A/B segment auto voor woon-werkverkeer 160km per dag

Gepost door NH Lau 
Ik ga binnenkort starten met een nieuwe baan in Schiedam (omgeving Rotterdam).
Afstand met de auto is ongeveer 160km heen en weer zonder file (ongeveer 40000+ km per jaar). Ik woon naast een snelweg en het bedrijf zit ook naast de snelweg, ofwel, ik rijd alleen snelwegen.
Nu ben ik op zoek naar mijn allereerste auto (ik ben 31, maar heb al die jaren in het buitenland gewoond).
Vanwege 0 schadevrije jaren zoek ik eigenlijk een auto die zuinig is en goedkoop in wegenbelasting en verzekering.

Ik zocht eerst naar een A segment auto: VW UP, Seat Mii, Skoda Citigo, Toyota Aygo.
Ik vrees dat het niet comfortabel is om in zo'n A segment te rijden voor lange afstanden, maar dat is mijn gedachte, iemand ervaring mee?

Toen zocht ik naar een auto in een B segment: Toyota Yaris, Suzuki Baleno, Ford Fiesta.
Echter kom ik niet uit wat ik moet kopen en wat er mogelijk is.
Enige eis wat ik heb is dat het airco moet hebben.
Ik zat ook naar Benzine/Diesel of LPG te kijken, vanwege de lange afstanden, maar er is een kans dat ik dichterbij verhuis na een half jaar - 1 jaar.

Voor een 2e hands auto max tot EUR 15k (maar dit is afhankelijk van wat je krijgt) en voor nieuw max tot EUR 20k (ook dit afhankelijk).
Maar vanwege de 0 schadevrije jaren heb ik 'nieuw' min of meer losgelaten aangezien ik flink betaal op de verzekering.

Daarnaast ben ik voornamelijk aan het kijken naar Toyota Yaris en de Toyota Yaris Hybrid. Is de Hybrid echt zoveel meer goedkoper in verbruik (maar duurder in aanschaf)?
Ik ben zelf niet al te lang: 1.70m, dus ik hoef geen vrij forse auto. En ik rijd er voornamelijk in, wij hebben ook een Kia Ceed SW voor familie uitjes.

Ik heb al een proefrit aangevraagd voor de Yaris.
Wat vind je van een Kia Picanto (a-segment)? Iets kleiner dan de Yaris.
voorbeeld:
[www.autotrack.nl]
Ik moet zeggen van de nieuwe A-segmenters die ik heb gereden (I10, Up/Mii/Citigo); ze rijden behoorlijk 'volwassen'. Zou gewoon even langs een dealer gaan en voelen of een A-segmenter wat voor je is.
Je hebt een meer dan prima budget voor aanschaf dus zou A-segment echt meteen vergeten. Is gewoon onnodig. Ik zou in deze situatie kiezen voor een niet al te dure benzine auto uit het B-segment. Voor zeg max. 10 mille koop je een vrij recente auto die je dan wellicht niet perse all-risk hoeft te verzekeren. Zodra je meer korting opgebouwd hebt kan je altijd nog duurder/nieuwer.
Ik rij zelf de helft van je jaarlijkse totale kilometrage, in een Daihatsu Cuore. Als je wil, kan je er 140 mee rijden en dan haal je 1 op 17. Als je je best doet, haal je 1 op 24 en rijdt hij best OK. Is flink goedkoop alles bij elkaar, daarmee kan je zowel geld als schadevrije jaren sparen (dat doe ik ook).

Ik zie ook enige verschillen, in tegenstelling tot mijn 40 minuten per rit (en af en toe grotere ritten) zit je een stuk langer in de auto. Iets met OK stoelen is dan de overweging waard, en als je het graag gebruikt iets met cruise control. Adaptive cruise control zou ook wel kunnen, maar dan zit je weer hoog in je budget.

Verschil tussen A segment en B segment met hetzelfde verbruik zal vooral zitten in onderhoud (kleiner is vaak goedkoper daarin, maar je moet wellicht wel 4x per jaar je olie verversen) en wegenbelasting. Ik betaal ongeveer 15 per maand, voor iets als een Opel Corsa zit ik op 43 per maand.

Diesel is duurder in wegenbelasting, maar als je voornamelijk snelweg rijdt (geen milieuzones) en veel kilometers, kan het nog steeds goedkoper zijn (bij een gelijk verbruik) (Mocht iemand nog een prima Starlet op diesel hebben, ik hou me aanbevolen)

Last but not least: Kijk of je E10 kan tanken. Ik kan dat niet, en het kost me ongeveer 6 euro per maand meer (van euro 95 --> E10 naar super 95 --> E5) met de huidige prijzen, maar de toekomstige prijzen van E10 zijn ook nog niet helemaal duidelijk.
Als het voor een half jaar tot een jaar is, waarom gebruik je de Ceed dan niet?
Mocht de Ceed voor de partner nodig zijn en als er dus een tweede auto moet komen, zou ik het helemaal anders doen. Gezien je 0 schadevrije jaren is verzekeren peperduur, zeker voor dat kilometrage. Ik zou iets veel goedkopers nemen op LPG (kun je dat in de buurt krijgen?). Bv zoiets:

[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]

(Geen Mazda 2 nemen). De brandstofkosten bij 40k km/jaar zijn redelijk fundamenteel, 0,70 euro per liter of 1,80 euro per liter gaat hard. Door het veel lagere aanschafbedrag blijft er zoveel over van het budget dat allrisk verzekeren waarschijnlijk niet nodig is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-10-2018 19:42 door s velthuis.
Wat s velthuis zegt klopt wel een beetje. Vlotte berekening: 1 op 20 op benzine, 3300km per maand, 1,80 per liter: ongeveer 300 per maand.
1 op 16 lpg (iets minder zuinig, heb ik begrepen. Geen ervaring mee), 3300km per maand, 70 cent per liter: ongeveer 145 per maand.

104 per kwartaal MRB (Gelderland, 951 tot 1050kg) op benzine, 133 per kwartaal MRB (Gelderland, 951 tot 1050kg) op LPG3.
Ik ben eigenlijk wel enthousiast over de Up. We hadden een Swift en het mocht wel wat goedkoper/simpeler/zuiniger. De Up is heerlijk zuinig maar rijdt eigenlijk heel volwassen. In tegenstelling tot (zelfs veel grotere) aziatische auto's kan de prima stoel lekker ver naar achteren en zit je gewoon fijn. Ook op de snelweg doet ie het echt prima. Ook op langere afstanden een fijn karretje.

Ik ben eigenlijk wel enthousiast over de Up. We hadden een Swift en het mocht wel wat goedkoper/simpeler/zuiniger. De Up is heerlijk zuinig maar rijdt eigenlijk heel volwassen. In tegenstelling tot (zelfs veel grotere) aziatische auto's kan de prima stoel lekker ver naar achteren en zit je gewoon fijn. Ook op de snelweg doet ie het echt prima. Ook op langere afstanden een fijn karretje.

Alleen zijn vrijwel alle Up! modellen slechts 60PK. Wij hebben er ook 1 (technisch identiek aan de Mii en Citigo) rijden er ongeveer 20.000 per jaar mee, veel snelweg en dan is die 60PK écht te weinig als je beetje vlot mee wil met het verkeer. Ik zou ten aller tijde de Opel Karl (doorgaans iets luxer en standaard cruisecontrol én altijd 75PK) aanraden of nog beter de KIA picanto als het om een nieuwe auto gaat.

Maar ik zou gewoon voor een 2e hands bakkie gaan, goedkoop rijden, goedkoop schadevrije jaren opbouwen en kilometers vreten.

Je hebt bijvoorbeeld ook een Renault Clio diesel, ze kosten weinig in aanschaf, diesel raakt langzaam uit de gratie dus aanschaf is aantrekkelijk. Super zuinig, groot aanbod. Zo'n ding rij je dan 2 jaar in (80.000 km) en je schrijft hem dan gewoon helemaal af en koop je dan gewoon iets mooiers/beters thumbs up
voorbeeldje
Diesel zou ik persoonlijk niet nemen. Een Honda Civic Hybrid voldoet volgens mij veel beter. Wat je dan afschrijft is €1000 tot €1500, indien je
totaal 80k zou rijden.
De Twingo rijdt 1:21, en met de Civic is het mogelijk even voordelig te rijden.

Voorbeeld van zo’n Civic Hybrid

Maar een Yaris Hybrid is zeker ook een goede oplossing. Een andere optie is een Lexus CT200, deze koop je nadat je 2 jaar met de Civic hebt gereden.
Veel A segment auto's hebben gewoon heel weinig vermogen, we hebben een Toyota Aygo gehad maar daar word je echt niet blij van op de snelweg. Je hebt heel weinig trekkracht, en moet dus veel toeren maken, veel schakelen, de auto vond ik bijzonder lawaaiig.

De Twingo 1.5 DCI vond ik opvallend lekker rijden, de motor is lekker krachtig en relatief stil, wel hoor je meer bandengeruis dan bij verschillende auto's uit het B segment.
De Twingo weegt heel weinig, kost heel weinig, is erg betrouwbaar, en is gewoon een goede keus. Of koop een goede LPG auto. Zoals de Renault Clio 1.6 16V of 1.4 16V of een Dacia Sandero met de zelfde motoren, ze zijn ook geleverd met de hele fijne 1.5 DCI. Zelf hebben we een Citroen C3 1.6 E HDI, dit is een hele fijne, stille, comfortabele kilometer vreter, net als de zusjes Citroen DS3 en Peugeot 208.
speedtouch
voorbeeld:
[www.autotrack.nl]
Lijkt me een leuke auto, ik ben ook en Kia Rio aan het bekijken, echter voor de lange afstanden zijn ze niet echt zuinig. Althans, de Kia Ceed SW die we hebben is niet zuinig.

s velthuis
Mocht de Ceed voor de partner nodig zijn en als er dus een tweede auto moet komen, zou ik het helemaal anders doen. Gezien je 0 schadevrije jaren is verzekeren peperduur, zeker voor dat kilometrage. Ik zou iets veel goedkopers nemen op LPG (kun je dat in de buurt krijgen?). Bv zoiets:

(Geen Mazda 2 nemen). De brandstofkosten bij 40k km/jaar zijn redelijk fundamenteel, 0,70 euro per liter of 1,80 euro per liter gaat hard. Door het veel lagere aanschafbedrag blijft er zoveel over van het budget dat allrisk verzekeren waarschijnlijk niet nodig is.
De Ceed SW is niet zuinig en andere hebben de auto nodig, welliswaar niet elke dag. Vandaar dat ik liever een goedkope kleine zuinige auto koop voor de dagelijkse km en de SW dan voor de familie uitjes en dergelijke.
Dus advies is LPG, ik heb hier genoeg benzinestations met LPG, dat moet geen probleem zijn op de weg tussen Tilburg en Rotterdam.
Ik heb wel 1 eis en dat is dat ze betrouwbaar moeten zijn, want ik heb geen zin (ik denk niemand) om langs de weg te staan met panne. Is dan een Corsa of Fiesta beter? En hebben deze auto's geen problemen met LPG? Ik ben een rustige rijder en ik rijd meestal rond 100/110.

AsconaGT
Ik zou ten aller tijde de Opel Karl (doorgaans iets luxer en standaard cruisecontrol én altijd 75PK) aanraden of nog beter de KIA picanto als het om een nieuwe auto gaat.

Maar ik zou gewoon voor een 2e hands bakkie gaan, goedkoop rijden, goedkoop schadevrije jaren opbouwen en kilometers vreten.

Je hebt bijvoorbeeld ook een Renault Clio diesel, ze kosten weinig in aanschaf, diesel raakt langzaam uit de gratie dus aanschaf is aantrekkelijk. Super zuinig, groot aanbod. Zo'n ding rij je dan 2 jaar in (80.000 km) en je schrijft hem dan gewoon helemaal af en koop je dan gewoon iets mooiers/beters thumbs up
De Karl ziet er mooi uit, maar tussen de Karl en Corsa, welke is dan beter? Ik denk dat Corsa meer aanbod heeft met LPG. Diesel weet ik niet zo, ik ga met vakanties naar Duitsland (kerstmarkt enz.) en dan is een Diesel niet handig toch?

Soihon
Maar een Yaris Hybrid is zeker ook een goede oplossing. Een andere optie is een Lexus CT200, deze koop je nadat je 2 jaar met de Civic hebt gereden.
De Yaris Hybrid is wel vrij duur in de aanschaf, ook voor 2e hands is het rond 12k EUR met 60k op de teller uit 2012/2013.

Ik denk dat het een LPG wordt en dan moet ik nog kiezen wat voor soort auto. Corsa, Karl, Clio... vanaf welk jaar auto is het verstandig om te kopen qua kosten/comfort verhouding?
Ik kan hem kopiëren en plakken uit een ander topic:

160km per dag is al snel een paar tientjes aan autokosten en natuurlijk treurig veel verspilde tijd. Als je werk- en thuissituatie het toelaat overweeg dan enkele overnachtingen bij Schiedam in de buurt. Airbnb/hotelletje/camping. Je kan die dagen langer doorwerken dus op je reisdagen eerder naar huis, je maakt minder kilometers en dus minder autokosten en je zit minder uren per week in de auto.
Je kan het zo gek maken als je zelf wil: van riant hotel of kamerhuur tot slapen achterin een auto.
V0RQ
Ik kan hem kopiëren en plakken uit een ander topic:

160km per dag is al snel een paar tientjes aan autokosten en natuurlijk treurig veel verspilde tijd. Als je werk- en thuissituatie het toelaat overweeg dan enkele overnachtingen bij Schiedam in de buurt. Airbnb/hotelletje/camping. Je kan die dagen langer doorwerken dus op je reisdagen eerder naar huis, je maakt minder kilometers en dus minder autokosten en je zit minder uren per week in de auto.
Je kan het zo gek maken als je zelf wil: van riant hotel of kamerhuur tot slapen achterin een auto.

Ik ga hem kopiëren en plakken uit de topic-start:

Ik zat ook naar Benzine/Diesel of LPG te kijken, vanwege de lange afstanden, maar er is een kans dat ik dichterbij verhuis na een half jaar - 1 jaar
Het plan is er blijkbaar dus zeker, de vraag is dan inderdaad of je voor de tussentijd zoveel geld wilt uitgeven als het een tijdelijke situatie is. De mate waarin er zekerheid is over de verhuis lijkt me wel ook bepalend voor de brandstofsoortkeuze

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2018 17:46 door mikekiwi.
Of je van plan bent om te verhuizen of niet is nogal belangrijk voor de keuze van je auto nu.
Ga je namelijk niet verhuizen dan zou ik zeker een diesel aanraden en deze rij je dan in 4/5 jaar helemaal op.
Ga je 't maar een jaar doen, dan zit je over een jaar met een diesel die flink afgeschreven is maar die je zelf niet meer wil rijden.

LPG is in dat geval een mooie oplossing, best of both worlds zegmaar. smiling smiley

Een groot nadeel is alleen dat je met jouw kilometrage waarschijnlijk om de dag aan de pomp staat met een LPG kar.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2018 18:26 door T Aus.
T Aus
Of je van plan bent om te verhuizen of niet is nogal belangrijk voor de keuze van je auto nu.
Ga je namelijk niet verhuizen dan zou ik zeker een diesel aanraden en deze rij je dan in 4/5 jaar helemaal op.
Ga je 't maar een jaar doen, dan zit je over een jaar met een diesel die flink afgeschreven is maar die je zelf niet meer wil rijden.

LPG is in dat geval een mooie oplossing, best of both worlds zegmaar. smiling smiley

Een groot nadeel is alleen dat je met jouw kilometrage waarschijnlijk om de dag aan de pomp staat met een LPG kar.

Waarom is dat laatste zo'n issue? Ik doe al 16 jaar niet anders. Volgende week gaan we weer lekker op vakantie naar het huis dat we van het uitgespaarde bedrag gekocht hebben... Als de motor LPG geschikt is, is het altijd de goedkoopste oplossing. Daar kan een diesel nooit of te nimmer tegenop. Dat kon diesel vroeger al niet, toen de brandstof nog niet verguisd en diesels nog wel duurzaam en betrouwbaar waren, maar dat kan het heden ten dage al helemaal niet meer. Ook veel moderne diesels zijn na een tonnetje of 2, 2,5 financieel en technisch aan het einde van hun latijn. Het zijn niet meer de eindeloze langlopers van vroeger, deels omdat reparatiekosten tegenwoordig heel hoog zijn.
Nouja de ene vind 3 keer per week tanken geen probleem. Ik doe het liever zo min mogelijk omdat ik altijd een stuk om moet rijden van mijn vaste route (langs de snelweg tank ik niet vanwege de prijzen).

En er zijn genoeg diesels die nog ruim over de 3 ton gaan.

Financieel ten einde hoeft helemaal niet erg te zijn als je geen verkoopplannen hebt. Elke km vanaf dan is lachen.
T Aus
Nouja de ene vind 3 keer per week tanken geen probleem. Ik doe het liever zo min mogelijk omdat ik altijd een stuk om moet rijden van mijn vaste route (langs de snelweg tank ik niet vanwege de prijzen).

En er zijn genoeg diesels die nog ruim over de 3 ton gaan.

Financieel ten einde hoeft helemaal niet erg te zijn als je geen verkoopplannen hebt. Elke km vanaf dan is lachen.

Dat laatste werkt helaas niet zo. Van dichtbij meegemaakt. Auto stuk, reparatie 1500 euro, ai, doorbijten, dan kan en moet hij nog maar even, en een half jaar later de volgende 1500 euro. Verkopen dan maar? Tja, zo wil niemand hem hebben. Fix hem maar, dan kan die weer even. 5 maanden later 1000 euro. En zo kom je in een heel vervelend cirkeltje te zitten. Diesels zijn tegenwoordig gemaakt om net de leasetermijn uit te zingen. Alles daarna is winst voor de consument.
mikekiwi
..
Het plan is er blijkbaar dus zeker, de vraag is dan inderdaad of je voor de tussentijd zoveel geld wilt uitgeven als het een tijdelijke situatie is. De mate waarin er zekerheid is over de verhuis lijkt me wel ook bepalend voor de brandstofsoortkeuze

Precies, dus als je in de tussentijd je kilometers laag kan houden dan ben je slimmer bezig.
Bovendien ben je fitter op je nieuwe werk, minder vaak te laat. Bij een airbnb krijg je geen pech, sneeuwstorm of ongeval op je pad.

In Schiedam rijden ook genoeg treinen, als je onderweg dan nog wat mag werken om tijd te winnen dan zijn je vervoerskosten helemaal helder.
Auto die ik hier nog niet heb gezien is de Mitsubishi spacestar. Zeker met de 1200 voldoende presterend op de snelweg en heel zuinig. Als je een beetje je best doet is 1 op 20 mogelijk. Met 3 meter 80 net wat groter dan de A-segmenters en ook comfortabel genoeg. Met de 1200 heb je meteen ook cruise control.

Het uiterlijk vind ik maar matig. Ander minpunt is de tankinhoud van 35 liter.
verlichting2
Auto die ik hier nog niet heb gezien is de Mitsubishi spacestar. Zeker met de 1200 voldoende presterend op de snelweg en heel zuinig. Als je een beetje je best doet is 1 op 20 mogelijk. Met 3 meter 80 net wat groter dan de A-segmenters en ook comfortabel genoeg. Met de 1200 heb je meteen ook cruise control.

Het uiterlijk vind ik maar matig. Ander minpunt is de tankinhoud van 35 liter.

Zeker een optie, wel een stuk duurder dan 1 op 14 op lpg.
ak2
Veel A segment auto's hebben gewoon heel weinig vermogen, we hebben een Toyota Aygo gehad maar daar word je echt niet blij van op de snelweg. Je hebt heel weinig trekkracht, en moet dus veel toeren maken, veel schakelen, de auto vond ik bijzonder lawaaiig.

De Twingo 1.5 DCI vond ik opvallend lekker rijden, de motor is lekker krachtig en relatief stil, wel hoor je meer bandengeruis dan bij verschillende auto's uit het B segment.
De Twingo weegt heel weinig, kost heel weinig, is erg betrouwbaar, en is gewoon een goede keus. Of koop een goede LPG auto. Zoals de Renault Clio 1.6 16V of 1.4 16V of een Dacia Sandero met de zelfde motoren, ze zijn ook geleverd met de hele fijne 1.5 DCI. Zelf hebben we een Citroen C3 1.6 E HDI, dit is een hele fijne, stille, comfortabele kilometer vreter, net als de zusjes Citroen DS3 en Peugeot 208.

Deze staat bij mij in de buurt te koop. Is een hele nette auto, km stand is 118.000. Ver onder je budget maar dat kan handig zijn als je alsnog verhuizen gaat.
[www.marktplaats.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-10-2018 15:56 door haarr.
V0RQ
Uiteindelijk wil ik in de buurt een koophuis zoeken, maar tot die tijd (kan wel een jaar duren) is het op en neer aangezien ik volledige km vergoeding krijg. Bij kamerhuur of hotel moet ik uit eigen zak betalen en dan moet je elke avond 'uit eten' als je in een hotel 'woont'.

mikekiwi
Dit is het lastige, want er is nog geen zekerheid over de verhuis, ook vanwege huisaanbod en huizenmarkt rondom Rotterdam (bovendien heb ik geen vast contract voor een hypotheek - intentieverklaring komt wellicht over een half jaar). Daarom weet ik ook niet zo goed wat ik zou moeten kiezen. Echter vanwege de hoge verzekering, zal ik niet zo snel een nieuwe auto kopen (hoewel mijn ouders aangaven nieuw te kopen en daar jaren ermee rijden).

T Aus
Mocht ik verhuizen, dan zal ik elk weekend wel op en neer rijden, dat zal wellicht rond 200km per week worden, dus een forse vermindering. Ik heb nog nooit met een LPG gereden, hoe lang duurt het tanken ongeveer? Op zich is het denk ik geen probleem, al hoor ik wel dat er minder tankstations zijn met LPG, klopt dat?

verlichting2
Hoe betrouwbaar is een spacestar?

haarr
Deze staat bij mij in de buurt te koop. Is een hele nette auto, km stand is 118.000. Ver onder je budget maar dat kan handig zijn als je alsnog verhuizen gaat.
Dat is zeker een optie, hoewel ik zelf weinig verstand heb van auto's, is kopen bij een particulier mij een te groot risico tov bij de dealer (ik kan het mis hebben).

Goed, eerst maar besluiten wat voor brandstof ik moet kiezen. Ik ga nu maar vanuit dat zeker de 1e 6 maanden 1000 km per week wordt, daarna is er een 'kleine' kans dat ik dichterbij verhuis, dan kan ik eventueel de auto nog inruilen.
Het moet vooral zuinig zijn aan de pomp en betrouwbaar dat ik niet langs de weg moet staan om de paar maanden.

Ik zit sterk te denken aan een Opel Corsa LPG die ik na 2 jaar kan inwisselen voor een beter exemplaar.
Of aan de Toyota Yaris Hybrid waar ik vele jaren mee kan rijden.
Maar ook de opties die hier besproken zijn neem ik mee in overweging.

Iemand zei dat ik met de trein kan gaan, ik heb goed de route bekeken, het probleem is het stukje van mijn dorp naar station Tilburg Universiteit (waar gratis kan worden geparkeerd), daarna moet ik met de Sprinter naar breda en dan met de IC naar Rotterdam en dan weer met de Sprinter naar Schiedam en tot slot 10 minuten lopen naar mijn werk. Al met al heb ik besloten om in 1x door te karren mij minder energie kost. De kans dat ik met studenten om een plekje in de trein vecht is ook om in overweging te nemen.
haarr:
Quote NH Lau:
Dat is zeker een optie, hoewel ik zelf weinig verstand heb van auto's, is kopen bij een particulier mij een te groot risico tov bij de dealer (ik kan het mis hebben).

Ik sprak bij toeval (buurman van een familielid van mij) de man die de auto te koop heeft staan. Hij vraagt 4000 euro maar krijgt weinig respons. Kijk eens op het internet wat een vergelijkbare auto kost: zit je op 5 tot 5,5 k met uitlopers naar 6000 euro. De auto is echt heel mooi en hij moet er vanaf i.v.m. een leaseauto welke hij ook privé gaat gebruiken. Ik zou deze auto wel particulier durven te kopen.
Even een vraag tussendoor.
Tijdens mijn zoektocht gestuit op een Renault Clio 0.9 TCe Expression:
https://www.autoscout24.nl/

Via verbruiksmonitor lees ik toch een zuinig verbruik af:
Verbruik

Wat is nu beter om 95% snelweg te rijden? Een clio of yaris (ik heb de hybride weggelaten, want duurder in aanschaf en voor snelwegen is de normale beter las ik).
En is er nog iets waarom ik de Clio links moet laten liggen. Ik vind de clio mooier dan de yaris.
Clio is 1 liter drie cilinder met turbo.. weet niet of dat nou zo zuinig is op continue snelwegtempo.

Echt, als ik jou was en je bij vertrek of aankomst plaats voordelig LPG kan tanken, zou ik daarvoor gaan in combinatie met een 'betrouwbaar' LPG systeem.
Zoals met de al genoemde Renault / Dacia 1.6 16V. Dacia's zijn over het algemeen iets groter qua model, soepele vering, qua interieur misschien wat budget t.o.v. een Clio..(IV) al is het maar net waar je belang aan hecht.

Voor de prijs van 1 liter diesel koop je (ongeveer) ook 2 liter LPG en daar maak je dan iets meer kilometers mee.. terwijl je vaste kosten (houderschapsbelasting, verzekering) lager zijn..
Lpg rijdt hetzelfde als benzine, is ongeveer 10% onzuiniger, tanken duurt even lang als benzine tanken en in NL en daarbuiten is het nog steeds goed verkrijgbaar. Ik heb nu in 16 jaar met mijn auto alleen in Zwitserland op benzine moeten rijden. Ik kocht mijn eerste auto in 2002 met het idee er 3 jaar in te rijden. Die 8 cent per kilometer (en de auto zelf natuurlijk ook) bevallen zo goed dat ik er nog in rij. Ik hoor vaak zat mensen klagen over duur autorijden. Da's deels een keuze...
Fijn dat je een baan hebt gevonden.
Misschien is een Airbnb of onderhuur nog niet eens een heel gek plan.
Omgeving Tilburg-Schiedam is nou niet een heel fijn traject in de ochtend en avondspits. Gaat je heel wat extra tijd kosten. Iets om toch over te denken.
Aangezien je toch veel file rijdt en er nog veel onzekerheden zijn zou ik persoonlijk gaan voor een Aygo van een duizendje of 5. 2012 oid.
Deze raak je evt over een jaar nog makkelijk kwijt. Motortje levert voldoende vermogen om met de stroom mee te rijden. Zuinig betrouwbaar en ruim zat voor woon-werk verkeer.
Is evt te rijden op lpg, lach je iedereen uit.
Je benoemde hem zelf al, maar zie de Suzuki Baleno niet meer terugkomen.
Overweeg gerust de Baleno 1.2 SHVS. Een smart hybride auto met de nieuwste techniek. Incl adaptieve cruisecontrol (ideaal op de snelweg, rijdt heel ontspannen) en DAB radio. Qua betrouwbaarheid overtreft Suzuki de altijd genoemde Toyota. Snelwegverbruik ruim 1:20.
NH Lau
speedtouch
voorbeeld:
[www.autotrack.nl]
Lijkt me een leuke auto, ik ben ook en Kia Rio aan het bekijken, echter voor de lange afstanden zijn ze niet echt zuinig. Althans, de Kia Ceed SW die we hebben is niet zuinig.

Maar je kunt de Kia C'eed Sw toch niet vergelijken met een Picanto op het punt van verbruik?
NH Lau
V0RQ
Uiteindelijk wil ik in de buurt een koophuis zoeken, maar tot die tijd (kan wel een jaar duren) is het op en neer aangezien ik volledige km vergoeding krijg. Bij kamerhuur of hotel moet ik uit eigen zak betalen en dan moet je elke avond 'uit eten' als je in een hotel 'woont'.
...

Tja ben ik dan zo slecht om te denken: kms declareren en toch een hotel pakken.

Natuurlijk moet je wat geluk hebben links en rechts. Ik kom erg veel bij zaken waar elke dag voor een paar euro warme maaltijden worden geserveerd in de kantine, broodje gezond mee voor 's avonds in een zakje en gaan.

Diverse collega's die ik had overnachtte op bijzondere wijze:
Kleine camper in parkeerkelder kantoor(!!!)
Camping
Nachtvispas : je kan dan eigenlijk wild kamperen, al mag je tent niet volledig dicht of zoiets...

Ja er zaten echt krentenkakkers tussen. Die van die camping en vispas belde ook vaak hotels of er goedkope kamers waren met defect sanitair. Soms was er wel eens iets, een kamer met kale vloer of geen elektra ofzo.
Goed, ik ben terug van de Toyota Yaris Hybrid, het rijdt lekker, maar moet toch wennen aan een automaat en de schakelgeluiden van elektrisch naar benzine en omgekeerd. Vind de nieuwe Yaris iets te schreeuwerig (afijn, smaken verschillen). Men probeerde mij zelfs een Auris Hybrid aan te praten, want dat rijdt lekkerder (klopt misschien ook), maar ik vervoer per dag enorm veel lucht van Tilburg naar Schiedam en terug.

Toen de Opel Corsa LPG bekeken, op zich klein genoeg (ik denk dat de Opel Corsa iets kleiner is dan de Yaris Hybrid). Ik heb nog niet proef gereden, maar dat komt van de week nog.

Qua 2e hands auto's heb ik in ieder geval op het oog:
Yaris Hybrid 2014 85k km - EUR 12k - vind de Yaris Hybrid toch stiekem best duur nog
Opel Corsa LPG 2013 85k km - EUR 9k - ik vind deze Corsa nog gigantisch duur, ligt dat aan mij of is dat ook zo?
Opel Corsa LPG 2014 90k km - EUR 8.5k - scheelt niet veel van de vorige Corsa, maar toch een half jaartje nieuwer.
Hoewel deze 2 totaal anders zijn, heb ik maar een paar eisen (tov mijn eerste post): goede comfort, zuinig, airco, lage afschrijving/wegenbelasting/verzekering.
Voor beide moet toch All Risk verzekering vermoed ik?

Ik zag ook deze nog in Amsterdam:
Opel Corsa LPG 2014 61k km - EUR 10k - tov de vorige 2 corsa's deze heeft 5 deuren en heeft meer accessoires. Ik ben bereid om naar Amsterdam te rijden, maar ik zou graag van jullie horen of het de moeite waard is tov de vorige 2 Corsa's.

concours
Je benoemde hem zelf al, maar zie de Suzuki Baleno niet meer terugkomen.
Overweeg gerust de Baleno 1.2 SHVS. Een smart hybride auto met de nieuwste techniek. Incl adaptieve cruisecontrol (ideaal op de snelweg, rijdt heel ontspannen) en DAB radio. Qua betrouwbaarheid overtreft Suzuki de altijd genoemde Toyota. Snelwegverbruik ruim 1:20.
Klopt, maar ik kan geen 2e hands Baleno SHVS vinden (of ik zoek verkeerd).

V0RQ
Tja ben ik dan zo slecht om te denken: kms declareren en toch een hotel pakken.
Ja er zaten echt krentenkakkers tussen. Die van die camping en vispas belde ook vaak hotels of er goedkope kamers waren met defect sanitair. Soms was er wel eens iets, een kamer met kale vloer of geen elektra ofzo.
Het is nou ook weer niet zo dat ik echt als een krent ga leven. Gewoon zuinig als het kan, maar ik wil niet elke week of maand op zoek te gaan naar woning in de buurt of onder een brug te slapen oid. Ik wil wel gewoon leven spinning smiley sticking its tongue out Als een auto zuinig kan rijden, dan doe ik dat.
Suzuki Baleno SHVS
De goedkoopste die er op Gaspedaal staat.
De Yaris die je laat zien is een import auto, hoeft geen probleem alleen moet je wel even extra onderzoek doen of hij ook echt de gereden kilometerstand heeft die word aangegeven.
Wat betreft de Corsa's zal je echt zelf moeten bepalen welke jouw het beste bevalt. De 1e heeft wat mij betreft iets teveel eigenaren gehad ( check site rdw ). De laatste 5-deurs is het meest luxe al is vreemd genoeg de catalogusprijs verreweg het laagst vergeleken met de andere 2. De navigatie/grote scherm in de middenconsole is aftermarket en niet af fabriek. Dus voorkeur voor 3 of 5-deurs, kleur etc. lijkt me het belangrijkst in deze. Staan allemaal bij Opel-dealers te koop dus op gebied van garantie/service kan je ze verder goed vergelijken lijkt me. Ikzelf heb een voorkeur voor een 3-deurs, staat stuk sportiever en zie je ook veel minder dan de 5-deurs, of dit een positief punt is op termijn ( restwaarde ) geen idee.
NH Lau

Voor beide moet toch All Risk verzekering vermoed ik?

Deze vraag is heel persoonlijk, je hoeft niets all risk te verzekeren. Ook een auto van 1,5 miljoen niet. De vraag die je jezelf moet stellen is of je auto een duurdere schade kan oplopen dan je zelf wilt of kunt ophoesten. Daarom zou ik ook eerder voor een wat oudere, goede LPG auto gaan, dan voor een nieuwe Suzuki Baleno. Hoe goed die laatste ook is. Met 0 schadevrije jaren heb je dan de drie grootste kostenposten fors kleiner gemaakt (afschrijving, verzekering en brandstof). Als je 15 tot 20 mille budget hebt, kan ik me voorstellen dat je bij een auto van 5 tot 8 mille niet voor all risk kiest. De rest van het budget reserveer je dan voor eventuele vervanging. Staat tegenover dat je een keer pech kunt hebben met onderhoud (een cilinderkop laten vervangen kost 1500 euro), maar die zekerheid heb je met een diesel ook niet meer. De hedendaagse diesels zijn geen 1.9 SDI/TDI meer.
Ik vind 8 a 9 mille wel veel voor een Corsa trouwens. Die uit mijn linkjes zijn 5 mille tot 7. Voor dat geld is er meer in die klasse te krijgen, ook bv een Fieste met fabrieks-LPG of een Sandero met een goede 1.6 van Renault:

[www.marktplaats.nl]
Rij zelf al bijna twee jaar in een Corsa B en dan ook 40.000 km per jaar. Gaat mij heel erg goed af. De nieuwere zijn dan nog een heeeeel stuk volwassener. Gewoon proefritten maken en kijken hoe de stoelen zijn. Bij veel kleine wagens is dat nog wel even een punt namelijk.
Heb ook een jaar vergelijkbare afstanden met een C1 van de 2e generatie en later met een Fiesta gereden. Vond dit met beide echt verrassend goed te doen. De 65pk in de toch wat zwaardere Fiesta hield echter niet over. Zie ook m'n review van de C1
Ja, maar we zijn wel allemaal een beetje verwend geworden natuurlijk... Er zijn ook mensen die gewoon 15k per jaar wegfietsen, dan moet 40k met om het even welke auto ook niet zo'n punt zijn.
45k per jaar. Clio 1.2 8V uit 2001 verlaagd en wel. thumbs up

Ik zou de Twingo 1.5 DCi doen idd, heerlijke auto! Fijn vermogen en toch stil en comfortabel genoeg.
Als je denkt over een gebruikte auto tot € 15.000,- waarom dan geen nieuwe voor datzelfde bedrag die redelijk ruim, heel zuinig, goedkoop in de belasting en betrouwbaar (ook nog met volledige garantie) is? Staat ook niet gek ver weg...

Zoiets bijvoorbeeld: [www.autoweek.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-10-2018 01:17 door Jazzik.
Goed, ik zag toevallig in Drunen (in de buurt) een Ford Fiesta staan:
Ford Fiesta LPG 1.25 Limited
Ik heb 6 jaar terug deze Fiestas gereden van Tilburg naar Flevoland (voor werk) en het beviel me erg goed... maar dat was ook een luxere uitvoering en ik reed niet dagelijks.
Ik vind de Fiesta toch iets meer auto dan de Corsa, echter de Fiesta die in Drunen staat is wel fors aan de prijs (of niet?). En is de LPG af-fabriek (ik zie dat nergens staan) of later ingebouwd? 60pk is weinig, maar aangezien ik toch 100km/u rijd (en veel file op mijn route), wellicht voldoende?
Wie kan mij raad geven, of deze Fiesta of de Corsa (en dan moet ik op zoek gaan naar de juiste Corsa)?

zombies
De goedkoopste die er op Gaspedaal staat.
De Yaris die je laat zien is een import auto, hoeft geen probleem alleen moet je wel even extra onderzoek doen of hij ook echt de gereden kilometerstand heeft die word aangegeven.
Oei, dat zit al tegen de 15k aan, hoewel ik eerder aangaf dat het ok is qua budget, ben ik toch van mening veranderd. Vanwege de verzekering zou ik toch max 10k voor mijn eerste 2e hands auto willen betalen. Of zelfs - zoals andere het zeggen - 5k en helemaal 'op' rijden.
Hoe zie je dat de Yaris geimporteerd is, kan je dat ergens opzoeken?

s velthuis
Ik vind 8 a 9 mille wel veel voor een Corsa trouwens. Die uit mijn linkjes zijn 5 mille tot 7.
Nou, je hebt wel punt, ik vind qua leeftijd en km stand 9k voor een oude auto toch best duur nog, maar misschien komt het doordat het LPG is of in mijn buurt is er weinig aanbod (elke dealer heeft maar 1 LPG staan). Ik dacht altijd dat het beter was om rond mijn woonplaats een auto te kopen mocht er iets fout gaan. Maar nu bedenk ik dat het ook goed is rond Rotterdam te gaan kijken aangezien ik toch elke dag langs rijd. De opties die jij aangaf (vooral 1e link) is qua prijs toch het beste, ook meer Corsa dan de Corsa hier bij mij in de buurt.

Jazzik
Als je denkt over een gebruikte auto tot € 15.000,- waarom dan geen nieuwe voor datzelfde bedrag die redelijk ruim, heel zuinig, goedkoop in de belasting en betrouwbaar (ook nog met volledige garantie) is? Staat ook niet gek ver weg...
Klopt, met deze insteek was ik begonnen, waarom niet nieuw kopen met zo'n budget. Maar de meeste nieuwe hebben benzine en doordat hier LPG werd aangehaald als optie, heb ik berekend dat ik met LPG het goedkoopst uit ben (ev. zelfs tanken in Poppel over de grens). En dan vallen alle nieuwe A segment auto's weg.
Het is natuurlijk persoonlijk maar zie niet in waarom een Fiesta meer auto zou zijn dan de Corsa, exact hetzelfde segment. Voor zover mij bekend zijn er bij Ford geen Fiestas af fabriek geleverd op LPG. Zou in ieder geval deze Fiesta laten staan, 60 pk is belachelijk weinig, zeker als je veel snelweg gaat doen.
Persoonlijk vind ik de Fiesta leuker dan een Corsa, ik zou zelf alleen niet voor de 60pk versie gaan dat is wel heel weinig ik zou zelf voor de 82pk versie of de 1.4 gaan.
Maar je kan natuurlijk ook gewoon voor een Fiesta met diesel gaan, iets wat met 40dkm per jaar ook niet verkeerd is.
FIesta 1.5tdci
Total Loss
Het is natuurlijk persoonlijk maar zie niet in waarom een Fiesta meer auto zou zijn dan de Corsa, exact hetzelfde segment. Voor zover mij bekend zijn er bij Ford geen Fiestas af fabriek geleverd op LPG. Zou in ieder geval deze Fiesta laten staan, 60 pk is belachelijk weinig, zeker als je veel snelweg gaat doen.

Volgens mij wel, de 1.4:

[www.autoweek.nl]

Die vind je dan ook relatief veel op gas.
Ik zie het inderdaad, van 2009 t/m 2012.
De Fiesta uit de link is dus in ieder geval geen af fabriek versie.
Total Loss

Ik vraag me wel af hoe 'af fabriek' 'af fabriek' is. Bij de verguisde Mazda 2 ging het meer om 'af importeur'.

Voor lpg zijn hydraulische klepstoters wel altijd een pre trouwens. Ik weet zo niet welke motoren dat hebben.
Total Loss
Hij oogt een stuk 'groter' en heeft mooiere vormen dan de Corsa.

zombies
Maar je kan natuurlijk ook gewoon voor een Fiesta met diesel gaan, iets wat met 40dkm per jaar ook niet verkeerd is.
FIesta 1.5tdci
Nee, toch maar geen diesel, het kan zijn dat ik zo af en toe Rotterdam centrum in ga, bovendien is wegenbelasting gigantisch hoog.

Total Loss
Fiesta uit de link is van 2010, dus wel of geen af fabriek?
Maar conclusie is, deze Fiesta laten staan.

Ok, dan weer terug naar de Corsa en ik heb de links van s velthuis nog eens bekeken en die van Rotterdam Opel Corsa lijkt mij een goede kandidaat. Echter, met 140k km op de teller, is dat goed of niet? Ik weet dat bij diesel, hoe meer km hoe 'beter'.

Ohja, Toyota valt denk ik af, deze zal ik aanschaffen na 2 of 3 jaar, of zelfs later mocht de Corsa gewoon goed doen.
Met een 2015 diesel kom je echt wel Rotterdam in, ja de wegenbelasting is hoger maar ze zijn een stuk zuiniger.
Maar het is jou geld dus als jij toch een Corsa op LPG wilt vooral doen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close