wat inlezen etc, voor een 140 PK 2.0 TDI gaan, zonder 4-Motion.
En de Range Rover voor een 2.2 TD/SD. Mijn vraag aan jullie is of iemand bekend is met deze autos/motoren?

Verdere auto's waar ik naar keek, Nissan QashQai (helaas is de 1.5 DCI niet probleemloos en de 1.6 DCI vind ik een kleine motorinhoud).
Daarnaast "DCI" klinkt als Renault, ver van afblijven dus. De X-Trail heb je wel in 2.0 DCI maar die is weer te prijzig.

Andere alternatieven zijn welkom ik weet dat een Diesel auto moeilijk is met dieselgate etc, maar deze gaat daarom ook naar het buitenland als export, scheelt ons elk jaar naar vakantie rijden.

De Tiguan in R-Line trim vind ik toch netjes...

Wensen/eisen:

Motorinhoud niet groter dan 2500cc
Handgeschakeld alleen
Prijs/budget: 20K max.

Dank jullie wel iedereen
Hans Kans001
...
Daarnaast "DCI" klinkt als Renault, ver van afblijven dus. ...

Ik denk dat er inmiddels meer mensen zijn die zouden zeggen blijf weg van VW dan van moderne Renaults.
Als je kijkt naar de kwaliteit, kijk dan naar bijvoorbeeld de Reabilty Index , dan scoort de Nissan QashQai 69 wat goed is, de VW Tiguan 149, wat best slecht is. (100 is gemiddeld) De gewone Range Rover hoort bij de slechtste auto's op de markt met 294. De Evogue is erg populair dus hierdoor erg duur, ik heb hier alleen geen betrouwbaarheids scores van.

Een VW Tiguan en Range Rover zijn in mijn ogen zeker geen goede keuzes als degelijk en betrouwbaar heel belangrijk zijn.

Kwalitatief zijn de Nissan QashQai en Renault Kadjar redelijk vergelijkbaar, omdat ze heel veel techniek delen, ze staan goed aangeschreven op wat kleine kinderziektes na. Ze staan juist bekend als betrouwbaar, de 1.6 DCI staat bekend als een hele fijne en goede motor. Niet voor niets gebruikt ook Mercedes deze motor, net als overigens de 1.5 DCI.

De Kia Sportage en Hyundai IX 35 zijn ook hele goede keuzes, de Kia scoort 99 op de Reabilty Index.

En als je voor heel weinig een 2.0 DCI zoekt kijk dan eens naar de zeer miskende en onderschatte Renault Koleos 1. Onderhuids is het een Nissan die bij Samsung Motors in Zuid Korea werd gemaakt.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-12-2018 10:53 door ak2.
Die Koleos 1 kan je beter laten staan, was niet zo'n hele beste auto.
Je kan ook nog kijken naar een Honda CRV, Mazda CX5, Toyota RAV4
Ik zou bij de Tiguan eerst goed uitzoeken of dat de facelifts met pompverstuiver of met common rail zijn geleverd. In geval van de pompverstuiver zou ik er niet aan beginnen.
Casanova
Ik zou bij de Tiguan eerst goed uitzoeken of dat de facelifts met pompverstuiver of met common rail zijn geleverd. In geval van de pompverstuiver zou ik er niet aan beginnen.

Volgens mij is de VW Tiguan alleen maar geleverd met commonrail diesel, deze staat inderdaad een stuk beter bekend dan de oude 2.0 met pompverstuivers.

Overigens ben ik het niet eens met Zombies over de Renault Koleos 1, een zwak punt is het subframe die wil nog wel eens flink roesten (controleer de auto hier op), voor de rest zit de auto goed in elkaar. Technisch is de auto gewoon gebaseerd op de al genoemde Nissan X- trail. De Ford Kuga vind ik ook een goede keus.
ak2
Casanova

Volgens mij is de VW Tiguan alleen maar geleverd met commonrail diesel, deze staat inderdaad een stuk beter bekend dan de oude 2.0 met pompverstuivers.

Overigens ben ik het niet eens met Zombies over de Renault Koleos 1, een zwak punt is het subframe die wil nog wel eens flink roesten (controleer de auto hier op), voor de rest zit de auto goed in elkaar. Technisch is de auto gewoon gebaseerd op de al genoemde Nissan X- trail. De Ford Kuga vind ik ook een goede keus.
Dat zal best dat hij gebaseerd is op de Nissan, een collega heeft er 1 gehad die was er heel blij mee reed goed, alleen stond in het half jaar dat hij hem had vaker met problemen bij de garage dan dat hij er mee reed, heeft hem daarna maar ingeruild, volgens de dealer was het helaas vaker met de Koleos dat ze veel problemen hadden, hij had dan wel een benzine.
Hans Kans001
Andere alternatieven zijn welkom ik weet dat een Diesel auto moeilijk is met dieselgate etc, maar deze gaat daarom ook naar het buitenland als export, scheelt ons elk jaar naar vakantie rijden.

Wensen/eisen:
Prijs/budget: 20K max.

1) een VW Tiguan I heeft een slechte reputatie, laten staan dus....
2) als je 'm gaat exporteren (en binnen 13 weken op een lokaal buitenlands kenteken zet) heb je recht op BPM-teruggaaf. Hoe ouder hoe minder, dus dan kan het lonen om een jongere auto te kopen: bij een auto van 3,5 jaar krijg je nog 38% van de oorspronkelijke BPM terug, bij een auto van 7,5 jaar oud is dat nog maar 15%. En professionele verkopers willen best de auto als export-auto verkopen.

Deze kost € 20.668 maar heeft recht op € 2.433 aan BPM-teruggaaf bij export = € 18.235
10-2016

Je kan natuurlijk dan ook gewoon een auto in Duitsland kopen, daar is de diesel-hysterie nu zo ongeveer op z'n hoogtepunt (lees: je kan diesels nu voor een bodemprijs kopen.
Ik zou je budget oprekken met een 5000 euro. Dan kan je ook een Kia Niro aanschaffen. Hybride rijden is op dit moment zo goedkoop dat een diesel SUV er niet uit kan. Ruimte is vergelijkbaar met een midi SUV. Die 5000 euro die je meer betaald heb je er moeiteloos weer uit wanneer je de auto weer wil verkopen. Wellicht is er een aanbidder, die goedkoper is.
^^ gebaseerd op de NL fiscale stand van zaken.

Als ik de openingspost goed lees / begrijp.. zal de auto op een buitenlands (EU) kenteken gezet worden waarbij de belastingdruk boven de 2500 cc motorinhoud fors wordt..winking smiley

Kan dus best zijn dat diesel qua running cost toch voordeliger is dan hybride..

Kadjar vind ik geen verkeerde auto, prettige instap, goede verstelmogelijkheden van stoel/stuur.
Lijkt mij zeker het overwegen waard.. én betrouwbaarder in mijn ogen dan een Tiguan o.i.d.

Voorbeeld:
[www.autoweek.nl]
Ik snap het gezeur over de kwaliteit van de Tiguan tdi niet helemaal. Juist deze hebben wij frequent in onderhoud hier, mét hoge km standen en zonder grote mankementen. Zelfs de 4x4 kennen hier weinig problemen. Een hoop worden toch als trekker gebruikt (caravan/aanhanger), ook zonder problemen.

Jos.
Iets boven budget, maar weinig km's:
[www.autotrack.nl]

Wat rijd je nu?
Diesel in 2018...wie koopt er nog een huis met asbest erin verwerkt ?
Andere brandstoffen altijd gunstiger door heel slecht imago van de diesel .
Maluch
Wat een ontzettend domme en niks toevoegende opmerking.
zombies
Maluch

En daar sluit ik mij oprecht bij aan.
zombies
Maluch
Zijn we het zowaar eens Zombie. @Maluch ongeveer 80% denkt daar anders over. In bijna alle woningen gebouwd tot de jaren 90 is asbest verwerkt. En er is in mijn adviespraktijk nog nooit iemand afgehaakt vanwege de asbest clausule in het koop contract. En ik kom er zo'n 350 er jaar onder ogen.
zombies
Maluch

Niet helemaal. Er staat dat deze diesel naar het buitenland gaat. Geen idee waar naartoe, maar het is te hopen dat TS even goed gekeken heeft wat diesel gaat doen in het land van bestemming. Ik begrijp dat het een auto wordt die lokaal en slechts tijdelijk in het jaar gebruikt wordt. Kan diesel dan zeker nog uit (als dat tenminste aan de orde is, misschien speelt geld verder geen rol)? Vandaag aan de pomp in Belgie me staan verbazen over de dieselprijs. 1,42 voor diesel, 1,28 voor benzine, 0,43 voor LPG. Het lijkt er stevig op dat steeds meer overheden diesel aktief in de ban gaan doen. Kan snel gaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2018 21:33 door s velthuis.
michel1975
zombies
Maluch
Zijn we het zowaar eens Zombie. @Maluch ongeveer 80% denkt daar anders over. In bijna alle woningen gebouwd tot de jaren 90 is asbest verwerkt. En er is in mijn adviespraktijk nog nooit iemand afgehaakt vanwege de asbest clausule in het koop contract. En ik kom er zo'n 350 er jaar onder ogen.

Tja, dat huis blijft wel staan... maar of die diesel ook (overal) mag blijven rijden en tegen welke kosten...
Daarom...kan dom zijn maar tijdperk van de diesel is gewoon over door de uitstoot van stoffen die de gezondheid van mens & dier willens en wetens schade toebrengen - wie kan het verhaal van de diesel positief over brengen aan zijn kleinkinderen ?
Ik had een woning te koop met een asbest dak op de garage , kon het alleen verkopen met verlies om er vanaf te komen ....zo gaat dit ook met de diesels nu , heb nog een A3 staan uit 2007 - ook onverkoopbaar dus die gaat volgende week naar Hongarije waar ze niet zo nauw kijken...
Maluch
Daarom...kan dom zijn maar tijdperk van de diesel is gewoon over door de uitstoot van stoffen die de gezondheid van mens & dier willens en wetens schade toebrengen - wie kan het verhaal van de diesel positief over brengen aan zijn kleinkinderen ?
Ik had een woning te koop met een asbest dak op de garage , kon het alleen verkopen met verlies om er vanaf te komen ....zo gaat dit ook met de diesels nu , heb nog een A3 staan uit 2007 - ook onverkoopbaar dus die gaat volgende week naar Hongarije waar ze niet zo nauw kijken...
Slechte makelaar gehad? Vervangen van het dak was ook een optie geweest. Hier in het buitengebied is het eerder gewoongoed dan uitzondering. Komt bij dat in zo'n beetje alle woningen tot de jaren '90 asbest verwerkt is.

Overigens is die passage over overbrengen op je kleinkinderen wel erg zwaar aangezet Een moderne diesel met roet en partikelfilter is vele malen schoner dan een oude benzine auto. Maar ja doet het altijd wel leuk om kracht bij te zetten als je eigenlijk door je argumenten heen bent.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2018 22:49 door michel1975.
Maluch
Wat een hoop slapgelul, de auto is al verkocht en dus rijd hij toch al rond, het gaat immers niet om een nieuwe maar om een tweede hands, dus je hele redenatie gaat nergens over, je vergelijk met asbest slaat al helemaal nergens op.
Maar of het verstandig is om een diesel te kopen als je hem alleen maar gebruikt tijdens je vakantie, dat is wat anders. Hij staat het grootste deel van het jaar stil.
Maluch

Wanne kolder is dit nu weer. Slechte ervaring met asbest en de diesel moet er nu aan geloven.
Leuke poging met je metafoor, maar raak kant noch wal.
CX-5 is denk ik een hele mooie optie, zit ook relatief veel BPM op. Neem een jonge auto zoals deze: [www.autoweek.nl]
Voor een probleemloze SUV diesel kom je uit bij de Mercedes GLK.
TS laat na z'n eerste bericht van 7/12 niet veel van zich horen!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close