Gezinsauto, beperkt budget

Gepost door Rene Peijnenburg 
Goedemiddag,

Waarschijnlijk ben ik de zoveelste, maar de topics welke ik gevonden kreeg zijn of oud of niet relevant voor mijn situatie.

Wij zijn op zoek naar een gezinsauto.
Gezin bestaat uit Mijn vrouw, mijzelf, onze dochter (4mnd) en 2 (kleine) honden.

Wat ik zoek:
- Vanaf 2009
- Max. 150.000/160.000
- Benzineauto
- Handgeschakeld
- Max. €5.000,-

We rijden 90% 'rondjes om de kerk', maar een stationwagon zou toch wel fijn zijn.
Nu kom ik veelal bij de Peugot 207 SW of 308 SW uit, welke voldoen aan de gestelde criteria.
Echter komen hier vaak veel kosten bij, omdat bij deze auto's bijna allemaal de distributieriem vervangen moet worden op korte termijn (tenminste de auto's die ik gevonden heb.)

Hebben jullie andere goede alternatieven of adviezen?

Alvast hartelijk dank voor de ideeën en tips!

Mvg,
René

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-10-2018 16:10 door Rene Peijnenburg.
Hoe weet je dat, dat in die gevallen de distributieriem binnenkort vervangen moet worden? Heb je contact gehad met de verkopers?
Ja, ik heb contact gehad met de verkopers.
1x Partucilier en 3x Autozaak, gelukkig waren ze allen zo eerlijk te zeggen dat dit er aan kwam, binnen 6mnd sowieso.

Maar het hóéft ook geen Peugeot te zijn hoor smiling smiley.

Ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer en moet toch écht binnenkort een nieuwe auto.
De Opel Corsa welke we nu rijden is verder goed, maar ik ben wel ondertussen Tetris Expert om alles erin te krijgen.
kia ceed SW, die heeft volgens mij een ketting.
Jaapdevries
kia ceed SW, die heeft volgens mij een ketting.

Klopt, dat dacht ik ook.
Echter zijn die niet te vinden in deze prijsklasse.. ze zijn er wel maar allemaal met 200.000+ km's.
Rene Peijnenburg
Ja, ik heb contact gehad met de verkopers.
1x Partucilier en 3x Autozaak, gelukkig waren ze allen zo eerlijk te zeggen dat dit er aan kwam, binnen 6mnd sowieso.

Maar, als je onderhandelt kun je de vervanging toch als een item zien? Het zijn prima auto's alleen de 308 is toch wel ruimer/zwaarder.
Als de auto je aanstaat zeg je tegen de verkoper (een particulier zal hier wellicht geen boodschap aan hebben): ik doe het, mits de riem vervangen wordt. Of je biedt minder bij de particulier en voor het verschil kan je bij de peugeot dealer de riem laten vervangen. Iedere 2e hands auto is niet gevrijwaard van onderhoudskosten.
Dat klopt, en dat deed ik ook maar daar waren de betreffende zaken niet in geïnteresseerd.
Wellicht ook niet de juiste persoon dan.

Maar 207 SW is dus wel een auto om voor te gaan?
Of zijn er nog andere auto's die aan mijn wensen kan voldoen?
Indien de Corsa die je nu rijd bevalt kan je ook kijken voor een Opel Astra Station H uit 2008-2009. De 1.6 met 115 pk is dan wel een goede keuze.
Het probleem is je eisen en budget. Je moet of je kilometerstand of de leeftijd aanpassen.
Maar een Kia Ceed, Hyundai i30, Ford Focus, Opel Astra. Paar ideeën
Re: Gezinsauto, beperkt budget
11-10-2018 17:16
Waarom vanaf 2009?
500 E
Waarom vanaf 2009?

Omdat deze bijna 10jr oud zijn en ik niet een nóg oudere auto wil. smiling smiley
Ziet er netjes uit, die Nubira.
Maar dam zou ik als ik jou was je kilometer grens laten vervallen.
zombies
Maar dam zou ik als ik jou was je kilometer grens laten vervallen.

Klopt, het zal of de km grens moeten worden of het jaar wat moet veranderen.
bj 2008 is een reële optie aan het worden merk ik.
Hoeveel km wordt er per jaar gereden? 5.000, 10.000, 20.000? Als je rond de 10.000 of minder rijdt zou ik de km grens oprekken. Qua leeftijd zou ik kijken hoe de modeljaren zijn geweest van de auto. Ik heb liever een 2008 auto van een model die in 2007 is uitgekomen dan een 2009 auto die in 2004 is uitgekomen.

Is een MPV ook een optie? Een Toyota (Corolla) Verso is een mooie ruime auto, met een oerdegelijk 1.8 die makkelijk veel km aan kan. Nadeel si dat de auto wat zwaar is en ook best wat verbruikt. Wellicht si dat geen probleem ivm weinig km.
Hoi Vin_cent

We rijden minder dan 10.000km per jaar, ik gok zo'n 5000-7000km max.
MPV is ook zeker een optie.

Ik merk alleen inderdaad, zoals eerder ook aangegeven door sommige, dat het originele eisenpakket niet gaat werken.
Echter zou ik dan liever een auto uit 2008 hebben met max 160.000 op de teller dan een uit bv. 2010 met 220.000.
Ik zou het liever andersom hebben. Stel je rijdt 7000 per jaar, je koopt een auto met 220.000 km dan zit er na 5 jaar op 255.000 km, dat is niet heel schokkend. Dan is die auto van 2010 13 jaar en de auto uit 2008 15 jaar.
Vin_cent
Ik zou het liever andersom hebben. Stel je rijdt 7000 per jaar, je koopt een auto met 220.000 km dan zit er na 5 jaar op 255.000 km, dat is niet heel schokkend. Dan is die auto van 2010 13 jaar en de auto uit 2008 15 jaar.

Ga ik dan niet heel veel onkosten hebben?
Ik ben echt een leek op het gebied van auto's en heb altijd alleen gehoord dat je een auto met 200.000+ km niet moet kopen ivm de onkosten aan de auto.
(nu heb je natuurlijk altijd onkosten, maar bij zo'n auto's zo dat meer zijn).

Maar wellicht ben ik compleet verkeerd voorgelicht door mijn omgeving smiling smiley
Goede vraag die niet in één zin te beantwoorden is.
Op zich is voor een auto met een betrouwbare aandrijflijn meer dan 2 of 3 ton geen probleem.
Goede motoren kunnen dat echt bij goed onderhoud makkelijk aan.

Wat ik vaak wel tegenkom boven de 200.000 is dat er vaker iets aan het onderstel vervangen moet worden zoals een veerpootlager, stabilisatorstang, stuurkogel... Etc....
Voor mij doorgaans geen probleem en vaak niet heel duur op te lossen.
Dit zie ik minder bij auto's met minder km. Het zijn ook slijtagedelen.
Let wel, dit is geen regel van meden en persen hoor.

Het staat of valt vind ik vooral met de rijstijl en het plegen van juist onderhoud van de vorige eigenaren.

Dus meer kilometers op het klokkie hoeft echt geen grote problemen te geven.

Als vuistregel merk ik dat de iets oudere wagens met atmosferische motoren en wat hogere km standen goedkoper te rijden zijn dan de modernere downsize varianten. Dan kun je voor de 100.000 al voor hele, hele dure verrassingen komen te staan.

Kortom, ik zou me over iets meer kilometers niet zo druk maken.
( Zegt de man die hier ook nog een perfect draaiende Alfa Romeo benzine heeft staan met 310.000 kmwinking smiley)
Daar zit natuurlijk een kern van waarheid in, iets wat meer gebruikt is slijt meer en is meer onderhoud nodig.

Echter slijt een auto niet alleen van de afgelegde kilometers, ook het aantal koude starts etc helpt mee. Zo heb ik een buurvrouw gehad die de kinderen altijd naar school bracht met de auto en ook tussen de middag heen en weer reed. Dat zijn 8 koude starts in nog geen 10 km. Dat is echt funest voor een auto. Dan kan je beter 1 koude start hebben en 100 km rijden.

Gezien jou situatie kom je uit bij auto's die 2 tot 4 eigenaren hebben gehad, zoek een auto met 2 eigenaren welke bij voorkeur dealer onderhouden zijn, of ten minste een kloppend onderhoudsboekje hebben Dealeronderhouden wil niet zeggen dat de dealer beter is dan de universeel. Alleen dat zegt vaak wel wat over de berijder van de auto. Liever een auto die in 8 jaar 180.000 heeft gereden dan in 12 jaar 120.000 km (rondjes om de kerk).

Kijk ook naar de betrouwbaarheid van auto's

Paar sugesties:
[www.autotrader.nl]
[www.autowereld.nl]
[www.autotrader.nl]
[www.autowereld.nl]
[www.autowereld.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2018 09:24 door Vin_cent.
Vin_cent
Daar zit natuurlijk een kern van waarheid in, iets wat meer gebruikt is slijt meer en is meer onderhoud nodig.

Echter slijt een auto niet alleen van de afgelegde kilometers, ook het aantal koude starts etc helpt mee. Zo heb ik een buurvrouw gehad die de kinderen altijd naar school bracht met de auto en ook tussen de middag heen en weer reed. Dat zijn 8 koude starts in nog geen 10 km. Dat is echt funest voor een auto. Dan kan je beter 1 koude start hebben en 100 km rijden.

Gezien jou situatie kom je uit bij auto's die 2 tot 4 eigenaren hebben gehad, zoek een auto met 2 eigenaren welke bij voorkeur dealer onderhouden zijn, of ten minste een kloppend onderhoudsboekje hebben Dealeronderhouden wil niet zeggen dat de dealer beter is dan de universeel. Alleen dat zegt vaak wel wat over de berijder van de auto. Liever een auto die in 8 jaar 180.000 heeft gereden dan in 12 jaar 120.000 km (rondjes om de kerk).

Paar sugesties:
[www.autotrader.nl]
[www.autowereld.nl]
[www.autotrader.nl]
[www.autowereld.nl]
[www.autowereld.nl]
Ik zou ook eerder naar de staat kijken, een auto slijt immers juist veel van korte stukjes. Na 2 ton is bij mij een auto nog in top staat, ik rij weinig korte stukken. Dit zijn allemaal goede suggesties. Over het algemeen is het slim om een auto te kiezen met een relatief grote motor, en niet te complexe techniek. Immers alles wat er niet op zit gaat ook niet stuk. Ik zou ook kijken naar de Dacia Logan MCV en de Renault Megane 2 fase 2, de Megane 3 is ook wel te vinden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2018 11:32 door ak2.
Ik denk wat wij drieën allemaal met onze eigen formulering hetzelfde bedoelenwinking smiley
Geen idee waarom je mij quote maar Megane 3 is wel te vinden. Zie een van mijn linkjes.
Vin_cent

Paar sugesties:
[www.autotrader.nl]
[www.autowereld.nl]
[www.autotrader.nl]
[www.autowereld.nl]
[www.autowereld.nl]

Wat zijn de voordelelen van die auto's tov een Peugeot 207 SW uit 2008 met 160 of 180 op de teller?
Die vind ik voor +/- 1000 geloedkoper.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2018 11:51 door Rene Peijnenburg.
Vin_cent
Geen idee waarom je mij quote maar Megane 3 is wel te vinden. Zie een van mijn linkjes.

@Vin_cent ik vond dat je bijzonder goede suggesties hebt gedaan, dat was de reden dat ik ze mee nam in de Quote, de Megane 3 is inderdaad ook wel te vinden.

De 207 SW is zijn geld natuurlijk ook wel waard, de value for money is goed, het is zeker niet de beste auto ooit gemaakt, controleer dus goed of alles wat elektrisch is goed werkt. Let ook op een goede onderhouds historie. Voordelen zijn het mooie interieur, en de auto doet heel volwassen aan voor de klasse. De auto is wel relatief zwaar en hard geveerd.
Skoda fabia een idee? 1.2 tsi.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close