Hulp bij nieuwe auto (Audi of Mercedes)

Gepost door Maik Cox 
Hey mensen,

Ik wil volgende maand een nieuwe auto gaan kopen. Dit moet een Audi A3 Limousine worden vanaf 2014, parelwit, benzine met max 100.000 op de teller. Verder heb ik ook gekeken (en twijfel ik nog steeds een beetje) of ik niet voor een Mercedes A klasse moet gaan. Alleen is deze net iets duurder in onderhoud dan Audi heb ik me laten vertellen. Zijn er mensen die buiten smaak de A klasse een betere keuze vinden dan de A3 Limousine?

Met een vakgarage ben ik ook aan het kijken naar importeren. Maar de bpm komt zo tussen de 1000 en 1500 uit. Voor de technische check en het hele import proces betaal ik nog eens 750,-. Ik kom dus op een kleine 2000,- bovenop de prijs van de auto uit. En als ik zo kijk zijn de Audi's in Duitsland zo'n 2 tot 3k goedkoper, dus bespaar ik niet echt geld. Zie ik dit goed of heb ik iets gemist?

Verder ben ik in Nederland ook aan het rondkijken en ben ik erover uit dat ik niet bij een particulier ga kopen. Ik heb max 19.000 budget en vind het met dat soort bedragen te gevaarlijk om particulier een auto aan te schaffen. Hoe staan jullie daarin?

Ik heb nog nooit bij de garage of dealer een auto gekocht, maar daar gaat nu wel de voorkeur naar uit. Moet ik hiervoor nog steeds een monteur meenemen om te checken, of kan je er bij een garage wel vanuit gaan dat het goedzit. En moet dit een garage zijn die bij Bovag zit aangesloten?

Voor de meeste waarschijnlijk standaard easy vragen, maar ik ben een groentje en heb ooit een flinke miskoop gedaan, vandaar dat ik effe alles dubbel wil checken.

Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Maik

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-09-2018 17:50 door Maik Cox.
Weet niet voor welke A-klasse je zou gaan maar de A3 sedan zoals je vermeld valt al helemaal niet binnen je eigen gestelde budget.
Waar kun je toch zien dat een Audi A3 goedkoper in onderhoud is dan een Mercedes A? Alleen maar van horen zeggen?
Maik Cox
Verder heb ik ook gekeken (en twijfel ik nog steeds een beetje) of ik niet voor een Mercedes A klasse moet gaan. Alleen is deze net iets duurder in onderhoud dan Audi heb ik me laten vertellen.

En door wie heb je je dat dan laten vertellen? Als ik bij n merk m'n portemonnee kon trekken qua reparatie en onderhoud kosten dan was het wel bij Audi.

Maik Cox
Verder ben ik in Nederland ook aan het rondkijken en ben ik erover uit dat ik niet bij een particulier ga kopen. Ik heb max 19.000 budget en vind het met dat soort bedragen te gevaarlijk om particulier een auto aan te schaffen. Hoe staan jullie daarin?

Maakt in principe niet uit waar je koopt. Je kan toch afspreken dat je vooraf een aankoopkeuring wilt laten doen?
Je hebt dan geen garantie, maar van het verschil in aanschafprijs kan je best een en ander laten repareren indien nodig. Als je met garantie koopt ben je dat geld al kwijt en na 3 of 6 maanden is die garantie ook verlopen.

Maik Cox
Ik heb nog nooit bij de garage of dealer een auto gekocht, maar daar gaat nu wel de voorkeur naar uit. Moet ik hiervoor nog steeds een monteur meenemen om te checken, of kan je er bij een garage wel vanuit gaan dat het goedzit. En moet dit een garage zijn die bij Bovag zit aangesloten?

Je kan altijd iemand meenemen als je gaat proefrijden, zodat die persoon even wat kan horen en zien aan de auto, maar ze zullen de auto niet voor je op de brug zetten en "jouw" monteur even uitgebreid de auto laten controleren.
Total Loss
Weet niet voor welke A-klasse je zou gaan maar de A3 sedan zoals je vermeld valt al helemaal niet binnen je eigen gestelde budget.

Staat niet bij dat de auto geen schade mag hebben grinning smiley

Maar er vanuit gaande dat een schadeauto niet de bedoeling is past zo'n A3 sedan met zijn eisen niet binnen het budget inderdaad.
Waarom wit qua kleur, en waarom zoveel geld op deze auto's stukslaan? Het is zo net het 'zoveelste' leasegebakje.

Ik zou ook niet 20k aan een particulier uitgeven, dan wil je garantie. Dit zijn ook helemaal geen zeldzame auto's.
Ah, dan vergis ik me misschien hierin. De garage waar ik wat info heb opgevraagd gaf aan dat voor dit budget een A3 sedan realiseerbaar is. Op internet kon ik er genoeg vinden, ook bij garages. Maar dan moet ik wellicht toch kijken naar een Sportsback..

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-09-2018 20:28 door Maik Cox.
Total Loss

Ik denk de A180
speedtouch
Waar kun je toch zien dat een Audi A3 goedkoper in onderhoud is dan een Mercedes A? Alleen maar van horen zeggen?

Staan redelijk veel artikelen over op internet
Total Loss

bijna:
[www.autotrack.nl]
DeAlleenstaandeVandaal
Ik zou ook niet 20k aan een particulier uitgeven, dan wil je garantie.

Ik zie niet in waarom je niet 20k + aankoopkeuring bij een particulier zou uitgeven t.o.v. 22k + garantie bij een dealer.

Je houdt 2k achter de hand voor het geval er iets gebeurt en die garantie verloopt toch binnen 6 maanden meestal.
Op Gaspedaal is de goedkoopste witte A3 limousine (geen flauw idee of het parelmoerwit is, zal eerder een goedkope unilak zijn) een krappe 20.000euro.

Audi a3
Monsieur Le Loure
Op Gaspedaal is de goedkoopste witte A3 limousine (geen flauw idee of het parelmoerwit is, zal eerder een goedkope unilak zijn) een krappe 20.000euro.

Audi a3

Ja klopt inderdaad, ze zitten krap bij 20k. Ik ga toch even kijken voor een Sportsback dan.

Maar ik heb weer wat meer info, thanks voor jullie reacties!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-09-2018 00:29 door Maik Cox.
Maik Cox
Monsieur Le Loure

Audi a3

Ja klopt inderdaad, ze zitten krap bij 20k. Ik ga toch even kijken voor een Sportsback dan.

Maar ik heb weer wat meer info, thanks voor jullie reacties!

Je legt eerst een heel pakket eisen neer, blijkt dat die auto's 5% boven je budget zijn en je kiest gewoon voor een geheel ander model/type ????
Als je een jonge gebruikte auto bij een particulier koop kan je ook informatie vragen bij de dealer waar de auto in onderhoud is. Heb ik ooit ook eens gedaan voor een auto van tegen de 20.000 (toevallig een A3 Scool smiley en ik kreeg zonder probleem telefonisch de gewenste info van de dealer. Zelf heb ik ook enkele keren een (eigen) auto in deze prijsklasse via Marktplaats verkocht. Heb daarbij genteresseerden de naam van mijn dealer doorgegeven, wekt vertrouwen.

Ah, dan vergis ik me misschien hierin. De garage waar ik wat info heb opgevraagd gaf aan dat voor dit budget een A3 sedan realiseerbaar is.
als dat ook de garage is die zegt dat de mercedes duurder is in onderhoud dan de audi dan zou ik echt op zoek gaan naar een andere garage.

Beide auto's zijn qua kosten (met vergelijkbare motorisering) even kostbaar qua onderhoud. Persoonlijk zou ik voor de mercedes gaan, maar dat komt met name dat ik zo'n A3 vooral een vrij dure golf vind. De mercedes is ook niet perfect, maar wel iets meer uitgesproken. qua karakter.
Ik vind het een aparte vergelijking en A3 sedan of een A-klasse hatchback. Ik zou gaan proefrijden om te kijken wat je fijner vind.
Eigenlijk ben ik het eens met Ascona GT en Zombies, wat wel jammer is dat beide auto's boven in je budget zitten dus de keus beperkt tot relatief kale of meer gebruikte exemplaren.

Ik zou zelf aanraden om ook ter vergelijking een niet premium merk op je lijst te zetten, bijvoorbeeld van Renault, Opel, Ford, Mazda etc etc, die kunnen nog best wel eens meevallen. Een andere " premium" optie is bijvoorbeeld een Volvo V40.
Toch wel jammer dat je voor een witte a3 limo gaat.
Succes met de zoektocht en de keuze.

Het is hier geen marktplaats.

Terence
Autoweek moderator

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-09-2018 08:46 door Terence.
Ik zou lekker een Jaguar XF kopen drinking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close