Koopadvies: familie auto

Gepost door Pepijn 
Hallo allen,

Er is er weer één! Ik heb een nieuwe familie auto nodig.

Nu heb ik al het nodige onderzoek gedaan, maar ik kom er niet uit en heb jullie advies nodig. Op dit moment rijdt ik een Toyota Prius uit 2009 en die voldoet niet meer aan de wensen.

Wij hebben 2 kinderen en een hond en hebben meer ruimte nodig in de auto, daarnaast zouden we graag een trekhaak willen. Op dit moment ben ik niet merk gebonden en sta open voor veel opties. Onderstaande lijst heb ik zelf al samengesteld:

(geen idee hoe plaatjes precies werken, maar je kan deze openen in een nieuw tabblad)

De volgende zaken zijn voor mij van belang:
- Kofferbakruimte
- € 15.000,-
- Enigszins zuinig
- Enigszins mooi uiterlijk (ja, de auto's uit mijn lijstje vind ik wel mooi)
- GEEN Franse auto
- Onderhoudsvriendelijk
- Trekhaak mogelijkheid

Niet belangrijk, wel prettig:
- Aftermarket Apple Carplay kunnen installeren
- Automaat (mits deze van goede kwaliteit is)
- Veel opties

Waarschijnlijk heb ik teveel eisen, maar ik ben toch benieuwd of er iets in de buurt kan komen. Alvast bedankt voor de antwoorden!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2018 09:34 door Pepijn.
Wat een keurig overzicht!thumbs up
Ik vind het verbruik hier en daar wel erg gunstig ingeschat. Mijn voorkeur zou naar de Honda Accord en Mazda 6 gaan. Zou je een kleinere station willen Kia Ceed of Hyundai i30 (laatste staat niet op je lijst). Deze zijn beide voor je budget nieuwer en hebben goedkopere maandlasten.
Anonieme bezoeker
Re: Koopadvies: familie auto
27-09-2018 11:07
Hoi Pepijn,
Leuke lijst! En hoe uitgebreider, des te lastiger wordt de keus.
Mijn eigen voorkeur zou uitgaan naar de Honda's, daar heb ik na heel wat omzwervingen tot nu toe het meeste plezier van.
Het verbruik van de Accord is beetje gunstig. Reken op 1:13 voor de 2.0 automaat. De Civic Tourer is van binnen ruimer (ook op achterbank), moderner, zuiniger en er kan volgens mij zo Apple Carplay op. Ik weet niet hoeveel je rijdt, mss is het erg zuinige dieseltje wat voor je.
De Accord is wel meer een gewichtige, comfortabele stille auto met de geweldige premium geluidsinstallatie en zeer fijne stoelen. Die van mij tikt straks de 300dkm aan en still going strong. Naast versleten rubbertjes bij de stabilisator koppelstangetjes alleen slijtdelen vervangen.
Wil je echt groter, dan is CR-V een optie. Kijk anders ook 's naar de verrassend ruime HR-V.

Succes!
Maar hoeveel kilometers rij je per jaar? Hou er rekening mee dat een Outlander Phev straks voor de volledige mrb gaat en je dus een auto hebt van 1800kilo. Wat voor hond heb je?
Bedankt voor de complimenten van mijn overzicht big smile smiley

Vin_cent
Ik vind het verbruik hier en daar wel erg gunstig ingeschat. Mijn voorkeur zou naar de Honda Accord en Mazda 6 gaan. Zou je een kleinere station willen Kia Ceed of Hyundai i30 (laatste staat niet op je lijst). Deze zijn beide voor je budget nieuwer en hebben goedkopere maandlasten.

Klopt, het verbruik is inderdaad gunstig ingeschat, volgens mij zijn dit de fabrieksopgave (via Autozine.nl). De i30 heb ik ook overwogen, maar naar mijn idee kan ik dan beter een i40 kopen. Ik weet daarentegen niet of het verschil dermate groot is tussen die twee modellen.

In principe ligt mijn voorkeur ook bij de Japanners (Zuid-Koreanen) omtrent de betrouwbaarheid. Daarentegen leunt mijn gevoel heel erg naar de Skoda Octavia Combi (Elegance) omdat deze in het overzicht het beste uit de bus komt (alleen neem ik dan onderhoud niet mee). De aanschafprijs is ook wel een dingetje, het liefst houdt ik dat rond de € 15.000,- maar ik weet niet of ik me daar aan kan houden of dat het verstandiger is om die € 2000,- extra uit te geven aan een ander (beter) model.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2018 11:28 door Pepijn.
Mazda 6 Sportbreak 2012

Hij staat in je lijstje en kan hem je uit eigen ervaring ook aanraden. 1280 kg, veel ruimte, praktijkverbruik van 1:16 en ziet er nog steeds fraai uit. Net zo betrouwbaar als een Toyota en door de geweldig schakelende versnellingsbak vergeet je de automaat ook snel.
Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een Vag produkt (VW, Skoda)uit 2013 en daaromtrent.
speedtouch
Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een Vag produkt (VW, Skoda)uit 2013 en daaromtrent.

Volgens mij waren de problemen toch juist van voor de 2013 modellen of heb ik dat verkeerd?

Kristian
Mazda 6 Sportbreak 2012

Hij staat in je lijstje en kan hem je uit eigen ervaring ook aanraden. 1280 kg, veel ruimte, praktijkverbruik van 1:16 en ziet er nog steeds fraai uit. Net zo betrouwbaar als een Toyota en door de geweldig schakelende versnellingsbak vergeet je de automaat ook snel.

De Mazda 6 vind ik zelf ook erg mooi, alleen is de aanschaf prijs helaas nog wel wat fors. Is de meerprijs het waard?
Anonieme bezoeker
27-09-2018 12:37
Een Dacia Dokker voor de familie en een MX5 voor Pepijn?spinning smiley sticking its tongue out
Ik vind van wel. Nog steeds een actueel model, rijdt comfortabel en dynamisch. Een Japanse auto is gebruikt altijd wel wat duurder maar dat is niet voor niets. Een Avensis is denk ik weinig goedkoper. Ook een goede auto maar vind hem wel wat minder geslaagd als de Mazda.

Wat ook een prima keus is uit je lijstje is de Civic Tourer. Uitstekende auto en heel erg ruim. De 1800 motor is niet helemaal zo zuinig als de 2 liter in de Mazda trouwens en hij rijdt niet helemaal zo comfortabel als de Mazda natuurlijk (klasse lager maar toch zelfde gewichtsklasse).

Civic 1.8 Comfort Tourer 2015
Krijg je wel een iets jongere auto met minder km's. Uitrusting van de comfort vind ik niet helemaal geweldig. Vooral het kunststof stuur is wat mij betreft wel een afknapper. Maar, vind je dat geen probleem dan heb je hier echt een meer dan uitstekende auto aan!

Heb 3 jaar geleden zelfde zoektocht gedaan en ook de I40 en Civic Tourer bekeken. Uiteindelijk vond ik de Mazda toch de betere en leukere keus.
Ik verwacht dat deze ook wel wat waardevaster blijft.
Zat nog even te kijken.... Volgens mij is dit wel een geweldige auto voor je. Zelfs met automaat en in Executive uitvoering. Dan wordt het ineens wel een heel aantrekkelijke auto hoor.

Civic 1.8 Tourer Executive automaat

Alleen geen navigatie. Aangezien het systeem van Honda niet geweldig is zou ik daar dan zelf een actueel systeem van bijv. Pioneer in drukken met Apple Carplay. Ziet er dan net zo aftermarket uit als het af fabriek systeem.

Zo ziet het er af fabriek namelijk uit.
[www.autocar.co.uk]

Trekhaak zit er ook al op!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2018 12:45 door Kristian.
zombies
Maar hoeveel kilometers rij je per jaar? Hou er rekening mee dat een Outlander Phev straks voor de volledige mrb gaat en je dus een auto hebt van 1800kilo. Wat voor hond heb je?

Wij rijden ongeveer 15.000 tot 20.000km per jaar, diesel kan voor ons dus niet uit.

Omtrent de Outlander had ik de wegenbelasting voor 1800kg inderdaad al meegenomen.

De hond is een Bordercollie.
Dit wordt weer zeer lastig, zelf ook al Honda (Insight) gereden en was ook prima. Echter vind ik Mazda wel mooiere modellen produceren.

Hoe is het met de onderhoud van de Mazda 6?

Geen van jullie allen zou dus de Octavia kopen?
Octavia zou ik ook wel durven kopen. Best een mooie auto in een leuke kleur en wat luxere uitvoering. Zijn niet heel erg duur ook. Al is een 1.2 TSI niet overbemeten voor zo'n grote auto. Kwaliteit is ook wel prima.

Zijn wel auto's met zo'n 100 dkm op de teller. Reputatie van de TSI's is niet heel geweldig al is de 1.2 niet verkeerd. Toch vraag ik me af of zo'n auto als er 2 ton op de klok staat nog wel gewild is. Een Honda of Mazda met die km-stand zou ik zo durven kopen (bewezen betrouwbare techniek, geen turbo).

Octavia is wel minstens zo ruim als de Mazda 6. Nog iets ruimer voorin en kofferbak is ook nog een stukje groter.

Deze blauwe vind ik wel mooi. Een grijze of zwarte vind ik dan wel weer erg saai en een typische leasebak uitstraling hebben.

Octavia Combi 1.2 TSI

Onderhoud is bij VAG denk ik wel wat goedkoper als bij Mazda. Vind de beurten bij de dealer niet goedkoop en onderdelen zijn ook prijzig. Daarentegen gaat er ook weinig stuk....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2018 14:27 door Kristian.
Persoonlijk vind ik het wel waard om wat meer te betalen voor een Mazda, zijn betrouwbare auto's rijden goed en met 1:16 ook zuinig.
Deze is wat meer in de buurt van jou budgeten nog in het rood ook:
Mazda 6 Red dot edition
Maar wat is er met dat stuur gebeurd eye popping smiley
Kristian
Geen idee, zover had ik niet eens gekeken.
Als het een Octavia wordt, zal het hoe dan ook een 1.4 TSI Elegance worden, maar ik vind de Mazda 6 inderdaad een stuk mooier. Het verbruik valt me ook echt alles mee.

Eens kijken of ik ergens een keer een proefrit in de Mazda kan maken. Ik woon in Leeuwarden en hier in de omgeving zijn helaas weinig occasions in de modellen die ik eventueel wil. eye rolling smiley
Als je 'valt' op een Octavia en de auto heeft een aantoonbare geschiedenis bij zich en je krijgt ook nog een jaar garantie dan zou je daar voor kunnen gaan als jij/jullie dat wilt.
Anonieme bezoeker
27-09-2018 16:50
Als ik nu weer voor de keus zou staan, zou ik voor de Mazda 6 gaan.
Is echt meer auto dan de Civic, net zo betrouwbaar en goedkoper in gebruik.
Škoda vindt ik de beste keus in de VAG groep, maar heb m'n twijfels bij 200dkm en meer en dat vertaalt zich ook in de waardevastheid.
Je hebt Terpstra in Groningen, van de akker in Leeuwarden, je kan daar altijd eens gaan kijken.
Kristian

Sturen met 1 (linker)hand en arm op de deur.
Ik had een Focus met dezelfde plekken (werd niet erger omdat ik de handen redelijk normaal op het stuur heb)
De vrouw vind de Mazda 6 ook erg mooi, echter weet ik alleen niet of de kofferbak groot genoeg is met 502L.
522 liter om precies te zijn. Voor ons (gezin met twee kinderen) is ie meer dan voldoende ruim. Nog nooit de behoefte gehad aan wat ruimers. En wat heel handig is, met een hendeltje in de kofferbak klappen de achterbankleuningen automatisch naar beneden. Voor als je een keer bij Ikea bent geweest...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2018 19:55 door Kristian.
Dat met twee kinderen moet nog lukken, echter hebben we ook een hond. Die neemt de nodige ruimte in van de kofferbak, helemaal als je langere periode weg wilt en de ruimte nodig hebt voor koffers en andere zooi (aangezien de kids 3 jaar en 10 maanden zijn). Ik vraag me af of het niet een verstandigere keus zou zijn om dan alsnog de auto te kopen met grotere kofferbak ruimte ala de Octavia of misschien zelfs een S-Max?

Hoe ervaar je zelf het comfort van de Mazda (harde vering) en het zicht naar achteren toe?
Je zou moeten meten, want qua liters is het maar 80 liter verschil zowel de Octavia al Superb.
Ik lees weleens vaker dat de vering te stug zou zijn van het model voor de facelift. Nu heb ik nog niet met de latere bouwjaren gereden maar ik vind het onderstel zeker niet te hard geveerd. Zomers rij ik met 19 inch en dat rijdt ook nauwelijks minder comfortabel als met de 17 inch winterset.
Ook geen problemen met het zicht naar achteren. Nu heb ik er ook een achterruitrijcamera in zitten en dat is echt ideaal. Is ook redelijk eenvoudig naderhand te monteren en werkt dan op het originele scherm.

Škoda vindt ik de beste keus in de VAG groep, maar heb m'n twijfels bij 200dkm en meer en dat vertaalt zich ook in de waardevastheid.

Het D-segment waar TS naar kijkt is niet erg populair meer, bovendien zit je over een paar jaar met een 9/10 jaar oude auto met 200dkm op de teller. Die waardevastheid gaat sowieso tegenvallen.
Persoonlijk zou ik omdat het om een privé aanschaf gaat, de Octavia laten vallen. Te veel kans op vooral motorische storingen. Octavia is idd ruim en geeft een degelijk gevoel maar is dat in de verste verte niet.
Je bent nu een zeer betrouwbare Prius gewend.
Daar ga je je aan storen.

Civic Tourer heeft pakweg dezelfde kofferbakinhoud Als de Octavia. Echter staat deze auto daar helaas niet zo om bekend. 1.8 VTEC is Storingsvrije fijne motor.

Ik zou echt in de Japanse hoek gaan kijken.
Kofferruimte is bij de Civic zelfs 624 liter en bij de Octavia 610.

Met achterbank neergeklapt heeft de Civic 1668 en de Octavia 1740.

Als het dus gaat om kofferruimte is de Civic zéér interessant.
Ja de Civic is absoluut wel een hele fijne en praktische auto.
Vanochtend stond mijn Mazda naast een Octavia Combi en daar moest ik even een foto van maken.

Voor de een is 300 liter voldoende en de ander heeft 800 liter nodig. De liters worden onder het zeil of hoedeplank gemeten. Afhankelijk van de auto kan je nog heel veel of juist een stuk minder er boven kwijt.

Vanwege de hond heb je sowieso een ruime hatchback, station of MPV/SUV nodig. Ik weet niet wat voor hond julie hebben maar een SUV is vaak wel een stuk hoger, niet alle honden springen even makkelijk in een hoge kofferbak. Als de hond vervolgens niet te tillen is wordt het helemaal onhandig.

In geval van een hond en een gezin zou ik met vakantie altijd een dakkoffer gebruiken. Bagage in de dakkoffer, de hond en het meest noodzakelijke in de kofferbak.
Hier ook een 6 gehad. Enige nadeel van de kofferbak vond ik wel dat hij vrij schuin afliep en erg laag was. We hadden 4 niet inklapbare stoelen gekocht maar die kreeg ik er met geen mogelijkheid in en mijn vader met zijn Polo Bluemotion heeft me gered. Daar pasten ze wel in. Voor een hond is de 6 prima maar vervoer je veel zaken zou ik ook kijken naar de vorm van de kofferbak. En qua uiterlijk ben ik nog steeds gecharmeerd van de Mazda en zijn onverwoestbare imago wat hij tot dus ver bij mij volledig heeft waargemaakt.
Kristian
Vanochtend stond mijn Mazda naast een Octavia Combi en daar moest ik even een foto van maken.

Wellicht hier niet ter zake doende maar, wat is die Mazda oneindig veel mooier dan de Skoda.winking smiley
Kofferbak van de Civic is echt groot met een flinke ruimte onder de vloer waar je nog koffers in kwijt kunt. Wellicht handig met een hond zodat deze nog wat bewegingsvrijheid extra heeft.

Misschien niet geheel onbelangrijk. Hoe groot is de hond. Overigens ziet de achterbak van die Honda er ook schuin uit. Misschien wel de grootste maar ik kan me zo maar voorstellen dat de achterbak van de Octavia bruikbaarder is. Die dubbele bodem is wel handig trouwens.
Blue Knightrider
Kofferruimte is bij de Civic zelfs 624 liter en bij de Octavia 610.

Met achterbank neergeklapt heeft de Civic 1668 en de Octavia 1740.

Als het dus gaat om kofferruimte is de Civic zéér interessant.

Dat had ik inderdaad gezien, echter is de beenruimte bij de Civic erg beperkt. Met twee keer een isofix base wordt dat erg krap vrees ik.

michel1975
Misschien niet geheel onbelangrijk. Hoe groot is de hond. Overigens ziet de achterbak van die Honda er ook schuin uit. Misschien wel de grootste maar ik kan me zo maar voorstellen dat de achterbak van de Octavia bruikbaarder is. Die dubbele bodem is wel handig trouwens.

We hebben een Bordercollie, een beetje middenmaat hond. Op zich heeft ze niet extreem veel ruimte nodig, maar het is wel prettig als ze kan liggen smiling smiley

Kristian

Holy moly wat is de Mazda 6 dan mooi vergeleken de Octavia. Ik moet zeggen dat ik inmiddels wel redelijk overtuigd ben door de Mazda (vanwege uiterlijk, opties, betrouwbaarheid en verbruik), het enige waar ik op hoop is dat de ruimte voor ons voldoende is (aangezien dat één van de belangrijkste punten is).
Zo'n Mazda 6 is groot zat.
Zoals eerder gezegd, een dakkoffer voor de vakantie, merk niets van, behalve als je een lage parkeergarage inrijdt... Dan neem je even 300 tot zelf 700 extra liters mee. Deze kun je ook huren.

Trekhaak klinkt als een aanhanger of een caravan: ook een hoop liters extra.
Inmiddels een proefrit gemaakt in een Mazda 6 en een CX5. Qua rijden is het prima bijzonder, maar (dit is waarschijnlijk vloeken in de kerk) onze Prius vind ik lekkerder rijden dan beide Mazda's.

Helaas voldoen beide auto's niet aan de kofferbakruimte die we willen en op de achterbank is er te weinig beenruimte (20cm bij de Mazda's tegenover 25cm van de Prius).

Nu ben ik toch aan het twijfelen of ik serieus naar de Ford S-Max of VW Touran moet gaan kijken. Welke van deze twee zouden jullie aanraden? Daarnaast begin ik dan ook weer te kijken naar de Octavia of Superb.
Kijk dan ook eens naar een Prius wagon, die is altijd goedkoper in gebruiken dan een S-max en ook goedkoper dan een Touran.
zombies
Kijk dan ook eens naar een Prius wagon, die is altijd goedkoper in gebruiken dan een S-max en ook goedkoper dan een Touran.

Dat heb ik inderdaad gedaan, helaas... geen trekhaak mogelijkheid (vereiste).

Daarnaast wil ik toch ook nog eens proefrijden in een Outlander.
Renault Grand Scenic? Is een betrouwbare auto en niet al te duur qua aanschaf.
Vin_cent
Renault Grand Scenic? Is een betrouwbare auto en niet al te duur qua aanschaf.

Ik ga geen Frans rijden, ze zullen vast ook goede auto's maken. Echter heb ik er een aversie tegen.
Het is bijna zover, we staan op het punt een auto te kopen bij Vaartland. Het is uiteindelijk een Skoda Octavia Combi Elegance geworden.

Skoda Octavia Combi
Met de auto opzich is niks mis, hij ziet er netjes uit. Maar dat zegt niks over het bedrijf.
Dat is zeker waar, zie ook mijn bericht in het 'Ervaringen Vaartland' topic.
Je durft. Dubieuze auto bij een dubieus bedrijf. Succes! thumbs up
Waarom zou het een dubieuze auto zijn? Alle gegevens zijn aanwezig, histories zijn gecheckt en een aankoopkeuring gedaan. Wat kan een mens nog meer doen dan? Zolang ik mijzelf op de juiste manier indek zal het gewoon goed moeten gaan.

Waar je een auto ook koopt, je zal nooit van tevoren weten hoe het af zal lopen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.