Klus / hobby auto

Gepost door retto39 
Klus / hobby auto
04-04-2018 18:29
Ik speel al een tijd lang met het idee een tweede auto aan te schaffen om mee te hobbyen/klussen. Een kleine auto die niet te veel kost qua wegenbelasting en verzekering en die qua techniek simpel genoeg is om het sleutelen aan te leren.

Mijn idee is om een auto te kopen tot 750 euro en eventuele mankementen zelf te herstellen en de auto weer in goede staat brengen, om daarna te verkopen (ik verwacht geen winst te maken oid) of zelf te gaan rijden. Er zit hier een goede Doe-Het-Zelfgarage in de buurt waar ik eerder de olie, wat ophangingsdelen en remmen van mijn Opel heb vervangen. Dat is ook de enige sleutelervaring die ik tot nu toe heb.

Mijn oog viel op een aantal modellen youngtimer, maar ik vroeg me vooral af of iemand hier een soortgelijk project eerder heeft ondernomen, waar ik op moet letten om het qua kosten nog enigszins onder controle te houden?

Ik denk aan auto's als een Peugeot 106 / 205, Citroën Saxo, Fiat Cinquecento, Daihatsu Cuore bijvoorbeeld. Liefst auto's die niet bekend staan om (grote) roestproblemen...

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips!
Ik zou dan eerst beginnen met leren lassen en daarna eens gaan zoeken naar een VW Kever/Citroën 2CV/Suzuki Samurai o.i.d., dit zijn allen zeer simpele sleutelauto's zonder moderne elektronica.
Hier kun je met een beetje basiskennis en zonder speciaal gereedschap al heel veel zelf aan doen, en de onderdelen (en werkplaatshandboeken) zijn ook goed verkrijgbaar tegen low budget prijzen.
Ik ben bang dat de youngtimers à 750,= van begin deze eeuw je netto meer gaan kosten dan wat ze weer op gaan leveren, je kunt naar mijn idee beter met een leuk "fun"-autootje bezig gaan... kom je bij verkoop ook eerder met liefhebbers in aanraking als met bandentrappers.
Re: Klus / hobby auto
04-04-2018 19:14
Muddy Bandit
Ik zou dan eerst beginnen met leren lassen en daarna eens gaan zoeken naar een VW Kever/Citroën 2CV/Suzuki Samurai o.i.d., dit zijn allen zeer simpele sleutelauto's zonder moderne elektronica.
Hier kun je met een beetje basiskennis en zonder speciaal gereedschap al heel veel zelf aan doen, en de onderdelen (en werkplaatshandboeken) zijn ook goed verkrijgbaar tegen low budget prijzen.
Ik ben bang dat de youngtimers à 750,= van begin deze eeuw je netto meer gaan kosten dan wat ze weer op gaan leveren, je kunt naar mijn idee beter met een leuk "fun"-autootje bezig gaan... kom je bij verkoop ook eerder met liefhebbers in aanraking als met bandentrappers.

Thanks voor je input smiling smiley Hoewel het me erg interessant lijkt om lassen te leren en met oldtimers aan de gang te gaan, is mijn doel voornamelijk om (redelijk risicoloos) sleutelervaring op te doen die ik ook zou kunnen toepassen op mijn huidige en toekomstige auto's. Ik snap dat dat wat kost, ik verwacht ook niet kostendekkend/met winst door te kunnen verkopen. Een oldtimer brengt naar mijn mening wat meer verantwoordelijkheid, moeilijkheid en kosten met zich mee die ik op dit moment niet wil maken.
Dan zou ik gaan voor een harde auto met apk (of eentje die zonder al teveel moeite daar weer doorheen te krijgen is) waarvan onderdelen nog vrij makkelijk voor te vinden zijn. Bij voorkeur iets wat gewild of enigszins speciaal is om hem later weer goed kwijt te kunnen raken.

Dit bijvoorbeeld kan best een leuk project zijn. Beetje visueel verbeteren etc...
Anonieme bezoeker
04-04-2018 20:30
Ik loop zelf met het idee rond om van bv een Suzuki Carry een campertje te maken.
Voor €750 kom je er niet, maar het is een leuke uitzoekklus en als het lukt, raak je 'm zeker kwijt.
En er is een groeiende belangstelling voor kleine, goedkope benzine campertjes.
04-04-2018 23:23
D. Elzinga
Dan zou ik gaan voor een harde auto met apk (of eentje die zonder al teveel moeite daar weer doorheen te krijgen is) waarvan onderdelen nog vrij makkelijk voor te vinden zijn. Bij voorkeur iets wat gewild of enigszins speciaal is om hem later weer goed kwijt te kunnen raken.

Dit bijvoorbeeld kan best een leuk project zijn. Beetje visueel verbeteren etc...

Die is gaaf idd smiling smiley Weet niet of visueel verbeteren het beste doel is (herspuiten?) maar het is wel een lekker vlotte bak.

Deze is ook wel gaaf [www.marktplaats.nl] weet alleen niet of Polo'tjes van dat type roestgevoelig zijn?
04-04-2018 23:46
retto39

Ik denk aan auto's als een Peugeot 106 / 205, Citroën Saxo, Fiat Cinquecento, Daihatsu Cuore bijvoorbeeld. Liefst auto's die niet bekend staan om (grote) roestproblemen...

Die Peugeots en Citroën zijn een goede keuze. Vooral de 205 is goed en leuk, al zal er nog net iets makkelijker aan gebruikte onderdelen voor de 106/Saxo te komen zijn. Als je een 205 uit de jaren 80 pakt kan je zelfs nog een carburateur treffen als je dat interessant vindt (jaren 90 en gti/cti heeft injectie). Ik heb zelf ook een vlootje 205s, is leuk, betrouwbaar en simpel spul en roest meestal weinig. En zit onder de 850 kg (onder de 750 als je een echt oude kiest).
Die Fiat en Daihatsu zou ik persoonlijk niet aan beginnen eigenlijk, die zijn mijns inziens duidelijk minderwaardig aan de anderen die je noemt, op meerdere vlakken. Moeilijker om onderdelen te krijgen, kleiner, roest gevoeliger, minder comfortabel, minder leuk om te rijden en simpelweg minder auto.
04-04-2018 23:56
RobG
retto39

Die Peugeots en Citroën zijn een goede keuze. Vooral de 205 is goed en leuk, al zal er nog net iets makkelijker aan gebruikte onderdelen voor de 106/Saxo te komen zijn. Als je een 205 uit de jaren 80 pakt kan je zelfs nog een carburateur treffen als je dat interessant vindt (jaren 90 en gti/cti heeft injectie). Ik heb zelf ook een vlootje 205s, is leuk, betrouwbaar en simpel spul en roest meestal weinig. En zit onder de 850 kg (onder de 750 als je een echt oude kiest).
Die Fiat en Daihatsu zou ik persoonlijk niet aan beginnen eigenlijk, die zijn mijns inziens duidelijk minderwaardig aan de anderen die je noemt, op meerdere vlakken. Moeilijker om onderdelen te krijgen, kleiner, roest gevoeliger, minder comfortabel, minder leuk om te rijden en simpelweg minder auto.

Fijn om te horen dat je goede ervaringen hebt met de 205! Ik snap dat er wel wat geld in gaat zitten maar het moet niet uit de klauwen lopen. Als de roest beperkt blijft scheelt dat al een hele hoop, motortechnisch werk durf ik zelf wel aan samen met de doehetzelf-monteurs.

Ik heb nogal een zwak voor de 106 omdat ik er zelf een tijd in gereden hebt (enorm frustrerend toen, continu pech mee gehad en vorig jaar ingeruild). Ik zie dat er nogal wat 205'jes zijn met een 1.4l motor, die zijn wat lastiger te vinden bij de 106 en dan heb je toch net wat meer pit. Momenteel gaat de voorkeur uit naar een van de genoemde Fransmannen of een Polo II, maar ik ga aankoop pas serieus overwegen wanneer ik mijn vakantiegeld heb dus nog even tijd om me in de 'technologie' te verdiepen smiling smiley
05-04-2018 11:14
Leuk.

Een 106, 205 of Swift lijkt mij zeer geschikt. Maar het vinden van een roestvrij exemplaar gaat een uitdaging worden.
Ik zou een goede lasser proberen te vinden of zelf leren lassen. De markt waarin jij zoekt, zijn de goedkope auto's en die zijn niet extreem goed tegen roest beschermd.
Aan de andere kant: mijn 106 had een nieuwe wielkuip achter nodig en die is er voor 300 euro in gezet.

Mijn 106 bleek wel gevoelig voor de koelvloeistof. Hij heeft namelijk 6 liter koelvloeistof (de 1.1) en een liter expansievat. Als je er langere tijd volgas mee gaat rijden (top 140 oid) gooit hij er koelvloeistof uit.
Ik heb in mijn 106 de expansieruimte vergroot waardoor ik rustig 150 km snelweg bijna volgas kon pakken.
05-04-2018 11:26
rke
Leuk.

Een 106, 205 of Swift lijkt mij zeer geschikt. Maar het vinden van een roestvrij exemplaar gaat een uitdaging worden.
Ik zou een goede lasser proberen te vinden of zelf leren lassen. De markt waarin jij zoekt, zijn de goedkope auto's en die zijn niet extreem goed tegen roest beschermd.
Aan de andere kant: mijn 106 had een nieuwe wielkuip achter nodig en die is er voor 300 euro in gezet.

Mijn 106 bleek wel gevoelig voor de koelvloeistof. Hij heeft namelijk 6 liter koelvloeistof (de 1.1) en een liter expansievat. Als je er langere tijd volgas mee gaat rijden (top 140 oid) gooit hij er koelvloeistof uit.
Ik heb in mijn 106 de expansieruimte vergroot waardoor ik rustig 150 km snelweg bijna volgas kon pakken.

Grappig hoe de ervaringen met de 106 onderling verschillen.
In mijn geval heeft de grote hoeveelheid koelvloeistof de motor gered denk ik. Toen ik 'm kocht was de radiateur lek, de verkoper had 't reservoir gewoon opgevuld... Na een paar weken merkte ik dat er niks meer in het expansievat zat, geen waarschuwingslampje gehad, maar na bijvullen druppelde de kvs er gewoon uit! Na reparatie nooit hoeven bijvullen, zelfs niet na een paar uur vol gas op de Autobahn. Uiteindelijk erg veel geld moeten uitgeven aan die kar (volledig nieuwe voorremmen incl klauwen, draagarmen, lekke uitlaat...) en toen ook nog beide homokineten begonnen te tikken heb ik 'm ingeruild.

Nooit enige roest opgemerkt trouwens! Ik hoorde dat de Swift echt een ramp was op dat gebied, maar als de vorige eigenaar het netjes heeft bijgehouden...

Volgende week ga ik naar de DHZ garage voor mijn Astra (verse olie en stuurkogeltjes, goede oefening winking smiley ), zal dan eens met de monteurs daar spreken of zij een beetje voordelig kunnen lassen. Goede tip!
05-04-2018 11:34
Er zijn er genoeg die wel even een stukje kunnen lassen en vaak kan je zelf wel wat voorwerk doen. Matjes er uit, plaatwerk regelen (sloop) stoelen er uit, benzinetank zo goed als leeg...

Overleg eerst even met de jongens, vaak is er genoeg mogelijk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-04-2018 11:35 door rke.
05-04-2018 13:07
Een 205 is eigenlijk in alle opzichten een goede keus.
Je kunt ze ook goedkoop krijgen in de overgangsregeling (periode 1978 - 1986).
Deze zijn in ieder geval qua waarde-ontwikkeling wat interessanter.

Hetzelfde geldt trouwens voor de Renault 5, 9 of 11.
Met name van de 5 zijn nog best wel redelijk roestvrije exemplaren te vinden voor een bescheiden prijs.

[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-04-2018 13:14 door Pepe41.
05-04-2018 15:18
Leuk ding die beige 5! Sowieso is een 5 een goed idee. winking smiley
Mocht je voor de 106 gaan, kies er een met een motor van 1.3/1.4 of 1.6 liter. De andere hebben nogal wel eens problemen met de electronica en koeling van de auto. Mijn eerste 106 is ook bezweken er aan helaas.
Mijn voorkeur gaat uit naar de 1.4 xsi, zijn leuke sportieve (niet te snelle) bakjes en redelijk simpel wat mee te doen.
Renault 5's zijn wat simpeler maar ook die hebben de nodige problemen, brandstofpomp en koeling bijvoorbeeld. Maar omdat deze nog oude motoren hebben zijn ze wel leuk om wat mee te doen alleen kosten deze tegenwoordig wel iets meer voor een goed exemplaar, roesten overigens wel snel.
05-04-2018 15:48
Pepe41
Een 205 is eigenlijk in alle opzichten een goede keus.
Je kunt ze ook goedkoop krijgen in de overgangsregeling (periode 1978 - 1986).
Deze zijn in ieder geval qua waarde-ontwikkeling wat interessanter.

Hetzelfde geldt trouwens voor de Renault 5, 9 of 11.
Met name van de 5 zijn nog best wel redelijk roestvrije exemplaren te vinden voor een bescheiden prijs.

[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]

Die tweede (rode) is wel erg gaaf. Jammer dat ik nog een paar maandjes moet wachten voordat het financieel verstandig is een dergelijke aankoop te doen.

Hoe zit het met de Polo type II? Qua uiterlijk nog meer een zwak voor dan de Renault 5 of Peugeot 205 maar ik weet niet hoe roestbestendig ze zijn (ik heb overigens geen garage).
14-04-2018 18:03
Alfa Romeo 145 1.6 IE L VAN EERSTE EIGENAAR MET ST BEK & JAA
€ 699,00
[link.marktplaats.nl]

Een Alfa met boxer-motor. Weinig gelopen, en goedkoop. Buitenkans denk ik, en het zou me niet verbazen als deze rap gaan stijgen in prijs.
14-04-2018 18:52
Die 145 is leuk zeg!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.