SEAT Ibiza 1.4i CLX '96

Gepost door Nadim 
SEAT Ibiza 1.4i CLX '96
14-09-2018 12:53
Hallo iedereen,

Sinds kort heb ik mijn rijbewijs en ben eigenlijk op zoek naar een eerste auto, goedkoop in aanschaf en zuinig zijn is belangrijk.
Ik ben nu aan het kijken naar een SEAT Ibiza 1.4i CLX uit '96

Is er nog iets waar ik op moet letten wat vaak voorkomt bij deze of soortgelijke auto's?

Eventuele tips of aankoopadviezen hoor ik ook graag!

Bedankt!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-09-2018 12:53 door Nadim.
Net als generatie/concerngenootje Polo wil dit model Ibiza nogal eens roesten.
Het is toch niet dit exemplaar he?
Wat is je budget? Net onder de 1.000 EUR, de gefacelifte versie, die kwalitatief beter zou zijn:
[www.autotrack.nl]
vooral goed kijken naar roest, onderhoudshistorie.

je kan ook kijken naar een starlet, die zijn niet kapot te knuppelen.
Ik heb als eerste auto ook een Ibiza 1.4 CLX gehad, uit 1994. Weliswaar maar een halfjaar gehad, omdat hij toen rijp voor de sloop was, maar een leuk scheurbakje. Roesten houdt hij wel van. Betrouwbaarheid kan ik niks over zeggen, maar echt zuinig is hij niet. Denk dat de mijne zo rond de 1/14 deed.
Dat vind ik niet zo gek voor een dergelijke auto uit die tijd.
D. Elzinga

Ja dat is hem, het zit op 5 minuut loopafstand van mijn huis en vind de prijs wat aan de lage kant dus vandaar dat ik er wat twijfels bij heb.

Zat al te kijken naar het rapport [www.kentekencheck.nl]

Verdere informatie weet ik verder niet echt op te halen (ben pas 2 dagen op zoek naar een auto en heb letterlijk 0 verstand van auto's, behalve dan hoe je ze moet rijden)
speedtouch
Wat is je budget? Net onder de 1.000 EUR, de gefacelifte versie, die kwalitatief beter zou zijn:
[www.autotrack.nl]

budget is ongeveer 600 wil het redelijk goedkoop houden aangezien ik spaar voor een wat duurdere auto (het wordt dus gebruikt als tussen-auto)
Botsautotje
vooral goed kijken naar roest, onderhoudshistorie.

je kan ook kijken naar een starlet, die zijn niet kapot te knuppelen.

Klopt heb die vaker voorbij zien komen, ik heb alleen nog geen goede weten te vinden die een beetje dicht in de buurt is.
Nadim
D. Elzinga

Ja dat is hem, het zit op 5 minuut loopafstand van mijn huis en vind de prijs wat aan de lage kant dus vandaar dat ik er wat twijfels bij heb.

Verdere informatie weet ik verder niet echt op te halen (ben pas 2 dagen op zoek naar een auto en heb letterlijk 0 verstand van auto's, behalve dan hoe je ze moet rijden)

Lijkt me een redelijk marktconforme prijs voor een auto met schade, lelijke matzwarte lak, en allerlei andere gebruikssporen.

Als het uiterlijk je niet stoort; voor 350 euro een auto met recente apk kan op deze manier een aardige koop zijn. Als er motorisch en qua roest nu niets raars mee aan de hand is kun je de gok wagen, je zult er in ieder geval niet veel op afschrijven zolang je er weinig insteekt.
D. Elzinga
Nadim
D. Elzinga

Lijkt me een redelijk marktconforme prijs voor een auto met schade, lelijke matzwarte lak, en allerlei andere gebruikssporen.

Als het uiterlijk je niet stoort; voor 350 euro een auto met recente apk kan op deze manier een aardige koop zijn. Als er motorisch en qua roest nu niets raars mee aan de hand is kun je de gok wagen, je zult er in ieder geval niet veel op afschrijven zolang je er weinig insteekt.

Oke bedankt, ja uiterlijk maakt voor mij niks uit zolang het me van A naar B kan brengen. Ik zal misschien even langsgaan en de auto inspecteren op roest e.d.

nog wel even een vraagje, op het keuringsrapport stond op 19-06 Slijtage/beschadiging wiellager hoorbaar of voelbaar, op 22-06 staat er weer Slijtage/beschadiging wiellager hoorbaar of voelbaar. Waarom is dit? heeft de eigenaar het zodanig proberen op te lossen dat het door de keuring heen gaat maar dat het eigenlijk nog wel gemaakt zou moeten worden? staat hier: [www.kentekencheck.nl] even naar beneden scrollen onder APK resultaten
Waarschijnlijk de 19e afgekeurd + aandachtspunt
22e afkeurpunt verholpen maar aandachtpunt niet.
Vin_cent
Waarschijnlijk de 19e afgekeurd + aandachtspunt
22e afkeurpunt verholpen maar aandachtpunt niet.

Oke, dus betekent dat ik wel vooruit kom tot de volgende APK? ben sowieso niet van plan de auto lang te houden.
Nadim
Oke bedankt, ja uiterlijk maakt voor mij niks uit zolang het me van A naar B kan brengen. Ik zal misschien even langsgaan en de auto inspecteren op roest e.d.

In dat geval kun je iig wel even gaan kijken, zeker als het toch vlakbij is.

nog wel even een vraagje, op het keuringsrapport stond op 19-06 Slijtage/beschadiging wiellager hoorbaar of voelbaar, op 22-06 staat er weer Slijtage/beschadiging wiellager hoorbaar of voelbaar. Waarom is dit? heeft de eigenaar het zodanig proberen op te lossen dat het door de keuring heen gaat maar dat het eigenlijk nog wel gemaakt zou moeten worden? staat hier: [www.kentekencheck.nl] even naar beneden scrollen onder APK resultaten

Kan natuurlijk ook gewoon een ander wiellager zijn geweest.

Auto's in deze prijsklasse moet je niet al te streng beoordelen. Er zit apk op, als het dan ook nog min of meer goed rijdt (let ook op de bak bij deze auto's) is het een kwestie van meenemen en hopen dat hij het nog een tijdje volhoudt. Redt hij het tot de volgende apk (of daarna) of hoelang je er ook mee wilt rijden dan is het mooi, gaat hij tussentijds kapot dan lever je hem op de sloop in en krijg je nog zeker zo'n 1/3e van de aanschafprijs terug. Wat dat betreft kun je je er nooit echt een buil aan vallen, tenzij je er honderden euro's in gaat steken maar dat lijkt me gelukkig niet je bedoeling.

Bedankt, ik zal hier even naar kijken!
Die Colt zou zomaar eens een hele goede optie kunnen zijn. Iets duurder dan de Ibiza weliswaar, maar meer kans dat je er langer plezier van hebt.
Kalm an
Die Colt zou zomaar eens een hele goede optie kunnen zijn. Iets duurder dan de Ibiza weliswaar, maar meer kans dat je er langer plezier van hebt.

Kan, kom je pas met proefrijden achter. bij zulke oude auto`s kan het met 1 eigenaar ook betekenen dat de auto gewoon op is.

In deze prijsklasse altijd nieuwe APK, uit onderhandelen, zonder nieuwe apk zou ik er niet aan beginnen, dan kan het zo naar een paar maanden al afgelopen zijn.

Kan, kom je pas met proefrijden achter. bij zulke oude auto`s kan het met 1 eigenaar ook betekenen dat de auto gewoon op is.

In deze prijsklasse altijd nieuwe APK, uit onderhandelen, zonder nieuwe apk zou ik er niet aan beginnen, dan kan het zo naar een paar maanden al afgelopen zijn.

Je hebt helemaal gelijk. Proefrijden is natuurlijk heel belangrijk. Ik heb zelf mazzel gehad met een Kia Rio uit 2001, voor 750 euro gekocht, inmiddels 4 jaar en 40.000km verder. Wel bij een particulier gekocht overigens, zonder nieuwe apk weliswaar, maar auto reed prima en verkoper leek betrouwbaar.
Je zoekt in de onderklasse, hier staat natuurlijk ook veel oude rommel. Over het algemeen zoek een auto die niet meer gewild is, en goed onderhouden is. Let goed op roest en kijk of de auto soepel schakelt, de koppeling goed werkt, en de motor soepel loopt. Maak altijd een uitgebreide proefrit, en zet de auto ook altijd op de brug.

De Kia Rio en Mitsubishi Colt vind ik hele goede opties, de Seat Ibiza is meer gewild dus in deze prijsklasse moet je nog meer geluk hebben, ze kunnen flink roesten. Of kijk eens naar een Daewoo Lanos, Citroen Xsara, Renault Clio, Fiat Punto, Lancia ypsilon of zoiets. Kijk gewoon naar de beste die je kunt vinden.
Renault 19 , die kan je ook kijken.
heel erg goedkoop.

[www.marktplaats.nl]
Ik zou me ook totaal niet vastpinnen op een model, zoals die (wat mij betreft slechte) Starlet tip. In deze prijsklasse moet je letten op banden, remmen, riemen, ophanging, roest etc. Vooral slijtage onderdelen. En wat dat betreft is een Starlet niet beter dan een 'onbetrouwbare' auto, terwijl die wel duurder gaat zijn dan een 'onbetrouwbare' auto.

Ik zou dus op zoek gaan naar een wagen die relatief dicht in de buurt te koop staat en die goed onderhouden is. Merk en model is, in deze prijsklasse, volkomen oninteressant.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close